O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Nekonečno – Lesy (cyklus)

Autor
Pavel Baňka
Rok
1997
Rok do
1998
Klíčová slova
Technika a rozměry

velkoformátové fotografie

O díle

Nekonečno zahrnuje fotografické obrazy z fotografických cyklů Moře, Lesy, Louky a Nebe, které vznikly během šestiměsíčního pobytu v letech 1997 a 1998 v americkém státě Oregon.

Soubor Nekonečno (1997–1999) reprezentuje pro Baňkovu tvorbu příznačný, dlouhodobý zájem o vztah mezi fotografií a malířstvím. Ačkoliv na snímcích dokumentuje nespoutanou přírodu západního pobřeží USA, vylidněné obrazy lesů, moře, nebe či písečných dun svým charakterem oscilují na hraně tradiční krajinářské fotografie a abstrakce – snadno mentálně evokují romantické malby krajin. Černobílé velkoformátové fotografie (125 × 180 cm; 100 × 125 cm; 80 × 100 cm) se nepokoušejí místopisně dokumentovat, důraz je kladen spíše na jejich meditativní povahu. Pomocí dlouhých expozičních časů Baňka v těchto polohách zkoumá způsoby, jak lze prostřednictvím média fotografie zachytit vizuální vnímání, a poukazuje tak na spojitost vidění a časovosti.

„Z těchto děl se možná lidské tělo ztratilo, ale jeho smyslovost v nich zůstává přítomna ve formě ohromující velikosti a trýznivého mlčení přírody. Baňka, udržující obdivuhodné vyvážení mezi dávkou vizuálního hedonismu a filozofickým a kritickým myšlením, vyjadřuje dvojznačnou a delirickou povahu otevřených přírodních prostranství, zachycuje v krajině stopy osobní a kolektivní paměti, ale současně taky zpochybňuje ‚mimetickouʻ kvalitu samotného média fotografie.“
(Martina Pachmanová, kurátorský text k výstavě Infinity v Galerii Rudolfinum, 2001)

Autor/ka anotace
Edita Kubištová / Liessner

Publikováno
2022

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu