Kombinovaná technika, cyklus
Soubor Stereotype (2012–2019) je svým obsahem čistou případovou studií, která se zabývá otázkou monotónního vnímání světa. Fotografie nakloněné věže složené z konferenčních židlí se snaží obejít stereotyp nekonečným množstvím variací, papír je opakovaně vkládán do barevné a černobílé tiskárny, aby tak paradoxně vytvořil originál a ve výsledku tiskárnu poškodil. Nakonec Kopasz jednotlivé židle tiskne na průhledné fólie. Ve výsledné knize se pak všechno znovu aktivuje a přeskupuje, podobně jako v kruhu, do nějž je tu stereotyp abstrahován. Důraz je kladen na cykličnosti a popření smyslu listování, jež obyčejně vede linearitu vyprávění.
V projektu Kopasz volně reflektuje své zkušenosti pedagoga na Hellichovce, VOŠ grafické a SPŠ grafické, kde vyučuje fotografii, a zamýšlí se nad tím, jak pedagogická činnost ovlivňuje jeho uměleckou praxi.
Fotografická instalace „Stereotype“ se snaží přiblížit k tušenému zárodku každodenních monotónních činností, rozpoznat je – a tím i ukázat cestu z bezmyšlenkovitosti, na které se zakládá nadvláda stereotypů. Využívá při tom nejen obrazu, ale i slov, při čemž volně přechází od jejich čistě grafické podoby až k náznakům různých možných významů. Právě schopnost slovních hříček a nadsázky totiž člověku podstatně oživuje jeho dny. Stereotype je tak zároveň intimní vzpourou proti všednosti. (Viktor Kopasz, Stereotype, fragment, 2014, www.kopasz.cz)