Jaroslav Krbůšek

1952
Ústí nad Labem
Praha

Kulturní organizátor a sběratel umění Jaroslav Krbůšek vstoupil na českou výtvarnou scénu v době pozdního socialismu osmdesátých let. Díky svému entuziasmu, organizačnímu talentu a kurátorské intuici se mu podařilo na sklonku období přísné normalizace vykřesat v podstatě z ničeho Galerii Opatov. Vzniklo tak kulturní centrum, které desítkám perzekuovaných umělců a umělkyň vrátilo možnost vystavovat svou aktuální tvorbu a hlavně se setkávat v – na tu dobu – ojediněle uvolněné a přátelské atmosféře vernisáží.

V opatovském provizoriu získal Krbůšek řadu zkušeností, ale i kontaktů a nápadů na pokračování. Porevoluční doba mu pak umožnila založit vlastní Galerii Jaroslava Krbůška, která vznikla v roce 1991. O dva roky později se stal vedoucím Galerie Ruce a od roku 1995 byl kurátorem pražské Galerie Václava Špály. Ve svých výstavních a kurátorských aktivitách se soustředil především na generaci dnes již kanonických umělců a umělkyň vstupujících na výtvarnou scénu v šedesátých letech (tzv. střední generace) a sdružujících se tehdy ve skupinách Křižovatka, Trasa, UB 12 nebo v Klubu konkrétistů.

Krbůšek neprošel žádným uměleckým ani kunsthistorickým vzděláním a v době, kdy se ujal organizování výstav na Opatově, byl stále zaměstnán jako manuálně pracující. O výtvarné umění a alternativní hudbu se ale zajímal již v Šumperku, odkud se na konci sedmdesátých let přestěhoval do Prahy, kde záhy navázal styky s okruhem osob kolem Jazzové sekce a s historikem umění a kurátorem Karlem Srpem. V téže době začala Jazzová sekce vydávat sešity Situace věnující se právě tzv. střední generaci, jako byla Adriena Šimotová, Eva Kmentová nebo Václav Boštík. Krbůšek se přes tyto aktivity, k nimž patřila například distribuce krabiček pro projekt Josky Skalníka – grafika Jazzové sekce – postupně seznamoval a spřátelil s řadou osobností z řad výtvarníků.

Poté, co byla v roce 1984 Jazzová sekce – a s tím i veškerá její činnost – zakázána ministerstvem kultury, hledal Krbůšek možnosti, jak svým přátelům pomoci. V místě svého bydliště na Jižním Městě oslovil ředitele Obvodního kulturního střediska Opatov Vojtěcha Lindaura [1] [2] [3] [4] a ještě v témže roce začal v předsálí tamních koncertních prostor pořádat výstavy spřátelenému okruhu výtvarníků. I když by se mohlo zdát, že polovina osmdesátých let se vzhledem k dění v SSSR a nastolené glasnosti a perestrojky nesla v duchu postupného uvolňování dohledu nad kulturou, nebylo tomu tak docela. Svazové galerie byly pro určitou skupinu umělců naprosté tabu a nezbývalo než se přesunout na periferii Prahy, rozptýlit se do méně kontrolovaných regionů nebo do soukromých a jiných nevýstavních prostor. Ve většině případů se tyto nezávislé a dnes již téměř legendární výstavy odehrávaly jako jednorázové, mnohdy i mezigenerační akce typu Setkání na tenisových dvorcích TJ Sparta Praha (1982) nebo řada Konfrontací (1984–1987) a bývaly také záhy po svém otevření uzavřeny orgány Státní bezpečnosti. Krbůšek tedy – podobně jako Jiří Halík v Lidovém domě ve Vysočanech – našel cestu, jak zcela legálně a s příslušnými povoleními rozvíjet kontinuální galerijní program s jasnou kurátorskou vizí. Obdobou Galerie Opatov byla brněnská Galerie Na bidýlku založená sběratelem Karlem Tutschem. Během osmileté existence Galerie Opatov v místě proběhlo více jak sto výstav: první představila dílo sochaře Karla Nepraše, v roce 1988 galerie hostila například performance Tomáše Rullera a v roce 1992 svou činnost zakončila skupinovou výstavou …a závěr.

Po roce 1989 se Krbůškovi naskytly nové možnosti pokračování v kurátorské a organizační činnosti, a to již na plný úvazek a s lepšími podmínkami než jaké nabízelo opatovické provizorium. Mezi lety 1994 až 1997 založil, vedl a kurátorsky zaštiťoval pražskou Galerii Ruce. Dramaturgie více jak třiceti výstav, které zde během tří let proběhly, v mnoha ohledech navazovala na výstavní linii Galerii Opatov. Vedle autorů střední generace Krbůšek ale oslovoval i tehdy mladé a ještě neprověřené autory a autorky, jako byl Krištof Kintera nebo Denisa Lehocká a Boris Ondreička.

Od roku 1995 – po vyhraném konkurzu – vedl rovněž Galerii Václava Špály. Věhlas „Špálovky“, jak se jí i dnes familiárně říká, byl během období tzv. normalizace zcela minimální. Zatímco v šedesátých letech se jednalo o jednu z nejprestižnějších adres, v následujícím dvacetiletí si zde podávali dveře především zasloužilí a národní umělci, ale i autoři téměř neznámí, pro režim ovšem nekonfliktní. Krbůšek po svém nástupu zmobilizoval síly a galerii za pomoci sponzorů zrekonstruoval. Po vzoru svého legendárního předchůdce Jindřicha Chalupeckého přistoupil k rozdělení galerie na „malou“ a „velkou“, díky čemuž mohly probíhat dvě výstavy naráz. Kromě renomovaných zahraničních a domácích autorů, jako byl Stanislav Kolíbal, Eva Fuková nebo Milan Knížák, dostávali příležitost i ti začínající – jako například skupina Perplex. Výstava další výtvarné skupiny se pro Krbůška ve vedení galerie stala jeho poslední kurátorsky připravenou výstavou. V roce 2000 skupina Pode Bal rozvířila veřejnou diskuzi svým projektem nazvaným Malík Urvi . Ten reflektoval skutečnost, že se politická reprezentace po roce 1989 dostatečně nevypořádala s komunistickou minulostí. Vlivné osobnosti politického a mediálního života zobrazené v galerii na fotografiích – jako například Jan Kavan nebo Jan Cimický – našly zastání u tehdejšího sponzora galerie, který svou finanční podporu zastavil. Následné existenční potíže vedly Krbůška k uspořádání prodejní výstavy Vykoupení, kde bylo možné zakoupit staré knihy, katalogy a pozvánky z výstav. V současné době stále vede eponymní Galerii Jaroslava Krbůška a věnuje se sběratelské činnosti.

Lindauera?
ano
[3]
ještě jednou prosím o kontrolu jména: Lindaur, nebo Lindauer?

2024
Praxis

Praxe:

1994–1997
Galerie Ruce, Praha

1994–2000
Galerie Václava Špály, Praha

1991 – současnost
Galerie Jaroslav Krbůšek, Praha

1984–1992
Galerie Opatov, Praha

Monographs, Catalogues, Publications

Monografie:

2013
Opatov 1984 – 1992, katalog k výstavě, 16. 2. 2012 – 3. 3. 2013, Galerie Chodovská tvrz, Praha

Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících:

2022
Tomáš Ruller. 8. 8. 88, in: Pavlína Morganová – Terezie Nekvindová – Dagmar Svatošová, Výstava jako médium. České umění 1957 – 1999, VVP AVU, Praha, s. 724 – 733.

2016
Slovník historiků umění, výtvarných kritiků, teoretiků a publicistů v českých zemích a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů (asi 1800-2009), I. Svazek A/M, AV ČR, 2016, Praha, s. 712

1995
Galerie Opatov, in: Nová Encyklopedie českého výtvarného umění, A – M, Academia, Praha, 1995, s. 201.

Other critical texts

Články, média, internet:

Jaroslav Krbůšek, https://www.pametnaroda.cz/cs/krbusek-jaroslav-20210923-0

Jaroslav Krbůšek, Tabulas terreas Jany Kasalové v Madridu, https://www.advojka.cz/archiv/2007/24/tabulas-terreas-jany-kasalove-v-madridu

Monika Mužíková, https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/spalova-galerie-se-ocitla-ve-financni-tisni.A010104_113254_praha_kultura_pek

Rozhovor Marcely Pánkové s Jaroslavem Krbůškem, Výtvarné umění, 1996, s. 66 – 73.

Jaroslav Zemina, Loučíme se s Opatovem, Ateliér, 24, 1992, s. 80 – 81.

Jiří Tichý, Šlo mě vždy o kvalitu. Rozhovor s Jaroslavem Krbůškem, Ateliér, č. 24, 1992, s. 7.

Jiří Fiala, Služba umění, Ateliér, č. 24, s. 6, 7.

2002
Vykoupení, Galerie Václava Špály, Praha

2000
Pode Bal, Malík urvi, Galerie Václava Špály, Praha

1998
Jiří Příhoda, Galerie Václava Špály, Praha

1997
Ralph Gibson, Roky světla, Galerie Václava Špály, Praha

1996
Eva Fuková, Tváře času, Galerie Václava Špály, Praha
Andreé Cooke, Objekty, kresby, Galerie Ruce, Praha

1995
Nová jména, Galerie Václava Špály, Praha
Miloš Cvach, Galerie Ruce, Praha

1994
Jan Knap, Obrazy a kresby, Galerie Ruce, Praha

1992
Petr Nikl, Rodinné kresby, Galerie Studio Opatov, Praha

1989
Jiří Kovanda, Obrazy, kresby, koláže, Galerie Opatov, Praha
Vladimír Kokolia, Kresby, obrazy, Galerie Opatov, Praha

1988
Dana Chatrná, Kresby, Galerie Opatov, Praha
Kurt Gebauer, Vykopávky a jiné kresby, Galerie Opatov, Praha

1987
Květa Válová, Kresby, Galerie Opatov, Praha
Jitka Válová, Galerie Opatov, Praha

1986
Václav Boštík, Kresby, Galerie Opatov, Praha
Daisy Mrázková, Příběh čar, Galerie Opatov, Praha

1985
Vladimír Merta, Václav Stratil, Margita Titlová, Galerie Opatov, Praha
Eva Kmentová, Galerie Opatov, Praha

1984
Karel Nepraš, Kresby a plastiky, Galerie Opatov, Praha