Jaroslav Krbůšek

1952
Ústí nad Labem
Praha

Kulturní organizátor a sběratel umění Jaroslav Krbůšek vstoupil na českou výtvarnou scénu v době pozdního socialismu osmdesátých let. Díky svému entuziasmu, organizačnímu talentu a kurátorské intuici se mu podařilo na sklonku období přísné normalizace vykřesat v podstatě z ničeho Galerii Opatov. Vzniklo tak kulturní centrum, které desítkám perzekuovaných umělců a umělkyň vrátilo možnost vystavovat svou aktuální tvorbu a hlavně se setkávat v – na tu dobu – ojediněle uvolněné a přátelské atmosféře vernisáží.

V opatovském provizoriu získal Krbůšek řadu zkušeností, ale i kontaktů a nápadů na pokračování. Porevoluční doba mu pak umožnila založit vlastní Galerii Jaroslava Krbůška, která vznikla v roce 1991. O dva roky později se stal vedoucím Galerie Ruce a od roku 1995 byl kurátorem pražské Galerie Václava Špály. Ve svých výstavních a kurátorských aktivitách se soustředil především na generaci dnes již kanonických umělců a umělkyň vstupujících na výtvarnou scénu v šedesátých letech (tzv. střední generace) a sdružujících se tehdy ve skupinách Křižovatka, Trasa, UB 12 nebo v Klubu konkrétistů.

Krbůšek neprošel žádným uměleckým ani kunsthistorickým vzděláním a v době, kdy se ujal organizování výstav na Opatově, byl stále zaměstnán jako manuálně pracující. O výtvarné umění a alternativní hudbu se ale zajímal již v Šumperku, odkud se na konci sedmdesátých let přestěhoval do Prahy, kde záhy navázal styky s okruhem osob kolem Jazzové sekce a s historikem umění a kurátorem Karlem Srpem. V téže době začala Jazzová sekce vydávat sešity Situace věnující se právě tzv. střední generaci, jako byla Adriena Šimotová, Eva Kmentová nebo Václav Boštík. Krbůšek se přes tyto aktivity, k nimž patřila například distribuce krabiček pro projekt Josky Skalníka – grafika Jazzové sekce – postupně seznamoval a spřátelil s řadou osobností z řad výtvarníků.

Poté, co byla v roce 1984 Jazzová sekce – a s tím i veškerá její činnost – zakázána ministerstvem kultury, hledal Krbůšek možnosti, jak svým přátelům pomoci. V místě svého bydliště na Jižním Městě oslovil ředitele Obvodního kulturního střediska Opatov Vojtěcha Lindaura [1] [2] [3] [4] a ještě v témže roce začal v předsálí tamních koncertních prostor pořádat výstavy spřátelenému okruhu výtvarníků. I když by se mohlo zdát, že polovina osmdesátých let se vzhledem k dění v SSSR a nastolené glasnosti a perestrojky nesla v duchu postupného uvolňování dohledu nad kulturou, nebylo tomu tak docela. Svazové galerie byly pro určitou skupinu umělců naprosté tabu a nezbývalo než se přesunout na periferii Prahy, rozptýlit se do méně kontrolovaných regionů nebo do soukromých a jiných nevýstavních prostor. Ve většině případů se tyto nezávislé a dnes již téměř legendární výstavy odehrávaly jako jednorázové, mnohdy i mezigenerační akce typu Setkání na tenisových dvorcích TJ Sparta Praha (1982) nebo řada Konfrontací (1984–1987) a bývaly také záhy po svém otevření uzavřeny orgány Státní bezpečnosti. Krbůšek tedy – podobně jako Jiří Halík v Lidovém domě ve Vysočanech – našel cestu, jak zcela legálně a s příslušnými povoleními rozvíjet kontinuální galerijní program s jasnou kurátorskou vizí. Obdobou Galerie Opatov byla brněnská Galerie Na bidýlku založená sběratelem Karlem Tutschem. Během osmileté existence Galerie Opatov v místě proběhlo více jak sto výstav: první představila dílo sochaře Karla Nepraše, v roce 1988 galerie hostila například performance Tomáše Rullera a v roce 1992 svou činnost zakončila skupinovou výstavou …a závěr.

Po roce 1989 se Krbůškovi naskytly nové možnosti pokračování v kurátorské a organizační činnosti, a to již na plný úvazek a s lepšími podmínkami než jaké nabízelo opatovické provizorium. Mezi lety 1994 až 1997 založil, vedl a kurátorsky zaštiťoval pražskou Galerii Ruce. Dramaturgie více jak třiceti výstav, které zde během tří let proběhly, v mnoha ohledech navazovala na výstavní linii Galerii Opatov. Vedle autorů střední generace Krbůšek ale oslovoval i tehdy mladé a ještě neprověřené autory a autorky, jako byl Krištof Kintera nebo Denisa Lehocká a Boris Ondreička.

Od roku 1995 – po vyhraném konkurzu – vedl rovněž Galerii Václava Špály. Věhlas „Špálovky“, jak se jí i dnes familiárně říká, byl během období tzv. normalizace zcela minimální. Zatímco v šedesátých letech se jednalo o jednu z nejprestižnějších adres, v následujícím dvacetiletí si zde podávali dveře především zasloužilí a národní umělci, ale i autoři téměř neznámí, pro režim ovšem nekonfliktní. Krbůšek po svém nástupu zmobilizoval síly a galerii za pomoci sponzorů zrekonstruoval. Po vzoru svého legendárního předchůdce Jindřicha Chalupeckého přistoupil k rozdělení galerie na „malou“ a „velkou“, díky čemuž mohly probíhat dvě výstavy naráz. Kromě renomovaných zahraničních a domácích autorů, jako byl Stanislav Kolíbal, Eva Fuková nebo Milan Knížák, dostávali příležitost i ti začínající – jako například skupina Perplex. Výstava další výtvarné skupiny se pro Krbůška ve vedení galerie stala jeho poslední kurátorsky připravenou výstavou. V roce 2000 skupina Pode Bal rozvířila veřejnou diskuzi svým projektem nazvaným Malík Urvi . Ten reflektoval skutečnost, že se politická reprezentace po roce 1989 dostatečně nevypořádala s komunistickou minulostí. Vlivné osobnosti politického a mediálního života zobrazené v galerii na fotografiích – jako například Jan Kavan nebo Jan Cimický – našly zastání u tehdejšího sponzora galerie, který svou finanční podporu zastavil. Následné existenční potíže vedly Krbůška k uspořádání prodejní výstavy Vykoupení, kde bylo možné zakoupit staré knihy, katalogy a pozvánky z výstav. V současné době stále vede eponymní Galerii Jaroslava Krbůška a věnuje se sběratelské činnosti.

Lindauera?
ano
[3]
ještě jednou prosím o kontrolu jména: Lindaur, nebo Lindauer?

2024
Praxe

Praxe:

1994–1997
Galerie Ruce, Praha

1994–2000
Galerie Václava Špály, Praha

1991 – současnost
Galerie Jaroslav Krbůšek, Praha

1984–1992
Galerie Opatov, Praha

Monografie, katalogy, publikace

Monografie:

2013
Opatov 1984 – 1992, katalog k výstavě, 16. 2. 2012 – 3. 3. 2013, Galerie Chodovská tvrz, Praha

Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících:

2022
Tomáš Ruller. 8. 8. 88, in: Pavlína Morganová – Terezie Nekvindová – Dagmar Svatošová, Výstava jako médium. České umění 1957 – 1999, VVP AVU, Praha, s. 724 – 733.

2016
Slovník historiků umění, výtvarných kritiků, teoretiků a publicistů v českých zemích a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů (asi 1800-2009), I. Svazek A/M, AV ČR, 2016, Praha, s. 712

1995
Galerie Opatov, in: Nová Encyklopedie českého výtvarného umění, A – M, Academia, Praha, 1995, s. 201.

Jiné kritické texty a příspevky

Články, média, internet:

Jaroslav Krbůšek, https://www.pametnaroda.cz/cs/krbusek-jaroslav-20210923-0

Jaroslav Krbůšek, Tabulas terreas Jany Kasalové v Madridu, https://www.advojka.cz/archiv/2007/24/tabulas-terreas-jany-kasalove-v-madridu

Monika Mužíková, https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/spalova-galerie-se-ocitla-ve-financni-tisni.A010104_113254_praha_kultura_pek

Rozhovor Marcely Pánkové s Jaroslavem Krbůškem, Výtvarné umění, 1996, s. 66 – 73.

Jaroslav Zemina, Loučíme se s Opatovem, Ateliér, 24, 1992, s. 80 – 81.

Jiří Tichý, Šlo mě vždy o kvalitu. Rozhovor s Jaroslavem Krbůškem, Ateliér, č. 24, 1992, s. 7.

Jiří Fiala, Služba umění, Ateliér, č. 24, s. 6, 7.

Foto