Radek Pilař

1931–1993
Písek
Praha

Výtvarník, animátor, fotograf, scenárista, filmař a pedagog Radek Pilař se narodil 23. dubna 1931 v Písku. Jeho umělecká činnost představuje kaleidoskop nejrůznějších technik a odvětví, která se navzájem neustále ovlivňovala, prolínala a vyvíjela. Výtvarné práci, v níž dosáhl veřejného uznání a získal řadu ocenění doma i ve světě, zasvětil celý svůj život. Pilaře v tvorbě ovlivnila i jeho nejbližší rodina: ať už šlo o toulky lesem v okolí jeho rodného města s dědečkem, babiččino vyprávění pohádek nebo o živnost jeho rodičů. Autorovo pozdější zaujetí hmotou a předměty mohla mít na svědomí dílna jeho otce, který tvořil knoflíky a brousil perleť a různé galanterní zboží. Jeho matka byla zase vyučená krajkářka.

Umělecké počátky Radka Pilaře jsou spjaty s koncem 50. let 20. století, kdy absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze v malířské škole Vlastimila Rady. Během studia se Pilař věnoval klasické krajinomalbě, později tíhnul k barevné expresi a tvořil s prvky gestické abstrakce jako např. Joan Miró (Tanec, 1958). Dynamické prvky autorova malířského rukopisu však rychle ustoupily nehybné hmotné struktuře, kdy vznikaly strukturální, kolážové či asamblážové malby (Trýzeň, 1961, Bubáci, 1962, Výkřik, 1962, Kompozice, 1963 či Smrtka, 1963), a později barevným, pohádkově fantaskním obrazům (Pohádka o zakletém králi, 1964, Stráše, 1975, Kašpárek, 1975 nebo Tři přání a zlatá rybka, 1980).

Právě postupy z malby (kolážování, vrstvení, hry s kompozicí pomocí barevných ploch, kombinace abstraktních a zobrazivých prvků) Pilař později s oblibou uplatňoval i při práci s videem. S novými expresivními směry a filmovým experimentem se Pilař seznámil v roce 1963 na III. Bienále mladých v Paříži. Z jeho výpovědí je patrné, že jej zde zaujala díla Davida Hockneyho, Niki de Saint-Phalle nebo Petera Blakea. Fascinovaly jej různé výtvarné prostředky, kompozice, koláže či asambláže, kde se malba a fotografie prolíná a ústí do nového významového pojetí. Obsahově pak Radka Pilaře přitahoval kritický tón pop artu, který poukazoval na lacinost komerční reklamy a ztrátu lidskosti v konzumní technologické společnosti. Bienále pro něj mělo zásadní význam i z hlediska jeho audiovizuální tvorby: po návratu si koupil projektor a magnetofon, jejichž prostřednictvím vytvářel první experimenty a tuto tvorbu sám označoval za malování filmu. V 60. letech – mezi studiemi a pokusy s novými formami – dokončil pouze dva autorské filmy. Píseň dvou hlemýžďů jdoucích na pohřeb (1965), experimentální animace na motivy básně Jacquese Préverta, kombinuje hru papírových (ploškových) loutek, animovaných objektů a rozlévané barvy. Druhým dokončeným dílem pak byla filmová dekoláž módních časopisů nazvaná Pin-up (1965).

Po absolutoriu na AVU se Radek Pilař zaměřoval na ilustrace dětských knih a pohádek. Spoluzaložil časopis pro nejmenší Sluníčko, rovněž ilustroval Mateřídoušku. Pro nakladatelství Mladá fronta, které časopisy vydávalo, vytvořil malé svazky veršů pro děti (Cirkus, 1964, Modrý brouček, 1967). Svým důvtipem pro hru, skládanky a zkratky oslovil Státní nakladatelství dětské knihy a vznikly netradičně řešené omalovánky Kdo se směje, kdo se mračí (1962) nebo Malířovy legrace a originální knihy-hračky jako tzv. překládací knížka Rybky, ptáčci, proměňáčci (1963). V tvorbě ilustrace plné zářivé barevnosti pracoval s technikou papírové koláže kombinovanou s barevnými plochami a liniemi, později používal americkou tuš a akrylové barvy.

Od pol. 60. let spolupracoval s Československou televizí a Krátkým filmem Praha. Ve studiu kresleného filmu Bratři v triku vytvořil v roce 1965 s režisérem Václavem Bedřichem televizní znělku pořadu Večerníček. Postava Večerníčka nese charakteristické znaky tvorby Radka Pilaře: výraznou a kontrastní barevnost, jednoduchou plnou linku, kruhovou stylizaci hlav a dekorativnost. Už na poč. 70. let televizní pořad dosáhl vysokého stupně profesionality i uměleckých výsledků. Způsobil lavinový rozvoj tohoto typu produkce, kde Pilař až do roku 1983 pracoval oficiálně vždy jako výtvarník jiných režisérů, než mu Bratislavská televize nabídla komplexní spolupráci. Vznikl tak kreslený autorský seriál Pozrite sa! (1983), kde dva panáčci z barevných skvrn zažívají příhody a dobrodružství v prostředí malířského ateliéru.

K svému poslednímu animovanému projektu, kde se námětem stala abeceda, měl Pilař k dispozici již moderní digitální techniku. Televizní seriál Od andulky po žížalu (1995) spolurežíroval s Petrem Skalou, který bývá s Pilařem označován za zakladatele českého videoartu. Rukopis Radka Pilaře nevymizel, ale prolíná ho neosobnost počítačové animace.

Radek Pilař se chtěl věnovat především výtvarně experimentálnímu filmu formou předmětných asambláží. Zcela průkopnicky pojatý krátký film byl Písnička pro sklíčka (1967), kde Pilař zrealizoval vlastní filmový námět na principech koláže ze střepů. Světem barev, skleněných efektů, lomů, lesků a jiných výtvarných efektů diváka provází panáček zrozený ze skleněné kuličky. Nejsilnější složkou není děj, ale jeho výtvarnost. Na obdobné filmy založené na animaci různých materiálů se orientovala spíše dílna zlínského studia. Jiří Kubíček v monografii o Radku Pilařovi připomíná v této souvislosti díla Inspirace (1949), klasika české kinematografie Karla Zemana či Kuličku (1963) Hermíny Týrlové. V rámci loutkových animací Trnkova studia byl však Pilařův film ojedinělý a na svou dobu byl film příliš inovativní a oficiálními kruhy nebyl akceptován. V roce 1971 byl film vydán knižně nakladatelstvím Kruh v Hradci Králové, doplněný verši od Josefa Bruknera. Radek Pilař dál rozvíjel své záměry předmětné animace pouze v soukromí ateliéru. Sám uvádí, že mu v té době fotografická technika nahradila filmovou kameru a začal vytvářet fotoasambláže jako torza nerealizovaných filmů. Fotografiím výtvarně uspořádaných předmětů v několika rovinách se věnoval převážně v 80. letech. V procesu tvorby prováděl také malířskou korekci diapozitivů, a to v podobě škrábanců, otisků prstů či samotné malby v různých vrstvách.  Fotoasambláže se v tisku uplatnily především v časopise Sluníčko a ve veršované knize Slunečnice (1975). Radek Pilař zde vytvořil originální a inovativní kouzelné obrazy, pohádkové bytosti z přírodnin, věcí, látek a různorodých blyštivých i kovových materiálů.

Po zamítnutí filmu Písnička pro sklíčka se Radek Pilař na půdě oficiálního filmu vrátil k dobově vžité konvenci kresleného obrazu. V přímé návaznosti na znělku Večerníčku začal pracovat na filmovém seriálu Václava Čtvrtka O loupežníku Rumcajsovi (1967–1983). Pilař ještě na začátku v letech 1969–1972 zkoušel pracovat i s variantou loutky z moduritu. Vznikly série neautorských fotografií, které vycházely v Pressfotu v edici Hvězdička (např. Rumcajsova vánoční pohádka), ale setkáme se s nimi třeba i na novoročních pohlednicích. Knižní zpracování seriálu vyšlo roku 1970 a následovala trilogie Rumcajs, Manka, Cipísek (1975). Autor osobitě navázal moderním tvaroslovím na klasický odkaz české ilustrátorské tradice, z níž mu je nejblíže styl Josefa Lady (vytváření výrazných typů, humorné nadsázce, v lineární obrysové kresbě i ke sklonu k jisté ornamentalizaci). Celou 1. pol. 70. let Rumcajse vydává řada nakladatelství, a to v různých podobách, ať už v jednotlivých rozpracovaných příbězích (Jak Rumcajs vyhnal obra z Řáholce, Jak si Rumcajs poradil s rakem), v ilustrovaných sešitech nebo omalovánkách či pohlednicích. Pilař stále hledal nové a netradiční formy, a tak ilustrace knihy v roce 1975 (a ještě výrazněji v roce 1984) překreslil – kdy zjemnil kresbu, častěji spojoval postavy s abstraktními prvky a změnil styl pozadí. V průběhu 80. let Pilařova ilustrační tvorba slábne, zájem a síly směřuje k videu.

Výrazové prostředky videa byly pro Pilaře absolutní možností svobodného vyjádření. Skutečnou tvorbu videoprojektů zahájil kolem roku 1983, kdy pobýval ve Švédsku a pracoval na krátkých filmech pro Svenska filminstitutet a IVOS Film (Ivana Valterssonová a Otto Sedlář) Stockholm (Čas, 1983, V jablíčku bydlí panenka, 1984). Za honorář si koupil vlastní videokameru Sony Betamovie a videorekordér a začal se systematicky zabývat volnou tvorbou uměleckého videa. První práce videoartu recyklovala Pilařovy filmové studie ze 60. let. Byly ovlivněné experimentálním dílem Normana McLarena a tvorbou světového pop-artu. Pilařova díla byla poetická, plná vizuální symboliky a abstrakce, což se vlivem politického režimu stalo specifickou vlastností české tvorby. Na základě starší filmové studie vnikl i autorský film, animovaný epos Botička (1988), kde hlavní roli hraje skutečná dětská botička maminky Radka Pilaře, která přežila celé dvacáté století a je konfrontována se současnou dětskou teniskou. Ve filmu jsou použity reálné záběry, koláže, animace fotografií, animace klasické loutky, ale i předmětů a materiálů, malířské postupy, fotoasambláže a kinematografické triky. Filmy natočené původně v Pilařově letním ateliéru na chalupě v Jarkovicích byly převedeny na video natáčením projekce na zeď. Znovu se však natáčely i jednotliviny jako např. materiály. Tyto záznamy se staly výchozím materiálem dalších experimentů, které později Pilař barvil nebo doplňoval videoefekty.

Mezi první česká videoartová díla patří Zrcadlo času (1985), které je obrazem klamů a iluzí vodní hladiny. Podstatná část Pilařovy tvorby byla ovlivněna hudbou a snahou o její vizualizaci, která vrcholí projektem Musica Picta (1985–1990), zrozeném v přenosovém voze JVC Supraphon ve spolupráci s Josefem Bruknerem a Jiřím Pilkou. Video s názvem Virtuální opona (1992) tematicky předznamenává poslední a zároveň vrcholné dílo videoartu Radka Pilaře nazvané Yes, No, Yes (1992), jež je emocionálně silnou uměleckou a životní bilancí. V abstraktní rovině zde autor zachycuje portrét svého přítele Josky Skalníka i jeho výstavu v pražské Nové síni v roce 1992. Obdobný charakter celoživotní bilance měla i jeho poslední samostatná výstava Absolutní opona v roce 1991 v Galerii bratří Čapků v Praze. Výstavní sál proměnil v homogenní prostor svého vnitřního světa.
V 80. a 90. letech byl Radek Pilař mimo svou uměleckou tvorbu klíčovým organizátorem videoartu v Československu. Zasloužil se o vybudování společenských vazeb mezi umělci a institucionalizaci oboru. Inicioval založení Oboru videa při Svazu českých výtvarných umělců v Praze, které prosadil s fimařem dokumetaristou Petrem Skalou. Z jeho kmenových členů byl roku 1990 založen oficiální spolek: Asociace videa a intermediální tvorby. Pilař se dále podílel na založení ateliéru videotvorby na FaVU v Brně a katedry animované tvorby (později katedry animované tvorby a videa) na FAMU v Praze, kde také působil do své předčasné smrti jako pedagog. Založení Centra výzkumu elektronického obrazu v moderním pojetí mu již nemocné srdce nedovolilo, v roce 1993 zemřel na infarkt.

Radek Pilař měl přes čtyřicet samostatných výstav, ilustroval na padesát knížek pro děti, které vyšly po celém světě, vytvořil kolem čtyřiceti krátkých filmů a večerníčků, realizoval přes třicet videozáznamů a videoartových děl, v jeho fondu se nachází téměř čtyři sta videokazet. Na zámku v Jičíně a v písecké Sladovně jsou mu věnovány stálé výstavní expozice. Archiv Radka Pilaře spravují jeho dcery Barbora Komrzýová-Pilařová a Marina Odvárková-Pilařová.

 

Zdroje:

Archiv Radka Pilaře, viz, https://www.radek-pilar.cz/, vyhledáno 24. 10. 2024

Sladovna, viz. https://www.sladovna.cz/vystavy/radek-pilar/, vyhledáno 24. 10. 2024

Abart: https://cs.isabart.org/person/1091/exhibitor, vyhledáno 24. 10. 2024

BLAŽÍČEK, Martin: Radek Pilař – dvojí český videoart. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 33, 2022, 11-36

Klára TRSKOVÁ/Martin BLAŽÍČEK: Rešerše výzkumného projektu Národního filmového archivu č. 4525/2021 Videoarchiv Radka Pilaře, 2022 (viz. https://videoarchiv.nfa.cz/katalog/uploads/r/n-rodn-filmov-archiv/f/0/d/f0d2320bff52bf5b2ec24002e3502028bd2467917b2d6c59c5a5da7e171d90a2/c1543db7-3c3b-4349-928b-ed5a2db8e3e4-RES-vyzkumny_projekt.pdf), vyhledáno 24. 10. 2024

FILOVÁ, Cecílie: Analýza videoartové tvorby Radka Pilaře v generačním kontextu (bakalářská práce), FF MU TIM, 2020

BRUKNER, Josef a kol.: Radek Pilař: obrazy, ilustrace, animovaný film, video. Nakladatelství Slovart, s. r. o., Praha, 2003

PILAŘ, Radek: Radek Pilař: Absolutní opona. (kat. výst.) Unie výtvarných umělců/Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě/Městské muzeum a galerie ve Svitavách , Svitavy, Praha 1991

TRNKOVÁ, Hana: Radek Pilař, výběr z díla. (kat. výst.) Galerie výtvarného umění v Ostravě, Ostrava, 1994

2024

Studium:

1950–1955
Studium na AVU v malířské škole Vlastimila Rady

1950
Přijat ke studiu na UMPRUM (k Emilu Filovi) a AVU (k Vlastimilovi Radovi)

1946–1950
Písecké gymnázium

 

Stáže, tvůrčí pobyty:

1983
pracovní pobyt ve Stockholmu, Švédsko (krátké filmy pro Svenska filminstitutet a IVOS Film/Ivana Valterssonová a Otto Sedlář)

1963
Cesta do Paříže na 3. pařížské bienále (III. Biennale de Paris)

1961
Cesta do Nizozemska, seznámení s tvorbou skupiny Cobra

 

Pedagogické působení:

1992
Ateliér videa a multimediální animace na FaVU v Brně

1991
Katedra animované tvorby a videa na FAMU v Praze

 

Kurátorská praxe:

1989
Garant videoinstalace výstavy čs. listopad 89 tiskové centrum OF Mánes, Praha

 

Organizační činnost:

1992
Zakládá Ateliér videa a multimediální animace na FaVU v Brně

1991
Spoluzakládá Katedru animované tvorby a videa na FAMU v Praze

1990
Spoluzakládá Asociaci videa a intermediální tvorby (AVIT) v Praze (Petr Skala)

1990
Zakládá pracoviště Oddělení elektronické animace a multimediální tvorby na FAMU v Praze

1985
Spoluzakládá Kabinet animované tvorby na FAMU v Praze (B. Pojar, J. Jaroš, J. Kubíček)

1987
Zakládá Obor videa při Svazu českých výtvarných umělců v Praze

 

Ocenění (výběr):

1993
Cena na VI. Videofestu v Berlíně

1990
Čestný občan města Jičína

1989
Cena Stříbrný tanečník za nejlepší animovaný film (festival krátkých filmů Huesca 89)

1982
Bronzová medaile IBA (Lipsko)

1981
Ilustrátor roku Opava

1977
Ocenění na festivalu Ars film Kroměříž

1974
Čestná listina Andersenovy ceny
Čestné uznání Českého literárního fondu
Čestná listina nejlepší knihy pro děti (NSR)
Cena Rytíře řádu úsměvu (Polsko)
Cena festivalu animovaných filmů v Quadajaře (Mexiko)

1970
Cena za nejlepší inscenaci pro děti (Mahenova činohra v Brně)

Monographs, Catalogues, Publications

2022
BLAŽÍČEK, Martin: Radek Pilař – dvojí český videoart. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 33, 2022, 11-36

2020
BLAŽÍČEK, Martin: Mediální pohyby v experimentální animaci Radka Pilaře. In: PAF reader (Nr. 1), PAF Přehlídka animovaného filmu, PAF z. s., Olomouc, 2020–2021, 90–93
FILOVÁ, Cecílie: Analýza videoartové tvorby Radka Pilaře v generačním kontextu (bakalářská práce), FF MU TIM, 2020, 28–38
VANČÁT, Pavel (ed.): Obrazy konců dějin 85-95: česká vizuální kultura 1985-1995. Uměleckoprůmyslové museum v Praze, BiggBoss, Praha 2020, 89RP, 90JS, 92RP

2018
PROCHÁZKA, Jaromír: 100 let výtvarného umění v jižních Čechách. Galerie Procházka, České Budějovice, 2018, 52, 94, 292

2014
PROKŮPEK, Tomáš: Dějiny československého komiksu 20. století. 3. Rejstříky. Filip Tomáš/Akropolis, Praha 2014
ŠEVČÍKOVÁ, Veronika: České videoumění do roku 2000. (diplomová práce), FF MU TIM, 2014, 20–24

2011
ŠEVČÍK, Jiří a kol.: Radek Pilař, Viva video, video viva. In: České umění 1980-2010. Texty a dokumenty, Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, Praha, 2011, 495-498

2010
STEHLÍKOVÁ, Blanka: Příběh české ilustrované knihy 1900-2000. Sladovna Písek, Písek, 2010
SOUKUPOVÁ, Květuše: Radek Pilař. In: NEDĚLA, Jiří (ed.): Animace ilustrace. PAF, Pastiche Filmz o. s., Olomouc, 2010, 27-30

2008
ŠTREIT, Jindřich: Radek Pilař neznámý. (kat. výst.) Město Jičín, Jičín, 2008

2006
KERBACHOVÁ, Bohdana: Počátky českého videoartu. In: Iluminace, roč. 18, 2006, 2 (62), 133-158

2003
BRUKNER, Josef a kol.: Radek Pilař: obrazy, ilustrace, animovaný film, video. Nakladatelství Slovart, s. r. o., Praha, 2003
MALÁ, Alena (ed.): Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950–2003 (XI. Pau-Pop). Výtvarné centrum Chagall, Ostrava, 2003

2002
KŘÍŽ, Jan: Radek Pilař: Obrazy, grafika, ilustrace, fotoasambláže, animovaný film, videoart. (kat. výst.) Prácheňské muzeum v Písku, Písek, 2002

2001
KLIVAR, Miroslav: Nová umění v Čechách. Regulus, Praha, 2001, 70

1994
TRNKOVÁ, Hana: Radek Pilař, výběr z díla. (kat. výst.) Galerie výtvarného umění v Ostravě, Ostrava, 1994
VANČÁT, Jaroslav a kol.: Český obraz elektronický “vnitřní zdroje”. (kat. výst.) Praha: Studio DADA, s. r. o., 1994

1992
Jan ŠMOLÍK: Radek Pilař – hudební interpret. In: Hudební rozhledy 45, 1992, 7–8, 336–337

1991
PILAŘ, Radek: Radek Pilař: Absolutní opona. (kat. výst.) Unie výtvarných umělců/Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě/Městské muzeum a galerie ve Svitavách , Svitavy, Praha 1991
Jaroslav VANČÁT: První kroky videoartu. In: Panorama, 1991, č. 2, 2–5.

1990
POŠ, Jan/ŠALAMOUN, Jiří: Výtvarníci animovaného filmu. Odeon, Praha, 1990, 100, 102
Josef BRUKNER: Radek Pilař – Fotoasambláž, video. In: Ateliér, č. 22, 1990

1989
HOLEŠOVSKÝ, František: Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Albatros, Praha, 1989, 285-287
KÚNOVÁ, Eva: Video na Salónu 89. In: Ateliér, č. 17, 1989

1988
RAMBOSSKOVÁ Aloisie: Radek Pilař: Video. (kat. výst.) Okresní vlastivědné muzeum Vsetín, Vsetín, 1988

1985
ŠTOCHLOVÁ, Helena: Animovaný film. Odeon, Praha, 1985, 40-41

1984
STEHLÍKOVÁ, Blanka: Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. Albatros, Praha, 1984, 30, 42, 90, 110, 127

1982
BRUKNER, Josef: Radek Pilař: kresbou, barvou, kamerou. (kat. výst.) Městský dům kultury Petra Bezruče , Opava, 1982

1980
DVOŘÁK, František: Radek Pilař: kresbou, barvou, kamerou. (kat. výst.) Galerie Fronta, Praha, 1980

1979
PAZDEROVÁ, Eva/DVOŘÁK, František: Radek Pilař: Kresbou, barvou, kamerou. (kat. výst.) Oblastní galerie výtvarného umění v Olomouci, Olomouc, 1979

1978
OPRAVILOVÁ, Eva/DOLEJŠ, Jiří: Radek Pilař: Gemälde, Illustrationen, Filme. (kat. výst.) Kultur- und Informationszentrum der ČSSR, Berlin, 1978

1977
OPRAVILOVÁ, Eva/DOLEJŠ, Jiří: Radek Pilař: Obrazy a ilustrace. (kat. výst.) Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Litoměřice, 1977
VACHÚDOVÁ, Božena: Radek Pilař: Krajina fantazie. (kat. výst.) Městské muzeum a galerie ve Vodňanech, Vodňany, 1977

1976
VACHÚDOVÁ, Božena: Radek Pilař: kresbou, barvou, kamerou. (kat. výst.) Galerie výtvarného umění v Chebu, Cheb, 1976

Articles, Media, Internet

Archiv Radka Pilaře, viz. www.radek-pilar.cz, vyhledáno 24.10.2024

Sladovna, viz. https://www.sladovna.cz/vystavy/radek-pilar/, vyhledáno 24.10.2024

Abart, viz. https://cs.isabart.org/person/1091/exhibitor, vyhledáno 24.10.2024

Monoskop, viz. https://monoskop.org/Radek_Pila%C5%99, vyhledáno 24.10.2024

Artyčok, viz. https://artycok.tv/38938/flare-up, vyhledáno 24.10.2024

Cinepur, viz. http://cinepur.cz/article.php?article=2479, vyhledáno 24.10.2024

AVIT, viz. https://www.avit-restart.cz/AVIT-Restart/AVIT_vcera.html, vyhledáno 24.10.2024

FaVU VUT, viz. https://performance.ffa.vutbr.cz/ARCHIV/CDROM/inner/sub/pribeh.htm, vyhledáno 24.10.2024

FAMU, viz. https://www.famu.cz/cs/fakulta/o-famu/historie-skoly/,vyhledáno 24.10.2024

Výzkumný projekt Národního filmového archivu: Videoarchiv Radka Pilaře, 2022 (viz. https://nfa.cz/cs/o-nas/co-delame/vyzkum/vyzkumne-projekty/29523-videoarchiv-radka-pilare), vyhledáno 24.10.2024

Klára TRSKOVÁ/Martin BLAŽÍČEK: Rešerše výzkumného projektu Národního filmového archivu č. 4525/2021,  Videoarchiv Radka Pilaře, 2022 (viz. https://videoarchiv.nfa.cz/katalog/uploads/r/n-rodn-filmov-archiv/f/0/d/f0d2320bff52bf5b2ec24002e3502028bd2467917b2d6c59c5a5da7e171d90a2/c1543db7-3c3b-4349-928b-ed5a2db8e3e4-RES-vyzkumny_projekt.pdf), vyhledáno 24.10.2024

Videoarchiv Národního filmového archivu (viz. https://videoarchiv.nfa.cz/katalog/informationobject/browse?topLod=0&sort=relevance&query=radek+pila%C5%99&repos=), vyhledáno 24.10.2024

Velký malý kluk, Příběhy slavných (S12E15, 53 min) Česká televize, Praha, 2011 (viz. https://www.ceskatelevize.cz/porady/10123383458-pribehy-slavnych/411235100211004/), vyhledáno 24.10.2024

KOLÁŘOVÁ Libuše: Radek Pilař se vrátil do rodného Písku, viz. https://pisecky.denik.cz/zpravy_region/pi_20090624pilar.html, 24. 6. 2009

Solo Exhibitions

2021/2020
Radek Pilař 90, Galerie Villa Pellé, Praha

2018
Známé i neznámé podoby Radka Pilaře, Centrum Bohuslava Martinů, Polička (Svitavy)

2014/2015
Radek Pilař: Známé i neznámé podoby, Interaktivní galerie Becherova vila, Karlovy Vary

2013
Radek Pilař – Videoart, galerie Restart, Praha

2010
Rumcajsův svět Radka Pilaře, stálá výstavní expozice, Zámek Jičín, Jičín

2009
Radek Pilař, multimediální stálá výstavní expozice, Sladovna, Písek
Radek Pilař, Galerie výtvarného umění, Havlíčkův Brod

2008
Radek Pilař: Neznámý známý, Zámek Jičín, Jičín
Radek Pilař: Neznámý známý (ilustrace, koláže), Zámek Bruntál, Bruntál
Radek Pilař: Neznámý, známý (obrazy, koláže), Galerie V kapli, Bruntál

2002
Radek Pilař: Obrazy, grafika, ilustrace, fotoasambláže, animovaný film, videoart, Prácheňské muzeum v Písku, Písek
Radek Pilař: Obrazy, grafika, ilustrace, fotoasambláže, animovaný film, videoart, Galerie Portyč, Písek
Radek Pilař: Obrazy, grafika, ilustrace, fotoasambláže, animovaný film, videoart, Galerie Františka Drtikola, Příbram

2000
Václav Čtvrtek, Radek Pilař, Valdštejnův zámek, Jičín

1998
Radek Pilař: Obrazy 1960-1993, Galerie Mánes, Praha

1997
Výběr z díla, Okresní muzeum a galerie, Jičín

1995
Výběr z díla, Vodní tvrz, Jeseník
Výběr z díla, Okresní vlastivědné muzeum, Šumperk
Výstava grafiky, Okresní knihovna, Hodonín

1994
Radek Pilař: Fotoasambláže, obrazy, Okresní muzeum a galerie, Jičín
Radek Pilař: Výběr z díla, Galerie výtvarného umění – Nová síň, Ostrava-Poruba

1991
Radek Pilař: Absolutní opona, Galerie bratří Čapků, Praha
Radek Pilař: Absolutní opona, Městské muzeum a galerie, Svitavy
Radek Pilař: Gemälde – Grafik – Video, Bürgerhaus, Sprendlingen, Dreieich, Německo

1990
Videoinstalace Radka Pilaře, Galerie Mánes, Praha
Videoshow a videoperformance pro dvacet monitorů, Irenu a Vojtěcha Havla, Galerie Václava Špály, Praha

1989
Radek Pilař: Pohled do dílny, Malá galerie Melantrich, Praha
Výstava Radka Pilaře (u příležitosti III. ročníku ANIMAFILM v Českých Budějovicích ve spolupráci s Alšovou jihočeskou galerií), České Budějovice

1988
Radek Pilař: Video, Okresní vlastivědné muzeum, Vsetín

1987
Dvacet let s Rumcajsem, Valdická brána, Jičín

1985
Radek Pilař: Film a ilustrace (BIB ´85), Bratislava

1982
Radek Pilař: Kresbou, barvou, kamerou, Dům umění, Opava

1980
Radek Pilař: Kresbou, barvou, kamerou, Galerie Fronta, Praha

1979
Radek Pilař: Kresbou, barvou, kamerou, Oblastní galerie výtvarného umění – Kabinet grafiky, Olomouc
Radek Pilař: Princezna Holubice, Okresní muzeum v Novém Jičíně, Frenštát pod Radhoštěm
Radek Pilař dětem, Muzeum středního Pootaví, Strakonice
Radek Pilař: Princezna Holubice, Síň umění, Blansko

1978
Radek Pilař, Gemälde, Illustrationen, Filme, Kultur – und Informationszentrum der ČSSR, Berlin

1977
Radek Pilař: Krajina fantazie, Městské muzeum a galerie, Vodňany
Radek Pilař: Obrazy a ilustrace, Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice

1976
Radek Pilař: Kresbou, barvou, kamerou, Galerie výtvarného umění, Cheb

1974
Kam odchází Večerníček, Městský dům kultury, Karviná
Ilustrace Radka Pilaře, Divadlo hudby (Galerie Titanic), Olomouc

1973
Radek Pilař dětem, Galerie Albatros, Praha
Radek Pilař, Galerie umění, Ostrov nad Ohří
Radek Pilař dětem, Kulturní dům, Chrudim

1972
Tajná strašidla Radka Pilaře, Oblastní muzeum, Písek

1971
Radek Pilař, Mikrobiologický ústav, Praha

1970
Radek Pilař, Malá galerie Československý spisovatel, Praha

1966
Radek Pilař, Poetická kavárna Viola, Praha

Group Exhibitions

2018
Den videa 1989/2018, Průmyslový palác, Bubeneč, Praha

2017
Vtipná ilustrace, Galerie Moderna, Praha

2017
AMIWHATIAMTHINKINGABOUT?, Kasárna Karlín, Praha 8

2014
Jihočeská krajina, Prácheňské muzeum, Písek

1998
Tvůrci animovaného filmu a ilustrátoři dětské knihy, Městské muzeum, Týn nad Vltavou (České Budějovice)

1989
spolupráce na informační výstavě Československý listopad 89, galerie Mánes, Praha

1997
Čeští ilustrátoři dětem, Městská galerie Art Club, Týn nad Vltavou

1996
Přírůstky 1991 – 1995, Dům umění, Ostrava

1994
Český obraz elektronický, Mánes, Praha

1993
výstava ARCO, Madrid (v galerii vystaveno Yes No Yes, bez účasti tvůrce, posmrtně)
Identité d’aujourd’hui / Identity Today: L’art contemporain Hongrois, Polonais, Slovaque, Tchèque / The Contemporary Czech, Hungarian, Polish, Slovak Art, Centre de Conférences Albert Borschette, Brusel
Inter-Kontak-Grafik – Praha ´93, Mánes, Praha

1992
Členská výstava Spolku výtvarných umělců Mánes, Mánes, Praha
Sdružení českých umělců grafiků Hollar: Členská výstava k 75. výročí založení, Mánes, Praha
Spolek výtvarných umělců Mánes, Mnichovo Hradiště
Grafika členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar, Galerie moderního umění, Hradec Králové
Festival et forum des Nouvelles Images, Locarno
Video Channel 52, San Francisco

1991
Kouzelná skříňka / Magic Box, Galerie d, Praha
4. videobiennale, Fukui

1990
Současná česká kniha, Galerie Mánes, Praha
Výstava členů sdružení českých umělců a grafiků Hollar, Galerie Václava Špály, Praha
Vidéoformes, Festival de la Creation Video, Clermont-Ferrand
Arge Querspur, Linz
La 5 manifestion int. De video, Montbeliard
Fantasporto, Paris
Filmy o umění, Sokolovo
Videofestival, Genk
Grafika spolku Hollar, Praha

1989
Garant video, Československý listopad 89, Galerie Mánes, Praha
Fotodrift: malba, grafika, objekt, Galerie Centrum, Praha
Salon československé fotografie, Bruselský pavilon, Praha
Malíři dětem, Národní galerie – Anežský klášter, Praha
Současná česká grafika, Galerie Mánes, Praha
Hus Haus, Konstanz
Stadt Steinbach-Taunus, Taunus
Salon fotografie, Praha
Den videa, Salon užitého umění, Praha
Festival krátkých filmů, Huesca
Festival Internacional de cinema Animacao, Cinamina, Espihno

1988
Výtvarníci animované tvorby, Galerie Mánes, Praha
XIII. bienále užité grafiky, Moravská galerie, Brno
Premi catalonia d, il ilustratio, Barcelona
Pražský salon, Salon Praha, Praha
Festival animované tvorby, České Budějovice
Ilustrace a současná média, Kongres IBBY, Oslo
Midem, Cannes

1987
Ilustrátoři nakladatelství Blok, Malá galerie Československého spisovatele, Brno
Ilustrace, děti, umělci: Užitá a volná tvorba ilustrátorů dětské knihy, Krajská galerie, Hradec Králové
Výstava ilustrací časopisu Sluníčko, Galerie Fronta, Praha

1986
33 Künstler aus der Tschechoslowakei stellen aus 27. November bis 13. Dezember 1986, Bürgerhaus
Sprendlingen, Dreieich

1985
Radost dětem, Výstavní síň Umění – Knihy, Praha

1984
Večerníček v Třebechovicích, Památník města Třebechovic pod Orebem, Třebechovice pod Orebem
Grafické techniky I – litografie, Galerie D, Praha

1983
Ilustrátoři dětem, Dům umění, Ostrava

1982
Výstava ilustrací a kreseb, Kabinet umění, Brno
Sto kreseb výtvarníků Sluníčka, Městské muzeum a galerie, Vodňany
Ilustrátoři časopisu Sluníčko, Galerie Fronta, Praha
Doi photo Plazza, Shibuya Tokio, Tokio
Knižní veletrh, Lipsko

1981
Expozice animovaného filmu, Státní zámek, Kratochvíle

1979
International year of child, Bologna
Čeští ilustrátoři dětem, Galerie Mánes, Praha
Česká dětská kniha, tradice a současnost, Knihovna Národního muzea, Praha
Ueno Matsuzaya, Tokio
Poster of year, Ohtani Memorial Art Museum, Nishinomya
Českoslovenští ilustrátoři, Milán, Oslo, Montreal

1974
ARS Kroměříž, Kroměříž

1973
Illustrationen aus Prag: Ausstellung in der Berliner
Stadtbibliothek, Berliner Stadtbibliothek, Berlín
Výstava ilustračních kreseb časopisů Mateřídouška a Sluníčko, Galerie Fronta, Praha
Ilustratori per Ragazzi, Bologna (dále ročníky 1974, 1976, 1977, 1979)

1972
Výstava dětských ilustrací, Galerie Teatro Sociale, Camogli u Janova
Bienále užité grafiky, Moravská galerie, Brno
Festival Sydney, Sydney

1966
Výstava mladých AICA, Brno

1963
III. bienále mladých v Paříži, Paris

1962
Obrazy a kresby, Oblastní muzeum, Písek
Obrazy a kresby, Jízdárna, Praha

1959
Stipendisté 1958-1959 (Vltava – Obrazy, sochy), Galerie mladých, Praha
Stipendisté 1958-1959 (Vltava – Obrazy, sochy), Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou

Collections

Rodinný archiv Radka Pilaře
Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou
Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě
Národní filmový archiv

Artwork