Autorčiným východiskem je klasické figurální sochařství. Tato platforma je však transformována díky materiálovým, měřítkovým a tématickým posunům. Autorka pracuje hlavně s figurálním „typem“ a nikoli s konkrétní podobou, individualitou. Postavy charakterizuje oděv, postoj (stále ještě statuárního typu). Není zde přítomen individuální výraz, určitá citová poloha či jedinečné gesto. Postava je vystavěna na bázi obecnosti, jíž zdůrazňuje zvolené monumentální měřítko a redukce pohybu. Konkrétní rysy jsou omezeny možnostmi zpracování netradičního materiálu - polystyrenu. Tento materiál eliminuje detaily i osobní přístup k texturálním kvalitám. Figury jsou neosobní, obecné, jakoby zkamenělé v určité póze. Toto zkamenění se však odehrává v syntetickém materiálu, je to tedy verze klasicismu, kterou umožňuje moderní průmysl a technologie. Také póza není tradiční ve smyslu výrazných gest napovídajících citové nebo myšlenkové pochody. Je to postoj zcela všední, jako vystřižený z reklamních obrazů. Výrazné objemy figur naznačují tíhu, která zde však paradoxně reálně chybí. Bornová ponechává povrch materiálu v naturálním bílém stavu nebo ho překrývá barvou či dalšími látkami (rybí šupiny apod.). Alespoň částečně je však materiál vždy přiznán a okatě vystaven pohledu diváka. Pozoruhodná je v dílech autorky právě absence detailu. Jedná se o alternativu k širokému proudu moderní kultury, libujícímu si obsedantně v nejrůznějších detailech, výřezech a zvětšeninách, které se objevují v širokém poli mezi utilitárními, populárními a uměleckými reprezentacemi. Autorka se redukcí pohledu zblízka vrací k předmoderním strategiím, hlavně klasicizujícího charakteru (jak naznačuje i význam bílé barvy). Výrazný volumen postav, ponderace hmot a nadindividuální rysy se podílejí na účinnosti této strategie. Děj se přitom odehrává v prostoru fantazie, touhy, snu. Umělý svět a sen se zde spojují do jednoty, komentující povahu konzumní kultury.
Vzdělání:
1983-1988 Akademie výtvarných umění Praha
1979-1983 SOŠV Praha
Stipendia:
2002 - Mikulov arts symposium, Workshop, Mikulov
2004 - Sculptural studio Bubec, Prague
realizace v architektuře:
strop nákupního domu Sparkys v Praze
Marta Smolíková: Erika Bornová - Paintings and Sculptures: