O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Eva Jiřička

Jméno
Eva
Příjmení
Jiřička
Narozen/a
1979
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
evajiricka.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Pro Evu Jiřičku je typické konceptuální uvažování, v jehož rámci něhož se osciluje na hraně různých žánrů a médií. Hlavní problematikou, kterou tematizuje v řadě svých prací, je porozumění druhým a vstoupení do jejich myšlenkového prostoru. Tento pohyb k jednotlivci konfrontuje následně se svou perspektivou. Nechává ji ale dostatečně rozevřenou i pro pohled a vnímání diváka. V souvislosti s jejím způsobem komunikace – seznamováním se, tázáním se, zažíváním jiného než obvyklého kontaktu v dané situaci – používá nejčastěji uměleckou formu site-specific videoperformance. V místě, kde její projekty vznikají, se určitým způsobem „začleňuje“ do daného místa, i mezi tamní společnost nebo osoby. Častým, ale nikoliv nutným prostředím, v němž vznikají její umělecké intervence, je veřejný prostor – tedy ulice, nákupní centra, galerie, příroda. Jsou to místa, kde se spojují paměti a cesty vzájemně cizích jedinců.

 

Společné rysy mentality své i jiných hledá Jiřička na různých úrovních: od obklopení se předměty, které máme ve společné zkušenosti (práce Painting 80 Pieces /2006, kde vystavila dlouhé řady socialistických nástěnných vypínačů světel), přes společnou národní identitu (akce Sídlit/2007, v nichž reportážním způsobem oslovovala lidi na ulici s otázkou, jak vypadá typický Čech a Slovák), po podobné vzorce naučeného chování a zažitých kulturních souvislostí (instalace Po prostěradle/2007, ve které v zámku používaném jako místo uměleckých residencí svázala prostěradla a pověsila je z okna věže, čímž navodila asociaci pohádkových motivů).

 

Zajímavým rysem některých jejích videoperformací je touha řídit akci tak, aby se lidé dostali do situací, kdy jsou vmanipulování do nějakého chování, aniž by přesně sami věděli proč. Výsledný řád se vyjeví až ve vzniklém videu jako celku. Toto můžeme pozorovat v pracích Zasedací pořádek/2006 („Vměšuji se do vzniklého zasedacího pořádku v městské hromadné dopravě. Vstupuji do uspořádání tím, že přesazuji spolucestující na jiná místa.“), Gratis punč/2005 (nabízeli punč zadarmo na vánočních trzích hned vedle prodejců s punčem), 360˚ (nechala otočit autobus s nic netušícími pasažéry o 360˚, cílem bylo zničit malý zelený ostrůvek na ulici a vytvořit na něm destruktivní ornament od kol autobusu) nebo akce Projížďka po Bahnhofstrasse/2008 („Najala jsem si paní a nechala jsem se nosit na jejích zádech od nádraží k jezeru a zase zpět. Ona po cestě žádala náhodné chodce, aby jí pomohli. Zajímal mě nejbližší fyzický kontakt, který probíhá mezi mnou a člověkem, který mě nosí.“).

 

Zcela přirozeně posledním ze směrů, kterým se ubírá její snaha porozumět lidem, je vztah uměleckého prostředí, respektive tvůrců, a těch, kteří přicházejí k umění ze strany laiků, tedy diváků. Míšením, anebo naopak striktním oddělováním těchto pólů vznikají konfrontace vyjevující nějaké otázky, což je jev, na který mimo jiné Jiřička poukazuje – nedostatek diskuze o dané problematice. V práci Oči jako diamanty/2009 zaznamenávala reakce tří starších paní na návštěvu galerie, na výstavě To, co jste o Jelení nevěděli pozvala do galerie dva psychotroniky, kteří měli popsat energie v prostoru, v performanci Brm brm nediv se/2009 nalévala benzín zdarma, ale odběrateli tohoto benefitu byli pouze umělci. V projektu pro Galerii Lidových novin/2007 napsala čtenářům vzkaz, kdy se měli zamyslet nad běžným rozporem současného umění, a to takovým, že autor je nucen vykonávat „občanské povolání“ za účelem obživy, aby se mohl paralelně věnovat oboru, který dlouhá léta studoval a jenž je jeho profesí, tedy bytí „umělcem“.

Autor/ka anotace
Markéta Kubačáková

Publikováno
2009

Profesní životopis

Vzdělání:

2000–2006
Akademie výtvarných umění. Ateliér nových médií M. Bielický

2005–2007
Akademie der Bildenden künste Vídeň, Rakousko

 

Ocenění:

2007
finalistka Essl Award CZ

 

Stipendia / umělecké rezidence:

2011
Townhouse gallery, Cairo, EGY
Casa Masaccio gallery, S.G.Valdarno, IT

2008
Visegradfund, Galerie Space, Bratislava, SK
Pro Helvetia, Centrum für Kulturproduktion, Bern, CH
BizArt gallery, Shanghai, CNY
 

Výstavy

Samostatné výstavy
2022
Mezi sebou, Černá kostka, GMU HK, CZ

2021
Sváteční umění, (s Mira Gáberová) Galerie Atrium Praha, CZ

2018
Úroda, galerie Luxfer, Česká Skalice, CZ

2017
Lednička (s M.Kwiatkowska) gallery Fridge, Praha, CZ

2016
I’ll try to repeat after you,The performance studio, London, UK

2013
Dvě slepé báby (with M. Kwiatkowska), etc.gallery Praha, CZ

2011
Mr. Toman, gallery 207, Praha, CZ

2009
Oči jako diamanty, Meetfactory, Praha, CZ
Brm brm nediv se, Benzinka, Slaný, CZ

2008
Moving target, galerie Mladých, Bkc Brno, CZ

2006
Vypínač, Jiřička&Laštovka, Gallery Nod Praha, CZ
Hexenschuß, etc.gallery Praha, CZ
To, co jste o Jelení nevěděli, Galerie Jelení, Praha, CZ
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
(výběr z výstav)

2024
Tělo v těle, galerie Atrium, Praha, CZ

2023
Another Summer, Kurzor, Praha, CZ
Landscape festival, Fara Branišov, CZ

2022
Senior linka, SSGBB, Bánská Bystrica SK
Proč umění, galerie Atrium, Praha, CZ
Umělci po škole, galerie DOX Praha, CZ

2021
Ruka na konci ramene, Galerie 8smička, Humpolec, CZ
Terapie města, Festival M3, Praha, CZ
Umění oceňovat, Moderní galerie AVU, CZ

2020
Continuity of humanity, Avoid Gallery, Praha, CZ

2016
Independent research of subjectivity, 4+4dny v pohybu, CZ

2015
The Rule and the Exception, Chifte Hamam, NGM, Skopje, MK
Teseract, galerie AMU, CZ

2013
Acropolis, Karlín studios, CZ

2012
Začátek století / The Beginning of the Century, Dům umění, Ostrava, CZ
ZÁVISLÍ POZOROVATELÉ / DEPENDENT OBSERVERS, Karlin Studios, Praha, CZ
Začátek století / The Beginning of the Century, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň, CZ
Poslední prostor pro člověka / Last Space for a Man, Karlin Studios, Praha, CZ
Ostrovy odporu: Mezi první a druhou moderností 1985 -2012, Veletržní palác, Praha, CZ

2011
Jak začít od začátku (Selži znova a lépe) / How to Begin from the Beginning (Fail Again, Fail Better), Centrum pro současné umění FUTURA, Praha, CZ
Čí je to město?, Karlin Studios, Praha, CZ
The perspective of a Blind Eye, Casa Masaccio, IT
Prague Biennale 5, Microna, Prague, CZ

2010
One Day You Will Lose It All,4+4dny v pohybu, CZ
Ekonomie nechtěných přátelství, Karlín studios, CZ
Some sabotage strategies from central europe, Opera Rebis Roma, IT
Altruismus, Bonner Kunstverein, DE
Prostor Z(I)LIN(A), CZ

2009
Zlínský salón mladých, CZ
Übersetzungsparadoxien und Missverständnisse, Shedhalle, CH

2008
Move on, Futura, CZ
Videocz. project SPACE gallery, Bratislava, SK

2007
Hrubý domací produkt, Národní knihovna v Praze, CZ
Zodiac (+ Mark Ther, Evžen Šimera), Karlín Studios, Praha, CZ
Politiky přátelství, Galerie Šternberk, Šternberk, CZ
1/4 Hungarian, Liget Gallery, Budapest, HU
Indext of delight, Moskva 2007 Petersburg biennale - art club Russia, RU
Essl award finalist, modern gallery Avu, Praha, CZ

2006
Účel, galerie AVU Praha 2006 TINA B. young digital, Praha, CZ
Kurzfilme österreichischer Medienhochschulen, MAK Wien, AT
Land locked, LCC Well Gallery Londýn, VB

2005
Sell me buy me, Galerie AVU, Praha 2005 Rather work than celebrate, Künstlerhaus Passage, Vídeň, AT
Další realizace

Účast na filmových festivalech:

2022
Ji.hlava, Fascinace: Michael Bielický, CZ

2020
International festival New media NeMaf, Seoul, KOR

2013
Transmediale, The Economy,Stupid! DE

2010
DOK Leipzig, DE

2009
Festival International SIGNES DE NUIT, Paris, FR

2008
Festival Otrlého diváka Prague, CZ
54th. Internationale kurzfilmtage Oberhausen, DE
Sixpackfilm Wien, AT
27th. Uppsala International ShortFilm Festival, SE
Good night kids, Red House Center, Sofia

2007
Filmový Festival Karlovy Vary, český videoart, CZ
Film Shadow Festival, Amsterdam, NL

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu