O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Evžen Šimera

Jméno
Evžen
Příjmení
Šimera
Narozen/a
1980
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
www.evzensimera.name
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Evžen Šimera proslul svými obrazy a objekty, které pojednává svou nově vyvinutou technikou “new dripping“¨, již rozvíjí od roku 2006. Jeho tvorba zaujala spojením konceptuálního přístupu a malby.

 

Ve svých „stékaných obrazech“ je volně inspirován tvorbou Jacksona Pollocka, jednoho z čelních představitelů abstraktní ho expresionismu. Ten je v díle přiznán, ale jen proto, aby k němu Šimera mohl vytvořil svůj osobní protipól. Zatímco Pollock po plátně expresivně rozhazoval cákance barvy, Šimera posadí kapku na vršek horní hrany rámu a nechá ji samovolně stékat: kapka sama „namaluje“ to, k čemu ji gravitace donutí a autor se v procesu nijak neprojeví. Šimera nepracuje s emocemi a podvědomím, tak jak to bylo u Pollocka. Subjektivní zásah je vyloučen a malba sama pracuje podle prostých fyzikálních zákonů. Jde o obrazy, které vznikají od roku 2006 až po současnost a obrazy nesou název Z cyklu Nový dripping.

 

Zatímco Pollock byl jen malířem, Šimera zkouší limity malby tím, že techniku new dripping aplikuje také na objektovou tvorbu. Vznikají tak třeba rámy a kruhy „omalované“ stékanými kapkami barev. Zatím největším objektem této řady byl Monument gravitace (2008), který mu v roce 2008 přinesl nominaci na prestižní cenu Jindřicha Chalupeckého.

 

Na stékané obrazy z cyklu Nový dripping navazuje série Obrazů ze stavu beztíže (2009), v nichž se autor snaží potlačit zemskou gravitaci. Malby volně rozlévanou barvou na plátno vznikly v letadle ve stavu beztíže, kdy podle slov umělce „náhoda a potlačení uměleckého projevu získávají svou maximální podobu“.

 

Další Šimerovým projektem založeným na principu náhody, je série Kreseb globálních pozic (2011). Jedná se o velkoformátové papíry (délka několik metrů), které autor umísťuje přímo do krajiny – do parku, na mýtinu v lese, na odpočívadlo u dálnice nebo na střechu domu atd. Nad papírovou plochou se vznášejí ve větru balonky naplněné heliem a na provázku nesou spuštěnou fixu, která maluje. Výsledkem jsou abstraktní obrazy, které opět vznikly bez dotyku umělcovy ruky. Šimera říká, že tímto projektem chtěl upozornit na důležitost prožití krajiny, kterou sledujeme už jen digitálně (jezdíme podle navigace, hledáme místa na internetu na Google Earth atd.).

 

Parafrází abstraktní malby a new dripping jsou „lepenkové obrazy“ (Artist Tape Paintings, 2011), v nichž místo média malby používá Šimera lepenku. Ta je v malířství obvykle slouží jako pomocný materiál: umělec nalepí na plátno lepenku, něco namalují a pak ji odtrhne a lepenka se stane odpadem. V Šimerových obrazech však různobarevné lepenky přímo „malují“ linie, a to bez plátna, které chybí. Zbývá jen rám a lepenkové linky, které vrhají stíny na stěnu, na níž je rám pověšen.

 

Není to ale pouze abstraktní expresionismus, který Šimeru z historie umění 20. století zaujal a který obrazoborecky komentoval. Jeho pozornost vzbudil i další vlivný směr poválečné doby – minimalismus. Na základě jeho redefinice vzniklo dílo Překážky (2001). Šimera jednoduše zkopíroval minimalistické geometrické tvary z tvorby amerických protagonistů minimalismu, postavil je na prostranství kolem Národního divadla (oblíbeného místa skateboardistů), nechal je od nich pojezdit a pak vystavil.

 

Kromě malby a objektové tvorby zahrnuje dílo Evžena Šimery také různé akce. Velmi často se jedná o týmovou práci, v niž figurují další přední tvůrci mladé generace, např. Ondřej Brody, Jiří Skála, Marek Thér či Viktor Frešo. Akce jsou postaveny na konceptuálním přístupu a zkoumají možnosti mezilidské komunikace. Takový je například projekt Beru to osobně (2005). Aktéři akce napsali na zeď galerie výpověď své závisti. Jiný projekt Konceptuální a intermediální tvorba (2005) byla zaměřena propojení dvou uměleckých škol (AVU a VŠUP) a jejich podobných názorů – sloužila coby reflexe komplikovaných vztahů na umělecké scéně. V akci Lesson (2003) pracovali aktéři s rodilým mluvčím, který vyučoval příchozí angličtině. Už nejsme buzíci (2003) byla akce, v níž byly na vernisáž pozvány záměrně heterosexuální páry. Mužům však byl přístup znemožněn. Muži, kterým byl přístup odepřen, byli pobouřeni a dožadovali se svých partnerek. Výsledkem byla společnost rozdělená do dvou skupin. Ani jedna však nebyla schopna objektivního pohledu na akci, protože aktéři působili na každou skupinu jinými faktory. Projekty tohoto happeningového ladění jsou gesty, které provokují a kritizují. Komentovaly současnou scénu, hlavně uměleckou. Autory fascinovala daná situace - její uzavřenost a pokrytecké vztahy.

Autor/ka anotace
Ivona Raimanová

Profesní životopis

Studium:

2010-2013 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, PhD.

2005 Middlesex University London

2000-2006 Akademie Výtvarných Umění v Praze, MgA. ateliér V. Skrepla

 

Ceny:

2009 Cena kritiků pro mladou malbu, Galerie kritiků, česká sekce ICA

 

2008 - finalista Cena Jindřicha Chalupeckého

 

Výstavy

Samostatné výstavy
2014
Projdi stěnou jako obrazem, Galerie 1. Patro, Praha
Dědictví budoucích zásad, Galerie Richarda Adama, Brno

2013
Duch Látky, Galerie hlavního města Prahy

2012
Společné pozorování rozpadu, Galerie Jiří Putna, Brno

2011
Protipóly, Salon Daguere, Brno

2010
Zero Gravity Paintings, Galerie Kressling, Bratislava
Zero Gravity Paintings, Galerie Dole, Ostrava
Laboratoř Drippingu, Galerie U dobrého pastýře, Brno

2009
Důležitá náhoda, Galerie kritiků, Praha

2008
New Dripping, Galerie Kressling, Bratislava
New Dripping, Galerie Prinz Prager, Praha

2005
Coco Loco Jeans, Galerie Eskort, Brno
You walked your way..., Galerie Jelení, Praha

2004
Kapky, Galerie ETC, Praha

2002
La Gourmandise, Francouzský institut, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
Dolby Surround Humanologic, Galerie Kostka – Meetfactory

2014
Pocta Otto Gutfreundovi, Rabasova galerie, Rakovník
Metaplay 2, České centrum New York
Vy troubo! pro Jiřího Koláře, Gelrie Cella, Opava
Pozice, Galerie UM, UMPRUM Praha

2013
Prince, Galerie Kvalitář, Praha

2012
Ostrovy odporu. Mezi první a druhou moderností, Národní galerie, Praha

2011
Omáž, Galerie mladých, Brno
Stékání je Gesto, Galerie XXL, Louny
Krajiná, Galerie Zdeňek Sklenář, Praha
PRAGUEBIENNALE 5, Praha
Ztišeno, Galerie Wannieck, Brno
Ve vlastním stínu, Galerie 5. Patro, Praha

2010
Rozhraní, Galerie NOD, Praha
Horká linka, Galerie Václava Špály, Praha
Fenomén Hra, Galerie NTK, Praha

2009
PRAGUEBIENNALE 4, Praha
Skúter, Galerie Jána Koniarika, Trnava
Po sametu, Galerie hlavního města Prahy
Bienále současné malby, Městská galerie Rimavská Sobota

2008
Bienále mladých II., Galerie hlavního města Prahy
Die Gehilfen, Gakerie Klatovy Klenová
Finále Ceny Jindřicha Chalupeckého, Dům umění, Brno
Už stovky let to nebolí, Městská galerie Blansko

2007
Indexy slasti, České centrum, Moskva
Autovize, Galerie hlavního města Prahy
Zodiac, Karlin Studios, Praha
HDP, Galerie hlavního města Prahy
PRAGUEBIENNALE 3, Praha
Forma následuje… Risk, Galerie Futura, Praha
Jíst se musí, Nitranská Galerie, Nitra
Socha Objekt, Galerie hlavního města Bratislavy
Stále o malbě, Galerie Futura, Praha

2006
Office, Galerie C2C, Praha
Konec školního roku, Galerie NOD, Praha

2005
Markéta Vaňková, Galerie NOD, Praha
Konceptuální a intermediální tvorba, Galerie AVU, Praha
Bienále mladých, Galerie hlavního města Prahy
Beru si to osobně, Galerie Tranzit, Bratislava

2004
Ber si to osobně, Galerie AM180, Praha

2003
Už nejsme buzíci!, Galerie Jelení, Praha
Třetí Zlínský salon, Zlín

2002
Jojo efekt, Alšova Jihočeská galerie, České Budějovice

1999
Podzimní spáči, Alternativní prostor Myslíková, Praha
Zastoupení ve sbírkách
Galerie hlavního města Prahy
Galerie Wannieck, Brno
Galerie Klatovy / Klenová

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2010 Věci, o kterých s nikým nemluvím, Galerie hlavního města Prahy

2009 Důležitá Náhoda, Galerie kritiků

2009 Po Sametu, Gelerie hlavního města Prahy

2006 AUTOBIOGRAPHIES, Tranzit&Secession

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu