Harun Farocki, autor dokumentárních a hraných filmů, filmových esejí a videoinstalací, pedagog, kritik a kurátor patří k nejvýraznějším uměleckým osobnostem poválečného Německa. Jeho observační dokumentární snímky i filmové eseje sestavené často výhradně z nalezeného materiálu vytvářejí ucelený kritický obraz proměny západní civilizace posledních desetiletí.
Farocki zkoumá vzrůstající vliv technologií a elektronických médií vedoucí k postupné nadbytečnosti lidstva uprostřed jeho vlastních výtvorů. Zabývá se mocí fotografického a filmového obrazu, jeho rolí ve společenském dohledu a kontrole, zajišťujícími soudržnost moderní společnosti. Ve středu jeho zájmu stojí měnící se podoby práce a průmyslové výroby i novodobé válečné konflikty. Věznice, nákupní centra či kancelářské budovy vystupují ve Farockiho filmech jako umělá prostředí, jejichž hlavní funkcí je distribuce moci a zajišťování disciplíny.
Jeho snímky jsou založené na obsáhlých rešerších, trefných asociacích a nečekaných paralelách, využitých k pronikavé analýze stavu a perspektiv západní civilizace. V tematické šíři sahající od vojenských technologií a záběrů z koncentračních táborů přes filmovou historii až po sport a počítačové hry mapují Farockiho filmy a galerijní instalace organizaci života v široké síti mocenských a společenských vztahů.
Farockiho raná tvorba vyšla z prostředí studentských revolt šedesátých let: ve filmové eseji Nicht löschbares Feuer (Neuhasitelný oheň, 1969) o použití Napalmu ve válce ve Vietnamu zkoumá autor širší téma zapojení technologií do válečného konfliktu, fragmentarizaci práce a ztrátu zodpovědnosti za její důsledky. V raných filmech z první poloviny sedmdesátých let, sestavených pouze z převzatých záběrů, kritizuje televizní zpravodajství a manipulativnost práce s vizuálním materiálem. (Der Ärger mit den Bildern – Zlost nad obrazy; Moderatoren im Fernsehen – Moderátoři v televizi – oba pro západoněmeckou televizní stanici WDR).
K linii Farockiho observačních dokumentů patří například snímek Leben: BRD (Život: SRN, 1990), portrét německé společnosti složený ze scén z různých kurzů, školení, cvičení, zkoušek, terapií či pohovorů a ze záběrů zatěžkávacích zkoušek průmyslových výrobků: v simulaci reality vystupují lidé i zboží jako komodita, která musí být bez ustání testována na výdrž a užitečnost.
Mezi jeho nejdiskutovanější filmy patří Videogramme einer Revolution (Videogramy revoluce, 1992), vizuální analýza konce Ceauşescova režimu, založená na materiálu natočeném během několika dní v prosinci 1989 aktéry revoluce a z části vysílaná televizí z demonstranty obsazeného studia. Film předznamenal sílící roli audiovizuálního přenosu v novodobých revolucích a politických bouřích.
Pro autorovu práci s asociacemi je typická filmová esej Arbeiter verlassen die Fabrik (Dělníci opouštějí továrnu, 1995). Farocki se vrací ke stejnojmennému dílu bratrů Lumièrových z roku 1895 a vybírá scény s obdobným motivem napříč dějinami kinematografie. Prostor před branami továrny zde vystupuje jako hraniční prostředí mezi pracovištěm a soukromým životem a jako místo potenciálních sociálních konfliktů. Farocki zároveň vede paralelu mezi továrnou a věznicí a motiv dělníků spěchajících z pracoviště nahlíží perspektivou doby, kdy dohled nad podobnými prostory zajišťují tisíce průmyslových kamer.
Sílící orientace na galerijní prostředí od poloviny devadesátých let umožňila Farockimu ve vícekanálových instalacích odlišnou práci s obrazovými analogiemi. Farocki přepracoval pro galerijní prostředí některé své starší práce (Arbeiter verlassen die Fabrik in elf Jahrzenten – Dělníci opouštějí továrnu v jedenácti desetiletích), jiná díla vznikala již přímo jako vícekanálové instalace (Deep play, 2007). Jedním z výrazných příkladů autorových novějších prací je dvojkanálová projekce Vergleich über ein Drittes (Srovnání prostřednictvím třetího, 2007), v níž se zaměřil na jeden z nejzákladnějších prvků, na němž je možné demonstrovat civilizační vývoj: vznik a použití cihel v západoafrické Burkině Faso, v Indii, ve Francii a Německu. Cesta od tradičního způsobu výroby k plné automatizaci dokumentuje dokonalé odcizení se práci, respektive její proměnu na dohled nad mechanizovaným procesem. Práce se zde stává izolovanou, jednotvárnou a pro vnější svět zcela neviditelnou činností.
Vzdělání:
1966-1968 studium na Filmové a televizní akademii v Berlíně
Zaměstnání:
1974-1984 redaktor mnichovského časopisu Filmkritik,
1993-1999 pědnáší na univerzitě v Berkeley,
od roku 2004 je profesorem na víděňské Akademii výtvarných umění
Výstavy kurátorované autorem
2011
SERIOUS GAMES. Krieg – Medien – Kunst, Mathildenhöhe Darmstadt, Německo (společně s Antje Ehmann)
2010
THE IMAGE IN QUESTION. WAR – MEDIA – ART, Carpenter Center for Visual Arts, Cambridge, Velká Británie (společně s Antje Ehmann)
2007
Kino wie noch nie / Cinema like never before, Akademie der Künste, Berlin, Německo (společně s Antje Ehmann)
2006
Wie im Spiegel (Filme über Filmen), Filmmuseum, Wien, Rakousko (společně s Antje Ehmann)
Kino wie noch nie / Cinema like never before, Generali Foundation, Wien, Rakousko (společně s Antje Ehmann)
2005
Einseitig perforiert, schmaler Steg, Mumok, Museum Moderner Kunst, Wien, Rakousko (společně s Antje Ehmann)
2003
Selbstbilder – Fremdbilder, Kölnischer Kunstverein, Köln, Německo (společně s Antje Ehmann)
2001
bed of film, Kunst-Werke, Berlin, Německo (společně s Antje Ehmann)
Monografie a vlastní texty (výběr):
Yilmaz Dziewior (ed.), Harun Farocki. Weiche Montagen / Soft Montages, Bregenz 2011
Harun Farocki, Rote Berta geht ohne Liebe wandern, Köln 2009
Harun Farocki – Susanne Koppensteiner (ed.), Harun Farocki. Nebeneinander, Köln 2007
Volker Pantenburg, Film als Theorie. Bildforschung bei Harun Farocki und Jean-Luc Godard, Bielefeld 2006
Thomas Elsaesser (ed.), Harun Farocki. Working on the Sightlines, Amsterdam 2004
Tilman Baumgärtel, Harun Farocki. Vom Guerrillakino zum Essayfilm. Werkmonografie eines Autorenfilmes, Berlin 2002
Susanne Gaensheimer (ed.), Harun Farocki:Nachdruck: Texte / Imprint: Writings, Berlin 2001
Harun Farocki – Kaja Silverman, Speaking about Godard, New York 1998