Helena Lukášová patří k pionýrům digitální sochařiny a zabývá se také dalším souvisejícím fenoménem, jímž je téma umělé inteligence vstupující do kontextu umění, a to jak v rámci tuzemské scény, tak i na mezinárodním poli. Digitální soše se věnovala ve svém doktorandském studiu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě (zakončeno 2009). Titul Mgr. art. obdržela v roce 1996 tamtéž, a to v oboru sochařství pod vedením prof. Juraja Bártusza. Ten svůj ateliér nazval Ateliér slobodnej kreatívity, přičemž studium bylo v souladu s tím otevřené jakýmkoliv experimentům. Již na sklonku devadesátých let Lukášová ale také podnikla cestu do USA, která měla pro její další tvůrčí vývoj zásadní význam. Ve Spojených státech strávila šest let, nejdříve studovala a následně i pracovně působila v Johnson Atelier Technical Institute of Sculpture v New Jersey. Zde se k digitální soše dostala poprvé. Díky intenzivnímu času, který dělila mezi práci na zakázku, vytvářenou v dílnách institutu, a vlastní tvorbou tamtéž, získala znalosti dosažitelné v té době málokterému umělci, natož pak ze střední Evropy.
Jakkoliv je sochařství považováno za jeden z nejklasičtějších uměleckých žánrů, Lukášová k němu přistupuje zcela inovativně. Od roku 2003 působí na Katedře vizuální informatiky (Fakulta informatiky VUT Brno) jako vedoucí Ateliéru grafického designu a multimédií. Socha či objekt jsou pro ni prostředkem, skrze nějž zkoumá materii světa – doslovně i přeneseně – reálného i virtuálního. V tom virtuálním, kde jsou jí sochařskými nástroji právě nové technologie, se pohybuje s nevídanou jistotou.
Některé z jejích výtvorů se ale i tak nakonec zase stávají reálnými, hmotnými artefakty – jako třeba projekt Jsem Venuše (2014), za nejž obdržela mimo jiné cenu rektora Masarykovy univerzity v Brně. V tomto projektu pomocí programu na tvorbu uměleckých děl ve virtuálním prostředí, který skrze snímače vnímá reálný prostor, kopírovala tvar vlastního těla. Z výsledných Venuší, tedy ze zhmotnělých, tímto programem vykreslených obrysů jejího těla, vznikla série 3D tisků a díky autorčině rezidenci v Itálii posléze i mramorová verze. Ta se nyní nachází v sochařském parku v New Jersey, jehož kurátor se přímo zaměřuje právě na díla vytvořená novými technologiemi. Část tvorby Heleny Lukášové však zůstává „jen“ virtuální, případně existující pouze v augmentované realitě. V době, kdy se většina světa kvůli pandemii přesunula do on-line reality, ona ji měla již dávno dobře zabydlenou.
Charakteristickým rysem její tvorby je tvarová nejednoznačnost či mnohoznačnost vznikajících objektů. Nezřídka připomínají mimozemské obyvatele, zmutované vetřelce, amorfní bytosti, které jako by nebyly z této planety. Mnohdy opravdu obývají paralelní, virtuální reality, jejichž existence je podmíněna technologiemi. Vidět je můžeme díky zapojení chytrých zařízení, nejčastěji těch, jež archaicky stále nazýváme telefony. Jen díky nim se vyjeví augmentovaná realita a nabídne se nám nečekaný pohled na běžná místa. Můžeme si tak prohlédnout například nejvyšší horu světa Mount Everest na Zelném trhu v Brně nebo květinu-vozík před Tate Modern. Zůstaneme-li však off-line, nikdy je nespatříme.
Princip zmutovaného díla odvozeného z reálných tvarů najdeme i v sérii autorčiných akvarelů s názvem Unnatural Selection (2019). Série vychází z variací vytvořených umělou inteligencí na základě různých fotografií. Vlastní interpretace „fantasmagorických“ scén vykreslená lidskou rukou pak působí zneklidňujícím dojmem zmutovaných tvorů, jejichž živočišný druh je nejasný. Jako bychom si při prohlížení těchto akvarelů chtěli v mozku poskládat „správnou“ podobu lidské bytosti, případně zvířete. Ačkoliv víme, že to, co nám autorka nabízí, je přesně to, co vidíme – shluk vytvářející mlhavý odraz naší vlastní lidské zkušenosti.
S posouváním percepce hmotných hranic lidského těla pracovala Lukášová také při spoluúčasti na kolekci návrhářky Denisy Nové (podzim/zima 2015/16), pro kterou vytvořila speciální masky a kolekci šperků. Škrabošky vzniklé technikou 3D tisku připomínaly parazitující tvory, jakési minerální usazeniny zakrývající pózujícím modelkám obličeje. Ústředním tématem samostatné sady ozdob pak byl pojem Milagros odkazující k votivním předmětům známým ve španělské a latinskoamerické kultuře, jež mají svému majiteli splnit přání. Jako předlohu Lukášová použila různé části těl blízkých členů rodiny, z nichž díky 3D skeneru vytvořila zmenšeniny, které rozřezala na kusy a znovu poskládala do různých kombinací. Ty se následně – ve zlaté podobě – staly exkluzivními módními doplňky.
Neopomenutelnou součástí tvorby Lukášové je také spolupráce s její sestrou, fotografkou, teoretičkou a multižánrovou umělkyní Veronikou Lukášovou pod označením HEVER. Z jejich tvůrčí činnosti lze jmenovat například projekt s názvem Research, v rámci nějž společně, již od roku 2018, podrobují zkoumání temnou hmotu, materii vesmíru. Vytvořením vlastní podoby této neznámé substance, jejím zasazením do reálné krajiny a zapojením lidských účastníků vystupujících v bílých pláštích jakožto doktoři, objevitelé a průzkumníci vzniká paralelní příběh známé, přesto nepopsané hmoty.
Ačkoliv je Helena Lukášová primárně označována jako sochařka, obory propojuje se stejnou samozřejmostí, jako posouvá hranice umělecké tvorby. Nové technologie používá podobně přirozeně jako jiní sochaři třeba dláto. Bez jakéhokoliv zveličování lze říci, že její tvorba má zásadní místo ve vývoji umění, respektive v dějinách umění. Není nijak těžké si představit její jméno zařazené v pomyslném slovníku mezi průkopníky digitální sochy, přičemž do budoucna se dá předpokládat, že se pro svoji nekončící inovativnost setká s ještě větším zájmem.
Studium:
2005–2009
Doktorské studium, zaměření: digitální socha, Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě
2002–2003
Credit courses of Computer Art and Digital Imagin, Mercer County Community College, New Jersey, U.S.A.
1998–2002
Výuční program na the Johnson Atelier, Technical Institute of Sculpture, certifikovaný program v sochařských technikách – (výroba forem, odlévání a pronásledování voskem, smrk, malba a patina, řezba do kamene) Princeton, New Jersey, USA
1992
Výměnný pobyt – Slippery Rock University, Pensylvania, USA
1990–1996
Magisterské studium, obor: socha, Vysoká škola výtvarných umění v Bratislavě
1985–1989
Střední uměleckoprůmyslová škola v Uherském Hradišti
Praxe:
2003 – dosud
Vyučující na Fakultě informatiky, Masarykova univerzita Brno,
Vedoucí ateliéru grafického designu a multimédií, Katedra vizuální informatiky
2013–2015
Vyučující kurzu 3D modelování na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě
2002–2003
Asistence při technické realizaci soch z kovu a kamene ( Kiki Smith, Jon Isherwood, George Segal, Charles Ray, Magdalena Abakanowicz, Julian Schnabel and others) a výuka studentů výučního programu Art Instructor, Johnson Atelier, Technical Institute of Sculpture, Princeton, NJ, U.S.A.
1997–1998
Vyučující Módní kresby, Střední škola umění a designu, Brno
1997–1998
Vyučující Modelování z hlíny, Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Členství v porotách, ocenění, účast na konferencích:
2020–2021
Člen poroty – 6th international Digital Sculpture Competition / the non-profit international association ARS MATHEMATICA, based in Paris (France), is organizing the sixth International Digital Sculpture Competition (DSC) on the occasion of INTERSCULPT 2020, an exhibition presented at the Galerie Maître Albert, Paris (posponed to May 2021)
2020
Příspěvek na konferenci Interior, Exterior / International Science and Art Conference Wyzsza Szkola Humanisticzna, Wroclaw , invited speaker, PL 2020
Vědecké ocenění MUNI, ocenění týmu Masarykovy univerzity za výzkum v oblasti digitální rekonstrukce barona Trencka, následované výstavou v muzeu města Brna a odbornou publikací CZ 2020
TIM Masterclass invited speaker, CZ 2020
2019
Gloria Musaealis 2019 cena za výstavu Baron Trenck - Nová tvář legendy v Muzeu města Brna CZ 2019
2018
Invited Lecture at Stellenbosch University, SA, 2018
2017
International Sculpture Center Conference 2017, panelist at the panel discussion: Defining Pressure: Examining the State of Objects in Contemporary Making (other panelist: Michael Rees, Lauren Ewing, Robert Gero), Nelson Atkins Museum of Art, Kansas City Ocotber 25 - 28, 2017
2016
Czech Grand Design nominace
Designblok 2016, prezentace projektu Dissectiong the Universe, Exhibition Grounds, Praha
Czech Grand Design Award – Nejlepší designer roku 2015 v kategorii šperk, ceremoniál a ocenění 2016
Hostující vyučující na William Paterson University, USA
2015
Ocenění rektora Masarykovy univerzity za dosažené výsledky v oblasti výtvarného umění
Recipient of the Lighton International Art Exchange Program (LIAEP) award
Participation at 3D Printed Fashion Desing Show at the 3D Expo at Javits Center, curator Natacha Alpert, New York
Prezentace kolekce Podzim/Zima2015/16 vzniklé ve spolupráci s Denisou Novou, šperky a boty vytvořené metodou 3D tisku, Mercedes Benz Fashion Weekend, Praha
2014
Nominee for the 3D Print Show Global Award, London
2000
Director’s Award, Ellarslie Open, Trento City Museum, Trenton, NJ, USA
1998
Apprentice Grand, Johnson Atelier,Princeton, NJ, USA
Série masek vytvořených technikou 3D tisku pro kolekci Denisy Nové S/S 2014, modní přehlídka na Mercedes Benz Fashion Weekend, konání v DOX, Praha, duben 2014
2013 – 2014
Osmiměsíční stipendium od Ministerstva vzdělávání Slovenské Republiky na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, Bratislava
Digitální rekonstrukce obličeje mumie Hereret z sbírky Muzea v Moravské Třebové společně s doc. RNDr. Petrou Urbanovovou, PhD. z Antropologického Ústavu Masarykovy univerzity v Brně, 2012
2012 – 2014
Ateliér digitálního sochařství a multimédií, tříletý projekt OPVK, společně s Fakultou výtvarných umění VUT v Brně
2012
Project Martial Woman, together with Veronika Lukasova, publisher at the Excerp Magazine #3, Australia
Inua - cement sculpture, Grounds for Sculpture, NJ, USA, od 2001
2021
Sborník – Humain
LUKÁŠOVÁ Helena
(Článek ve sborníku makáme teď na tom)
2020
BARON TRENCK Nová tvář legendy
URBANOVÁ Petra, VACHŮT Petr, HLOUCHOVÁ Kateřina, JURDA Mikoláš, KOMOSNÝ Cyril Josef, LUKÁŠOVÁ Helena, OSTRÝ Ctibor
(Odborná kniha)
Rok: 2020, vydání: Vyd. první, počet stran: 189 s.
2018
Intuice
(Sborník)
LUKÁŠOVÁ Helena
Článek ve sborníku:
2017
Defining Pressure: Examining the State of Objects in Contemporary Making
LUKÁŠOVÁ Helena
(Sborník - aplikace nových technologií v sochařské praxi)
LUKÁŠOVÁ Helena
(Článek ve sborníku)
Trans_Forma / The Bone Phone
LUKÁŠOVÁ Helena
(Článek v odborném periodiku)
Trans_Forma / The Bone Phone
LUKÁŠOVÁ Helena, MICHAEL Rees
2016
Umělecké realizace
Digitální výroba a nové podoby designu, konference Design na hranici, UTB Zlín
LUKÁŠOVÁ Helena
(Článek v odborném periodiku)
Uplatnění 3d modelování v sochařské praxi
2015
Ateliér grafického designu + multimédií Fakulty informatiky Masarykovy univerzity : Studio of Graphic Design + Multimedia Faculty of Informatics Masaryk University
LUKÁŠOVÁ Helena
(Článek v odborném periodiku Safe Place - katalog k projektu)
2014
NEWRON 0.97
CHMELÍK Jiří, KOZLÍKOVÁ Barbora, HUMPOLÍČEK Pavel, DOLEŽAL Milan, HOJNÝ Antonín, JAREŠOVÁ Miroslava, BELLA Ján, HROŠ Michal, ULBRICH Pavol, LUKÁŠOVÁ Helena, POUZAR Tomáš
Software
2012
Rekonstrukce podoby moravskotřebovské mumie. Antropologická analýza a vědecká rekonstrukce podoby obličeje
LUKÁŠOVÁ Helena, URBANOVÁ Petra
(Kapitola v knize)
Ve stínu pyramidy. Příběhy moravskotřebovské mumie, vydání: Vyd. 1, rok: 2012, počet stran: 6 s.
2020
N & N Magazín pro Prahu a Berlín: O poznani a pevnych bodech, interview
Digitální baron, Computer časopis, interview
2016
Artmix, profilová prezentace, Česká televize
New Direction for 3D Printing, Core 77 (on-line), interview
Lushic, (on-line), interview