Irena Jůzová zprvu na AVU studovala kresbu a grafiku. V roce 1990 přestoupila do ateliéru Aleše Veselého a její tvorba se pod vlivem nové svobodné situace na škole i ve společnosti začala ubírat jiným směrem. Ihned se odpoutala od tradičních prostředků a začala experimentovat. Tak vzniklo třeba dílo Rozhledna (1990): autorka použila lehký papír pro vyrábění leteckých modelů a do něj vtírala ofsetovou transparentní barvu. Ještě v témže roce vykročila směrem k objektu, např. v díle Letadlo, v němž zkombinovala letecký papír a dřevěnou desku.
Následovala řada objektů, v nichž Jůzová začala postupně užívat i různá další média a elektrotechnické komponenty – např. v dílech Kabina s kamerou (1992) či Místa I. (1992-93). Novým důležitým momentem se v těchto pracích stal interaktivní moment: divák do díla vstupuje, je snímán kamerou a obraz se promítá na monitorech. Rovněž práce s prostorem nabývá postupně u Jůzové na významu. Vznikají práce instalačního charakteru, viz např. na druhé samostatné pražské výstavě Podivné hry ve Špálově galerii v roce 1995. Ač se výstava skládala z jednotlivých děl, instalace byla promyšlenou prostorovou kompozicí. Tato tendence se později prohlubovala a vyvrcholila např. výstavou 16599 v Galerii Klatovy Klenová na zámku v Klenové v roce 2011.
Dosud největším úspěchem Ireny Jůzové byla patrně její instalace Kolekce Série v česko-slovenském pavilónu na Benátském bienále v roce 2007. Instalace představovala osobní zpověď o mučivém váhání člověka, který má se svým nitrem vyjít na trh. Zároveň byla odpovědí na hyper-spotřební svět, před nímž už jakoby nebylo úniku. Jůzová zde použila odlitky vlastního těla, jež se staly součástí rozsáhlé, promyšlené instalace: galerijní místnost se proměnila v luxusní butik, kde autorka v krabicích a zářivých vitrínách nabízela své zboží - lukoprenové části vlastního těla. Myšlenka vystavit vlastní odlitek není v moderním umění nová – podstatný je však kontext, který nám zde Jůzová předložila.
Otisky těla Jůzová použila i v dalších svých dílech. Jmenujme např. objekt Žlutý pokoj (2010), tvořený skleněnou průhlednou vitrínou, do jejíhož nitra, do rozvátého prachu, autorka zanesla otisky svých rukou. Do stejné linie zapadá i dílo Jste nám dražší než drahokamy, máme vás rádi nad zlato (2010), vzniklé na sympoziu v Mikulově, kde autorka požádala přítomné účastníky sympozia, aby otiskli nějakou část svého těla do brusného prachu. Otisky zafixovala do boxů a vystavila společně s nápisem Užij si svůj čas. Celá instalace získala tímto sloganem novou dimenzi a zároveň poukázala i na další myšlenkové směřování autorky: čas jako veličina, která je stále přítomná a které nikdo neunikne. Věta užij si svůj čas je takovým mementem mori, které varuje před pomíjivostí. Každý otisk se jednou rozpadne, stejně tak jako lidské tělo, každá skála se jednou rozdrolí, byť to trvá třeba stovky milionů let.
V roce 2009 se Jůzová seznámila s technologií výroby nanovláken. Nanovlákna jsou asi tisícinásobně tenčí než lidský vlas, tedy pouhým okem neviditelná. Technologii autorka studovala na liberecké Technické univerzitě a ze spolupráce s laboratořemi Fakulty netkaných textilií vzešel objekt Kolem nás v nás (2009), vyrobený právě z nanonovláken. Navazuje na autorčinu starší práci (objekt s buňkami Kolem nás, 1991) a evokuje představy o neviditelných a neprobádaných světech. „Nanovlákna jsou jedním z těchto mnoha světů a my se jej právě začínáme dotýkat…,“ dodává autorka.
Na první pohled působí dílo Ireny Jůzové jako velmi křehké, nenápadné a nespektakulární. Barvy, jsou-li přítomny, jsou bledé a tvary nijak nešokují. Význam bývá často zastřený až matoucí, jako by autorka svůj svět tajila. Nechává diváka hledat významy, jež nikdy nejsou jednoznačné, nýbrž ambivalentní a proměnlivé tak jako život sám. Její objekty a instalace v sobě skrývají jisté tajemství. To je živeno autorčinými úvahami o relativnosti chápání finality času, neschopnosti či nemožnosti interpretace toho, co se kolem nás děje, o fascinaci nevysvětlitelnými, iracionálními jevy, zároveň však, ale také, odmítáním osudové danosti či marnosti snažení. Tento filozofický podtext díla Ireny Jůzové otevírá brány do dalších dimenzí, které nelze postihnout ani rozumem ani smysly, které můžeme jen tušit.
Vzdělání:
2008 habilitační řízení na AVU v oboru Výtvarná umění - intermediální tvorba,
udělen jmenovací dekret - titul docent (doc.)
1989-1994 Akademie výtvarných umění v Praze, Praha
1989-1990 ateliér grafiky - prof.Ladislav Čepelák
1990-1994 Škola monumentální tvorby - prof.Aleš Veselý
1987-1989 Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, ateliér Knižní kultury a písma - prof.Jan Solpera
1980 -1984 Střední uměleckoprůmyslová škola, Brno
Ceny:
1993-94 ateliérová cena, AVU, Praha
1992 Germinations 7, Evropské bienále mladých umělců, Grenoble, Francie
1989-90 ateliérová cena, AVU, Praha
Residenční pobyty:
2013 8. ročník sympozium Smalt Art Vítkovice 2013, Smaltovna Vítkovice Power Engineering, Dolní oblast Vítkovice, Ruská, Ostrava, 25/4/13 – 1/5/13
2011 Consonance, international symposium, Galerie Klatovy / Klenová, Galerie 2011 Sýpka, Janovice nad Úhlavou, 27/6/11 – 8/7/11
2010 Workshop 10 / XVII MIKULOV, Art symposium, Mikulov, 17/7/10 – 14/8/10
2009 Workshop Albertovec, Hřebčín Albertovec s.r.o., Albertovec 297, Štěpánkovice 11/5/09 –17/5/09
2008 Krajina ústeckého kraje, symposium, Smolnice u Loun, 6/9/08 –14/9/08
2007 Jantarová cesta VI, symposium, Hradec nad Moravicí, 20/9/07 -- 27/9/07
2006 Socrates/ Erasmus, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen, Antwerpen, Belgie
2005 Socrates/ Erasmus, Kunglia Konsthogskolan, Stockholm, Švédsko
2003 Socrates/ Erasmus, Kuvataide Akatemia Helsinky, Helsinky, Finsko
2002 Socrates/ Erasmus, Nuova Accademia di Belle Arti Milano, Milano, Itálie
2001 Cité Internationale des Arts, Paris, Francie
1998 Sculpture Space INC., Utica, NY, USA
1997 ArtsLink Conference, 3/10/97 – 5/10/97, Budapest, Maďarsko
1997 WRO- 97 Media Art Biennale, Wroclaw, Polsko
1997 Küpferdrück - Peter Kneubühler hlubotisková dílna, Zurich, Švýcarsko
1995 ArtsLink Residencies- Museum of Art Long Beach (LBMA Video Annex), CA,USA
1993 Progetto Civitella d Agliano 93, Theme: The Future of Memory, Itálie with T.Hlavina and V.Skrepl
1993 4 Biennale European Academies of Visual Arts, Maastricht, Holandsko
1993 Dílna-Luciano Fabro
1992 Germinations 7, European Biennale of Young Artists, Grenoble, Francie
1992 Dílna v Grenoble
1992 Erbe und Zukunft 91
1992 Dílna v Ellwangenu, Německo
1990 Academy of Fine Arts- sochařský ateliér O.H.Hájka, Karlsruhe, Německo
Granty a stipendia:
2013 Nadace Machinery Found, Česká republika
2011-13 ISWA (interdisciplinary international project interconnecting art, science and tchnologies, Czech Republic)
2009 Machinery Found, Czech Republic
2008 Machinery Found, Czech Republic
2007 Ministry of Culture, Czech Republic
2007 Ministry of Culture, Slovak Republic
2007 Czech Embassy, Rome, Italy
2007 Slovak Embassy, Rome, Italy
2007 Czech Center, Rome, Italy
2007 Slovak Institute, Rome, Italy
2007 Jana & Milan Jelinek Stiftung, Switzerland
2006 Jana & Milan Jelinek Stiftung, Switzerland
2001 Verein Schweizerisch-Tschechischer Kunstfonds, Zurich, Switzerland
1998 The Trust for Mutual Understanding Foundation, N.Y., USA
1998 Soros Center for Contemporary Arts, Prague
1997 Soros Center for Contemporary Arts, Prague
1997 Ministry of Culture, Poland, Wroclaw
1997 Verein Schweizerisch-Tschechischer Kunstfonds, Switzerland
1995 ArtsLink Residencies N.Y., US
1995 Soros Center for Contemporary Arts, Prague
1995 Ministry of Culture, Czech Republic
1995 Soros Center for Contemporary Arts, Prague
1995 Verein Schweizerisch-Tschechischer Kunstfonds, Switzerland
1993 Stipendium Verein Schweizerisch-Tschechischer Kunstfonds, Switzerland
1993 The Commission of the European Community, Maastricht, Holland
1993 Jana & Milan Stiftung, Switzerland
1992 European Biennial of Young Artists, Brussels, Belgium
1992 Stipendium Der Adalbert Stifter Verein und Kunstlergilde/Landesverband´Bayern, Germany
1991 The Daimler-Benz Foundation, Germany
2014
inicializace a realizce Expozice Jiřího Krohy v Benátkách nad Jizerou
1992
stála u zrodu legendárních Ženských domovů spolu se Štěpánkou Šimlovou, Veronikou Bromovou, Kateřinou Vincourovou, Markétou Othovou a Elen Řádovou
katalog: Někdy v sukni. Moravská galerie v Brně, Galerie hlavního města Prahy, 2014.
katalog: Československý pavilon v Benátkách/ Pavilion of the Czech Republic and Slowakian Republic in Venice. Národní galerie v Praze, 2014.
katalog: 12.aukční salón výtvarníků. Nadace Charty 77, 2014.
katalog ISWA. Uskupení Tesla, 2013.
dépliant: Benátské plátno. Galerie umění Karlovy Vary, 2012.
publikace: Irena Jůzová, Máme je raději než drahokamy, jsou nám milejší nad zlato. Katalog výstavy. Galerie moderního umění v Hradci Králové, 2011.
katalog: Irena Jůzová, 16599. Katalog výstavy. Galerie Klatovy/Klenová, 2011.
kniha: Ústav umění a designu. Ústav umění a designu Západočeské univerzity, Plzeň, 2011.
katalog: Mezinárodní symposium Dílna Mikulov 2010 / XVII. Město Mikulov, 2010.
katalog: Přírůstky do sbírek Alšovy Jihočeské Galerie v Hluboké nad Vltavou v období 2000 – 2010. Alšova jihočeská galerie, 2010.
kniha: (ne)očekávané náhody. Třicet rozhovorů o umění. NLN, 2010.
katalog: Irena Jůzová Kolem nás v nás. katalog: Městský úřad Hradec nad Moravicí, 2009.
katalog: Industriální stopy v Plzni. Krása průmyslové architektury v Plzni na fotografiích a v uměleckých dílech. Smart Communication s.r.o. 2009.
Kniha: V prostoru 2000 Generace 1989 – 2009. Spacium, o.p.s., 2009.
kniha: 909 / Umění přelomu tisíciletí ze sbírek Národní galerie v Praze 1990 – 2009. Národní galerie v Praze, 2009.
oboustranný tisk k výstavě: Irena Jůzová Kůže. Klub Galerie V Kapli, o.s., 2009.
list k výstavě: Nanoscope. mezioborový projekt propojující umění, vědu a technologie. Uskupení Tesla o.s, 2009.
Autoportrét v českém umění 20. a 21. století. Alšova Jihočeská Galerie v Hluboké nad Vltavou, 2008.
Publikace: Dados Internacionais de Catalogacao na Publicacao. CIP, 2008.
oboustranný tisk k výstavě: Irena Jůzová S.Y.T. Projekce. Bludný kámen, o.s., 2008.
oboustranný tisk k výstavě: Irena Jůzová S.Y.T. Kresby. Uskupení Tesla o.s., 2008.
oboustranný tisk k výstavě - skládačka: Irena Jůzová Kolekce – Série / Irena Jůzová Collection – Series. Národní galerie v Praze, 2007, 2008.
katalog: Pardubická industria CHE-MI-E. Uskupení Tesla o.s., 2007.
katalog: la Biennale di Venezia Think with the senses, feel with the mind vol. II.. art in the prezent tense. Marsilio, 2007.
katalog: L'UOMO Vogue. From Venice to Kassel Tour in the artist studios. 2007.
Katalog: Současné umění / Súčasné umenie. WOXART 11.11.2007. WOXRART, 2007.
katalog: Black 06. Uskupení Tesla o.s, 2006.
oboustranný tisk k výstavě: Irena Jůzová Kresby. Irena Jůzová, 2005.
katalog: AVU. Škola monumentální tvorby, 2004.
katalog: Metropolitan Reality, Alšova jihočeská galerie ve spolupráci s autorkami, 2005.
Katalog: Adra pro Sumatru. Aukční katalog. ADRA, 2005.
list k výstavě: Beauty Free Shop. Divus s.r.o., 2005.
katalog: AVU. Škola monumentální tvorby, 2004.
dépliant: Find Your Style… Galerie Caesar. družstvo pro podporu výtvarného umění, 2004
katalog: Image to print. Petr Kneubühler a umělci jeho dílny. Arbor vitae, 2003.
list k výstavě: ready to… Centrum a nadace pro současné umění v Praze, 2001.
oboustranný tisk výstavě - skládačka: Vysílač. Galerie Moderního umění v Hradci Králové, 2000.
katalog: Neplánované spojení. Stipendisté Nadace Jana & Milan Jelínek – 1990 – 1998, 1999.
katalog: ZOLLO. BKC, příspěvková organizace, 1997.
katalog: Bienále mladého umění Zvon 96. GHMP, 1997.
katalog: Interiér versus Exteriér alebo Na hranici (možných) svetov, 1997.
katalog: WRO 97 Media Art Biennale. Open Studio and Contributors, 1997.
katalog: Svárov 96. Konfrontace. Občanské sdružení Svárov, 1996.
katalog: Maikäfer flieg. 1996
katalog: The Future Of The Memory. 1994.
katalog: Biennale Maastricht 1993. 1993.
katalog: germinations 7. Europen Biennale for young artists. 1992.
katalog: Ženské domovy. 1992.
katalog: Kontakte Kontakty 92. Výstava českých a slovenských umělců. Adalbert Stifter Verein e.V., Mnichov, 1992.
katalog: Erbe und Zukunft. Kultur als verstandistrager der Nationen. 1991.
katalog: Art Hamburg. Hamburg Messe und Congress GmbH, 1990.
Zde jsou k dispozici vybrané články o Ireně Jůzové a její tvorbě. Kompletní údaje jsou k dispozici na www.irenajuzova.cz.
Česká televize - televizní studio Ostrava
17. červenec 2013 / Smaltované obrazy z Vítkovic otevírají Colours of Ostrava / autor: asi /
ESTATE The Prague Magazin
3. prosinec 2010 / české umění czech art Irena Jůzová / autor: Prague Art&Design / str. dvojstrana /
Art in America / 8 pages about 52. biennale
1 September 2007 / About the Venice Biennale / author: by Marcia E. Vetrocq
LE MONDE. fr
19. July 2007 / Corps de femmes: Irena, Tamara, Kan et Ali (Biennale de Venise 2) / author: le monde
The Independent
8 June 2007 / How Emin is not the only woman flying the flag at Venice Biennale / author: By Arifa Akbar in Venice
Ateliér č. 25 - 26. 05
1. květen 2004 / Škola Aleše Veselého / AVU v Českých Budějovicích / autor: rubrika / domácí scéna / str. 93
Art and Antiques / únor 2004
1. únor 2004 / Styl Ireny Jůzové / autor: Lenka Lindaurová / str. 94 /
Sculpture / December 1996
1 December 1996 / Sculpture in the new Central Europe / autor: Ivona Raimanová /p. 34–38 /
Ateliér č. 4 / 93
18. únor 1993 / Germinations 7 / autor: Jiří Plieštik, Jiří T. Kotalík / str. 1
Ateliér č. 26 / 90
27. prosinec 1990 / Studenti z ateliéru Aleše Veselého / autor: Ivona Raimanová / str. 5 / Náhled