Isabela Grosseová na sebe výrazně upozornila v roce 2001 souborem Obytných obrazů. Dalo by se říct, že tento projekt už předjímá dva důležité aspekty v její práci: jednak komunikativnost, v tomto případě vstřícný postoj vůči divákovi, kterého obrazy vybízejí k využití své funkce a dále pro autorku specifická mezioborovost.
V případě Obytných obrazů, jde o objekty/obrazy, které reflektují výměnu mezi oblastmi výtvarného umění a designu, potažmo architektury. Grosseová pracuje s konceptem „obrazu“ jako s hybridní formou na pomezí tradičně chápaného závěsného obrazu, instalací a objektu, jejímž prostřednictvím se odehrává interakce s divákem - jejich zabydlením se stává jejich součástí. Obytné obrazy zůstávají ještě autonomními objekty - analogický, pozdější projekt Obytných soch (2003) přináší posun: narozdíl od Obytných obrazů se už nedrží estetiky typické pro architekturu a design, nýbrž recykluje odpad, který byl k nalezení v ulicích New Yorku. Míšení nejrůznějších běžných předmětů jako je například část větráku, podvozek kancelářské židle nebo satelitní anténa symbolicky reflektuje sociální realitu města jako tavícího kotle. Místní specificita a metoda sociální sondy v konkrétním kulturně historickém kontextu se v pracích Isabely Grosseové začíná objevovat stále důsledněji. V dalších projektech uvažovala Isabela Grosseová přímo v intencích konkrétních prostor. Příkladem je projekt Autumn Plot, ironicky koncipovaný čínský salón na italském zámku Racconigi v rámci skupinové výstavy „Gemine Muse“, který staví do kontrastu historický, ideální, obraz Číny jako kulturní velmoci a její dnešní realitu reprezentovanou masovou produkcí masových zboží.
Jiný postup práce v interiéru volí v projektu Zašlá sláva rozmanitosti (2004), prezentovaném v rámci výstavy Finalistů v Domě umění města Brna. Grosseová využila svoje znalosti fungování současné řemeslné praxe v oblasti architektury. V tomto případě šlo o jakousi kritickou odpověď na skutečnost, že současné řemeslo se vytrácí, protože většina stavebních úprav a realizací probíhá bez zásahu lidské ruky. Ke standardizaci stavebních materiálů se kriticky vztahuje také projekt Systems You Have Seen (2004) z koberečků sestavených z ordinérních, prefabrikovaných materiálů.
Od roku 2005, kdy Grosseová začíná intenzivněji spolupracovat s Jesperem Alvaerem, se od vázanosti na konkrétní prostory a metaforičnosti artikulované prostřednictvím výtvarné a materiálové řeči odklání ve prospěch sociálních sond, které vznikají prostřednictvím komunikace s různými sociálními skupinami a zdůrazňují tak princip přímé participace. V roce 2005 spolupracovala na Alvaerově projektu Non hereditary memory II, projekt komentované cesty do vietnamské tržnice SAPA v pražské Libuši.
Zájem Isabely Grossové o architekturu a urbanismus jako morální a politická témata, vztah společnosti a prostředí, a jeho následný vliv na existenci obyvatel - to jsou výrazné motivy projektu Vlastní pohled, který realizovala společně s Jesperem Alvaerem v Telči. Jeho cílem bylo prostřednictvím jakési aktivní ankety podpořit šíření informací o připravované rekonstrukci v okolí školního statku mezi obyvateli města. Mezi účastníky, obyvateli města, kolovaly fotoaparáty, s nimiž měli pořídit snímky pohledů ze svých domů. Výsledné fotografie pak byly vystaveny.
Angažovanou a investigativní sondou v Tunisu, Alžíru, Libyi, Maroku a Egyptě, je společný dlouhodobější projekt Grosseové a Alvaera Transkultura (2006). Výsledná instalace byla rozvinuta ve dvou paralelních plánech, představila jednak sbírku objektů, které byly jakousi personifikací různých profesí obyvatel navštívených arabských zemí a v druhém plánu pak využila dokumentární a fotografické a jiné muzeální exponáty z českých sbírek, které takto byly konfrontovány s realitou. Důležitou součástí akce byla přítomnost pěti pozvaných hostů v průběhu jejího trvání, se kterými se v průběhu cesty Alvaer s Grosseovou seznámili a které prostřednictvím Moravské galerie je pozvali do České republiky, kam z politických a ekonomických důvodů jinak nemají možnost cestovat (www.moravska-galerie.cz, www.figureandground.com).
Problematičnost politické a ekonomické reality vztahů Západu vůči postkoloniálnímu rozvojovému světu je také tématem projektu Liberté, Igelité, Fraternité (2006), jehož smyslem bylo prostřednictvím vlajek ušitých ze všudypřítomného levného igelitu vyráběného v Číně konfrontovat současný postoj bohatého západního světa k jeho sousedům. Autorčino kritické zaujetí vůči nerovnoměrnosti světového uspořádání, jasně deklarované parafrázovaným refrénem Marseillaisy, klade otázku po reverzibilních vztazích nacionalismu, respektive xenofobním postojům a globalizace.
Galerijní test možností informačního transferu s titulem Local Interpretations (2006) je jakýmsi laboratorním protějškem terénních a sociálně angažovaných experimentů vzniklých ve spolupráci s Alvaerem. Účastníci měli „překreslit“ obsah vybraných novinových článků a v další fázi měly být takto vzniklé výkresy dalšími účastníky znova přepsány do textu. (http://itp.nyu.edu/~jmo297/10days/)
Projekt Figure and Ground a s podtitulem Transkultura: akt 2 Grosseové a Alvaera, vznikající v průběhu roku 2007, navazuje na rozsáhlý projekt, jehož cílem bylo postupně navštívit všechny země hraničící s Evropskou Unií (transkultura.bunkier.com.pl/en, www.bunkier.com.pl). V této druhé fázi jsou retroaktivně zpracovávána setkání a kontakty navázané v zemích Středního východu, Turecka, Gruzie, Albánie, Chorvatska, Ruska, Ukrajiny, Běloruska, Srbska a Bosny a Herzegoviny. " ...metoda kontinuální cesty spočívá v shromažďování historického i současného zdrojového materiálu, pomocí kterého je naše práce extrahována a tříbena ve vztahu k partikulárním tématům. (...) Už cesta sama o sobě je projektem, nótou k tématu cestovatelství zaměřeného objevitelsky na neznámé oblasti, které paradoxně začínají za hranicemi naší Unie a jsou jako neznámé v obecném povědomí udržovány." (Grosseová)
Vzdělání:
2001-2005 Škola architektury
1995-1999 AVU Praha. Intermediální atelier Prof. Milan Knížák
Granty, stipendia, rezidence:
2009 Ny-Alesund, Spitsbergen, Norsko
2008 Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov
2006 Vermont Studio Center, Johnson, USA
Fundación Nacional para Cultura y Arte en México, Mexico City, Mexico
Red Gate Gallery, China
2005 SIM Reykjavik, Island
Center for Contemporary Arts Prague,
2004 Pienkow, Poland
2003 Art in General, New York City, USA
2000 Škola architektury, Prof. Ing. Arch. Emil Přikryl
1998 Royal University College Of Fine Arts, Stockholm, Švédsko
1997 Universite Libre de Bruxelles, Brussels, Belgie
2004 - finalista Cena Jindřicha Chalupeckého
Zaměstnání, práce:
2006 spolupráce v Acconci Studio, New York, USA, spolupráce na projektech: návrhu nového využití Place Kleber, Strasbourg, France, Skate park, Parc de La Villette, Paris, France
2000-2005 spolupráce v AP Ateliéru Ing. Arch. Josefa Pleskota.
Účast na projektech: Tunel a Průchod Jelením příkopem na Pražském Hradě (viz. Architekt č.:10/2002), Regulace řeky Loučné v Litomyšli (viz. Architekt no.:12/2002), Rekonstrukce Zámeckého pivovaru, Litomyšl, VŠUP, Ďáblice, Centrála ČSOB, Radlice, atd.
Katalog vystavy, Finalisti ceny J. Chalupeckeho 2004, Brno, ČR 2004
Katalog vystavy, Schewitz,Prochaska, Gyomorey, Linz, AT, 2004
Sny o tom, Praha 1996, vlastním nákladem
Vaněk, Tomáš, Transculture: Act 1, a Project of J. Alvaer and I. Grosseova, Umělec 1/07, pp.34-38
Ryška, Pavel, J. Alvaer & I. Grosseova,Transkultura: akt 1, Flash Art (Cz. and Sl. edition) 3-4/06-07, pp. 48-50
Pospiszyl, Tomáš, katalog vystavy, Zlín’s Salon of Fine Art, 2006
Janata, Michal, Art of the space and space of the art, era 21, 2/05, pp. 62-65
Lindaurová, Lenka, Isabela Grosseova, Obytné umění, Art & Antiques, 9/04, pp.80-81
Kulhánek, David, katalog vystavy, gemine: muse, Torino, IT, 2004, pp. 246-247
Volk, Gregory, Obytne sochy, New York City, USA 2003
Víchová, Ilona, katalog vystavy, Zlín’s Salon of Fine Art, 2003
Koryčánek, Rostislav, S minimem prostředků o minimalismu, Architekt 7/02, pp. 58
Váňa, Radek, katalog vystavy, Art Primeur 2002, NL, 2002, pp. 82-87
Valoch, Jiří, Obytne obrazy, katalog vystavy, Galerie Caesar, Olomouc, ČR, 2001
Pustějovská, Ivana, A co takhle bydlet v obrazech? MF Dnes, Middle Moravia: D4, 9/1/02
Beran, Lukáš, Isabela grosseová ukazuje take nove problemy, MF Dnes, 17/1/02
Motková, Jitka, Obrazy ve kterych můžete i bydlet, Olomoucký den 10/1/02
waanja, Obrazy k bydleni a premýšlení, Umělec 4/01, pp.81
waanja, Obrazy ve kterych je mozne bydlet,