Jakub Nepraš (1981) vstoupil do povědomí české výtvarné scény již během svých studií na pražské Akademii Výtvarných Umění a to zejména díky specifickému využití nových médií – konkrétně pak video montáže, která autorovi umožnila nahlížel na problematiku veřejného prostoru a urbanistického kontextu obecně, ze zcela jiné a velice svébytné perspektivy. Zatímco rané práce autora lze klasifikovat jako formu narušení zaběhnutého koloběhu velkoměsta, od roku 2005 se v tvorbě Jakuba Nepraše ustaluje velice specifický výtvarný jazyk, jehož cílem, spíše nežli tento prostor narušit, je zájem o možnosti jeho zpracování, zrcadlení, ale také analýzy, která dává nahlížet na komplexnost mechanismů a vazeb, které urbanistický kontext a městský kolos nejen utváří, ale také pohání. Video koláže, charakteristické pro toto období akcentují industriálně mechanické pojetí velkoměsta, vyobrazujíc spletitou síť vazeb formou, která svou povahou připomíná komplexní stroj jehož produktem, stejně jako v případě fungování neoliberální ekonomie, je nikdy neutuchající produkce. Reálné záběry z městského života se zde prolínají s detailními pohledy na části elektrického generátoru (Generator p-730, 2005), připomínajíc svou architektonickou povahou krajinu velkoměsta. Člověk, je zde vyobrazen jako miniaturní, ale nedílná součást tohoto koloběhu: lidský jedinec se svou existencí na fungování kolosu nejen podílí, ale díky své „touze po spotřebě“ (desireing consumption), jej také dále pohání a rozvíjí.
Jako zlomový lze v tvorbě Jakuba Nepraše vnímat projekt Babylon plant z roku 2006. Zatímco technické principy video koláže zůstávají ve svém jádru podobné jako v předcházející tvorbě, jejich obsah nabývá na organičnosti a zdůrazňuje rhizomatickou povahu systému, pro jehož fungování je specifické organické větvení, mutace, růst a energetické výměna mezi jeho částmi, které nápaditě připomínají přírodní společenství – svět, který je v mnoha ohledech opozicí světa mechanického, ale současně jeho poupraveným předobrazem.
Obrazová složka se v dalších dílech autora stává postupem času komplexnější a na první pohled také abstraktnější. Autor přes sebe klade nejen více obrazových vrstev, ale současně začíná pracovat s trojrozměrnými objekty. Nejedná se tedy již o projekční plochu, ale o reálné prostorové objekty, které jsou projekcí animizovány (Magnetic Stone, 2011). Materiál, který pro své objekty autor využívá jsou různé formy upravovaných plastů, pryskyřice, kameny či dřevěné součástky, ze kterých utváří organické sochy a komplexní struktury. Akcent je zde kladen nejen na systém, ale také na jeho společenství – tedy sociální a kulturní rovinu společnosti. Setkáváme se zde s prolínáním živého a neživého, přírodního a artificiálního. Právě tato rovina činní dnes tvorbu Jakuba Nepraše velice aktuální, zejména v kontextu dnes skloňovaného post-humanistického diskurzu. Současná tvorba autora totiž není jen ilustrací fenoménů současného života, ale formou analýzy, jež umožňuje nahlédnout na procesy a následky, které současné bytí ovlivňují. Informativní složka a virtualita jež je dnes součástí každodenní reality prostupuje do popředí, Nepraš tematizuje vliv této reality na kognitivní ložiska lidské mysli (Brainstorming, 2007/ Reaktor, 2008), ale také jejich vliv na homogenizaci kulturního prostředí a lidské identity, jež je ve spleti neustálého toku informací podrobována neutuchající multiplikaci.
I přes silnou vizuální stránku, která je pro tvorbu Jakuba Nepraše symptomatická, neméně důležitým prvkem jeho tvorby je i zvuková stopa, která akcentuje dynamický charakter vyobrazeného a současně umožňuje objektům dále prostoupit a splynout s prostorem, jehož jsou ve své podstatě nedílnou součástí. Od roku 2010 lze sledovat v tvorbě autora příklon ke strukturalizaci vybraných objektů a současně hlubší zájem o jejich propojení s přírodním společenstvím (Moth, 2013 / Milestone, 2012). Organická složka není jen informační rovinou samotné projekce, ale je také patrná ve využití a zpracování materiálu, který často působí jako nostalgická vzpomínka na stále více utlačovaný přírodní svět, jehož rezidua jen těžko vítězí v souboji s virtuální realitou dnes neméně virtuálních zítřků.
Tvorba Jakuba Nepraše je zastoupena v řadě světových sbírek a byla součástí mnoha mezinárodní výstav a přehlídek (nejen) současného umění. Aktuálnost jeho tvorby by však rozhodně neměla být redukována výhradně na témata se, kterými autor pracuje, ale soustředěna zejména na strategie a techniky, kterým je Jakub Nepraš schopen k divákovi promlouvat – kombinatorika jazyka, kterým tak činní, je totiž nejen klíčem k uchopení jeho díla, ale také vysvětlením proč je jeho tvorba dnes tak aktuální.
Vzdělání:
2001-2006 Akademie výtvarných umění, Praha
(2004-2006 Škola nových médií I Michaela Bielického,
2002-2004 Škola nových médií II Veroniky Bromové,
2001-2002 Škola monumentální tvorby Aleše Veselého)
1996-2000 Výtvarná škola Václava Hollara
1994-1995 Integrovaná střední škola, Náhorní, Praha
Ceny:
2014
Nomination Dorothea von Stetten Kunst Preis, Bonn D
2007
Euromobile Prize for best work at the Arte Fiera Bologna, IT
Essl Award, 2nd prize
International Biennale Florence, 3rd prize
2005
Essl Award 4th prize
2007
Euromobile Prize for best work at the Arte Fiera Bologna, IT
Essl Award, 2nd prize
International biennale Florence, 3rd prize
2005
Essl Award 4th prize
2002-2006 živá vizuální vystoupení s hudbou (VJ)
1998-2006 Pořádání nejrůznějších lesních party
Art fairs:
2010
The Solo project Basel, “Reactor, Sediment Sphere, Trip”, Basel, Switzerland
2009
Art Vilnius 09, „Trip, Cultures”, Vilnius, Lithuania
2008
Next art fair, ”Ayahuasca, Trip”, Chicago, United States of America
Basel Art Fair, ”Trip, Brainstorming”, Basel, Switzerland
Art Fair, ”Trip, Brainstorming”, during Film Festival in Cannes, France
jakub nepraš/processes/layers 2015
interview Nicola Trezzi/Jakub Nepraš, text by Jiří Ptáček, Gabor Laczko, introduction by Caterina De Pietri, design by Dita Lamačová, translations by Marek Tomin, edited by Blanka Neprašová, Jakub Nepraš, Jiří Ptáček, published by Artphilein Editions
Personal catalogue 2008
Texts by Jakub Nepraš, translations by Steven Rusling, Marek Tomin, designed by Jakub Nepraš, Jakub Sýkora, edited by Vernon gallery
Catalogue
2015
Art from Heart, catalogue of the exhibition, Power Station of Art, Shanghai, China
2014
Dorothea Von Stetten award, catalogue of the exhibition Kunstmuseum Bonn, Germany
Trafačka, catalogue of the exhibition, Red gallery, London, UK
2013
Prague Biennale 6, Expanded Painting, catalogue of the exhibition, Freight Station Zizkov, Prague, CZ
Po Sametu, long term exhibition, catalogue of the exhibition, City Gallery Prague – The Golden Ring House, Prague, CZ
2012
SPOTLIGHTS video.kunst, catalogue of the exhibition, Essl Museum, Klosterneuburg/Vienna, Austria
Po Sametu, long term exhibition, catalogue of the exhibition, City Gallery Prague – The Golden Ring House, Prague, CZ
2011
SIART Biennale, catalogue of the exhibition, La Paz, Bolivia
Spaceship earth, Centre of Contemporary Art Znaki Czasu, catalogue of exhibition, Torun, Poland
2010
Nanjing Biennale, catalogue of the exhibition, Nanjing, China
ARS Electronica, catalogue of the exhibition, Linz, Austria
Plan project 10, catalogue of the exhibition, Köln, Germany
Gwangju Biennale – Digifesta 2, catalogue of the exhibition, Gwangju City Museum, Korea
Po Sametu, catalogue of the exhibition, City Gallery Prague – The Golden Ring House, Prague, CZ
2009
Po Sametu, catalogue of the exhibition, City Gallery Prague – The Golden Ring House, Prague, CZ
Zlínský salon mladých, catalogue of the exhibition, Zlín, CZ
Spectator novus, catalogue of the exhibition, Palace Adria, Prague, CZ
Second Nature, catalogue of the exhibition, Palace Adria, Prague, CZ
2008
Second nature, catalogue of the exhibition, Východočeská gallery, Pardubice, CZ
Names, catalogue of graffiti and street art festival, Prague, CZ
Tina-B, catalogue of international festival, Prague, CZ
2007
“5+kk”, catalogue of the exhibiton, Trafo gallery, Prague, CZ
Essl Award, catalogue of the exhibition, Essl Museum, Klosterneuburg/Vienna, Austria
Museum Colecção Berardo, catalogue of the exhibition, Lisbon, Portugal
International biennale Florence, “Liana”, 3. prize, Florence, Italy
Tina-B, catalogue of international festival, Prague, CZ
2006
Diploma work, “catalogue of diploma works from Academy of Fine Arts, National Gallery, Prague, CZ
2005
Essl Award, catalogue of the exhibition, Essl Museum, Klosterneuburg/Vienna, Austria
ART, das kunstmagazine, februar 2014, Birgit Sonna, Apokalypse und Archaik, sekce starter.
Cinepur 97/2015, Sylva Polakova, Jakub Nepras: Svetelny kinetismus současnosti.
Fotograf 23/2014, Záleží na vzdálenosti, Jiří Ptáček.
dokument - Děti Sametu, 2014, http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10793342610-deti-sametu/214542158090006-jakub-nepras/titulky.
Artlyst, Happiness and Revolution: Welcome to Supermarket Stockholm 2013, http://www.artlyst.com/articles/happiness-and-revolution-welcome-to-supermarket-stockholm-2013
Art&Antique 03/2012, Radek Wohlmuth, Krajina poznání, recenze.
Trafačka - Chrám svobody, 2012, Saša
Dlouhy http://www.ceskatelevize.cz/porady/10294553865-trafacka-chram-svobody/21056226962/.
Flash Art CZ&SK no 16/2010, Mesto na frekvenci prirody, rozhovor, Jiri Ptacek.
artalkweb 2009, Barbora Klímová, https://artalkweb.wordpress.com/2009/01/13/tz-jakub-nepras/
Xantypa srpen/2009, Pavel Cmiral, Iluzionista.
Sedlák, Pavel: Nové umění z kráteru, A2 kulturní týdeník, 40/2008.
Art&Antique 05/2007, Jan Skrivanek, Roubenky a počítače.
Art&Antique 03/2007, Pulzující Nepraš, Karolina Jirkalová.
Art&Antique 01/2007, portfolio, Karolina Jirkalová.
Atelier 2006, Podhoubí, Jiří Machalický.