Hlavním vyjadřovacím médiem Jana Krtičky je sochařství, které inklinuje ke konceptuální poloze. Vychází to z jeho studií na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně v Ateliéru sochařství u Jana Ambrůze. Efemérnost a procesuálnost iniciuje využitím možností intermediálního umění. Samotné výstupní médium však pro něj nehraje zásadní roli. Spíše klade důraz na koncept a prostorové uspořádání. Intervence do přírody, které častokrát prezentuje jen ve fotografické dokumentaci, vnímá primárně jako sochy. Takto je plánuje a v procesu tvorby chápe. Současně si uvědomuje i jejich akční rozměr. Této problematice se intenzivně věnoval ve své disertační práci na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Soustředil se na teoretickou-kritickou polohu díla v kontextu dokumentace. To se odráželo do jeho tvorby tím, že zájem zacílil na formu mluveného slova, které dílo komentovalo a dotvářelo tak dokumentaci. Narativní poloha díla Jana Krtičky je založena na kvalitním zvuku a vztahu k prostoru, kde je prezentováno. Kupř. se jedná o zvukovou instalaci Výlet z roku 2011, kdy ve spolupráci s Janem Proškem zaplnil výstavní prostor hlasy z reproduktorů popisující jednotlivé momenty cesty nebo o výstavní projekt Vyprávěníz roku 2014 v Karlin Studios v Praze opět ve spolupráci s Janem Proškem, kdy nepřítomné dokumentární fotografie byly nahrazeny zvukem. U těchto projektů autor nechává prostor pro invenci diváka, který se prostřednictvím zvuku stává aktivním divákem a vizuální podobu díla si představuje. Jan Krtička byl také iniciátorem knihy Dokumentace? spolu s Janem Proškem, jejíž vydání bylo součástí obhajoby doktorandského studia na FUD UJEP v Ústí nad Labem.
Tématem Krtičkovy tvorby je krajina a fotografická dokumentace vlastních instalací v krajině. Otevírá tak otázky o autenticitě uměleckého díla v případě land artu. Věnuje se záznamu instalací, což dokládá zájem o procesualitu, která se projevuje i v pomíjivosti materiálů, ze kterých tvoří. Využívá a experimentuje jak s přírodninami listím, kameny, ledem atd., tak s umělými materiály tvárnicemi, sádrokartony či sklem. Kupř. instalace Sklo z roku 2001 je jemnou intervencí do přírodního prostředí, která odráží a pozměňuje okolí.
Tvorba Jana Krtičky je velmi citlivá a niterná. Dílo zakládá na prožitku a zvnitřnění prostřednictvím pobytu v krajině. Jeho intervence jsou mnohdy od svého počátku založeny na předpokladu úplného zániku. Právě ono balancování na hraně racionálního tvůrčího přístupu a přírodního náhodného chaosu dokládá Krtičkovým instalacím na tajemství. Jeho tvorba by se dala charakterizovat jako autorský vklad do již existujícího prostředí, které je umělcem citlivě a minimálně pozměněno. Určitá forma minimalistického a konceptuálního ladění se objevuje i v objektech určených do galerijního prostředí (kupř. instalace Dýha, 2014). Zde se setkáváme s dalším zájmem a tím je institucionální kritika (instalace White Cube, 2006, Čistý stůl, 2008 nebo John Cage: přednáška o ničem, zvuková instalace z roku 2012). To se projevuje i v jeho kurátorských projektech – Dokumentace, 2012 Galerie NF v Ústí nad Labem nebo Výchozí pozice, 2015 Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem.
Fascinace vizualizací procesu pohybu a klidu, přírodního řádu a chaosu je pro tvorbu Jana Krtičky příznačná. V jeho díle nalezneme také prostor pro plánovanou náhodu, kterou využívá ve svém výtvarném rukopisu, kdy čerpá z nepřesností a mnohotvárností přírody ve spojení s jednoduchým konceptem.
Studia:
2008–2014
Fakulta umění a designu Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Vizuální komunikace
2000–2006
Fakulta výtvarných umění VUT Brno, ateliér sochařství Jana Ambrůze
1997–2002
Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, výtvarná výchova
Stáže:
2004
Hungarian Academy of Craft and Design, Budapest, Hungary
2003
Kent Institute of Art and Design, Canterbury, U.K.
Kurátorsko-autorská činnost
2015
Výchozí pozice, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
2014
Vyprávění, Karlin Studios, Praha
2012
Dokumentace, Galerie NF, Ústí nad Labem
Publikační činnost
KRTIČKA, Jan (ed.) a Jan PROŠEK (ed.). Dokumentace umění. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-632-9.
KRTIČKA, Jan. Dokumentace?. In Josef Vydra (1884 - 1959) v kontextu umělecké a výtvarně pedagogické avantgardy 20. století, historie a současnost univerzitního výtvarného vzdělávání v Olomouci. Olomouc: UP Olomouc, 2010. s. 181 – 182. ISBN 978-80-244-2586-3.
KRTIČKA, Jan. Dokumentace umění jako mystifikace. In AD AKTA 1: Dějiny umění v rozšířeném poli. Praha: VŠUP, 2011. s. 154 – 160. ISBN 978-80-86863-98-6.
JEDLIČKA, David a Jan KRTIČKA. Kresba, malba, graffiti: Poznámky k aktuální situaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, ISBN 978-80-244-3225-0.
Zmínky v katalozích a publikacích
Nejmladší, Národní galerie v Praze, 2003
PlomaART, Dům umění Opava, 2004
The &, FaVU VUT Brno, 2006
IV. Zlínský salón mladých, KGVU Zlín, 2006
Beton, FaVU VUT Brno, 2006
Mladé sovy, Galerie Caesar Olomouc, 2007
ROCCA, Alessandro. Natural Architecture. Milano: 22 Publishing, 2006. ISBN 88-95185-01-3
Mladé sovy, Galerie Caesar Olomouc, 2007
Art&Pond, Galerie Klatovy - Klenová, Uff!Art o. s., 2008
Místa, prostory, mezery, Dům umění v Opavě, Uff!Art o. s., 2008
Velké prádlo, Galerie Caesar, Olomouc, 2008
V. Zlínský salon mladých, KGVU, Zlín, 2009
Gum studio, Gum studio, Carrara, June 2010
16 – 20000 Hz, 2013
HRUŠKOVÁ, Adéla (ed.). Objekt zájmu. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-547-6
Zikmundová Dana, Hlasy probouzející naši imaginaci, Artalk, 12.1. 2015
http://www.artalk.cz/2015/01/12/hlasy-probouzejici-nasi-imaginaci/