Práce Jana Nálevky mají už od poloviny 90.let co do obsahu široký záběr; cyklicky se vracík tématům každodennosti, komplexnosti pozice jedince uvnitř systému, globalizace a tradice či k ironické reflexi instituce umění. U nově vzniklých děl má tematická návaznost na předchozí realizace a tvůrčí spolupráce (především s Milanem Mikuláštíkem v rámci autorské dvojice MINA) své paralely i v pracovních postupech.
Nálevkovy instalace jsou často založené na reálných produktech či postprodukci řídící se důsledným dodržováním metody. Na časté využití digitálně manipulované fotografie ve starších pracích, například v obrazech architektur Čechy krásné (1999) nebo Domech slavných (1999), navazují systematičností a technickým experimentováním současné procesuální práce využívajících přednastavené počítačové programy nebo zavedené marketingové strategie. Posun to je ale patrný - autor do procesu vzniku vstupuje pasivně, aniž by konečnou vizuální podobu práce ovlivňoval, vzpomeňme v této souvislosti projekt abstraktních obrazů Jeden nikdy nestačí (2003), které autor vytvořil tak, že beze zbytku využil nabídku grafického programu Adobe Photoshop, jiným příkladem je práce věnovaná tematice Evropské unie We Will Meet Again (2007). Tyto práce si udržují přímou návaznost na realitu, kterou však ironicky parafrázují. Soubor Without You I´m Nothing (2002) byl sice v jednom z plánů narážkou na závislost umění na sponzorských příspěvcích, ale fakt, že oslovené firmy poskytly pouze minimální náklady potřebné na realizaci „portrétu“ loga, běžně chápaný vztah sponzor – umění zcela zpochybňuje. Obvyklá praxe uměleckého provozu se dostává až na nulový bod.
Linie souborů „Minimalia“, například Think of Beauty (1995), ironizující odkaz minimalismu a geometrického umění na samou hranici formální hry, má blízko k Nálevkovým kresbám. Autor ve svých starších pracích vytvářel často monochromní obrazy vzniklé totálním vyšrafováním plochy obrazu s použitím klasického grafitu v různých stupních jeho měkkosti, jindy využil k souvislému vykrytí plochy „obrazu“ samotné tužky. V souboru Will you ever return (2006) už využil klasické modré propisky. Řada takto vzniklých modrých monochromů neodkazuje použitím banální psací potřeby pouze ke každodenní (kancelářské) praxi, ale pokusem objevit „Interntaional Office Blue“ ironicky odkazuje i ke kanonizované Kleinově modři.
Nálevkovy realizace mají více obsahových rovin – jeho téměř formální hra s předem ne zcela odhadnutelným výsledkem je metaforou rozostření identity jednotlivce uvnitř společnosti s etickým a politickým dosahem. Názvy projektů hrají u Nálevky důležitou roli, zavádějící, emocionálně nabité citáty z písní vyvažují jednoznačné, suché „návody“ na čtení, které autor vždy prezentuje společně s realizacemi. Obvykle se jedná o skladby, které autor v procesu práce poslouchá. Jak moc se k samotné práci vztahují, není zřetelné. Matou, ale současně posouvají možnost výkladu dál.
Mariana Serranová
"... V koncepcích Jana Nálevky často objevíme mechanické principy, které určují konečnou podobu děl. A pokaždé jde o hru s principy ready-made. Nálevkova ready-made ovšem nejsou „hotové objekty", jeho ready-made jsou uplatněné „postupy".
... Nálevkou oblíbená trojice konstitučních elementů:
1. Nalezený materiál.
2. Osobně objevený princip jeho mechanického uspořádání (deklarovaný popisem).
3. Druhé ready-made: emociálně zabarvený název.
...konflikt mezi dílem, popisem a názvem u Nálevky vždy znejišťuje způsoby, jakými bychom chtěli jeho práce uchopit."
Jiří Ptáček
"Autor směřuje k radikální reflexi sociální situace samotného umělce a celého světa masové komunikace, jež na nás útočí, ať chceme, nebo nechceme.
... tato reflexe situace mladého umělce „tady a teď" je součástí úhrnného poselství."
Jiří Valoch
Vzdělání:
1994-2000 Fakulta výtvarných umění, VUT Brno (CZ) - J.H.Kocman, Peter Rónai, Petr Kvíčala, Václav Stratil
1990-1994 Střední uměleckoprůmyslová škola bižuterní, Jablonec nad Nisou
Stipendia, rezidence:
2012 Krems an der Donau, AIR – Artist in Residence
2010 (USA) New York, Triangle Arts Association
1999 (FR) Domaine de Kerguehennec, Centr D’Art Contemporain, Sympozium Germinations 11
1998 (HU) Budapešť, Magyar Iparmüvészeti Föiskola
1996 (A) Horn, Kultur Kontakt
2007 finalista Cena Jindřicha Chalupeckého
Sedláček Zbyněk: Jan Nálevka, Ateliér č. 3 / 2014
Filip Jakš : Řeč chybění Jana Nálevky, www.artalk.cz 29. 5. 2013
Císař Karel: Jan Nálevka Galerie Labyrint 64 (rozhovor), Labyrint revue č. 31-32 / 2013, s. 96–107
Kotíková Gabriela: Galerie Jelení 1999–2009, Centrum pro současné umění Praha, o. p. s., 2012, s. 70, 131
Morganová Pavlina: Začátek století, Arbor vitae v Řevnicích/ Západočeská galerie v Plzni, 2012, s. 16, 19, 128–129
Sokolová Juliana: Jan Nálevka, Make Up Gallery Košice, Flash Art CZ/SK No. 22 / 2012
Zálešák Jan: Umění spolupráce, Vědecko výzkumné pracoviště AVU, Praha/ Masarykova univerzita Brno, 2011, s. 64, 65, 100, 104-108, 162
Valoch Jiří: Ráda bych totiž i podotkla, že.., Ateliér 1 / 2011
Komary David: The Same, The Similar, katalog k výstavě, 2011
Ptáček Jiří: Jan Nálevka, katalog k výstavě Where do we go from here?, Secession, Vídeň, Rakousko, 2010
Ptáček Jiří: Nakresli mi sešit, Nový prostor 363 / 2010
Zálešák Jan: Jan Nálevka (Portfolio), Art & Antiques 5 / 2010
Ingerle Petr: Jan Nálevka: „Ráda bych totiž i podotkla, že...“, Moravská galerie v Brně, Pražákův palác, Atrium, katalog k výstavě, 2010
Vítková Lenka: Jan Nálevka, Flash Art CZ&SK 11–12 / 2009
Kalinová Jana: K příležitosti retrospektivní výstavy skupiny Mina v galerii Etc., Flash Art CZ&SK 7–8 / 2008
Valoch Jiří: Jak se zachovat, když tě pozvou, Ateliér 21 / 2008
Serranová Mariana: Umění reakce, Ateliér 3 / 2008
Navrátil Ondřej: Neboštík a IOB, Literární noviny 39 / 2008, str. 13
Ptáček Jiří: Když se dá všechno říci, pak už snad není co říci. (rozhovor), Sešit NoD 11 / 2007
Ptáček Jiří: Tisíc a jedna kancelářská modř, katalog k výstavě Cena Jinřicha Chalupeckého Finále 2007
Serranová Mariana: Jan Nálevka, Artlist - databáze současného umění - www.artlist.cz - 2007
Serranová Mariana: MINA, Artlist - databáze současného umění - www.artlist.cz - 2007
Serranová Mariana: Setkávání s Janem Nálevkou, Flash Art CZ 2 / 2006
Bieleszová Štěpánka: Běžně užitá podprahová ironie, Umělec 2 / 2006
Daněk Ladislav: IV. Zlínský salon mladých, katalog k výstavě, 2006
Valoch Jiří: Will You Ever Return?, Ateliér 13 / 2006
Ernstová Lucie: Jan Nálevka: We Will Meet Again, Atelier 19 / 2006
Ptáček Jiří: Jan Nálevka: We Will Meet Again, Art & Antiques 9 / 2006
Vítková Lenka: We Will Meet Again, Nový prostor 269 / 2006
Ptáček Jiří: Estetika nebo politika? (rozhovor), A2 41 / 2006
Jeppesen Travis: Jan Nálevka, Think 33 / 2006
Henkel CEE Art Award 2005, Ateliér xx / 2005
Pavlicová Simona: Ještě více hodin lásky, než je možné kdy splatit, Ateliér 5 / 2005
Lindaurová Lenka: Talent měsíce, Art & Antiques 5 / 2004
Morganová Pavlina: Insiders, katalog k výstavě, 2004
Ptáček Jiří: Shopping Punk - Jiří Ptáček o Janu Nálevkovi, Umělec 2 / 2004
Valoch Jiří: Jeden nikdy nestačí, Ateliér 13 / 2004
Valoch Jiří: Příjemné přdstavení, Ateliér 7 / 2003
Kowolowski František: III. Zlínský salon mladých, katalog k výstavě, 2003
Sedláček Zbyněk: Jan Nálevka ukazuje poměr mezi uměním a ekonomikou, MF DNES 26. 8. / 2002
Ptáček Jiří: Nikdo neprodělal, všichni vydělali, Ateliér 9 / 2002
Janček Vlado: Tescoslovensko, Vlna 15 / 2002
Ptáček Jiří: Nálevka: krev a mlíko, Ateliér 4 / 2001
Wohlmuth Radek: Mlíková polívka z pytlíku, Artur 3 / 2001, str. 6 - 7
Kowolowski František: II. Zlínský salon mladých, katalog k výstavě, 2000
Horáček Radek: Nálevka si nehraje jen s architekturou, MF DNES 4. 6. / 1999
Lindaurová Lenka: Nové tváře, Umělec 1 / 1999
Valoch Jiří: Monochrom a sociální kontext?, Ateliér 4 / 1999
Tichá Jana: Okolo Bílé, Atelier 5 / 1998
Valoch Jiří: Privilegium forem, Ateliér x / 1998