Tvůrčí obraz Jana Pfeiffera v českém uměleckém prostředí má svoji specifickou a osobitou logiku. Tento absolvent ateliéru Jiřího Příhody na pražské AVU, ve svých pracích skutečně v lecčems navazuje na práci se symbolickým architektonickým prostorem svého učitele. Současně však pro něj symbolická hodnota získává naprosto odlišný význam a hodnotu. Zatímco v tvorbě Jiřího Příhody či i mladšího Dominika Langa nalezneme především konceptuální a institucionální chápání práce se scénografickými a intervenčními tvůrčími zásahy, pro Jana Pfeiffera se v jeho práci směrem do současnosti čím dál více stává zásadní komplexní symbolický systém, odkazující k socio-kulturním, mytologickým, náboženským a historickým vazbám s konkrétní situací či momentem, s nímž, či v němž, pracuje. Každá z jeho komplexnějších prací se tak stává v širokém slova smyslu kulturní sondou, která však současně díky svému kódování a autorovu zájmu o specifické formy vázající se na dané významy, získává i až abstraktní autonomní hodnotu.
Východiskem těchto analýz v Pfeifferových pracích se již stalo celé spektrum kulturou a historií zatížených míst i témat. Stačí zmínit kontexty Palestinských území (Každý objímá všechny ostatní 2012 či Oheň začíná stále znovu, 2013), Bulharska (Elipsy, 2013), Dubaje (Pozorovatel, 2010) nebo lidské výpravy na měsíc (Velké události jinde, 2013), či otázku politických hranic (V polích, 2013) a urbanistického genia loci. Vztah k architektuře a její symbolické i formální roli ostatně tvoří podstatnou část autorova díla. A to jak z hlediska samotné architektonické formy, tak znovu v kontextu kulturním a politickém (Používejte stíny staveb bez ohledu na to, co reprezentují, 2009).
Mimořádný význam v části jeho prací pak zaujímá mnohoznačně interpretovatelná forma a symbolika oblouku (např. Oblouk, 2013), spojující svou dlouhou historií celou řadu významových i funkčních aspektů. Jiným zásadním momentem, přes nějž můžeme nahlížet na Pfeifferovu tvorbu, je otázka paměti, ta se v jeho pracích objevuje jak jako přímá vizuálně-haptická a senzuální otázka, tak také v symbolické rovinně obecné kulturní paměti a archetypálnosti historických vazeb. Vztah mezi symbolickými a abstrakními aspekty jeho tvorby autor sám zajímavě parafrázoval v projektu Okázalá abstrakce (2014) v níž spojil práci se zvukem, instalací a choreografizovanou sestavou aktérů do jednolitého gesamkunstwerku.
Zatímco ve svých ranějších pracích autor více řešil otázky percepce a tělesného či předmětného uchopení daného fenoménu, v posledních letech se jeho práce posunula do v českém prostředí specifických pozic. Od řeči konceptuální či akčně doslovné, směrem k řeči symbolické, která je svým charakterem anachronicky nadčasová, zahleděná do minulosti, ale současně schopná artikulovat zásadní aktuální témata.
2008 Akademie výtvarných umění, Praha, ateliér Zbigniewa Libery
2006 Akademie výtvarných umění, Praha, ateliér Jiřího Příhody, Prague
2002-2005 Uměleckoprůmyslová škola, Praha
Ceny, granty:
2011
Henkel Award - První cena, česká sekce
2009
Jiné vize 2009, PAF - 8. Přehlídka animovaného filmu - Cena poroty
Essl Award CEE 2009 - První cena
Grant Magistrátu hl.města Prahy na externí projekt pro galerii Václava
Špály - Telescopické Studio
2008
Grant od Standpunkte Landeplatze pro instalaci ve veřejném prostoru,
kurátor: Wolfgang Herzer, Weiden, Neměcko
Rezidenční programy:
2012
Art School Palestine, Palestína, Ramaláh
Kurátor výstav:
2009
kurátor projektu Teleskopické Studio, Galerie Václava Špály, Praha,
Česká republika
2008
organizátor/kurátor Galerie Pavilon, Praha, Česká republika
2007-2011
člen výběrové rady Galerie Akademie výtvarných umění (GAVU), Praha,
Česká republika
2007
commissioner of Gallery (GAVU) of Academy of Fine Arts (AVU), Prague, Czech Republic
Katalogy skupinových výstav:
2009
Paf - 8th festival of Film Animation, Other vision, Olomouc, Czech Republic
Essl Award 2009, Essl Museum, Austria
Urban game, Prague, Czech Republic
2008
Moscow biennial, Moscow, Russia
Standpunkte Landeplatze, Weiden, Germany
Katalogy:
2010
Jiné vize 2010, PAF - 8. Přehlídka animovaného filmu, Olomouc, Česká republika
Bienále mladých, Dům U Kamenného zvonu, Praha, Česká republika
Hloupé a chytré, Galerie kritiků, Praha, Česká republika
Sběratelé / Československý pavilon, Brotkunsthalle, Vídeň, Rakousko
2009
Jiné vize 2009, PAF - 8. Přehlídka animovaného filmu, Olomouc, Česká republika
Essl Award 2009, Museum Essl, Rakousko
Urban Kiss, Praha, Česká republika
Moskevské bienále, Moskva, Rusko
Standpunkte Landeplatze, Weiden, Německo
Page Gallery presentaion, newspaper - Lidové noviny - 10.10. 2009
Essl Award CCE 2009, by Katarína Uhlířová, Flash Art - Vol. III, No. 13, 2009
Urban Kiss, by Aleš Kuneš, Atelier - Czech magazine for contemporary art - No. 19, 2009
Krásný nový undurgoumd, by Jan Vitvar, Newspaper Respekt - Vol. XX, No. 20, 2008
Prvních pět minut, by Jan Vitvar, Newspaper Respekt - Vol. XIX, No. 26, 2008
Ve vile, Atelier - Czech magazine for contemporary art - No. 13, 2008
Exhibition by Ondřej Horák, Atelier - Czech magazine for contemporary art - No. 2, 2008