Tvorba Jana Pištěka (1961) se započala v polovině 80. let, kdy malíř ukončil na pražské AVU studium figurální malby a krajinomalby. Vyvinul však druh malby, jež harmonicky vyvažuje figurální a abstraktní výraz, v jedinečné polaritě iluzivnosti zobrazení světa a materiální hmotnosti obrazu. Od prvních odkazů k archetypálním symbolům a geometrickým znakům prošly jeho obrazy citlivým formováním různorodých abstraktních krajin, vesmírných dobrodružství, živelných pohrom či hmotných proměn, aniž by je konkrétním způsobem popisovaly. Naopak, staly se neobyčejně homogenním a unikátním důkazem barevně působivého malířského gesta, kombinovaného s metaforickou událostí tvaru.
Jan Pištěk zdědil po otci Theodorovi výtvarné nadání pro filmový a divadelní design, avšak rozhodným způsobem upřednostnil samostatnou volnou tvorbu. Těžiště jeho malby spočívá v parafrázích přírody, meditativně pojaté, obdařené duchovní spiritualitou, avšak vyjádřené s hmotnou účinností barev a textury obrazu. V rané fázi své tvorby se Pištěk zaměřil úsporným způsobem na malířskou osnovu obrazu, zobrazenou jemnou šrafurou a protkanou geometrickými či předmětnými symboly, anebo figurálními detaily. Na přelomu
90. let následovaly abstraktni geometrické formy hodinových strojků Mechanismus (1991), jeho první výraznou sérií se však staly monochromně pojaté krajinomalby Japonské zahrady (1992), jakoby pořízené z barevných negativů fotografie. Zaujaly křehkostí pomíjívé atmosféry, jež obrazům vdechla osobitou emocionalitu i náznak nadčasovosti, zapůsobily romantickým a neosobním dojmem zároveň. Z tohoto cyklu vyplynuly jednotlivé motivy obrazů druhé poloviny 90. let - vodopády, jezírka, skaliska aj., série scenérií Šumavy Neposkvrněná, (1994), vrcholící vyjádřením kontemplativních stavů mysli umělce.
Nový cyklus malíře po zlomu milénia byl orientován k vyšším sférám, hvězdám a vesmírným událostem, zřejmě i pod psychickým vlivem nástupu nové epochy. Od kosmických fantazií, inspirovaných mimo jiné studiem snímků z vesmírných letů NASA, a rozvinutých později v rozhovorech s anglickým přítelem o společných snech, vznikla zajímavá obrazová série, vystavená v Galerii kritiků pod názvem Sny Mr. Williamse (2006), představující lety prostorem, jakožto metaforické úniky ke svobodě a volnosti na vysněné ostrovy věčné blaženosti. Pokračováním cyklu se opět staly krajiny, jež lze shrnout pod název Fata morgana (2005-6), zpodobňující barevné spektrum nebes v působení světla a vzdušných vibrací.
Cyklus kulminoval v létě 2007 velkoformátovými Krajinami, jež shrnuly dosavadní umělcovo malířské objevování v žánru krajinomalby a poznatky ze života stromů a lesů, sopečných erupcí v denní i noční době, mořských vln a ohně. Zařazením motivů živelných pohrom se tato obrazová série rozrostla o další řadu, nazvanou Živly (2008-11), paralelně s umírněnějšími takřka monochromními obrazy Neviditelný život tmy (viz monografii Arbor Vitae, 2011, text Tomáš Pospiszyl). Cyklus Živlů opět parafrázuje přírodu – bouře nad krajinou, mořský příboj, jícen sopečného vulkánu apod., avšak tvary se podobají přírodním jevům jen zdánlivě, ve své podstatě jsou především abstraktním záznamem nanášené barvy a oscilují mezi prostorovou iluzí a zájmem o povrchové zpracování obrazu. Chvějivé světlo, vyvolávající v některých obrazech zdání reality je zde tvořené použitím kontrastních barev a celkový důraz je kladen na dramatické vrstvení barev, obsahujících i příměsi anorganických látek, jež v povrchu plochy modelují jakousi samostatnou geologickou realitu.
V poslední době se Pištěk zaobírá autonomií vzniku malířského obrazu (cyklus Industriální klon ). Na plátnech, jež mu při malování slouží k ochraně podlahy ateliéru, se postupně nahromadila rezidua nečistot, prach, barevné skvrny, stopy po stříkání obrazů nebo rámování, jež dokládají samostatný život obrazového plátna. Jako sekundární „odpad“ z aktu umělecké tvorby se staly malíři paralelou přirozeného světa k uměle konstruovanému světu. Jimi se opět vrací i k přirozenému stavu mysli, vztahu rovnováhy s okolním světem a k živé zkušenosti vnímání. Také si jimi ověřuje své poznání materiálního jsoucna a možnosti průniku oním prázdnem, na cestě od představivosti k vědomí tvořivé mysli.
1995 opouští AVU ve prospěch samostatné tvorby
1990-1995 odborný asistent v ateliéru malby Bedřicha Dlouhého na AVU
1981-1986 Akademie výtvarných umění v Praze
Katalogy:
Jana a Jiří Ševčíkovi, Jan Pištěk, kat. výst., KS Blatiny v Praze, Praha 1990
Jana Ševčíková, Hledání míry, kat. výst., Galerie Nová síň, Praha 1993
Vlastimil Tetiva, Radek Váňa, Jan Pištěk, kat. výst., Dům AJD, Dům U Černé věže, České Budějovice, Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou a Jan Pištěk, Hluboká nad Vltavou 1995
Katalog LINK4PICTURES, Ivan Neuman, Budoucnost potřebuje jistotu (úvodní text k výstavě v Galerii Behémót, 1996
Anna Irmanovová, Neohraničené důvěrnosti, kat. výst., Galerie Pecka, Praha 1999
Anna Irmanovová, Jan Pištěk, Pravda versus fi kce, kat. výst., Galerie Louvre, Praha 2004
Recenze:
Eva Neumannová, Výstava Jana Pištěka, Ateliér, 10/1990
Jiří Tvrzník, Pištěk ve Frontě, Večerník Praha, 9/1990
Karel Miler, Na míru mírnosti, MF Dnes, 4/1993
Tomáš Císařovský, Vstup do Pištěkových krajin, Ateliér, 5/1993
Anděla Horová, Krajiny Jana Pištěka, Český deník, 10/1994
Lenka Lindaurová, Neposkvrněná a neuchopitelná, Lidové noviny, 10/1994
Anděla Horová, Krajiny Jana Pištěka, Ateliér, 11/1994
Bernd Czechner, Schauen und trauben. Jan Pištěk, Galerie in Schloß Porcia Andrea Hein, Jan Pištěk in der Spittaler Schloß galerie, Kulturmagazin, 10. 5. 1996
Lenka Lindaurová, Kozel, kráva, stýček, Lidové noviny, 6/1996
Jiří Vaněk, K vesmírným pulzacím, Ateliér, 3/2004
Anna Irmanovová, Let nebem jako gesto spáče, Literární noviny, 2006
Rozhovory:
S. Peričová, Na návštěvě u... akademického malíře Jana Pištěka, Radniční noviny,1994
Monika Čermáková, Nechci být malíř, co jen čeká, MF Dnes, 24. 5. 1994
Monika Čermáková, Malíř ztvárnil biologické děje, MF Dnes, 1997
Jana Komárková, Poněkud neobvyklý pohled do nitra člověka — vleže na zádech, Večerník Praha, 1997
Články:
RR, Jaké bude počasí?, Mladý svět XXXII, 1990
(nesignováno) Jan Pištěk vystavuje obrazy lidského nitra, Večerník Praha, 3/1997
Anna Irmanovová, Snímání v leže na zádech, Lidové noviny, 4/1997
Anna Irmanovová, Paříž odhaluje tajemství výtvarníka Jana Pištěka, Lidové noviny, 1998
Marisa Ravalli, Like father like son. Jan Pištěk learns more than the ropes, The Prague Post,1—2/2001
Vlasta Čiháková-Noshiro, Sny Mr. Williamse, Ateliér, 6/2006
Dan Kurucz, Leaders Are Connecting with the Leaders... "Star Alliance", Prague Clubmagazine, 1/2006
Ota Sládek, Dobrodružné hledání Jana Pištěka, BMW revue, 1/2006
Dan Kurucz, Jan Pištěk at Gallery kritiků, Vernissage, Prague Clubmagazine, 2/2006
Petr Svoboda, Pamět obrazů, Ateliér, 6/2009
Jiří Machalický, Barevné gejzíry, Ateliér, 25-26/2009