Jan Šrámek je vizuální umělec, ilustrátor a grafik. Od roku 2006 se věnuje VJingu a pod jménem VJ Kolouch se účastní mnoha domácích a zahraničních festivalů. Ve své práci se zabývá převážně experimenty s animovaným filmem, vektorovou grafikou, ilustrací a zkoumáním vztahu mezi statickým a pohyblivým obrazem. Na svých projektech úzce spolupracuje s umělkyní Veronikou Vlkovou a animátorem Martinem Búřilem.
Jan Šrámek ve své tvorbě vypráví příběhy, které jsou zasazené do prostředí, které je mu dobře známé a blízké. Už v jeho studentských pracích se ocitáme na pomezí sídliště a přírody. Do této krajiny nejprve vstupují modely dopravních prostředků, které jsou naší generaci, a jistě i té předchozí, dobře známé z dětských časopisů. Vizualitu modelů aut později přejímají i obrovští brouci, kteří krajinu okupují. Svět je transformován do hry, připomíná situaci, kdy jsme jako děti s prsty ulepenými od kanagonu přemýšlely, jestli tyto modely vystavíme ve vitríně, nebo s nimi půjdeme na písek a písek stejně jako u Šrámkových děl vždy zůstal v krajině nenaplněné touhy. V tom zvláštním rozpoložení mezi odpovědností a touhou však Šrámek končí a nechává svět zaniknout. „Co se tu stalo?,“ je asi nejnaléhavější otázka Šrámkových děl. Jejich formou nás nutí dívat se opět s naléhavostí dítěte, ale obsah symbolicky odkazuje na konkrétní, v historii možné, byť neuskutečněné události, tedy na dospělý, zkušený a ostřílený svět. Ve spojení oné touhy a naléhavosti se pak promítá i přijmutí zodpovědnosti za to, co nejsme schopni svým konáním dohlédnout, a tím je okolní krajina, příroda, naše planeta.
Pro Šrámkovu tvorbu je důležitý důraz na komplexnost. Ať už se jedná o hledání formy pro obsah experimentálních filmů, kde pracuje i se symbolickými odkazy, ale především na jeho výstavách, které vytváří jako jedno umělecké dílo. Svá videa propojuje s objekty, interaktivními instalacemi a podobným způsobem propojuje svou tvorbu s dalšími autory, především s Veronikou Vlkovou. Na své první společné výstavě Ztracená perspektiva v Chodovské tvrzi (2012) poprvé představili spojení Janovy technicky a geometricky modelované počítačové grafiky a Veroničiných subtilních a poetických akvarelů. Do Šrámkových apokalyptických vizí světa tím vstoupila Veroničina mystika, rituálnost a snad i trocha šamanismu. Postupné splývání dvou autorských stylů (výstava Zdroj, Fait Gallery, 2014) i jejich zájem o historii proměnil původní otázku „Co se tu stalo?“ na „Co by se mohlo stát?“, a stává se paralelním vesmírem, jedním z mnoha konců neuskutečněné reality.
zaměstnání:
2013 – dosud
asistent v Ateliéru video na FaVU VUT v Brně
vzdělání:
2010 – dosud
FaVU VUT v Brně, postgraduální studium – obor: Umění ve veřejném prostoru
2003–2010
FaVU VUT v Brně, Ateliér intermédií (vedoucí ateliéru: doc. Václav Stratil)
stáže, tvůrčí pobyty:
2007–2008
FAMU v Praze, Centrum audiovizuálních studií (vedoucí ateliéru: Mgr. Tomáš Pospiszyl)
ocenění:
Nejkrásnější česká kniha roku 2014 v kategorii odborná literatura, ilustrace k publikaci Martin Hejl & Coll. 2x100 mil. m², (společně s A. Klyuykovem)
Zvláštní cena poroty - soutěž „Jiné vize“, Přehlídka animovaného filmu 2013, Olomouc
Hlavní cena v kategorii „nejlepší nenarativní/experimentální film“, Anifest 2012, Teplice
FILMOGRAFIE
2015
Krycí jméno Dunaj (společně s Martinem Búřilem)
2013
Kouzlo zapomětlivosti (společně s Veronikou Vlkovou a Martinem Búřilem)
Urban Void (společně s Martinem Búřilem)
2012
Bubi (společně s Veronikou Vlkovou a Martinem Búřilem)
Chasm (společně s Martinem Búřilem)
Laputoidy – tikající krajina (společně s Martinem Búřilem)
2011
Baby Blue (společně s Filipem Neradem a Martinem Búřilem)
The Purpose of Sleep (Reedit)
2010
Untitled (společně s Vojtěchem Vaňkem)
Nematophorma
2009
Pouzdro
The Sound of Birch Forest
Tomáš Petermann. Osada, Ateliér, 2014, č. 20
Susan Maly. Vlková a Šrámek k principům přírody.
(on-line viz http://www.artalk.cz/2014/06/24/vlkova-a-sramek-k-principum-prirody)
Adam Gebrian. V čem u nás bydlíme. Česká a slovenská účast na 14. bienále architektury v Benátkách, Respekt, 2014, č. 26.
Kořínek David: Přehlídka animovaného filmu Olomouc 2013 - katalog
Andrea Vatulikova. Uchovat (si) to věčné.
(on-line viz http://www.artalk.cz/2013/06/05/uchovat-si-to-vecne/)
Matoušek Jan: Vinglerová Markéta, Vladimír 518, Město = Médium, BIGGBOSS
Kaňuch Martin: Vzduch a geometrie, Homo Felix, 3/2012
Boháčová Kamila: VJ Kolouch. Ovlivněný Krtečkem,Cinepur 82, 2012
Pospiszyl Tomáš: Křehké ufo nad jižákem, Lidové noviny, 14. 6. 2012
Anymade studio, Computer Arts, Typography issue, 1/2012
Blažíček Martin: Když zavřu oči vidím tvary,
(on-line viz http://mediabaze.cz/page.php?page=6)
Maixnerová Marie: Školská 28, Katalog událostí českého pohyblivého obrazu 1, ISBN 978-80-904515-7-5
Creative Country: Czech Republic - Anymade studio, IdN Mag, v18n1, Honkong
Babák Petr: 1A2V1, ZDE JSOU PSI, YINACHI, ISBN: 978-80-904735-1-5
Ptáček Jiří: MIDI LIDI, ZDE JSOU PSI, YINACHI, ISBN: 978-80-904735-1-5
Havlíček Jiří: Ztráta perspektivy, Přehlídka animovaného filmu Olomouc 2011 - katalog
Dolanová Lenka: Spolupráce bez distance, A2, 1/ 2011
Blažíček Martin: Věc Brno, Art + Antiques, 1/ 2011
Ryška Pavel: Jiné vize, Přehlídka animovaného filmu Olomouc 2011 - katalog
Petráková Magdaléna, Bulva Fabula: Katalog událostí českého pohyblivého obrazu 1
Veselá Romana; Nováková Tereza: Akce Zet – 2010, katalog
Černá Kateřina: VJ Kolouch ? profil, Art + Antiques, 11/2010
Pospiszyl Tomáš: Brněnský obraz v pohybu, Lidové noviny, 3. 12. 2010