Práce Jana Stolína si na české výtvarné scéně vydobyly nepřehlédnutelnou a uznávanou pozici. Jen málo českých „sochařů“ pracuje tak důsledně s reinterpretací prostoru, jako to činí právě on.
Stolínovo výtvarné zaměření se orientuje dvěma směry – na jedné straně jsou to skulptury, ve kterých využívá průmyslových ready-mades – trubek, klima-technických elementů, ventilátorů apod., na druhé straně pracuje s barevným světlem, ať již v projekci či v jeho „televizní“ podobě na monitorech.
Stolínovy trubkové a z průmyslových polotovarů vyrobené skulptury propojují kompozičními citáty abstraktních moderních sochařských systémů - jak je nacházíme v díle Constantina Brancusiho, Henry Moora, Hanse Arpa, Jaquesa Lipschitze či Alexandra Archipenka – s neo-dadaistickým využíváním, či dokonce „zneužíváním“ nalezených a nepříslušných materiálů, výrobků a vjemů, jak je můžeme sledovat u Johna Cage (zvuk) či Armana (průmyslové výrobky).
Stolín nachází tyto materiály ve skladech vzduchotechnických firem a z „husích krků“ a klimatechnických trubkových elementů vytváří stříbrné zauzlené skrumáže kovových „hadů“, plazících se po zemi či stěnách, valící se z otevřených oken (Instalace v Brně, 2001), či tvořící jasnou futuristicky působící tektonickou konstrukci (Aeronále, Ruzyň 2008). Pravidelné „vybavování“ těchto labyrintů zvukovým doprovodem, často jako odpověď na pohyb diváka, posouvá tyto skulptury do výtvarné oblasti, nacházející se mezi kinetickým, interaktivním a klasicky moderním sochařským přístupem.
Stolínovy instalace s barevným světlem, barevným stínem a barevnou projekcí, které vznikají vedle jeho „průmyslových“ skulptur, vynikají poetickou elegancí i sofistikovanou hloubkou. Ještě důsledněji, než jeho skulptury, reflektují prostor, ve kterém jsou instalovány a ve své konečné podobě jej nově definují. Na první pohled převládá u těchto světelných instalací geometrický kompoziční minimalizmus, který Turellovsky vytváří v původně neutrálním prostoru autonomní dramatickou barevnou „architekturu“. Při delším vnímání však divák objevuje další dimenze tohoto nového prostoru: v čase probíhající změny „architektonické“ konstrukce, či skryté sémantické „hry“. Intenzita světelných paprsků se „náhodně“ proměňuje a nechává svou tektoniku „organicky“ žít (Památník obětem ŠOA, Liberec, 2008), barevnost znaků a písmen sleduje v počítači generovanou „náhodnou“ řadu (60-120 frames per sekond, Dům umění města Brna, 2007). V jiných instalacích se vedle monochromních ploch a linií na vedlejším monitoru opakuje krátká sekvence z pornografického filmu (Im Geist…, Galerie VŠUP v Praze, 2003). Tento „dramatický“ protiklad (ryzí minimalismus kontra pornografický kýč) tvoří jednu z častých kontradikčních principů jeho světelných instalací. Zajímavé je při tom, že zatímco se ultrakrátká sekvence pornografické scénky opakuje tak rychle, že získává charakter bezobsahového a čistě formálního – minimalistického – řazení, jeví se divákovi po jisté době proměna abstraktních elementů jako téměř kýčovitá hra. Jiné světelné instalace jsou dominovány sofistikovanější formou tohoto protikladu, totiž kontradikcí mezi zřetelným minimalistickým řádem a mezi jeho skrytou, náhodně (chaoticky) naprogramovanou změnou, vedoucí k vytváření stále nových minimalistických konstelací.
Zapojení počítačového programování do svých instalací autorovi umožňuje vytváření vyvážené a sofistikované kontradikce mezi repetujícími automatismy, vytvářející známé minimalistické řady, a mezi příslušnou dávkou „chaotické“ nahodilosti, která tyto řady narušuje, a tím i „zlidšťuje“. Tato dichotomie tvoří pro Jana Stolína základní výtvarnou strategii, kterou se mu daří nenásilně a inteligentně vtáhnout diváka do kouzla vizuálních her, odehrávající se mezi geometrickou zákonitostí a chaotickou náhodou – tedy mezi vědeckým kalkulem a lidskou nevypočitatelností.
Základní zájem autora je zřejmý: tematizuje na nejrůznějších úrovních vztah mezi minimalistickým (vědeckým) řádem a náhodným (humánním) chaosem, čímž se dotýká základní dichotomie lidské existence vůbec. Zdroj Stolínovy výtvarné kvality leží v jeho schopnosti suverénně výtvarně zprostředkovávat mezi těmito protiklady a stavět je do stále nových spojitostí a tak vyvolávat nové neočekávané a ambivalentní obsahové asociace.
Pavel Liška
Vzdělání:
2012- habiitace na Vysoké škole výtvarných umení v Bratislavě
(Habilitační práce: Památník, jako interaktivní bod v městské krajině)
1986-1992 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
1983-1986 Stredná škola umeleckého priemyslu, Bratislava
1980-1983 Škola uměleckých řemesel, obor keramika, Praha
Studijní cesta:
New York, 2008
Galerijní činnost:
1997 spoluzakladatel a umělecký vedoucí galerie Die Aktualität des Schönen... Liberec
od roku 2013 umělěcký vedoucí galerie Cube x Cube Gallery (soukromá galerie)
od roku 2013 spolupráce na programu současného umění s Oblastní galerii v Liberci
Ceny:
2001 Čestné uznání Grand Prix Obce architektů 2001 /
s Ing. arch. P. Stolínem /
2000 Finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého, Praha
Zastoupení ve sbírkách:
Oblastní galerie v Liberci
Národní galerie v Praze
Sbírka Jiřího Valocha
Sbírka současného umění v Mikulově
Sympozium Milevsko
Památník bojovníkům a obětem za svobodu vlasti, Liberec, 2000
Památník obětem ŠOA, Liberec, 2008
Inatalace, České centrum v Praze, 2008
Informační centru Oskara Schindlera, Svitavy 2009
Revoluce 20, 2010, Technická univerzita v Liberci
Vlček T.: Znárodnění všech vizuáních hodnot, Ateliér, č.2. 2012
Valoch J.: Jan Stolín: 60-120 Frames Per Second, Ateliér, č.2. 2008
Netopil P.: Světlo a projekce, A2 č. 51-52, 2007
Liška P.: Jan Stolín, x,z,y, Ateliér, č. 3, 2005
Liška P.: Jan Stolín, Im Geist, Ateliér, č. 3, 2004
Liška P.: Jan Stolín, Im Geist, Praesens, č. 4, 2003
Liška P.: Jan Stolín, Ateliér, č. 7, 2003
Juráčková S.: Letním Domem umění vlají bílé závěsy, Hospodářské noviny, 9.8. 2002
Valoch J.: Sociálně zakotvené i obsahově mnohoznačné, Ateliér č.12, 2001 /
Lindaurová L.: Minimalismus a prostor, Umělec, č. 1, 2001 /
Sedláček Z.: Jan Stolín, 5,2 m/s, Galerie Pecka, Praha, 2001
Mitášová M.: Projekt Kobližná 2, Ateliér č. 22, 2000 /
Koleček M.: Jan Stolín 5/III., Detail č. 4, 1998 /
Výtisková E.: Tři roviny skutečnosti, Ateliér č. 12, 1994
Schmelzová R.: Katalog Černočerná Mayrau 2002-2008, 2009
Valoch J.: Umění jako mozaika a individuální odpovědnost autora, Ateliér č. 14-15, 2008
Vomáčka J.: Prostor pro intuici, TIME IN, č. 11, 2007
Svoboda A.: Prostor pro intuici, Ateliér č. 23, 2007
Zavadil M.K.: Dole tma, nahoře světlo, Kladno, Mayrau, Ateliér č. 21, 2007
Raimanová I .: Sculpture Forum Liberec, Ateliér č. 19, 2007
Yvona Ferencová.: Jak zavřít tlamy lvům, A2, č. 10, 2006
Slavická M.: K nejmladším, Ateliér č. 2, 2004
Petlachová H.: Paralelní promítání, Ateliér č. 18, 2004
Sedláček Z.: Paralelní promítání, Glassrevue č.27, 2004
Horová A.: Zvon 2002, Ateliér č. 7, 2002
Gabrielová B.: Třetí Zlínský salon jako zrcadlo doby, Ateliér č. 18, 2002
Jirousová V.: Maso, gesta,vzdušné roury, depozit a podivné věci, Ateliér č. 3, 2001
Valoch J.: Klub konkrétistů dnes, Ateliér č. 19, 2001
Petrová E.: Objekt a Objekt, Ateliér č. 14 -15, 2001
Freisleben Z.: VIA 2000, Ateliér č. 14 - 15, 2000
Odborné texty:
Lhotová M.: Památník ŠOA v Liberci, Ročenka liberecké architektury, č.4, 2008
Volf P.: Pro paměť i zlost, Reflex č.31, 2004
Petříček P.: Pomník zapomnění, Architekt č. 4, 2004
Švácha R.: Bez patosu, Stavba č. 2, 2001
Odkazy v textu:
Lukeš Z.: Město, které si zvyklo na sochy, Lidové noviny, 12.12. 2009
Lukeš Z.: Střízlivě naléhavé zrcadlo, Lidové noviny, 3.8. 2006
Rozhovor s K Gebeuerem, O ateliéru veškerého sochařství, Umění a řemesla č.4, 1997
Horová A.: Dílo Davida Rabinowitche, Ateliér č 3., 1996
Katalogy:
Jan Stolín XYZ, 2010, Dům umění České Budějovice
Frisbee, Český videoart a nová media, dumb.cz/frisbee/
Posuny_B_GP, text.: Sedláček Z., Galerie města Plzně, 2003
Buklet k CD, Im Geist..., Galerie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze
Projekt „Kobližná 2“, text.: Valoch J., Dům U Rudého vola, Brno 2000
Jan Stolín Objekty, text.: Horová A. 1996
Kresby, text.: Výtisková E., Oblastní galerie, Liberec, 1994
Katalogy (Skupinové výstavy)
Pod Ještědem, 2013, OG Liberec, GM Plzně
My Europe, 2009
Černočerná Mayrau 2002-2008, 2009
Nový Zlínský salon 2008, KGVU Zlín, 2008
Dole tma nahoře světlo, text.: Schmelzová R., Kladno, Mayrau 2008
Prostor pro intuici, text.: Machalický J., GHMP, 2007
Mikulovské sympozium 2005, text .: Staub H., 2005
Große Ostbayerische Kunstausstellung, Regensburg, 2004
Nejmladší, text.: Valoch J., Vlček T. Knížák M., NG v Praze, 2003
Zvon 2002, text.: Koleček M., Galerie hl.m. Prahy, 2002
Klub konkrétistů, text.: Valoch J., Dům umění v Opavě 2001
So Close, so Different, Kovačka, text .: Koleček M., 3 Gallery, Dubrovník, 2001
VIA 2000, , text.: Pokorný M. 2000
Cena Jindřicha Chalupeckého, text.: Lindaurová L, 2000
Nový Zlínský salon 2002, KGVU Zlín, 2002
Objek/Objekt, text .: Hanel O.,Petrová E., Hajek M., Hůla J.,ČMVU v Praze, 2002
Grand Prix Obce architektů, 2001
Nový Zlínský salon 1999, KGVU Zlín, 1999
Obyčejné pohádky, text .: Koleček M., Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy, 1999
Ateliér veškerého sochařství, text.: Hlaváček J., Šetlík J., Gebauer K., VŠUP v Praze, 1998