O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jan Turner

Jméno
Jan
Příjmení
Turner
Narozen/a
1971
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
www.janturner.info
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Jan Turner je především sochařem a tvůrcem instalací. Jeho realizace nejčastěji rozvíjejí a posunují imaginaci každodenních událostí a objektů. Reinterpretováním funkcí objektů a materiálů navazuje na konceptuální umění a post-minimalistické sochařství. Nejčastěji používá klasické materiály jako dřevo a kov, často však pracuje i s ready-made objekty. V těchto materiálech pak vytváří analogie ke každodenním objektům, které tak ztrácejí svou funkci, nikoliv ale svůj význam.

Další charakteristikou Turnerovy práce je nenápadný humor, který se odehrává na úrovni materiálu a jeho vlastností. Dřevo stažené plastovými řemínky I a II (2017) je příkladem tohoto přístupu. Díla Jana Turnera jsou charakteristická svojí jednoduchostí a diváckou vstřícností, aniž by to ovšem směřovalo k jejich vyprázdněnosti. Připravené náhrobky (2015) jsou instalací abstrahovaných bezejmenných náhrobků z ytongu. Letmým přehlédnutím instalace pochopíme, na co objekty odkazují, není už ale zcela jasné, co reprezentují. Motivy levného materiálu a bezejmennosti spolu s tím, jak jsou vyskládané za sebou a připravené k použití, opět ztělesňují jemný, ale přesto cynický humorný podtón absurdity lidské existence. Tato instalace se navíc nacházela v Galerii Na shledanou, která je součástí bývalého krematoria. Podobné naladění nalézáme i u dřevěné instalace Slon (2017), kde se reprezentace zvířete omezuje na kly trčící se země, které tak můžeme volně interpretovat jako sarkastický komentář na rapidní mizení druhů v éře antropocénu.

Motiv zastavení se nad obyčejností najdeme v Židlích (2015), tedy v sérii akrylových maleb, kde opakované malování jednoho motivu z jednoho úhlu pohledu nabízí jak úvahy o kontemplaci a zastavení se ve shonu současného světa, tak také určitou nostalgii nad zmizelým stavem vyvolanou jednoduchostí zobrazení s jeho šedou monochromatičností.

Vizuálně i konceptuálně komplexnějším dílem je Hlas rodičů v zádech (2015), jehož výchozím bodem je technika, jíž se Turner zabývá dlouhodobě. Je to fyzioterapeutická metoda spočívající v přikládání skleněných nádob s kruhovým ústím na části těla. Následně dojde k vysátí veškerého vzduchu a tělo, kde se nacházejí odpadní látky a kůže je nepružná, reaguje přetrháním cévek a vznikem modřin. Fotografie různých lidí po absolvování této procedury je abstrahovanou a zároveň ztělesněnou výpovědí o jejich problémech zakódovaných v těle. Podle autorových vlastních slov jsou to „otisky naší bio-psycho-sociální identity“. Turner se o tyto techniky zajímá dlouhodobě a jejich použití je dalším typickým znakem pro jeho tvorbu – náměty a formy děl se přirozeně přelévají z jeho každodenního prožívání.

Dílem, kde se prostorová situace a abstraktní princip mění v konceptuální výpověď, je Kolmice, která původně vznikla pro výstavu s tématem privátního nacionalismu. Instalaci Kolmice tvoří železná tyč a několik židlí. Pohledy diváků sedících na různých židlích se liší, protože tyč je z frontálního pohledu kolmá k zemi, z bočního nikoliv. Jde o metaforu zkresleného vidění společenských vztahů, jež pak vede například k nacionalistickým tendencím. Situace, kterou Kolmice vytváří, tak umožňuje dvojí čtení díla – buď jako minimalistické sochařské instalace, anebo jako reprezentace společenských vztahů.

Starší Turnerova tvorba se vyznačuje onou známou, nenápadnou tendencí českého umění – používáním levných materiálů či ready-madů a důrazem na konceptuální vyznění děl. Turner se namísto proklamace jasných tezí snaží spíše pracovat s divákovým každodenním vědomím, které je v konfrontaci s jeho díly obohaceno o možnost dívat se na věci jiným pohledem. Dá se říci, že po zhlédnutí Turnerových děl si je můžeme i my sami v naší každodennosti v myšlenkách vytvářet. Turnerova díla nám ukazují, že objekty a vztahy mezi nimi se nám nabízejí k tomu, abychom je interpretovali za jejich běžný rámec, a že imaginace se může rozvíjet v bezprostřední blízkosti, aniž by k tomu potřebovala spektakulární vizualitu či složité fikční světy.

Autor/ka anotace
František Fekete

Publikováno
2018

Profesní životopis

Studium:

1993–1999 AVU (Akademie výtvarných umění v Praze):
- intermediální škola, prof. Milan Knížák (1998–1999)
- škola experimentální grafiky, prof. Vladimír Kokolia (1995–1998)
- sochařská škola II, prof. Hugo Demartini (1993–1995)

 

Praxe:

2012–2017
Psychoterapeutický výcvik SUR, ve skupinové terapii

1993 – dosud
soukromá praxe Shiatsu a pomocné psychoterapie

Výstavy

Samostatné výstavy
2021
Třetí prostor / Prostor Olga / Praha / k. Anetta Mona Chisa, Dita Lamačová, Veronika Holcová
Prolhané studánky / Nevan Contempo / Praha

2019
Péče o pahýl / Galerie 35m2 / Praha / k. Pavel Švec /

2018
Ubrus / Nau Gallery / Praha / k. Pavel Švec
Slon v oceánu / Galerie Divadla Minor / Praha

2016
Legendy Grafiky II / Galerie Havelka / Praha / k. prof. Vladimír Kokolia
Stojím na zdi / Nakladatelství TRIGON / Praha / k. Ivan Mečl

2015
Parent's voice in the back / Divus London / Londýn / k. Ivan Mečl
Hlas rodičů v zádech / Galerie Ferdinanda Baumana / Praha / k. Magdalena Hrubá

2013
Mistrovství života / Galerie Nashledanou / Volyně / k. Jan Freiberg

2012
Dvojdřez / s Alicí Nikitinovou / Galerie Chodovská tvrz / k. Jiří Ptáček
Vzdálená sestřenice, bílý bratranec / se Slávkou Sobotovičovou
MeetFaktory - Kostka / k. Jiří Ptáček
Nýt / galerie Jelení / Praha

2010
Banán naskle / s Alicí Nikitinovou / Galerie Blansko / k. Jiří Ptáček
You are komár / Ambrožův sbor / Hradec Králové /

2007
Vesnice / stánek 36 / výstaviště Olomouc / k. Lenka Vítková /

2006
Teď si nejhezčí / galerie Eskort / Brno / k. Jiří Ptáček /

2005
Jednota pramene / galerie Šternberk / k. Jiří Ptáček /
Souhlasný postoj / galerie ad astra / Kuřim / k. Jiří Ptáček /
Hubené léto / Galerie A.M. 180 / Praha

2003
Zdravotník se zraněním / Galerie N / Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2023
výstava v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu 2020 / Praha / k. Jiří Ptáček
Všechno je všech

2020
Všechno je jinak / výstava v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu 2020 / Praha / k. 4+4 dny a Mikuláš Nevan
Baňkéř / performance pro Festival nahých forem 2020 / Praha / s Martin Zet / k. Lenka Klodová
JÁ / realizace pro Landscape festival 2020 / Praha / galerie Jaroslava Frágnera a 35m2
Co by se za dehet vešlo / s Petr Strouhal a Adam Štech / galerie SAM83 / Česká bříza / k. Jiří Ptáček

2019
Monolog kominíka ve městě bez komínů / galerie Nevan Contempo / Praha 3 /
k. Pavel Švec /

2018
Legendy Gr2 / Galerie ve věži Novoměstské radnice / Praha / k. Eva Červená, Vladimír Kokolia
Kdo je vítězem? / GVUO / Dům umění Ostrava / k. Yvona Ferencová

2017
DiStO (Divadlo statického objektu na PAF Olomouc 2017) /
k. Martin Piaček, Matěj Smetana, Jan Kralovic
9 SEM cor-ten Mezinárodní sochařské symposium, Bratislava 2017,
pořádá Kata Kissoczy, k. Daniela Kramerová
Humna help me / host na výstavě Tomáše Bambuška
Linhartova nadace / Letohradská 10 Praha 7

2016
Artsafari 31 / k. Daniela Kramerová/ Praha / Bubec

2014
Nestálá sbírka /k. Helena Blašková a Ivan Mečl/ Národní galerie Perla / Vrané n. Vltavou

2014
VII. nový zlínský salón / Zlín
Private nationalism - Domácí národovectví / k. Lenka Klodová, Ivan Mečl /
Divus Praha, Kunsthalle Košice, Pécz (Hungary)

2013
Lapidárium / k. Ateliér sochařství Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze

2011
Štěstí / výstava současného umění pro bývalé Ústředí lidové umělecké výroby/
k. Denisa Václavová / Jan Freiberg /
VI. nový zlínský salón 2011 / Zlín

2010
My dva a čas / ÚLUV / Praha / k. Pavel Vančát /

2009
19 years after / vyslanectví ČR / Berlín / k. Milan Perič
Mémy Grafiky II / Wortnerův dům / České budějovice / k. Vladimír Kokolia, Šárka Trčková

2008
A kdy uprší ten druhej den / NOD / Praha / k. Jiří Havlíček /
Big Hybrid Gruppen Session Painting / Praha / k. Krištof Kintera a Denisa Václavová
Nic na odiv / Kateřinská zahrada / Praha / k. Vojtěch Míča

2007
Vylepšený model, kulhavý efekt / NoD / Praha / k. Dominik Lang /

2003
Konfrontace / Svárov / k. Milan Perič

2001
P / Galerie AVU /s Jaroslavem Valečkou / Praha
Diplomanti AVU / Karolinum / Praha
Machův šachový kroužek / galerie Vincence Kramáře / Praha

2000
Současná minulost / AJG / Hluboká nad Vltavou / k. Vlastimil Tetiva

1999
... / NOD / Praha / k. Krištov Kintera

1998
Skeleton&Peleton / Václavské náměstí 13/15 / Praha

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2014
katalog VII. nový zlínský salon
Noviny Galerie Nashledanou, rozhovor k výstavě

Články, média, internet

Rádio:

Čajovna / rozhovor s Evou Melo / 2010

 

Televize:

artycok.tv/lang/cs-cz/26667/jan-turner
Artmix - talent měsíce února 2009
Artyčok, A kdy uprší ten druhej den / NOD / Jiří Havlíček / leden 2009

 

Tisk:

2013
Lapidárium - recenze
Mistrovství života - Volyně - tisková zpráva
Mistrovství života - Volyně - recenze

2012
katalog Galerie Nashledanou - doprovodné ilustrace
katalog k výstavě Dvojdřez s Alicí Nikitinovou

2011
katalog - Šestý nový zlínský salon 2011
sborník CO14 2003-2005
Psí víno - č. 55

2003
Tomáš Vaněk / Pilování misky / rozhovor pro umělec 04/2003
Pesch Miroslav / Zdravotník se zraněním / Ateliér, srpen 2003

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu