Aktuálnost jeho umělecké práce vychází z přemýšlivého pozorování skutečnosti. Realita v jeho obrazech slouží jako narativ, do kterého zapojuje vlastní úspornou dramaturgii. Prostředky pro vyjádření vybírá adekvátně situaci, ale nedeterminuje se jimi. Z pozorování obrazu skutečnosti získal několik promněnných, které se v jeho práci opakují, nahlíží je z dalších úhlů a díky tomu se pohybuje způsobem kontinuálního sebevzdělávání. Z přímočarých videí Birds, Oranges, Draw a Line and Follow, Bus Stop, která reflektují skutečnost jemným způsoubem a jemným humorem se posunul, konkrétně v tvůrčí spolupráci s Isabelou Grosseovou, k výzkumným metodám a procesuálním projektům, jejichž výstupy zpravidla obsahují víceúrovňovou výpověď, stupňovanou mírou odvedené práce.
„Uvědomuji si, že to je opravdu potřeba a považuji za osobní výzvu vytvořit v Praze výstavu, která bude opravdu špatná. Svým způsobem proto, abych předešel eventuálním očekáváním a upozornil na samotný formát výstavy.“ (J. J. A., 2009, Galerie Jelení, s. 257)
Jeden z prvních společných projektů Jespera Alvaera a Isabely Grosseové byla Transkultura: Akt 1 (2006). Formát výstavy odpovídal výsledkům procesu, bez ohledu na předpokládanou formu. V reakci na výzvu polské galerie Bunkier Sztuki vytvořili investigativní sondu v zemích definujících evropské hranice (1. část: Tunis, Alžír, Libye, Maroko a Egypt). Mimo dovezené artefakty a exponáty z českých sbírek, po dobu výstavy setrvalo pět hostů, se kterými se v průběhu cesty po severní Africe seznámili.
Dalším intenzivně rezonujícím společným projektem byla publikace Reprezentace národa (2007) a její pozdější reedice Erratum (2008). Pět tisíc kusů novinových výtisků o šedesáti stranách (on-line: www.reprezentacenaroda.cz) obsahovalo rozsáhlá prohlášení ředitelů všech krajských galerií o budoucímu vývoji institucí. Jako nenápadná nápověda, že se jde o podvratnou látku, sloužila určitá podobnost jazyka mezi jednotlivými respondenty a až nečekaně kritický a angažovaný tón textů. Texty patřily ne vedoucím zmíněných galerií (jejichž autentické výpovědi jsou dostupné na http://www.reprezentacenaroda.cz/archiv/), ale o texty stažené a přeložené z eipcp.net, které byly použity pro vytvoření diskurzu jako ready-madeu.
(projekt) Zaměřuje se na otázku, jakou roli hrají kulturní instituce ve vytváření a formování našeho sebeuvědomění jako národního celku.
Vzdělání / zaměstnání:
2004-2006 ITAM-ARCCHIP (Advanced Research Center for Cultural Heritage Inter-Disciplinary Projects) Czech Republic Academy of Science, Prague
2002-2003 CCA Kitakyushu, Japan
2000-2001 Cooper Union, New York, New York, USA
1997-2004 Akademie výtvarných umění, Praha (sudio Vladimíra Kokolia, Milan Knížák, Bielický, Michal)
1994-1995 École Brousse, Montpellier, France
Ceny, granty, stipendia:
Foundation for Contemporary Arts Prague, 2005 (www.fcca.cz)
Norwegian State Support for Young Artists 2005-2007
NIFCA, Sleipnir Research, 2005 (www.nifca.org)
UKS-Biennalen IIII, Oslo 2004(www.uks.no)
OCA, Office for Contemporary Art Oslo, 2002+2004+2005 (www.oca.no)
Oslo Open, 2003 (www.osloopen.no)
Tranzit Artist Prize, 2003 (www.tranzit.org)
Royal Norwegian Embassy, Vienna, 2002
Royal Norwegian Embassy, Prague, 1998+99+2002
AVU, Academy of Fine Arts, Prague, 1997+2002 (www.avu.cz)
AVU (Academie Vytvarnych Umeni, MFA), Prague, Czech Republic 1997-04
Center Contemporary Art- Kitakyushu (Residence) Kitakyushu, Japan 2002-03
Cooper Union School of Art, New York, U.S.A. 2000-01
Ecole Brousse, Visual Communication, Montpellier, France 1994-95
University of Oslo, History of Ideas, Foundation Course, Norway 1991-93