Jiří Bartůněk přistupuje k umělecké tvorbě konceptuálně, vyjadřuje se však především médiem malby na ploše klasického závěsného obrazu. Ve svých dílech často využívá princip typický pro tzv. „kritický postmodernismus“ – apropriaci ikonicky známých, ale i českých soudobých uměleckých děl, v nichž hledá a zobrazuje struktury a vztahy mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním a zkoumá hranice obrazového vyjádření. Vedle volné tvorby je zásadní i jeho pedagogické působení na Katedře výtvarné výchovy v Ústí nad Labem, z níž vzešla celá generace českých umělců, kteří regionální charakter přesahují.
Volnou tvorbou se Bartůněk začal zabývat v 80. letech, a to pouze figurálním zobrazením. V tomto období se projevuje autorovo ovlivnění malbou Josefa Jíry, ale třeba i Francisem Baconem. V díle jsou patrné nesporné malířské hodnoty, jako je např. dramatičnost rukopisu, bohatá barevnost od barokních lazur přes pastózní malbu, prudké nárazy světla a tmy. V kompozicích je často zobrazeno několik prostorových plánů. Bartůňkova tvorba zahrnuje více vrstev, které jsou podloženy intelektuálními i emocionálními projevy, a je významově složitá. Obsahově jsou zachyceny především osobní příběhy, jimiž by se dala vyjádřit celková atmosféra doby. I proto jeho dílo někteří teoretici a kurátoři řadí k tendencím majícím blízko k „české grotesce“.
Těsně po revoluci autor ironicky komentuje dobová témata, nachází v nich ovšem zásadní existenciální motivy. Patrné je to např. v obrazech Cesta za slávou, Blažené otroctví nebo Pokosený a nepokosený. I jeho formální výraz se značně proměnil. Místo klasického plátna začal využívat netradiční materiály – koberce, nábytek, a především sololit, na kterém do malby začal grafickým způsobem zasahovat odrýváním a odhalováním sololitové vrstvy v ryzí podobě. V 80. letech Bartůněk na umělecké scéně téměř nepůsobil. Souviselo to pravděpodobně i s jeho morálním postojem vůči svazové kulturní politice. Také se – vzhledem k tomu, že nevystudoval vysokou uměleckou školu – nemohl stát členem SČVU (Svaz českých výtvarných umělců) a nebyl registrován ani v ČFVU (Český fond výtvarných umění), takže mohl vystavovat pouze v neoficiálních prostorech. V době normalizace se tedy uskutečnily pouze čtyři jeho samostatné výstavy.
Ačkoliv je jeho tvorba z 80. a začátku 90. let charakteristická malířskou kvalitou, Bartůněk sebekriticky zhodnotil, že nechce ustrnout v „autorském rukopisu“ a dalším vybrušování stylu. Formální i obsahová rovina jeho děl se tak v porevolučním období zásadně proměnila. Po modernistické linii, tzv. krotké moderně, se pod vlivem fascinace postmoderní literaturou (Vonnegut, Burroughs, Kundera, Bernhard) a s písmomalířským odstupem začal zabývat neokonceptuálními tendencemi. Fascinoval ho racionální až chladný přístup k tvorbě – přesný opak jeho předchozí neoexpresivní polohy. V tomto malířském výrazu zúročil třicet let praxe, kterou jako grafik a písmomalíř získal v propagačním oddělení ústeckého družstva Kontakt.
V polovině 90. let se v jeho tvorbě výrazněji prosadily intimní tendence, což lze dokladovat například na instalaci Otec, syn (1995). V Galerii Suterén vystavil sérii vlastních kapesníků z mládí, na něž ve fragmentech vytiskl autentické znění dopisu, který jeho otec napsal před sebevraždou. Podobnou textilně-lingvistickou instalaci Desatero (1995) vytvořil i pro výstavu Prostory časů, kde prezentoval bílá dětská trička potištěná textem Desatera. Způsob instalace asocioval komerční souvislosti. Bartůněk v díle odkazuje na civilizační střet současné konzumní společnosti s tradičními křesťanskými hodnotami. Zájem o různé civilizační stupně a společenské fenomény – např. nutnost ekologického uvažování s odkazem ke kritice spotřebního chování – prokázal Bartůněk v cyklu Výbava (1997). Využil zde ložní prádlo, které se uchovávalo v rodině jeho ženy pocházející z ukrajinské Volyně. Po generace schraňovaný a opravovaný textil v různých kompozicích sešil a napnul jej na klasické rámy. Cyklus může esteticky odkazovat ke geometrickým abstraktním obrazům, což ovšem nebyl autorův primární záměr. Konceptuální, ale i doslovný přesah díla dovršil tím, že cyklus třiadvaceti děl věnoval právě své dceři jako výbavu.
K malbě s jasně formulovaným zájmem o apropriační tendence se vyjádřil v cyklu Anoneneví (2001). Obrazy jsou metaforou sociologických průzkumů. Na klasickém sociologickém koláči jsou v podobě výřezů citovány malířské projevy etablovaných zahraničních výtvarníků. Vedle sebe tak stanou např. díla Penca, Dubuffeta a Barneta Newmanna nebo třeba Nicolase de Staёl, Sigmara Polkeho nebo Picassa. Objevuje se zde opět i textová rovina v podobě návodných otázek směrem k veřejnosti, které v sobě nesou paradoxem vyjádřenou ironii. Konkrétní otázky zní např. takto: „Chcete se aktivně účastnit problémů týkajících se přemnožení lidstva?“, „Myslíte, že je možné být pyšný na svou skromnost?“ nebo „Věříte tomu, čemu věříte?“
Podobný princip graficky vyjádřeného průzkumu Bartůněk využil i v cyklu Napětí, humor, erotika, láska, násilí (2001), kde ironicky převzal hodnocení užívaná v pokleslém popkulturním prostředí – v TV programech – vyjadřující poměr mezi jednotlivými žánry, které uvedený film charakterizují. Tato hodnocení tedy přenesl a zcela subjektivně aplikoval na vizuální kódy sebrané z různých kultur a období. Odkazem k devalvaci umění a jeho prostupováním do reklamního, ba dokonce bulvárního prostředí se zabýval v cyklu Zde setřete (2004), v němž na plátně v podobě stíracích losů parafrázoval díla Bridgit Riley, Petra Kvíčaly, Zdeňka Sýkory, Sophie Tauber-Arp a dalších. Umělecká díla napříč různými výtvarnými styly, konkrétně s motivem křiku, zase citoval v sérii Svatí (2006). Poprvé se zde se také výrazněji věnuje i ornamentu, který hraje velkou roli v jeho současné tvorbě. Zobrazením výseku křičícího obličeje, ornamentu v pozadí a adjustací v podobě lidového oltáříku se Bartůněk zabývá mnoha vrstvami uměleckého vyjádření, především pak ale zbožštěním nebo hagiografií motivů vyňatých z dějin umění.
Uznání, ale zároveň výsměch ikonickým postavám formujícím dějiny umění vyjadřuje i v cyklu Umělec je vetřelec (2002). Do skic autoportrétů Van Gogha, Picassa, Schieleho, Beckmanna, Rembrandta ad. vnáší poloprůhledný znak mimozemšťana – umělce stojícího na okraji společnosti, umělce, který ví víc než běžná populace, umělce jako osobnost prolamující tabu, což ovšem Bartůněk sám nepokládá vždy za zcela správné.
V dalších dílech zkoumá možnosti a hranice malby v obraze. V případě A0 (2014) vytváří rámy v přesných rozměrech uvedeného formátu. Ty jsou pak rozděleny až do formátu A5. Barvu nanáší drippingem pouze na rám a do jednoho ze vzniklých rámů navíc umisťuje ještě další plochu vystupující do prostoru. Klasické zobrazení malby na plátně je zde potlačeno absencí plochy, zároveň však obraz agresivně vstupuje do třetí dimenze.
V zatím posledních malířských dílech se Bartůněk intenzivně zabývá ornamentem, který považuje za bezkonfliktní a nepobuřující vizuální kód. Ornament je totiž vnímán většinou pozitivně, autor jej však užívá v naléhavých a symbolicky i doslovně naplněných obrazech.
Některé cykly jsou převedeny do anekdotických obsahů, ovšem s hlubokým intelektuálním zájmem o danou problematiku. V obecné rovině Bartůňka zajímají sociální vztahy a až angažovaná témata (konzumní společnost, politická situace), ale i všední události a osobní náměty pojaté v širším rámci (erotické motivy, smrt). Kriticky pojaté citace a parafráze ikonických děl výtvarného umění, ale i obsahy masmediálních a popkulturních sdělení dokládají neokonceptuální přesah umělce. Z tohoto pohledu Bartůňkova tvorba výrazně přesahuje regionální hlediska. Dokladem může být také jeho zařazení do výstavního plánu Galerie Václava Špály (2000), Domu umění města Brna (2004) nebo Galerie Jelení (2007).
Studium:
1964–1968
Pedagogická fakulta v Ústí nad Labem, obor VV – NŠ
Praxe:
2012–2016
vyučující v pedagogickém modulu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
1997–2012
vedoucí katedry výtvarné výchovy PF UJEP v Ústí nad Labem
1998
jmenovací profesorské řízení v oboru výtvarná výchova – malba na PF UJEP v Ústí nad Labem
1994
habilitován na docenta v oboru výtvarná výchova – malba na PF UJEP v Ústí nad Labem
1986
odborný asistent na katedře výtvarné výchovy PF Ústí nad Labem
1969–1986
samostatný výtvarník ve výrobním družstvu Kontakt v Ústí nad Labem