O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jiří Bartůněk

Jméno
Jiří
Příjmení
Bartůněk
Narozen/a
1946
Místo narození
Teplice
Působiště
Ústí nad Labem
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Jiří Bartůněk přistupuje k umělecké tvorbě konceptuálně, vyjadřuje se však především médiem malby na ploše klasického závěsného obrazu. Ve svých dílech často využívá princip typický pro tzv. „kritický postmodernismus“ – apropriaci ikonicky známých, ale i českých soudobých uměleckých děl, v nichž hledá a zobrazuje struktury a vztahy mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním a zkoumá hranice obrazového vyjádření. Vedle volné tvorby je zásadní i jeho pedagogické působení na Katedře výtvarné výchovy v Ústí nad Labem, z níž vzešla celá generace českých umělců, kteří regionální charakter přesahují.

Volnou tvorbou se Bartůněk začal zabývat v 80. letech, a to pouze figurálním zobrazením. V tomto období se projevuje autorovo ovlivnění malbou Josefa Jíry, ale třeba i  Francisem Baconem. V díle jsou patrné nesporné malířské hodnoty, jako je např. dramatičnost rukopisu, bohatá barevnost od barokních lazur přes pastózní malbu, prudké nárazy světla a tmy. V kompozicích je často zobrazeno několik prostorových plánů. Bartůňkova tvorba zahrnuje více vrstev, které jsou podloženy intelektuálními i emocionálními projevy, a je významově složitá. Obsahově jsou zachyceny především osobní příběhy, jimiž by se dala vyjádřit celková atmosféra doby. I proto jeho dílo někteří teoretici a kurátoři řadí k tendencím majícím blízko k „české grotesce“.

Těsně po revoluci autor ironicky komentuje dobová témata, nachází v nich ovšem  zásadní existenciální motivy. Patrné je to např. v obrazech Cesta za slávou, Blažené otroctví nebo Pokosený a nepokosený. I jeho formální výraz se značně proměnil. Místo klasického plátna začal využívat netradiční materiály – koberce, nábytek, a především sololit, na kterém do malby začal grafickým způsobem zasahovat odrýváním a odhalováním sololitové vrstvy v ryzí podobě. V 80. letech Bartůněk na umělecké scéně téměř nepůsobil. Souviselo to pravděpodobně i s jeho morálním postojem vůči svazové kulturní politice. Také se – vzhledem k tomu, že nevystudoval vysokou uměleckou školu – nemohl stát členem SČVU (Svaz českých výtvarných umělců) a nebyl registrován ani v ČFVU (Český fond výtvarných umění), takže mohl vystavovat pouze v neoficiálních prostorech. V době normalizace se tedy uskutečnily pouze čtyři jeho samostatné výstavy.

Ačkoliv je jeho tvorba z 80. a začátku 90. let charakteristická malířskou kvalitou, Bartůněk sebekriticky zhodnotil, že nechce ustrnout v „autorském rukopisu“ a dalším vybrušování stylu. Formální i obsahová rovina jeho děl se tak v porevolučním období zásadně proměnila. Po modernistické linii, tzv. krotké moderně, se pod vlivem fascinace postmoderní literaturou (Vonnegut, Burroughs, Kundera, Bernhard) a s písmomalířským odstupem začal zabývat neokonceptuálními  tendencemi. Fascinoval ho racionální až chladný přístup k tvorbě – přesný opak jeho předchozí neoexpresivní polohy. V tomto malířském výrazu zúročil třicet let praxe, kterou jako grafik a písmomalíř získal v propagačním oddělení ústeckého družstva Kontakt.

V polovině 90. let se v jeho tvorbě výrazněji prosadily intimní tendence, což lze dokladovat například na instalaci Otec, syn (1995). V Galerii Suterén vystavil sérii vlastních kapesníků z mládí, na něž ve fragmentech vytiskl autentické znění dopisu, který jeho otec napsal před sebevraždou. Podobnou textilně-lingvistickou instalaci Desatero (1995) vytvořil i pro výstavu Prostory časů, kde prezentoval bílá dětská trička potištěná textem Desatera. Způsob instalace asocioval komerční souvislosti. Bartůněk v díle odkazuje na civilizační střet současné konzumní společnosti s tradičními křesťanskými hodnotami. Zájem o různé civilizační stupně a společenské fenomény – např. nutnost ekologického uvažování s odkazem ke kritice spotřebního chování – prokázal Bartůněk v cyklu Výbava (1997). Využil zde ložní prádlo, které se uchovávalo v rodině jeho ženy pocházející z ukrajinské Volyně. Po generace schraňovaný a opravovaný textil v různých kompozicích sešil a napnul jej na klasické rámy. Cyklus může esteticky odkazovat ke geometrickým abstraktním obrazům, což ovšem nebyl autorův primární záměr. Konceptuální, ale i doslovný přesah díla dovršil tím, že cyklus třiadvaceti děl věnoval právě své dceři jako výbavu.

K malbě s jasně formulovaným zájmem o apropriační tendence se vyjádřil v cyklu Anoneneví (2001). Obrazy jsou metaforou sociologických průzkumů. Na klasickém sociologickém koláči jsou v podobě výřezů citovány malířské projevy etablovaných zahraničních výtvarníků. Vedle sebe tak stanou např. díla Penca, Dubuffeta a Barneta Newmanna nebo třeba Nicolase de Staёl, Sigmara Polkeho nebo Picassa. Objevuje se zde opět i textová rovina v podobě návodných otázek směrem k veřejnosti, které v sobě nesou paradoxem vyjádřenou ironii. Konkrétní otázky zní např. takto: „Chcete se aktivně účastnit problémů týkajících se přemnožení lidstva?“, „Myslíte, že je možné být pyšný na svou skromnost?“ nebo „Věříte tomu, čemu věříte?“

Podobný princip graficky vyjádřeného průzkumu Bartůněk využil i v cyklu Napětí, humor, erotika, láska, násilí (2001), kde ironicky převzal hodnocení užívaná v pokleslém popkulturním prostředí – v TV programech – vyjadřující poměr mezi jednotlivými žánry, které uvedený film charakterizují. Tato hodnocení tedy přenesl a zcela subjektivně aplikoval na vizuální kódy sebrané z různých kultur a období. Odkazem k devalvaci umění a jeho prostupováním do reklamního, ba dokonce bulvárního prostředí se zabýval v cyklu Zde setřete (2004), v němž na plátně v podobě stíracích losů parafrázoval díla Bridgit Riley, Petra Kvíčaly, Zdeňka Sýkory, Sophie Tauber-Arp a dalších. Umělecká díla napříč různými výtvarnými styly, konkrétně s motivem křiku, zase citoval v sérii Svatí (2006). Poprvé se zde se také výrazněji věnuje i ornamentu, který hraje velkou roli v jeho současné tvorbě. Zobrazením výseku křičícího obličeje, ornamentu v pozadí a adjustací v podobě lidového oltáříku se Bartůněk zabývá mnoha vrstvami uměleckého vyjádření, především pak ale zbožštěním nebo hagiografií motivů vyňatých z dějin umění.

Uznání, ale zároveň výsměch ikonickým postavám formujícím dějiny umění vyjadřuje i v cyklu Umělec je vetřelec (2002). Do skic autoportrétů Van Gogha, Picassa, Schieleho, Beckmanna, Rembrandta ad. vnáší poloprůhledný znak mimozemšťana – umělce stojícího na okraji společnosti, umělce, který ví víc než běžná populace, umělce jako osobnost prolamující tabu, což ovšem Bartůněk sám nepokládá vždy za zcela správné.  

V dalších dílech zkoumá možnosti a hranice malby v obraze. V případě A0 (2014) vytváří rámy v přesných rozměrech uvedeného formátu. Ty jsou pak rozděleny až do formátu A5. Barvu nanáší drippingem pouze na rám a do jednoho ze vzniklých rámů navíc umisťuje ještě další plochu vystupující do prostoru. Klasické zobrazení malby na plátně je zde potlačeno absencí plochy, zároveň však obraz agresivně vstupuje do třetí dimenze.

V zatím posledních malířských dílech se Bartůněk  intenzivně zabývá ornamentem, který považuje za bezkonfliktní a nepobuřující vizuální kód.  Ornament je totiž vnímán většinou pozitivně, autor jej však užívá v naléhavých a symbolicky i doslovně naplněných obrazech.

Některé cykly jsou převedeny do anekdotických obsahů, ovšem s hlubokým intelektuálním zájmem o danou problematiku. V obecné rovině Bartůňka zajímají sociální vztahy a až angažovaná témata (konzumní společnost, politická situace), ale i všední události a osobní náměty pojaté v širším rámci (erotické motivy, smrt). Kriticky pojaté citace a parafráze ikonických děl výtvarného umění, ale i obsahy masmediálních a popkulturních sdělení dokládají neokonceptuální přesah umělce. Z tohoto pohledu Bartůňkova tvorba výrazně přesahuje regionální hlediska. Dokladem může být také jeho zařazení do výstavního plánu Galerie Václava Špály (2000), Domu umění města Brna (2004) nebo Galerie Jelení (2007).

Autor/ka anotace
Barbora Hájková

Publikováno
2020

Profesní životopis

Studium:

1964–1968
Pedagogická fakulta v Ústí nad Labem, obor VV – NŠ

 

Praxe:

2012–2016
vyučující v pedagogickém modulu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze

1997–2012
vedoucí katedry výtvarné výchovy PF UJEP v Ústí nad Labem

1998
jmenovací profesorské řízení v oboru výtvarná výchova – malba na PF UJEP v Ústí nad Labem

1994
habilitován na docenta v oboru výtvarná výchova – malba na PF UJEP v Ústí nad Labem

1986
odborný asistent na katedře výtvarné výchovy PF Ústí nad Labem

1969–1986
samostatný výtvarník ve výrobním družstvu Kontakt v Ústí nad Labem

Členství ve skupinách nezařazených do databáze
1989–2001 Unie výtvarných umělců Ústecké oblasti
1992–1998 člen nadace „Lidé výtvarnému umění – výtvarné umění lidem“
1998–2001 člen správní rady Obecně prospěšné společnosti „Lidé výtvarnému umění – výtvarné umění lidem"

Výstavy

Samostatné výstavy
2016
Minulost je Past, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem

2015
A0/B2, Galerie Luxfer, Česká Skalice
Tralala, Galerie Bunkr, Most

2014
Genezisk, Galerie Buňka, Ústí nad Labem

2012
Monami. (spolu s M. Mrázikem a L. Proškem), Galerie NF, Ústí nad Labem
Stařecký styl. Galerie v zahradě, Kolín

2011
Tvrdý Sparty, měkký Malbora. Galerie Vitrínky, Ústí nad Labem

2010
Jednoho dne. Galerie NF a www.gnf.wz.cz, Ústí nad Labem
Zlatycaňon. (spolu s M. Mrázikem a L. Proškem), Galerie U Radnice, Tábor

2009
Zadání. Galerie Špejchar, Chomutov

2007
Provinzmaler, Galerie Jelení, Praha

2006
Svatí/Saints, Galerie Roubenka, Truskavna
Pardálové, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem, (spolu s J.Prášilem a M. Michálkem)

2005
Knihy/Books, Galerie Suterén, Ústí nad Labem

2004
Umělec je cizinec, Dům umění města Brna, Brno

2003
Sign are Science, Tjeckiska Centret, Stockholm, Švédsko
Sign are Science,Kongegarden Korsor, Korsor, Dánsko
Idylka, Galerie ve věži, Mělník (spolu s M. Kolářem a R. Hlavešovou)

2001
Janeinweißnicht, Tchechische centrum, Mnichov, Německo
Veřejné průzkumy, Galerie E. Filly, Ústí n. L.

2000
Anoneneví, Galerie Střepy, Brno
Anoneneví, Galerie Václava Špály, Praha

1999
Ústí nad Labem, Oprášené, bytová galerie HUMR

1998
Výbava, galerie Artspektrum – Dědeččino údolí, Karlovy Vary
Ruční práce, Galerie Lucina, Tábor (spolu s J. Prášilem)

1997
Obrazy 1991 - 97, Státní galerie výtvarného umění, Most

1995
Obrazy 1993 - 94, Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem
Otec, syn, Galerie Suterén, Ústí nad Labem

1994
Obrazy 1991 - 92, Středoevropská galerie a nakladatelství, Praha

1992
Obrazy, Galerie My, Jablonec nad Nisou
Obrazy (spolu s V. Švecem), Galerie Die Treppe, Nürtingen, Německo
Obrazy (spolu s V. Švecem), Galerie St. Lars, Lund, Švédsko

1991
Obrazy, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem
Obrazy/grafika, Divadlo hudby, Olomouc
Grafika, Československý spisovatel, Praha

1988
Kresby, Klub v Řeznické, Praha

1987
Ústí nad Labem, Výstava obrazů, Činoherní studio

1984
Praha, Výstava obrazů, Klub v Řeznické

1983
Obrazy, výstavní síň Kotva, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2019
Sametová výstava, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem

2012
Mistři české malby, Oblastní muzeum v Děčíně, Děčín

2011
Fest und fein, Galerie Radniční sklípek, Litvínov
VI. Nový zlínský salon, Zlínský zámek, Zlín

2009
České trendy, aktuální české malířství. Městská knihovna, Most
Sametové Safari. Sochařské studio Bubec, Praha

2007 Enter/Prize. Galerie XXL, Louny

2005
Možnosti obrazu, Galerie E.Filly, Ústí nad Labem
Širší proud, Galerie města Plzně, Plzeň

2002
Zlínský salon, Zlínský dům umění, Zlín
Fillovka Open, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem
Zlínský salon, Zlínský dům umění, Zlín
Interpretace není zločin, Dům umění města Brna

2000
Devadesátka pokračuje, Muzeum města Ústí n.L.a objekt ČNB
Aufbruch zu neuen Ufern, Kunstbahnhof Herrnhut, Sparkassen-Versicherung Sachsen, Dresden, Německo

1999
Umění pro nemocnici, Galerie V. Špály, Praha
Obyčejné pohádky, Galerie u Bílého jednorožce, Klatovy
Nový zlínský salon, Výstavní síň u škol, Zlín
Ostrava - Ústí, Ústí - Ostrava, Galerie Jáma, Ostrava
Sint-Niklaas, 19. Biennale van de Klaingrafiek Museum Komplex
Zwijgershoek, Belgium

1998
Albenga, International Biennal of Ex libristic Tematic, Villanova di Albenga, Italia

1997
Jitro kouzelníků?, Veletržní palác, Národní galerie, Praha

1995
Prostory časů, Galerie Půda, Olomouc

1992
Bratislava, European Exlibris Meeting, Galéria Heffner
Sapporo, The World ex libris Artistexhibition, Japan

1991
Sint-Niklaas, Internationale Ex libris Wedstrijd, Belgie
Frederikshavn, Nürnberg, Passau, Europa i Exlibriskunsten, Belgium, Německo
Tegernsee, Spektrum tschechischen und Slowakischen Kunst der Gegenwart, Německo

1990
45. let výtvarného umění severních Čech, Severočeská galerie výtvarného umění,
Litoměřice

1989
Sint-Niklaas, Internationale Ex libris Wedstrijd, Belgie
Zastoupení ve sbírkách
Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích.
Kabinet ex libris Chrudim.
Stedelijke Museum, Sint-Niklaas, Belgium.
Frederikshavn Kunstmuseum, Frederikshavn Denmark.
Villanova di Albenga, Italia,
Sbírka Nadace pro současné umění- Praha

Zastoupení v soukromých sbírkách / Rpresented in private collections:
Czech Republic, Denmark, France, Germany, Switzerland, USA

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu