Jiří Beránek se už od počátku své sochařské tvorby věnuje práci se dřevem. Krátce po skončení studia (v roce 1972) vzniká tvorba figurální. Jsou to výrazné expresivní figury, doplněné polychromií, v nichž se sochař odvolává k známým příběhům náboženské historie (Lotova žena, 1973, Salome, 1973). Figura je záměrně představena v torzu. Rozpad klasické formy je nahrazen biomorfními tvary, odkazující k barokní estetice, zrovna tak jako k některým směrům sochařství 20. století. Zároveň se začíná rozvíjet tvorba nefigurativní, v níž zkoumá geometrické tvarosloví (Krychle, 1973). V těchto dílech Beránek zkoumá vnitřní prostor sochy a prostorové vztahy a směřuje k abstrahovanému projevu. Zároveň se prohlubuje jeho smysl pro rustikální podobu formy, která provází celou jeho tvorbu. V 70 letech se objevují také sochy jako Babylonská věž (1974), Větrný kout (1974), Chýše (1975) či Skalní město (1979). V nich autor zkoumá svůj vztah k paměti místa a zabývá se konkrétní určeností prostředí. Jde o myšlenku „obydlené sochy“, v níž jako by byly zakódovány stopy dávných anonymních obyvatel. Na tuto linii navazuje i v dalších letech, třeba v dílech Truhla (1980), Vrstvy (1982), Kout (1982 a 1984), Vzkříšení (1990), Obětiště (1991), Horní patro (1994) a další. Od 70. let se také utváří Beránkův silný vztah k přírodě – ke krajině, kterou chápe také jako místo paměti. Beránek pochází ze zemědělské rodiny z jižních Čech a příroda a zem mu byly dány do vínku jako něco životně zásadního. Odtud pramení i příznačná zemitost jeho děl a jejich rustikalizace. Vlastní životní kořeny vedly autora například v roce 1975 k vytvoření zemního díla Chodba a také ke vzniku instalací v krajině, které používají přírodní materiály jako třeba větve, hlínu či trávu (Chýše, 1975, Vrstvy 1986 a 1990, Náhle opuštěné místo, 1987, Pád do přízemí, 1988, Bludiště, 1991, Jako nahý v trní, 1990). Jedním z vrcholů tendence, v níž Beránek pracuje se zemními materiály, byla výstava Přítmí paměti v Královském letohrádku v Praze v roce 1998. Letohrádek zaplnil autor instalací z rašelinových cihel. Jako topivo dobývali rašelinu Beránkovi předci v rodných Borkovicích. Prostor letohrádku se změnil v jakési sakrální místo, v němž Beránek uctil památku svých předků a v němž se mísila posvátnost a profánnost, archaičnost a přítomnost. Sugestivním způsobem vyjádřil myšlenku věčného koloběhu zanikání a zrodu a zpřítomnil věčnou živelnou energii kosmu. „Chudý“ materiál tak dostává v Beránkově pojednání nový smysl a mění se v mystickou matérii vypovídající o existenciální přítomnosti v našem životě. V 90. letech dospívá Beránek k monumentálním realizacím, za všechny zmiňme rozměrnou sochu Vzkříšení (1990). Autorovi se podařilo toto dílo umístit na rozlehlé náměstí v pařížské La Defénse. Vytvořil tak zajímavý střet: rukodělnou, rustikální práci konfrontoval s chladnou, odlidštěnou modernistickou estetikou perfekcionalistických, racionalistických mrakodrapů.
Jiří Beránek odkrývá svou tvorbou svět mýtů, které sahají hluboko do naší paměti. Ve své práci dochází k mytologizaci přírody a k jejímu prolnutí s pohanským či křesťanským kultem. S tím souvisí i jeho způsob tvorby: Beránek přijal venkovskou řemeslnou tradici práce se dřevem (sahající jistě až do pravěku) a vytvořil dílo svébytné kvality. Jiří Beránek svou prací se dřevem otevřel už v 70. letech nový prostor v tomto oboru. Jeho spektrum, zaměřené na rustikální tvorbu a inspiraci primitivním uměním, navázalo částečně na tradici českého řezbářství, částečně do něj vneslo nové impulsy, čerpající z celé škály moderního umění. Důležité je, že v Beránkově tvorbě nejde nikdy jen pouhou hru forem, ale o akcentaci duchovního poselství.
Vzdělání:
1966-1972 Akademie výtvarných umění v Praze (V. Makovský a K. Lidický)
1961-1965 Střední odborná škola výtvarná v Praze