Jiří David patří k vůdčím postavám v utváření postmoderny v české kultuře v druhé polovině osmdesátých let. Podobně jako jeho vrstevníci se zpočátku vyjadřoval v intencích neoexpresionismu, který prezentoval na neoficiálních výstavách Konfrontace (od r. 1984). Poté prošla jeho práce, stejně jako u řady jeho generačních spolupracovníků, proměnou a orientací na postmoderní zacházení s obrazem. Jeho malby byly tehdy blízké aktuální italské transavantgardě a německým divokým.
Jako základní vizuální informaci začal využívat znak, jenž někdy doprovázel i textem. Jeho díla, postavená na práci s barvou a občas i monochromně laděná, nesla jasné, dobře srozumitelné poselství. Významnou roli v jeho práci sehrává kresba, objekt, instalace a zejména fotografie. Davidovu různorodou uměleckou práci spojuje performativní přístup k tvorbě a zájem o paradox, přičemž umně osciluje mezi romanticky estetizujícím přístupem a racionálním odstupem.
Velmi známou ranou prací Jiřího Davida se stal cyklus maleb Domov, který konvenoval nacionální tematikou a zájmem o pokleslé žánry jednak s nástupem postmoderny, a jednak s dobovým vývojem československé společnosti na konci osmdesátých let. Jiří David spoluzakládal - pro prosazení postmoderny zcela stěžejní - skupinu Tvrdohlaví a od roku 1990 také patřil ke kmenovým autorům pražské Galerie MXM.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se mu, jako jednomu z mála, podařilo prosadit na mezinárodní scéně. O jeho díle se zmiňoval v letech 1987 až 1993 časopis Flash Art, do své knihy Superart jej zařadil guru italské transavantgardy A. B. Oliva a v roce 1990 se David představil na Apertu v Benátkách. Doprovodných výstav Benátského bienále se pak účastnil ještě několikrát.
Kromě tematizování paradoxu Davidovu tvorbu charakterizují ještě dvě další ústřední linie: sklon provokovat a téma identity. Identitu David chápe jako aktuální kulturní problém i jako svou autentickou pozici, ze které může svým dílem promlouvat k divákovi.
Řadě Davidových děl se podařilo rozvířit debaty o současném českém umění. K těm nejdiskutovanějším patřil bezesporu cyklus fotografií Skryté podoby, monumentální neonové instalace Trnová koruna nad Rudolfinem a Červené srdce nad Pražským hradem anebo cyklus inscenovaných fotografií Moji rukojmí. Do mezinárodního kontextu se také dostal jeho cyklus manipulovaných fotografií Bez soucitu.
Vzdělání:
1982–1987
studium na AVU Praha, atelier Arnošta Paderlíka a Jiřího Ptáčka
Zaměstnání / praxe:
2004–2020
vedoucí intermediálního a konceptuálního atelieru VŠUP Praha
1995–2002
vedoucí ateliéru vizuální komunikace na AVU Praha
Ceny:
březen 2009
vybrán v anketě časopisu Reflex osobností XX výtvarného umění
Výběr:
Imunne, Jiri David ,book, text Joerg Heiser, Noemi Smolik, 2012 ,publisher Art projects Foundation
Jiři David –Frieze, November-December 2007
Jiri David - Rust (Paintings 2006)
AP Pleskot Gallery, Prague, Dec. 15 – Feb. 25, 2006 , Flash Art 08, March- April, 2007, text- V.Cech
The Portrait Now, National Portrait Gallery, London 2006
Making Faces: The New Photographic Portrait, Thames & Hudson, London. 2006
Art in America, issue September 2005, Richard Vine, Doismilecinco ecinco (Brazil) 2005
Spike art Magazine (Austria), Noemi Smolik, 2005
Jiri David, BABY No 8 Spring 2003
No Compassion Blast No 8 Juillet 2003
Jussi Vilkuna – Kaltio No 3/2003 – No Compassion etc.
Charlotte Leuzon-Mirian – Jalouse No 56
Decembre 2002
Martin Dostál – David–David, book 2002
Martin Dostál – European Photography (number 71) 2002
Jiri David – Retrospective book 2001, texts by Jiří David, Martin Dostál, Jana a Jiří Ševčík
Helena Kanyar, „Ungeplante Verbindung“, Basler Magazin (17 April 1999)
Von Christian Tröster, „Kunstszene: Prag, Art Das Kunstmagazim“ (März 1999)
Centrum Sztuki Wspólczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa, Poland, text by M. Dostál (1996)
Pepe Karmel: Art in Rewiev – Hidden Image, New York Times (July 28), 1995
Erik Perret: Man at his Best: „Better Halves“, Esquire, New York (1995 February)
Andrée Cooke: „Cityscpace: Prague“, Flash Art International (N. 184 October 1995)
Rebecca Knapp: „Prague’s Golden Opportunists“, Art &Antiques, USA (December 1995)
Galerie Rudolfinum, Praha, Czech Republic, texts by Martin Dostál, Jacques Derrida, Helena Kontová, Václav Bělohradský, Jana a
Jiří Ševčík (1994)
Marisa Vescova, Tema Celeste (N. 36), 1992
Miriam Mirolla, Flash Art Italia (N. 165, Decembre), 1991
Czech Documentary Art a Poetry of Resistance, Freedom, Chicago Tribune, Octobre 1992
Valerie Smith: „Third Way“, Art Forum International (January 1991)
Piero Doggivanni, Tema Celeste, (N. 32, 33), 1991
Claudia Jolles: „Eine Revolution im Samt und Rosen“ Art (May, N. 5), 1990
Helena Kontová: „Jiří David“, Flash Art Italia (N. 156, June–July), 1990
Jana a Jiří Ševčíkovi: „Reality or Make-Believe“, Flash Art International (n. 152, May–June 1990)
Kim Levin: „Avant – Slav“, Voice (June, N. 20), 1989
A. B. Oliva: „Super Art“, Giancarlo Politi Editore, 1989
Euan Mc Artur: „Jiří David“, Art Monthly (N. 114, March, London), 1989
A. B. Oliva: „Neo Europe East“, Flash Art Internationál (N. 140, May), 1988
Jana a Jiří Ševčíkovi: „From Prague“, Flash Art International (N. 139, March), 1988
Stuart Morgan: „Jiří David“, Artscribe, May, 1988 (N. 69)
vvp.avu.cz/idatum/search/autori-46
cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_David
on-line rozhovor ČT 24, 13. 3. 2009, www.ct24.cz/chat/173-jiri-david/
David Kulhánek: Jiří David je hutný, subjektivní a divoký, 10. 3. 2009, kultura.ihned.cz/c4-10104060-35535870-005000_d-jiri-david-je-hutny-subjektivni-a-divoky
Petr Volf: OSOBNOST XX VÝTVARNÉHO UMĚNÍ, březen 2009, www.reflex.cz/Clanek35177.html
Petr Volf: Mám v sobě pořád cizince, rozhovor, březen 2009, www.reflex.cz/Clanek35234.html
Martina Buláková: Jiří David je jako sopka, která chrlí lávu, 8. března 2009, kultura.idnes.cz/jiri-david-je-jako-sopka-ktera-chrli-lavu-fd6-/vytvarneum.asp
Radek Wohlmuth: Co dělá Jiří David, když neglosuje a není kontroverzní, 6.3.2009, aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml
ČTK: Nejvlivnějším výtvarným umělcem posledních 20 let je Jiří David, 5.3.2009, www.ceskenoviny.cz/kultura/zpravy/nejvlivnejsim-vytvarnym-umelcem-poslednich-20-let-je-jiri-david/364042
Karel Oujezdský: Jiří David - Předběžná retrospektiva, 27.02.2009, www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/553034
Magdalena Čechlovská: Jiří David přesvědčuje, že je neznámý, 27. 2. 2009, hn.ihned.cz/c4-10133300-34880330-500000_d-jiri-david-presvedcuje-ze-je-neznamy
Lenka Lindaurová: Jiří David a Milan Salák: Čím víc jsme sví, tím víc jsme jejich, zima 2006/2007, www.artservis.info/index.php
Radek Wohlmuth: David ve Futuře: Další trefa do černého, 13.4.2006, aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml
Josef Chuchma: Jiří David bez soucitu, 2006, A2, www.advojka.cz/archiv/2006/19/jiri-david-bez-soucitu
Radek Wohlmuth: V obraze tentokrát - Prostý záznam..., 2.12.2005, aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml
Jiří David (1956), anketa Malující umělci, A2 kultuní týdeník 30/ 2007, s. 11
Čest výjimkám (anketa v rámci street artového festivalu NAMESv Praze), A2 kulturní týdeník, 35/ 2008
Totální distance v období sociální vybledlosti.
Text je současně i osobním výtvarným manifestem, obsahuje požadavek odmítnutí symbolického jazyka, alegorie, ale i psychologizace díla. 1988