Vrcholná tvorba Jiřího Kačera je osobitou syntézou dvou důležitých a zároveň zcela protikladných východisek, které se objevily v poválečném sochařství. Prvním z nich je fenomén kamenosochařských sympozií, která v roce 1959 uvedl v život rakouský sochař Karl Prantl (zde připomeňme, že také Kačer jedno důležité sympozium – Sochařské setkání v Přední Kopanině – založil a několik let organizoval), jež zásadním způsobem přispěla k rehabilitaci kamene jako moderního sochařského materiálu. Prantl vymyslel nejen vlastní formu sympozia jako pracovního setkání, ale prosazoval také jistý modus „sympoziální“ sochy. Takováto socha měla mít abstraktní povahu po vzoru kultických předobrazů menhiru, stolce či stély. Sochař měl dále pracovat s přirozenými kvalitami kamene, ať už estetickými, fyzikálními (neboť sochu realizoval sám dle principu taille direct) či obsahovými v onom hieratickém smyslu.
Druhým zdrojem Kačerovy tvorby je tradice figurativní. Byl to jednak italské, v klasicismu zakotvené sochařství Giacoma Manzùa, jehož pražská výstava v roce 1973 na něj silně zapůsobila; dále pak pop art, zejména dílo amerického sochaře Georgese Segala, v českém prostředí ovšem vnímané v souvislosti s nástupem nové figurace. Pro Kačera byl důležitý zejména Jan Hendrych, kterému už při studiích v Hořicích pomáhal při sekání jeho soch. Plnoobjemovou sochu segalovského ražení (Marcela, 1981, Záda 1983) však záhy opustil, aby přešel k reliéfu, který se pak nadále stane jeho hlavním výrazovým prostředkem; dokonce i zcela prostorové sochy jsou založeny na působení reliéfně strukturovaných povrchů. První kamenné reliéfy ještě evokují tělesný otisk (Záda, 1983, Otisk, 1985), což bylo opět důležité téma české nové figurace (Eva Kmentová). V dalších sochách vlastní tělesnost mizí a struktura „otisku“ začíná připomínat architektonické fragmenty nebo ještě častěji jakési zvětšené zkameněliny prehistorických členovců. Tím zde vlastně dochází k dokonalému průniku dvou základních přírodních principů - organického (živočich, nepravidelné tvarosloví) a anorganického (kámen, skelety živočichů, geometrická struktura), dokonce se zde přímo tematizuje protimluv „otisk v kameni“. Tyto sochy jsou často určeny pro opření a autor je instaluje způsobem, jakým se v lapidáriích prezentují renesanční náhrobníky.
Vzdělání:
1975-1981 Akademie výtvarných umění v Praze, Doc. J. Bradáček a Doc. A. Nykl
1970-1974 Střední kamenosochařská škola, Hořice v Podkrkonoší, R. Šnajbr
1967-1969 obor štukatér, Střední uměleckoprůmyslová škola v Praze (Vyšší škola uměleckoprůmyslová), Praha
Sympózia:
2006 Castellina in Chianti, Itálie
2005
Sochařské setkání „Při zdi 2005“, Uherský Brod
Sochařské léto, Milevsko
2004 Kunsfeld Hetzmannsdorf, Rakousko
2003
Sochařské setkání „Při zdi 2003“, Uherský Brod
Cesta mramoru, Dobřichovice
2001 Kulturní most, Gerlesborg, Švédsko
2000
Schüttkasten Klement, Rakousko
Česká kamenná skulptura, Pražský hrad (Prague)
Džbán 2000. Mezinárodní sochařské sympozium, Hředle, Hředle (Rakovník)
1999
Žulové sympozium, Milevsko
Steinbildhauer Symposium, Prägraten, Rakousko
1998 Žulové sympozium, Jindřichův Hradec
1998-2001 Kámen a hvězdy, Hvězdárna Ondřejov
1996 Boháňka, Hořice v Podkrkonoší
1995 Cotangens, Praha (Prague)
1994 Cotangens, Adnet, Rakousko
1993 Hořice v Podkrkonoší
1992 1992 Džbán 1992. Mezinárodní sochařské sympozium, Hředle, Hředle (Rakovník)
1991 „It’s Open“, České Budějovice
1981-1987 Sochařská setkání, Přední kopanina, Praha
Magdalena Juříková, text katalogu výstavy Jiří Kačer, Nová síň, Praha, 1993
Peter Paszkiewicz a kol., text katalogu k sochařskému sympoziu Cotangens, Donau, Linz, 1994, s. 27–26
Peter Paszkiewicz a kol., text katalogu k sympoziu Serpentin – Steinbildhauer – Symposium,
Prägraten am Grossvenediger, 1999, s. 12–15.
Magdalena Juříková, text katalogu výstavy Česká kamenná skulptura 90. let,
exteriéry Pražského hradu, Praha, 2000
Peter Paszkiewicz a kol., text katalogu k sochařskému sympoziu Schüttkasten Klement 2000,
Klement, 2000, s. 18–21
Magdalena Juříková, Sochař a kámen. Kámen, 2001, č. III, 7. ročník
Jaroslav Vanča, text katalogu výstavy Jiné kameny Jiřího Kačera – Fragmentární tvary a ucelené myšlenky
Jiřího Kačera, Městské muzeum Hořice v Podkrkonoší, 2001
Magdalena Juříková, text katalogu výstavy Jiné kameny Jiřího Kačera,
Městské muzeum Hořice v Podkrkonoší, 2001
Ivan Neumann, Svědkové trvání, sochařská tvorba Jiřího Kačera. Prostor, Zlín, 2003, č. 2, 10. ročník, s. 18–21
Kateřina Vozárová, Sochařské setkání Při zdi 2003 – Uherský Brod. Prostor Zlín, 2003, č. 2, 10. ročník, s. 22–23
Magdalena Juříková, text katalogu akce Kameny a hvězdy, astronomický ústav AVČR, Praha, 2004
Pavlína Pyšná, Sochařské setkání Při zdi 2005 – Sochařské setkání v Uherském Brodě.
Prostor Zlín, 2006, č. 1, 13. ročník, s. 21–23