Tvorba Jiřího Kubového, vznikající od konce 60. let minulého století, se vzpírá kunsthistorickému či teoretickému škatulkování. Můžeme v ní sice objevit minimalistické a konceptuální prvky či postupy, které odpovídají progresivním uměleckým tendencím období, v němž se jeho tvorba formovala, ale současně autor tyto prvky dále zpochybňuje. Geometrizující tvarosloví je například zpochybněno důkladnou a detailní olejomalbou, zakomponováním konkrétního předmětu (pírka, klíče, kamene, apod.), které podtrhuje poetické vyznění díla. Obrazy Kubového tak můžeme vnímat spíše jako svébytný a soustavný dialog vedený nejen s výtvarným uměním (především s formou klasického závěsného obrazu), ale také s literaturou (poezií) a světem kolem nás (přírodou, krajinou a jejími elementy, atmosférickými jevy, vesmírem). Právě tyto prvky jsou klíčovými motivy, které jak po obsahové, tak i formální stránce jeho dílo definují.
Jiří Kubový začal soustavně malovat v roce1968, kdy vznikají první olejomalby (Obležený blankyt, 1969). Klasický formát obrazu však dále narušoval lámáním, řezáním a tvarováním. Tehdy se objevují obrazy nepravidelných formátů z lepenky nebo sololitu často kombinované s dalšími materiály (dřevěné latě, dráty, písek, zrcadla). Od druhé poloviny 70. let tvoří autor v cyklech (1982-83 cyklus provazových obrazů, 1980-84 rozsáhlý cyklus Sítí, 1994-98 cyklus Kreseb na dřevě atd.). Stěžejním tématem Kubového děl, které se objevuje kontinuálně od 70. let minulého století a od 90. let jeho tvorbě dokonce dominuje, je téma krajiny. Krajina nabývá různých forem a podob. Krajinou jsou například již zmíněné provazové obrazy označované též jako „prázdné“, tedy barevně pojednané a do tvaru obdélníku napnuté šňůrky (Obraz, 1982), ale také rozložité a komplikované drátěné kompozice (Velká krajina, 2007; Krajina, 2008), které dosahují až monumentálních rozměrů. Krajinu zastupují i jednotlivé přírodní elementy či živly (Kameny a voda, 2006), ale i jejich poetická spojení z posledních let (Tykve a hvězda, 2010). V současné době se téma krajiny transformuje do obrazů hory Říp, navazujících na cyklus Staré sopky z druhé poloviny 80. let.
V 70. letech navázal Jiří Kubový přátelství s významnými umělci (Jiřím Kolářem, Ladislavem Novákem, Emilem Julišem, Janem Kubíčkem, Jiřím Valochem a dalšími), kteří jej silně ovlivnili. S některými z nich spoluvytvářel i konkrétní díla. Naopak osobnost Jiřího Kubového, jeho kompaktní tvorba a nebývalý přehled o umění, podložený též vlastní sběratelskou aktivitou, kontakty s význačnými autory, to vše mělo velký vliv na formování osobností tzv. ústeckého okruhu (např. Michal Koleček, Martin Kolář, Jan Řezáč a další). Jiří Kubový též stál u vzniku obecně prospěšné společnosti Lidé výtvarnému umění – výtvarné umění lidem, která od 90. let provozuje Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem.
Autodidakt
Stipendia:
1988 stipendijní pobyt Fordovy nadace v Paříži (zásluhou Jiřího Koláře)
Zaměstnání:
2004 odchází ze zaměstnání a plně se věnuje výtvarné činnosti
od 1968 působí jako ekonom a bankovní úředník
Tomáš Vlček, „Náznak portrétu Jiřího Kubového jako těžko zařaditelného umělce“, text v katalogu k výstavě Jiří Kubový: Věčná krajina v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem. LVU-VUL, o.p.s. a FUD UJEP Ústí nad Labem, 2010
Vendula Fremlová, „Věčná krajina“, text v katalogu k výstavě Jiří Kubový: Věčná krajina v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem. LVU-VUL, o.p.s. a FUD UJEP Ústí nad Labem, 2010
Martin Kolář, „Jiří Kubový - Hledání tvaru“, text v katalogu k výstavě Jiří Kubový: Věčná krajina v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem. LVU-VUL, o.p.s. a FUD UJEP Ústí nad Labem, 2010
Ivo Janoušek, text v katalogu k výstavě v Galerii Dion. Praha, 2010
Petr Štěpán, text v katalogu k výstavě v Galerii Litera. Praha, 2009
Ilona Víchová-Czakó, „Mezi nebem a zemí“, text v katalogu k výstavě v Galerii Brno. Brno, 2008
Jiří Machalický, text v katalogu k výstavě v Galerii Brno. Brno, 2008
Jiří Valoch, text v katalogu k výstavě v Galerii Caesar. Olomouc, 2005
Jiří Valoch, text v katalogu k výstavě v Severočeské galerii výtvarných umění. Litoměřice, 2003
Zbyněk Sedláček, text v katalogu k výstavě v Lounské výstavní síni Telecom. Louny, 2000
Michal Koleček, text v katalogu k výstavě v Galerii E. Filly.Ústí nad Labem, 1993
Jiří Valoch, text v katalogu k výstavě v Galerii J. Krále. Brno, 1992
Jindřich Chalupecký, text v katalogu k výstavě v Salonu Mina. Litvínov, 1988
Martin Nitsche, „Věčná krajina“. Ateliér 25-26 / 2010
Hana Babyrádová, „Mezi věcností a věčností“, Art and Antiques, červen 2008
Martin Kolář, „Mezi nebem a zemí“, Ateliér 12 / 2008
Martin Kolář, Původní krajiny Jiřího Kubového. Pandora 13 / prosinec 2006
Igor Zhoř, Výzvy představivosti. „Literární noviny“, 2.4.1992