O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jiří Skála

Jméno
Jiří
Příjmení
Skála
Narozen/a
1976
Místo narození
Sušice
Působiště
Praha
Web
http://www.gettoworkjirka.cz/
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Tvorbu umělce Jiřího Skály lze, dle zažité teoretické konvence, označit za konceptuální, ač tomuto ohraničení neodpovídá doslovně. A to i přes skutečnost, že Skálovo myšlení je vázáno k pojmu konceptualismu striktně polarizovanými stanovisky mezi textem a objektem, obrazem a prostorem galerijní instituce. V počátcích koketoval se závěsnou malířskou formou. Z té doby pochází například série malovaných Vlajek nebo video performance Harmony Corruption. Již našepsované plátno bylo postupně přepínáno na celkem čtyři rámy. Dalším příkladem, který využíval opět malířsky determinované prostředky je Lokální stigma. Video záznam uchovával jednoduchou přípravu a šepsování plátna před aktem malování. Principem bylo zaznamenat několik různých metod práce, jejímž společným cílem je malba na plátna. Skála byl tvůrcem plánu, podle nějž se vše řídilo.

 

Významným momentem, do nějž Skálova práce postupně vykristalizovala, je tematizace textového vyprávění, a s tím spojené hledání alternativního modu komunikace, který by mohl umožnit relevantní existenci narativu, ať už v galerijním či veřejném prostoru. V roce 2006 vznikl jeden z výrazných příkladů tohoto typu nazvaný „Výměna rukopisu“. První verzi Jiří Skála předvedl v Art in general v New Yorku a ke konci téhož roku Skála prezentoval druhou verzi projektu v Atriu Pražákova paláce v Brně. Skála zde použil metodu osvojování manuskriptu v opačném smyslu vůči verbální komunikaci, skrze niž obyčejně poznáváme druhou osobu. Tento fakt poznávání druhého je podpořen přítomností ženského i mužského subjektu. Jednalo se svého druhu o kontemplativní workshop aktualizující pojem autorství. V roce 2007 se v Galerii Hunt Kastner uskutečnila výstava „Dvě skupiny předmětů“, parafrázující esej italského myslitele Umberta Eca, v níž Skála začal zkoumat dualitu sociálně i soukromě determinovaných vztahů ke spotřební výrobě, pracovním nebo zábavním prostředkům. V roce 2010 pak vydal knihu „Jedna skupina předmětů“, ve které úloha textu a objektu dávají dohromady onen sociálně určující potenciál, který Skála nadále a systematicky rozvíjí. Základ knihy je formálně postaven na popisné formě vyprávění, strategii experimentální poezie evokující výčet strojírenských předmětů a na jejich amatérské fotodokumentaci svými uživateli. Tedy generaci umělcových rodičů (dnešních padesátníků a šedesátníků), pro něž zmíněné nástroje znamenaly způsob obživy v jasně vymezeném pracovním čase, po němž následoval čas volný, naplněný povětšinou jiným druhem činnosti.

 

Vztah mezi vyprávěním a technologickým objektem Skála následně použil při založení svého internetového blogu. Ten mu posloužil jako virtuální plocha pro zavěšování videí tzv. unboxingu. Novopečení majitelé technologických novinek současnosti (především inteligentních telefonů, počítačů nebo digitálních fotoaparátů) se natáčejí při rozbalování objemných krabicových balíků a následně tyto příspěvky sdílejí na webu. S tím souvisejí i téměř deníkové texty, kterými tito technologicky zamilovaní lidé sepisují svou zkušenost se zmíněnými předměty a opět je uveřejňují, kdesi na internetových ostrovech. Skála z kvanta tohoto obrazového a textového materiálu vybíral jen některé pro něj výrazné příklady. Texty následně buďto sám manipuloval nebo psal své vlastní verze. Dalo by se říci, že mu šlo o zachycení současné generační vrstvy spotřebitelů, kde se vyjevuje stíraní původně jasné hranice mezi zábavou a prací. Sociální rozměr této Skálovy činnosti tkví ve snaze poodhalit mechanismy, které radikálně vysvlékají naše soukromí a vstupují do sféry totálně veřejného. Text je pak nástrojem k poetizaci umělé a nehybné skutečnosti objektu, ať už symbolu touhy nebo utilitárního výrobního prostředku.

 

Platforma blogu se po ročním fungování stala důvodem k prezentaci série performativních čtení v pražské Galerii Hunt Kastner Artworks. Při této příležitosti měl Skála možnost zužitkovat koncepci svého blogu fyzicky, inspirujíc se přitom pojetím Osvobozeného divadla a scénickými koncepcemi Jindřicha Honzla, Jiřího Frejky nebo E. F. Buriana. Původní materiál „unboxingových“ videí byl v galerii střídavě promítán mezi čtením jednotlivých pasáží z blogu. Ke čtení textů byly přizvány většinou jiné osoby-neherci, jejichž minimální způsob akce redukovaný výhradně na srozumitelné a plynulé čtení (případně změnu místa vně prostoru galerie) podléhal režisérskému scénáři Jiřího Skály.

Autor/ka anotace
Radim Langer

Publikováno
2013

Profesní životopis

Studia:

1998-2004 Akademie výtvarných umění, Praha, ateliér Jiřího Davida a Vladimíra Skrepla

 

Ceny:

2009 Cena Jindřicha Chalupeckého

 

Stáže a tvůrčí pobyty:

2006

Art in General, artist residency program, N. Y., New York

Umělecký pobyt v Bukurešti, část projektu How to Do Things? – In the Middle of (No)where organizovaného uqbar-Gesellscheft für Repräsentationsforschung, Berlin

2004-2005 Quarter 21, Museums Quarter, Vídeň

2002- 2003 Postgraduální program v Palais de Tokyo, Paříž

Od roku 2004 kurátor etc. galerie, spolu s Jiřím Frantou.

Členství ve skupinách zařazených do databáze

Výstavy

Samostatné výstavy
2015
Get on with your work, Jirka!, Měsíc ve dne Gallery, České Budějovice
Between Agora and Arena (in collaboration with Tomáš Uhnák), INI Gallery , Praha
I Love Things, Silent Comrades (in collaboration with Barbora Klainhamplová and Tereza Stejskalová), INI Gallery, Praha

2014
Jabberwocky (with Bohdan Mrázek), Foksal Gallery, Warsaw, PL

2013
Monument of Coercion, SubUrban Video Lounge, Rotterdam, NL; Aleš Čermák a Jiří Skála (with Aleš Čermák), Gallery Jelení, Praha

2012
Third Family of Objects and Confrontational Readings, hunt kastn er, Prague

2010
Messages in an Emergency, Czech Center New York, N.Y., USA
You are the Object, I am the Pronoun, Václav Spála Gallery, Prague

2007
Two Families of Objects, hunt kastner, Prague

2006
Výměna rukopisu / Exchange of Handwriting, Moravian Gallery, Pražákův palác Atrium, Brno
Exchange of Handwriting, Art in General, New York, N.Y., USA

2005
The Pacific Has no Memory, Galerie Eskort, Brno

2004
Local Stigma, FUTURA, Prague
DOS, Labour Union House, public art project on a billboard, Prague

2002
Hygiena, Galerie Display, Prague

2001
Microfiltration, (with Marek Ther), Galerie Jelení, Foundation and Center for Contemporary Arts, Prague
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
The production of too many useful things results in too many useless people, Studio Gallery, Budepest, HU
Families of Objects, Random Institute, Zurich, CH
Unblinkingly, Futura Gallery, Praha
Silver Lining - 25th anniversary of The Jindrich Chalupecký Adward, National Gallery, Modern Collection Veletrzni Palace, Praha
Families of Objects, Abrons Arts Center, New York, USA.

2014
Litany of Precariat, Physical Exercises With Digital Images, Berlínskej model, Praha
The Sky is Blue in Some Other Way: A Diagram of a Possible Misreading, Galería Elba Benítez, Madrid, ES
Goodbye Sadness, Desire, Lassitude, Appetite, Pleasure, La Galerie, Centre d’art contemporain, Ville de Noisy-le-Sec, Paris, FR

2013
The Earth Turns and All Things Slip Away, curated by Edith Jeřabková and Jiří Kovanda, hunt kastner, Prague

2012
Ça & là (This & There), curated by Claude Closky, Fondation d´entreprise Ricard, Paris
Family Talk, curated by Marco Antonini, Futura, Prague
Beginning of the Century, curated by Pavlina Morganová, Pilsen Regional Gallery, Pilsen
Between the First and Second Modernity, 1985-2012, curated by Jiří Ševčík, Edith Jeřábková and Jana Ševčíková,
National Gallery in Prague at the Veletřžní Palace, Prague
A Plea for Tenderness, curated by David Raymond Conroy, Seventeen Gallery, London, UK
The Eleventh Hour, curated by Michal Novotny, FUTURA, Prague

2011
Young Visual Artist Awards, curated by Rita Kalman, Tijana Stepanovic and Lucia Gavulová, Slovak National Galerie,
Bratislava, SK
Mistrust of the Inteligencia, curated by Pavel Sterec and Tereza Stejskalová, Open Gallery at the Foundation and Center
for Contemporary Arts, Bratislava, SK
12 POINT: Petr Babák, Petr Bosák, Robert Jansa, Jiří Kovanda, Jan Nalevka, Radim Pesko, Jiří Skála, Jan Šerých, curated
by Adela Svobodova, 35m2, Prague
Les amis des mes amis sont mes amis, Hommage a Ján Mančuška, Galerie Jocelyn Wolff, Paris, FR
VI NEW ZLIN SALON, Zlin Regional Art Gallery, Zlin
Sculpture in the Street II, curated by Karel Cisar, organized by DUMB: Brno House of Arts, streets and public spaces in
Brno
The Other Tradition, curated by Elena Filipovic, Wiels Contemporary Art Centre, Brussels, BE

2010
U bUdU tU bUdU, curated by Viktor +cech, Skolska 28, Prague, CZ
Jindřich Chalupecký Award Winners – 20 Years, Dox Center for Contemporary Art, Prague
Image at Work, curated by Helena Holmberg, a project initiated by Xposeptember, Romanian Culture Institute,
Stockholm, Sweden
There has been no Future, There will be no Past, ISCP, New York, N.Y., USA
A Map Bigger than its Surface, Rotor Gallery, University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden
Space Demonstration, curated by Ladví, Street for Art Festival, BLOX Docasne centrum umeni by TOUAX, Prague
After Velvet, curated by Sandra Baborovská, Prague City Gallery, House of the Golden Ring, Prague
Gaspard of the Night, curated by Vaclav Magid, FUTURA, Prague
Oral Fixations, Jiří Skála and Radím Labuda, gumSTUDIO, Carrara, Italy

2009
Chalupecký Award finalists exhibition, DOX Center for Contemporary Art, Prague
The Situation, 3rd Moscow Biennale of Contemporary Art, curated by Elizabeth Grady, Solyanka Gallery, Moscow,
Russia
SKUTR II, Biennale of Young Artists, Kopplovas Vila, Trnava, Slovakia
Psychologie budoucností, A.M.180, Prague

2008
2008 Jindřich Chalupecký Award Finalists Exhibition, House of the Lords of Kunštát, House of Arts, Brno
X+X 2008: 10 plus 10 artists from the Pilsen and Oberfalz region, curated by Jurgen Huber and Edith
Jerabková, Galerie Klatovy / Klenová, Klatovy
ARS TELEFONICA, site-specific interventions in phone booths, Centre for Visual Introspection, Bucharest, RO
6th Biennale of Young Artists, curated by Karel Císář, Prague City Gallery, House of the Stone Bell, Prague
Die Gehilfe, Galerie Klatovy / Klenová, Klatovy
Monument to Transformation, Fragment # 6: Labour Day, (with Gintaras Makarevicius & Ciprian Muresan),
LABOR,Budapest, Hungary2007
25 Years Later: Welcome to Art in General, UBS Art Gallery, New York, N.Y. , USA
FORM FOLLOWS... RISK, curated by Jana and Jiri Švečík, Karlín Studios and FUTURA in Prague & Slovak
National Gallery, Bratislava, Slovakia
Gross Domestic Product, curated by Kryštof Kintera, Prague City Gallery, Municipal Library, Prague
Festival of Regions 2007, Exits and Dead-ends, region of Kirchdorf-Krems, Austria
Autovision, (with Ondrej Brody, Viktor Freso & Evzen Simera), Old Town Hall, Prague City Gallery

2006
tranzit: Auditorium, Stage, Backstage - An Exposure in 32 Acts, curated by Vít Havránek, Frankfurter Kunstverein,
Frankfurt, Germany
ACNE, Contemporary Czech Painting from the Richard Adam Collection, Rudolfinum Gallery, Prague
I Invited Some Friends to Come and Watch, curated by David Kulhánek, Galerija M. Kraljevic + Galerija Nova, Zagreb,
Croatia
I, an exhibition in 3 acts, curated by Vit Havranek-Tranzit CZ, FUTURA, Prague and Galerie Grafisches Kabinett, Vienna,
Austria
Slepí muži přeměřují slona / Blind Men Measuring an Elephant, curated by Rafani, Gallery C2C, Prague
How to Do Things? – In the Middle of (No)where…, International Center for Contemporary Art, Bucharest, Romania,
and Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin, Germany
Office Art, curated by Zuzana Štefková, Gallery C2C, Prague

2005
1811197604122005, organized by Galerie Display, Plan B, Cluj, Romania
Narrow Focus, Tranzit Workshops, Bratislava, Slovakia
Definition of Everyday, Prague Biennale 2, curated by Vít Havránek and Karel Císář, Karlín Hall, Prague
5th Biennial of Young Artists, curated by Karel Císář, Prague City Gallery, House of the Stone Bell, Prague
The Need to Document, curated by Vít Havránek, Kunsthalle Baselland, Basel, Switzerland
Markéta Vaňková, (with Ondřej Brody, Viktor Frešo, Evžen Šimera, Marek Ther), Galerie NoD, Prague

2004
2004 Jindřich Chalupecký Award Finalists, Brno House of Arts, Brno
Take it Personally, A.M.180, Prague
The 3rd Seoul International Media Art Biennale, Seoul, South Korea

2003
Incomprehension, Palais de Tokyo, Paris, France
GNS, Palais de Tokyo, Paris, France
Art Klazma, Moscow, Russia
Imagética, Curitiba, Brazil

2002
Výtah, public art project, Řipská street, Prague
00. Exhibition Which Grows from the Middle, Palais de Tokyo, Paris, France

2001
1st Tirana Biennale, Tirana, Albania
Glued Intimacy, curated by Vít Havránek, Galerie Jelení, Foundation and Center for Contemporary Arts, Prague
Casino, Galerie NoD, Prague
The Japan Crossing, a project with Mark Ther

2000
Source of New Style, Prague Castle Riding Hall, Prague
Enclave, Kamenická Street, Prague
Spring Wankers, Myslíkova Street, Prague
Autumn Sleeper, Myslíkova Street, Prague

Monografie, katalogy, publikace

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu