Jiří Surůvka svou prací obohatil podobu českého umění druhé poloviny 90. let a v oblasti performance i jeho následný vývoj. Vstoupil na uměleckou scénu s jasnou hodnotovou orientací a z tohoto východiska začal nahlas a s nadsázkou pojmenovávat a rozkrývat skutečnosti, které jsou v rozporu s obecnou morálkou. Ve svých obrazech, objektech, fotografiích, digitálních obrazech, videích a performance provádí srozumitelnou, intelektuální manýry prostou, kritiku společnosti, která má, díky své jednoduchosti a humoru, šanci splnit svůj účel. Jiří Surůvka získal respekt rovněž díky svému přímému osobnímu nasazení, které Jana a Jiří Ševčíkovi popisují jako 'jakýsi dada-body-art'.
Performance se věnuje od poloviny osmdesátých let. Nejprve okrajově v rámci hudební skupiny Vzhůru do dolů (1984), o rok později začal vystupovat společně s bratrancem Petrem Lysáčkem, se kterým v roce 1992 založili Předkapelu Lozinski věnující se převážně performance při vernisážích. V roce 2005 se rozšířili o Františka Kowolowského a transformovali na skupinu František Lozinski o.p.s.. Mezi činnosti Předkapely Lozinski (nebo také Duo Lozinski) patří mimo jiné založení a organizace festivalů Malamut performance meeting v Ostravě.
Z jeho individuálních akcí je známá především postava Batmana a postava Policisty. Symbolický kostým vytváří významové pozadí pro jednotlivé dramatické scény. Přestože Surůvka připravuje performance pro konkrétní místo (obvykle vstupuje se svými akcemi do veřejného prostoru) a jsou otázkou okamžiku, existuje z nich řada záznamů, které jeho tvorbu zpětně rekonstruují. Surůvkova práce je provázaná. Například postava Batmana není jen figurou z performance, ale je předmětem několika fotografií (např. Batman Home) nebo předlohou pro monochromní objekt Otcovství (2003), tamvomodrou sochu Batmana v životní velikosti na gynekologickém křesle těsně po porodu držící v rukou malého Batmana. Podobně kabaret Návrat mistrů zábavy, který založil se svými přáteli v roce 1998, funguje jako dočasné mizející dílo, cyklus fotografií Postavy kabaretu Návrat Mistrů zábavy stojí sám o sobě jako dílo nové, s odlišnou informací, ale přesto zaznamenávající uplynulou situaci.
Videa Jiřího Surůvky jsou buď dokumentace performance nebo koncipovaná videoperformance jako jsou Zprávy (2004) a videa sestříhaná pro jednotlivé pokoje bytu k výstavě Pozvání na návštěvu (instalace s Ilonou Neméth při Benátském bienále, 2001). Víceméně jde o ironické a humorné koláže, kdy využívá postupy nepřítele k jeho odzbrojení.
Surůvka není svazován formálními limity. I v uceleném cyklu Strůjci války (1996-2008) se vedle sebe objevují obrazy a počítačové airbrushe. V této sérii zobrazoval polidštěné ovoce (např. figura s hlavou hrušky) při zaníceném kulturním aktu (hře na různé hudební nástroje) na pozadí válečných hrůz. Neodadaistickou interpretaci války prováděl i v dalších pracích, kdy v počítači nasadil na místo hlavy citrón a zelí dvěma obětem koncentračního tábora a pojmenoval dílo po slavné umělecké dvojici Gilbert&George nebo v další manipulované fotografii nazývanou Dvojčata vytvořil v duchu Warholovkého pop-artu portréty dvou dětí, které jasně odkazují k osobě Adolfa Hitlera a jeho propagandistické zálibě fotit se s malými dětmi.
Od roku 2003 pedagogicky působí na Ostravské univerzitě jako vedoucí ateliéru Nová média.
2010 International art sympozium Hradec, zámek Hradec nad Moravicí, CZ
2009 Kravín/Cowhouse, Hradec n.M.-Filipovice, CZ
Spaces World artists programme, Cleveland, Ohio, USA
2008 Miners on the horses/ Horníci na koních, symposium, Albertovec, CZ
Sympozium XXL, Louny, CZ
2004 Stipendium Ateliers Hoeherweg, Düsseldorf, Německo
Sympozium, Důl Michal, Ostrava, CZ
2002 Stipendium Künstlerhaus Schlos Balmoral, Bad Ems, Německo
2000 Stipendium Kultur-Kontakt, Wien, Austria
1999 Rezidenční pobyt CSU, zámek Čimelice
1998 Grant od Nadace a centra pro současné umění na dvouměsíční stipendijní pobyt v USA
1997 Zvláštní cena poroty I. zlínského salonu mladých
1992-1994 středoškolský učitel
1984-1992 Studium učitelství českého jazyka a literatury, FF OU Ostrava
Vaňous Petr: Umění pro malé i velké, Ateliér, roč. 14, č. 43/ 2001, s. 5
Mikolášek Martin: Psí útulek, A2 kulturní týdeník, roč. 3, 13/2007, s. 8
M. Ticháčková, Stipendisté - 4 x jinak, A2 4/09
Jiří Přibáň: Poznáváte se?!, Novinky.cz, 9. 12. 2010
Čujanová Dagmar: Kamera skura, Duo Lozinski a Record, Ateliér č. 3, 5. 5. 2004
Balabán Jan: Surůvka v Domě umění, Ateliér č. 10, 15. 5. 2003
Lindaurová L.: Vize ostravského barda, Umělec, č. 2, 1997