Jitka Hanzlová ve svých fotografických sériích opakovaně sleduje vztah mezi jednotlivcem a kontextem, ve kterém žije; zkoumá způsoby, jak domov a okolí nesmazatelně utvářejí identitu. Ať už se jedná o každodenní výjevy ze života na severočeské vesnici, portréty žen z afro-karibské komunity v Londýně či poetické snímky lesů, autorčinými fotografiemi kontinuálně prostupuje investigativní zájem o jednu z nejzákladnějších lidských potřeb – někam patřit. Ta je u ní logicky zesílena vlastním nuceným exilem v německém Essenu, který se jí stal po útěku z komunistického Československa v roce 1982 útočištěm a autorsky ji výrazně formoval.
Cestu svého heuristického zkoumání započíná v klíčové sérii Rokytník (1990–1994), ve své rodné vesnici na Náchodsku, kam se po pádu berlínské zdi a po dlouhých devíti letech vrací. Hanzlová pomocí fotoaparátu znovuobjevuje místo, jehož současně je a již není součástí: vidíme pověšené prádlo v zahradě plné lučního kvítí (Bez názvu, 1997), chlapce hrajícího si s kozou na kopci s výhledem na vesnici (Bez názvu, 1991), hajného se zastřelenou srnou (Bez názvu, 1995), šťastného otce vyhazujícího syna do vzduchu (Bez názvu (Petr Flying), 1992) – zachycené portréty postav, předmětů či krajin reprezentují opravdovost a stálost všedních dnů v místě, jež se stalo jakousi časovou schránkou ve světě plném možností, kde se v průběhu let změnilo až příliš mnoho. Minulost je předkládána jako harmonická, ale zároveň nesmírně vzdálená: nelze se již vrátit zpět.
Souběžně k Rokytníku vzniká analogický soubor Bewohner (1990–1994; německy „obyvatel“). Ten nás přenáší do urbánního prostředí evropských měst – oproti takřka idylické, reflektované nostalgii Rokytníku se setkáváme se zastavěnou, přísně strukturovanou krajinou; její obyvatelé (lidé, zvířata) se zdají být izolovanými a odcizenými objekty: navzdory svobodě moderního, „západního“ světa jsou uvězněni v dehumanizujícím, živoucím organismu velkoměsta, přesně jako tučňák zoufale se snažící uniknout ven skrze sklo v akváriu (Bez názvu, 1990). Podobný kontrast vyvolávají i snímky z pozdějšího Hier (2005–2010), kde jsou vedle sebe stavěny romantizující záběry české krajiny (Bez názvu (Hortensienbaum), 2005) a industriálního Essenu (Bez názvu (Stadium), 2008): obě místa jsou autorce domovem, nelze si však nepovšimnout jistého pnutí.
Dalším důležitým znakem pro práci Hanzlové je zájem o portrét, zejména ženský, vysledovatelný již v prvních dvou sériích. V rámci celého projektu jej pak poprvé realizuje ve Female (1997–2000), dále jej zkoumá v Brixton (2002) a konečně naplno rozvíjí v hommage Leonardovi da Vinci s názvem There Is Something I Do Not Know (2007–2013). Ačkoli se tematicky jedná o rozdílné cykly, Hanzlová ani zde neopouští zastřešující téma identity a základní potřeby člověka někam patřit. Ve Female svou pozornost obrací k sobě samé, ke své vlastní osobě jakožto ženě. To také vytváří premisu, na základě níž se identifikuje s portrétovanými nejrůznějšího věku, národnosti a povolání (Cathana, Uptown, 1999; Mae, Coney Island, 2000): ženství je vnímáno jako „první rozdíl, který je už od počátku zapsán v našem pase a průběžně propojen s mnoha otázkami“[1] – i proto zde autorka užívá pojem „female“ namísto „woman“. Nesnaží se ovšem o objektivní sanderovskou typologii (ženské) části společnosti; je spíše črtou ženské individuality, svobody; emočním, velmi citlivým, neverbalizovaným prohlášením.
V následujících sériích se tato premisa ztotožnění se s portrétovanými vytrácí – fotografické chiaroscuro portréty inspirované renesančními mistry v There Is Something I Do Not Know představují zinscenované studie různých identit, které na sebe člověk může brát (Bez názvu, Julia, 2011; Bez názvu, Greco, 2011); Brixton pak dokumentuje skupinu afro-karibských žen v londýnském Brixtonu, jež se ocitly v podobné situaci jako kdysi autorka v německém exilu – s pocitem, že jsou v novém domově cizí (Bez názvu(Nana), 2002; Bez názvu(Black), 2002).
Vezmeme-li v úvahu fotografickou praxi Jitky Hanzlové, zdá se, že i autorka sama si něco z tohoto původního pocitu dislokace zachovává, a to i po více jak třiceti letech života mimo svou domovinu. Nadále se vrací do rodného Rokytníku, znovuobjevuje jeho tradice, lesy (cyklus Forest, 2000–2005); stejně tak ale pokračuje ve zkoumání tradic (cyklus z Japonska Cotton Rose, 2004, 2006) či identit (cyklus Horse, 2007–2014) jejímu češství naprosto cizích. Autorčiny fotografie jsou lyrickými konstatováními, mosty ke vzpomínkám, jež se stávají základem pro budoucnost[2]. Právě tento cyklický vztah mezi blízkostí a vzdáleností, ztrátou a znovuobjevováním Hanzlové umožňuje kontinuálně konfrontovat svou vlastní identitu – v novém kontextu a s novými zkušenostmi člověk vždy nejen něco ztratí, ale také získá.
[1] Jitka Hanzlová v rozhovoru s Pavlem Baňkou, Fotograf č. 1 / Portrét, 2002, s. 42
[2] Berger, John: „Preface“ in Jitka Hanzlová: Forest, Steidl, London, 2006
Studium:
1987–1994
Vizuální komunikace/fotografie Folkwang University of the Arts, Německo
2005–2007
hostující profesorka na Academy of Art Hamburg (HfbK) Hamburg, Německo
2012–2016
hostující profesorka na Zurich University of the Arts (ZHdK), Curych, Švýcarsko
Ocenění:
2007
Paris Photo Prize for Contemporary Photography, Francie
2003
Grand Prix Award – Project Grant 2003, Arles, Francie
2002
The Citibank Photography Prize 2003, Londýn, UK (nominace)
1999
The Citibank Photography Prize 2000, Londýn, UK (nominace)
1998
Scholarship, Stiftung für Kunst und Kultur des Landes NRW, Düsseldorf, Německo
1995
Scholarship DG BANK Frankfurt, Německo
European Photography Award 1995, Německo
1993
Otto Steinert Preis, Německo
2017
Cotton Rose, monografie, esej Ulf Erdmann-Ziegler, Steidl Verlag Göttingen
The History of European Photography 1900 – 2000, volume 3, Central European House of Photography, Bratislava, SK
Seht, da ist der Mensch / Behold the Man, Kunstmuseum Kloster Unser Lieben Frauen, catalogue, Magdeburg, Německo
Umbrüche: Industrie – Landschaft – Wandel, MuT – Museum unter Tage, Stiftung Situation Kunst, Bochum, Německo
The Photographic I – Other Pictures, S.M.A.K. Gent, cahier, Belgie
2016
Trockenhauben lügen nicht, Alexandra Wach, a r t magazin, Německo
Pferde ohne Mädchen, with an Essay by Ulf Erdmann Ziegler, B L A U Kunstmagazin Nr. 16/2916, Německo
Mit anderen Augen /With Different Eyes. Das Porträt in der zeitgenössischen Fotografie, The Portrait in Contemporary Photography, Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur, Kolín, Kunstmuseum Bonn, catalogue, Snoeck Verlag, Německo
2015
HORSE, monografie, předmluva John Berger, Koenig Books, Londýn, UK
Queen Size Female artists from the Olbricht Collection, catalogue, Me Collectors Room Berlin, Německo
Beastly/Tierisch, catalogue, Fotomuseum Winterthur, Spector Books, Švýcarsko
European Portrait Photography since 1990, Frits Gierstberg, BOZAR Books and Prestel Publishing, Munich, London, New York
2014
Train Your Gaze, 2nd ed., Bloomsbury Publishing, Londýn, UK
Selbstbewusst, stark und geheimnisvoll, Christa Benzer, derStandard, Rakousko
Des Pferdes Seele, Kunstmagazin Parnas, Vídeň, Rakousko
2013
HIER, monografie, esej Terezia Mora Koenig Books, Londýn, UK
John Berger, Understanding a Photograph, Penguin Books, Londýn, UK
No place like home, catalogue, Kunsthalle HGN Dudenstadt, DZ Bank, Německo
Artists for Tichy – Tichy for Artists, Collection Foundation Tichy Ocean, catalogue, GASK Kutná Hora, Česká republika
2012
Jitka Hanzlová, texty Isabel Tejeda, Zdenek Felix, John Berger, Terezia Mora, Jesús Carrillo Castillo, Fundacion Mapfre, Madrid
Der Mensch und seine Objekte, catalogue, Museum Folkwang Essen, Steidl Verlag, Německo
Magisch aufgeladen, by Georg Imdahl, Süddeutsche Zeitung, 3.4.2012, Německo
Landschaft als Weltsicht, catalogue, Kunstsammlungen Chemnitz, Wienand Verlag, Německo
Stedelijk Collection – Reflections on the Collection of the Stedelijk Museum Amsterdam, catalogue, nai010 publishers, Nizozemsko
2011
Jitka Hanzlova/Annette & Rudolf Kicken Berlin, Cahier 2, eseje Janos Frecot, Rudolf Sagmeister, Kicken Berlin
XL Photography, Art Collection Deutsche Börse, catalogue, Hatje Cantz, Německo
Photography Calling, catalogue, Sprengel Museum Hannover, Steidl Verlag, Německo
Aires de jeux, champ de tensions, Urban Photography in Europe from 1970’s, catalogue, Pavillon Populaire, Montpellier, Francie
2010
Landschaft ohne Horizont, catalogue, Museum Schloss Moyland, Verlag für moderne Kunst, Německo
Ruhrblicke, Sanaa, Zeche Zollverein, Essen, catalogue, Steidl Verlag, Německo
Henze Project, fifteen Portraits, Ikonen des Selbstseins, Marietta Pieckenbrock, RUHR., Německo
Monopol #5/2010, portfolio, HIER, essay by Ulf Erdmann-Ziegler, Německo
The Sublime (Documents of Contemporary Art), Whitechapel, Simon Morley, Londýn, UK
2009
The Museum, The Collection, catalogue, Museo di Fotografia Contemporanea, Cinisello Balsamo, Milan, Itálie
Sehnsucht nach dem Abbild – Das Portrait im Wandel der Zeit, catalogue, Kunsthalle Krems, Rakousko
Das Porträt. Fotografie als Bühne, catalogue, Kunsthalle Wien, Wien, Rakousko
PastPresentFuture, catalogue, Bank Austria Kunstforum, Wien, Rakousko
WELT – BILDER 3, catalogue, Helmhaus Zürich, Verlag für moderne Kunst, Curych, Švýcarsko
2008
Stille Landschaften, catalogue, Städtische Galerie Lüdenscheid, Německo
Verschwindende Landschaften, catalogue, Nadine Barth, DuMont – Buchverlag, Kolín, Německo
2006
In the Face of History, European Photographers in the 20th century, catalogue, Barbican Centre, Londýn, UK
Die Liebe zum Licht. Fotografie im 20. und 21. Jahrhundert, catalogue, Kunstmuseum Celle, Německo
Fotomuseum Antwerpen, magazine, Belgie
Vitamin PH, catalogue, Phaidon, Londýn, UK
ONE OF A KIND, Portraits from LaSalle Bank Photography Collection, catalogue, LaSalle Bank N.A. Chicago, USA
Orion magazine #11/12 2006, John Berger: Betwen Forest, MA/USA
Der Kontrakt des Fotografen, catalogue, Akademie der Künste, Berlin, Německo
Encyclopedia of Twentieth-Century Photography, 3-Volume Set, Lynne Warren, Routledge, New York, USA
2005
FOREST, monografie, esej J. Berger, Steidl Verlag, Německo
Der Traum vom ich, der Traum von der Welt, Aus der Sammlung des Fotomuseums, catalogue, Fotomuseum Winterthur, Švýcarsko
EVN Sammlung 95/05, Kunst und Diskurs vor und nach Rokytník, catalogue, Verlag der Buchhandlung Walther König, EVN Sammlung, Rakousko
Japan Today vol. 7, catalogue, EU-Japan Fest Japan Commitee, Tokyo, Japonsko
Yes, Yes, Yes, Yes, catalogue, Collection Olbricht, Edition Braus, Německo
Donna, Donne, catalogue, ART for the World, A. von Fürstenberg, Guinti Editore Firenze-Milano, Itálie
2004
Photobienale 2004 Moscow, catalogue, Moskva, Rusko
15 Years Deichtorhallen Hamburg, Benefiz-Exhibition, catalogue, Deichtorhallen Hamburk, Německo
The Photograph as Contemporary Art, catalogue, Thames and Hudson, world of Art, Charlotte Cotton, Londýn, UK
Pingyao international Photography Festival 2004, catalogue, Pingyao, Čína
2003
Citibank Photography Prize 2003, catalogue, The Photographer’s Gallery, Londýn, UK
Innatura X, Biennale Internazionale di Fotografia, catalogue, Turín, Itálie
Kids-wear – Nr. 17, Kolín, Německo
Granta Diary, Londýn, UK
Art and Photography, catalogue, David Company, Phaidon, Londýn, UK
Yet Untitled, catalogue, Sammlung Bernd Künne, Städtische Galerie Wolfsburg, Hatje Cantz, Německo
2002
BLINK, catalogue, Phaidon Press, Londýn, UK
Fusion cuisine, catalogue, Deste Foundation, Centre for Contemporary Art, Athens, Řecko Contemporary Art Project, catalogue, Seatle Art Museum, Seatle, USA
2001
Bewohner, monografie, 2. Edition, Richter Verlag, Fotomuseum Winterthur, Švýcarsko
Instant City, catalogue, Centro per l'arte Contemporeanea Luigi Pecci, Museo de Pecci, Prato, Baldini & Castoldi, Milán, Itálie
Frauen sehen Frauen, catalogue, Lothar Schirmer, Schirmer/Mosel Verlag, München, Německo
Without Hesitation, catalogue, The Olbricht Collection Part 2, Neues Museum Weserburg und GAK, Bremen, Edition Braus, Německo
2000
FEMALE, monografie, Schirmer/Mosel Verlag München, Deichtorhallen, Hamburg, Germany
The City Bank Private Bank Photography Prize 2000, catalogue, The Photographer's Gallery, Londýn, UK
ZOO, Issue 5, Londýn, UK
Fashions of the Times, The New York Times, The Odyssey Issue, Fall 2000, NY, USA
Schnitt 2000, catalogue, Kunstverein Düsseldorf, Richter Verlag/Kunstverein Düsseldorf, Německo
Die Welt als Ganzes, catalogue, ifa und Hatje Cantz, Německo
1999
Vielsalm, monografie, Sunparks Art Project, Belgie
Another Girl, Another Planet, cahier, Lawrence Rubin, Greenberg Van Doren, Fine Art, New York, USA
Schön ist es auch anderswo..., catalogue, Rheinisches Industriemuseum, Oberhausen und Umschau/Braus, Heidelberg, Německo
1998
Otto Steinert Preisträger 1979–1998, DGPh, catalogue, 1998, Německo
Flash Art X/98, Itálie
Das Versprechen der Fotografie, catalogue, Collection DG Bank, Frankfurt, Německo
1997
Rokytník, monografie, Museum Schloß Hardenberg, 1997, Německo
art X/97, Německo
1996
Bewohner, monografie, Frankfurter Kunstverein
1996 Art Grant, DG BANK Frankfurt 1995/96, Německo
1995
Rokytník, cahier, Centre de Photograpie de Lectoure und Galerie d ́Chateau d ́Eau, Toulouse, Francie
Creative Camera IV/V/95, Londýn, UK
Deutscher Photopreis 1995, catalogue, Německo
European Photography Award 1995, catalogue, Německo
Manifesta 1, new european bienal of contemporary art, catalogue, Rotterdamm, Holland
1994
Im Fremden Land, catalogue, Cooperation with Goethe Institut München and Ute Eskildsen, Museum Folkwang Essen, Německo
1992
Tschechoslowakische Fotografie im Exil, catalogue, Mánes, Praha, Česká republika
1988
Stern No 39/89, Man nennt es Schule, Reportage about an Asylum school in Germany
http://www.yanceyrichardson.com/artists/jitka-hanzlova
https://www.deutscheboersephotographyfoundation.org/en/collect/artists/jitka-hanzlova.php
https://www.georgkargl.com/en/artist/jitka-hanzlova
https://www.nationalgalleries.org/art-and-artists/artists/jitka-hanzlova
https://fotografmagazine.cz/magazine/portret/portfolia/jitka-hanzlova/
https://ursstahel.ch/a-different-flow-of-time-jitka-hanzlova