Jolana Havelková patří k nepřehlédnutelným autorkám současné fotografie. Některé její práce ale není možné včlenit do tradičních kategorií či jednoznačně přiřadit k určitému médiu. Průběžně překvapuje novými, odlišnými přístupy. Obecně se dá říci, že se dlouhodobě zabývá médiem fotografie a jeho užitím v současném umění, od přímého nemanipulovaného obrazu až k těm pracím, které vznikly jako výsledek kombinací dalších různých technik a postupů.
V projektu Hledání místa využívala princip mail artu, vznikly osobité deníky. V cyklu Podoby mých přátel (od r. 1996) zpracovává téma identity, fotografuje své známé, přátele a rodinu, lidi různých generací a společenských vrstev a to bez oblečení či jiné vnější identifikace. Deníkové záznamy rozvíjí v cyklu Něco o mně (od r. 1999), kdy vzniká série autoportrétů vytvořených náhodným záběrem automatu. V cyklu s názvem Dočasná setkání (od r. 1999) představuje fotografie magických portrétů na hranici reálného a snového světa. V celé šíři její tvorby se pak objevují v různých obdobích práce, které by se daly charakterizovat jako minimal art – například cyklus krajinných detailů Co zbylo z léta (od r. 2000), soubor fotografií vzniklých z oskenovaných dětských oblečků, ve kterém se zabývá tématem rodičovské lásky (Pravidelná dávka emocí, od 2002), cyklus krajina 06, nasnímaný mobilním telefonem a prezentovaný většinou jako projekce fotografií, První bruslení (od roku 2008) zaznamenávající stopy dětských bruslí na ledě nebo soubor zabývající se vnímáním reálného a fiktivního prostoru s názvem Původní plán (od roku 2008). Od roku 2005 pracuje s přeměnou notových záznamů zejména skladeb Františka Kmocha, které po oskenování dotváří v počítači (Návrh na změnu partitury). Vznikají obrazy, v nichž mnohdy převládají už jen geometrické tvary s částmi not. Nejblíže mají partitury k postupům užívaným v lettrismu, jenom fascinace písmem je nahrazena fascinací notami, jejich tvary, rytmem, dynamikou.
Slezská univerzita v Opavě
Institut tvůrčí fotografie, Opava
Kurátorské projekty a organizace (výběr):
2000
Karel Kašpařík, Fotografie ze sbírky Moravské galerie v Brně, PHP, Praha (iniciace výstavy, komisařka výstavy, text v katalogu)
2000
Bedřich Grünzweig, Galerie In Focus, Kolín nad Rýnem, Německo
1998
Retrospektiva Bedřicha Grünzweiga, Fotogalerie U Řečických, Praha (příprava katalogu)
1997
Intermediální projekt (VŠVU v Bratislavě), Fotogalerie U Řečických, Praha, (iniciace výstavy, komisařka výstavy, příprava katalogu)
1994
Status Nascendi, Kostel Všech Svatých, Kolín (příprava katalogu Status Nascendi)
1993–2009
Fotografický festival Funkeho Kolín; spoluzakladatelka festivalu, podílí se na koncepci a organizaci festivalu, kurátorka vybraných výstav, spolupráce na přípravě katalogu, texty k výstavám
Další aktivity (výběr):
Kniha autorských fotografií o Kolíně s textem Josefa Škvoreckého, vydalo nakladatelství Kant, Praha 2001
Publikace Mezi nebem a zemí – fotograf Bedřich Grünzweig, Kovalam, 1999 Spolupráce na televizním filmu Fotograf František Drtikol (režie Jiří Holna, 2000)
Spolupráce na dokumentárním filmu Slovo a obraz podle Tomáše Špidlíka (režie Jiří Holna, 2008)
Jiří Hůla: Debut roku, Revue fotografie, 1/95, str. 32
Jolana Havelková (vlastní text o sobě): Hranice fotografie, Labyrint revue, č.8, 1995, str.25
Tomáš Pospěch: Hledání místa, katalog k výstavě , Jolana Havelková a Zuzana Vasko, Kouřimská brána, Kutná Hora, 1997
Kamil Nábělek: Jedna věc bez druhé, katalog k výstavě Jolany Havelkové a Svatopluka Klimeše, galerie Via Art, Praha, 1996
Vladimír Birgus, Jan Mlčoch: Akt v české fotografii, s. 173, nakladatelství Kant, Praha, 2000
Martina Pachmanová: Dočasná setkání, katalog k výstavě, galerie Václava Špály, Praha, 2002
Kamil Nábělek: Něco o mně, katalog k výstavě, galerie Raketa,Ústí n.Labem, Praha, 2004
Vladimír Birgus, Jan Mlčoch: Česká fotografie 20. století, s. 131–132, Uměleckoprůmyslové museum v Praze a nakladatelství Kant, Praha, 2005
Josef Moucha, Helena Musilová: Fotogenie identity, fotografie na přebalu knihy, s. 288–293, nakladatelství Kant a Pražský dům fotografie, o.p.s., Praha, 2006
Pavel Vančát: krajina 06, katalog k výstavě, Ateliér Josefa Sudka, Praha, 2007
Petr Vilgus: V nekonečnu možností, DigiFoto, s.42-47, Brno 2/2008
Petr Veselý : Zpřítomnění IV, bienále Dolní Kounice, Brno 2008
Vladimír Birgus, Jan Mlčoch, Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts, spolupráce více subjektů, nakladatelství Kant, 2009, str. 284
Martin Vlček: krajina 06, Revolver Revue, s.12-17, č.76, Praha, 2009
Lenka Sedláčková: Paralelní světy, Art + Antiques, s. 42-44, Praha 6/2010
Mezi nebem a zemí – fotograf Bedřich Grünzweig. Kovalam, 1999.