Josef Daněk patří ke generaci autorů ovlivněných postmodernou a zároveň vyrůstajících v silně konceptuálně orientovaném kulturním prostředí Brna přelomu 80. a 90. let. Jedním z výrazných, typických znaků jeho tvorby je její různorodost: vyjadřuje se kresbou, malbou, objektem, performancí, literárním či scénickým textem nebo výpravou. Racionalizované využívání eklektických forem mu slouží k vyjádření postoje i provokaci.
Na samém počátku své tvorby se věnoval neoexpresivní kresbě s neokonceptuálním obsahovým rámcem. Právě obsahová, postmoderně pojatá práce, sledující ústřední obsahovou linii s obecně přítomnou tematizací paradoxu, se stala spojujícím tmelem jeho heterogenní práce. První ucelený soubor kreseb, nazvaný Významová anatomie, pochází z poloviny osmdesátých let. Zachycuje proces myšlení o lidském těle a mentalitě. Součástí těchto kreseb jsou texty, které posloužily jako výchozí materiál pro Daňkovy četné, především vernisážové performance.
Během druhé poloviny osmdesátých let se projevil jeho performativní přístup k tvorbě v práci na objektech z tavených umělých hmot, v plastelínové malbě, již pojímal jako jako model malby a výpravných performancí, jež často vznikaly ve spolupráci s výtvarníkem a sociologem B. Rozbořilem.
V devadesátých letech připravil řadu monografických výstav komentujících nostalgii po návratu k přirozené zobrazivé formě. Jedná se především o projekt Nekonečná kresba (Moravská galerie 1995) nebo autorovu průběžnou práci na objektech, vytvářených destrukcí předmětů z plastických hmot, zejména hraček. V této době také inicioval, a spolu s T. Petiškovou připravil, řadu uměleckých symposií, například Malba plastelínou nebo Výstava pro zvířata, produkovaných ve spolupráci s Galerií Sýpka.
Daňkovy rozsáhlé scénické performance se v tomto období konaly v otevřeném přírodním nebo městském prostoru, ale také v sálech HaDivadla nebo Divadla Husa na provázku v Brně. Důležitým partnerem a také iniciátorem těchto teatralizovaných performancí se stal performer a hudební skladatel Zdeňek Plachý.
V současné době se Josef Daněk věnuje především literárním textům a divadlu a také výstavní a performační spolupráci s Frozen Academy, jejíž členové pocházejí z Ateliéru kresby na FaVu Brno (v roce 2007 zrušeného).
Vzdělání:
1992–1993
student scénografie na Janáčkove Akademii Múzických Umění v Brně
1980–1989
student Pedagogické fakulty UJEP, Brno
Zaměstnání:
2007
založil spolu s K.G. Hayem „Frozen Academy“ v Larroque, Francie
2003–2007
vedoucí ateliéru kresby na Fakultě výtvarných umění VUT Brno
1994–2003
s přestávkami učitel kresby na Fakultě výtvarných umění VUT Brno
Kurátorské projekty:
2009
Jiří Krtek Havlíček, Galerie Parallel, Praha
Signál 09, PremArts, Berlín
@708 beats, Larroque, London, ve spolupráci s Moorlandproduction Leeds
2008
Konrád Babraj , s T. Babrajovou, Nová síň, Praha
Signálo 08, Galerie Sýpka, Vlkov
Muži z Frozen, Galerii Jaroslava Zezuly, Městské divadlo, Brno
2007
Frozen Academy, Ústav makromolekulární chemie, Praha
2005
Hibrida, česko anglická výstava project Bradford Velká Británie, Cartwright hall Bradford, Galerie Brno, Brno
1999
Výstava pro zvířata, s T. Petiškovou, Galerie Sýpka, Vlkov
1996
Smpozium plastelínou, s T. Petiškovou, Galerie Sýpka, Vlkov
Pocta učiteli, s T. Petiškovou, Galerie U dobrého pastýře, Brno
Performance:
2009
Od GM do MG s Barborou Klímovou, (ve spolupráce s členy Frozen Academy), Brno
2007-2008
Železná neděle, seriál navazujících celovečerních scénických performancí ve spolupráci s Blahoslavem Rozbořilem a členy Frozen Academy, Malá scéna Národního divadla, Brno
2000
Komondor, výstava a performance, Mezinárodní divadelní festival, Plzeň 2000
1999
Rudolfinárium, spolu s B. R. a P. Ingerlem, performance na výstavě Hnízda her, Rudolfinum, Praha
Tlama máter, spolu s B. R. a P. Ingerlem, performance na výstavě Hnízda her Rudolfinum, Praha
1997
Těžké doby bez taktu, spolu se Z. Plachým, scénická performance, Divadlo na provázku
Přespolní mše, spolu se Z. Plachým, volný prostor u obce Křtiny
1990
Biene Maja desnuda, spolu s B. Rozbořilem, Kabinet múz, Brno
1989
Ambrož svátek svátků, spolu s B. Rozbořilem, Brno
1986
Poslední oběd, spolu s B. Rozbořilem, Brno
Realizace TV:
1994
Magacín, publicistický pořad, spolu s B. Rychlíkem a P. Rutem
1999
Televize Amalgam, Výstava pro zvířata
Rozhlas:
2000
Komondor, rozhlasová realizace textu, Praha
Scénické návrhy:
2009
Ezopovy bajky, pro děti, (režie, scénář, scéna), Malá scéna Národního divadla, Brno
2008
Labutí jezero, pro děti, (režie, scénář, scéna), Malá scéna Národního divadla, Brno
2000
L. Klíma, Slavná Nemesis, režie D. Jařab
1998
J. Dynka, Wrong, režie Z. Plachý, Klicperovo divadlo, Hradec Králové
1996
A. Veděnskij, Vánoce u Ivanovových, režie I. Ponomarev, Kabinet múz, Brno
Jiří Valoch, Metafyzická ironie J. Daňka, Výtvarné umění 1992