O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Julius Reichel

Jméno
Julius
Příjmení
Reichel
Narozen/a
1981
Místo narození
Kaplice
Působiště
Praha
Web
https://www.instagram.com/reichel.julius/?hl=cs
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

„Co jsem ukončil školu se mi příčí popisovat vizuální obsah věcí.“ (Julius Reichel, Budoucnost je děsivý místo, Galerie Dolmen, 2020) Pokoušíme-li se jednotlivá Reichelova díla popsat na rovině jejich vizuálního obsahu, sklouzáváme k povrchnímu pojmenovávání a míjíme se s jejich vrstevnatou hloubkou. Umělcovy práce totiž mimo jiné spočívají právě ve vrstvení, utváření kódů a v komplexním pojetí současného světa. Jazykem Julia Reichela jsou vygenerované hashtagy, pojmy, hesla, memes, znaky. Autor se ve své tvorbě stává tlumočníkem „post-internetového balastu“, jak sám říká, a jeho práce je tak potřeba vnímat skrze lingvistiku. Důraz kladený mimo vizuální stránku díla nabízí nové možnosti čtení, které se v tomto případě stávají čtením doslovným. Čtenář se jednotlivé kódy může snažit dešifrovat, zařadit je do jemu známých vláken a vytvářet nová mezi-spojení, čímž na sebe nechává Reichelova díla aktivně působit – podobně jako „diskety do počítače“ (JR). Současnost autorovy práce spočívá v její nedefinovatelnosti.

Spíše než skrze její vlastní vizuální stránku, která se v tomto případě může zdát až příliš doslovná, je Reichelovu tvorbu příhodnější vnímat jako akci-pohyb, často spojený se slovem, resp. s textem. Například na veletrhu umění Vienna Contemporary, kde v roce 2019 vystavoval pod pražskou Karpuchina Gallery, Reichel během tří dnů popsal bílé stěny výstavní kóje náhodně generovanými hesly a znaky. Jednalo se o performativní freestyle poezii, která se navíc mísila s prvky vandalismu a pomíjivosti charakteristickými pro graffiti – kóje měly být na konci veletrhu samozřejmě odevzdány ve svém původním, netknutém white cube stavu. Stejný proces se odehrál i na výstavě VDIFF v brněnském Domě pánů z Kunštátu o pár měsíců dříve. Reichel měl během vernisáže živou performance, při níž popisoval všechny zdi a další, v okolí se vyskytující předměty. Tento skoro až obsesivní přístup k produkci a značkování je v autorovi hluboce zakořeněný vzhledem k jeho zkušenosti s graffiti scénou, která je mimo jiné charakteristická právě pohybem v prostoru spojeným s malbou. Pseudonymy, jež writerům kromě určité ochrany poskytují i příležitost vytvořit si na scéně (doslova) jméno, lze zase připodobnit ke kaligrafii. Zvolený pseudonym určuje písmena-znaky-symboly, které pak autor veřejně píše a osobitě tvaruje. Jméno Julius Reichel, které se v autorových dílech sporadicky objevuje pod iniciálami, je pseudonymem. Reichel jej v roce 2003 převzal po svém pradědovi, když žil v jeho bývalém bytě v Českých Budějovicích. „Podepisuju tím předávací protokoly, obrazy. Spoustu lidí neví, že to není mé skutečné jméno.“ (Julius Reichel, Budoucnost je děsivý místo, Galerie Dolmen, 2020) Podobně jako na graffiti scéně, i zde je hlavním účelem pseudonymu Julius Reichel podpis, rukopis.

Další možnou vrstvou, skrze niž lze k vnímání Reichelovy tvorby přistupovat, je autorem užívaný materiál. Kromě pláten to je především látka, která se k němu pravidelně navrací. V počátcích své umělecké dráhy autor s látkou z finančních důvodů pracoval jako s plátnem (nižší cena mu dovolovala větší produkci), časem se ovšem začala stávat vlastním předmětem uměleckého díla. Příkladem je série Balíky z roku 2012, která byla v témže roce vystavena v rámci výstavy Apocalypsa Now! v Domě pánů z Kunštátu. Dílo představovaly různé kusy oblečení svázané do balíků, které byly na vernisáži volně k rozebrání. Sérii Reichel ještě předtím umisťoval a ponechával i ve veřejném prostoru (např. parkoviště v Českých Budějovicích nebo vedle dálnice E55), kdy měla instalace, podobně jako na zmíněné výstavě, životnost jen několika málo hodin. Podobný princip zopakoval také v roce 2018 na výstavě Dark Energy / Ego Death Death Planet / Void Trap Save the Future? s Matyášem Maláčem v Holešovické Šachtě. Po celé ploše galerie rozsypal „hypebeast“ tenisky a návštěvník si mohl během vernisáže odnést svůj pár. Obě události byly spíše performancí, přičemž záměrně utvářely situaci odrážející chování dnešní materiálně posedlé společnosti. Vernisáže převzaly atmosféru známou z virálních videí, ve kterých při extrémních výprodejích a rozdávání zboží zdarma dochází k davovému šílenství. Situace na druhé zmíněné vernisáži výstavy byla o to komičtější, že páry bot byly rozdělené a rozházené po prostoru – mohlo tak dojít ke konfliktu mezi návštěvníky, kdy se každý z nich zmocnil jedné boty.

Výše zmíněné „hry“ jsou Reichelově tvorbě vlastní. Humor, který se v jeho dílech i performancích/happeninzích nachází, se může ve vteřině proměnit v hysterii – přesně jako tomu je v případě nejsledovanějších on-line videí, která mají být jakákoliv, jen ne nudná. Julius Reichel pracuje zejména se zahlceností dnešního světa, s vlastním bojem a s vlastní pozicí ve spletitosti této infrastruktury a mezi tím vším plave kraulem ve vizuálním a datovém smogu. Obrazy pak pod svým vlastním trademarkem 5G painting (v současnosti se v jeho dílech dokonce objevují odkazy až na 12G painting) abstrahuje na pouhé zdrojové kódy-přenosy-energii během tohoto procesu vytvořené. Akce-pohyb je pro Reichelovu práci zásadní: jeho rané intervence ve veřejném prostoru jako Zahalení (2011), Stoleček – Modrý (2012), Odpadky – Linie (2012) nebo Žebříky (2014) vždy spočívaly v narušování zajetého, fixního řádu. Žebříky tak například představovaly 13 šestimetrových žebříků rozhozených po městě Poděbrady, Stoleček – Modrý byl spontánně umístěný stolek mezi dvě absurdně umístěné lavičky a v rámci práce Volby – Plakáty (2012) umělec zase vystřihoval a prohazoval oči na plakátech francouzských politiků v ulicích Marseille. Prostor, ať už vnitřní nebo venkovní, tak Reichel využívá především k převracení, pomalovávání, popisování, negování nebo manipulování – stejně jako ve virtuálním světě je dnes i v tom fyzickém totiž možné v podstatě cokoliv.

Autor/ka anotace
Mariana Pecháčková

Publikováno
2022

Profesní životopis

Studium:

2010–2016
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Ateliér intermédiální konfrontace Jiřího Davida

2007–2008
Akademie výtvarných umění v Praze, Ateliér intermédií Milana Knížáka

 

Stáže, tvůrčí pobyty:

2014
Sochařské symposium, ve spolupráci s H3T Architects, Poděbrady (CZ)
Jenewein, symposium, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora (CZ)

2013
Sochařské symposium, Sadská u Poděbrad (CZ)           

2012
Rezidence v École supérieure des beaux-arts de Marseille (FR)

Členství ve skupinách nezařazených do databáze
Black Hole Generation

Výstavy

Samostatné výstavy
2022
SILLYICONE, UFO Art Gallery, Krakow (PL)

2021
Kalijuga 3D / Silicon Brain / Ragnarök 6G / Full of Pain / Dada Nihilist / Child of Rain / Marx Sifilis / Pelican Bay / Satellite Fly / Blackmarket Art / Amateur Star / Die Die Die Die / Jesus Superstar / Fenix /, Mikulovské výtvarné sympozium – Dílna, Míkulov (CZ)
Who – What – Why – Cry / NTF Boost Hipe – Global Zero Trust – 6G Netting Power Future – DEFI Boom – To The Moon – Global Hero -- 3G Netting Owner Ower – Bull Market Run Fun – Star Link – 10 000 % – CO2 – Black Market Hype – Mars Attack Drive – Blue Dragon Fly – Please Burn Your Nike – DNA – Whyte Horse – Death Earth – End Of Time – Contra All-- Sutech --, Karpuchina Gallery, Praha (CZ)
Winner takes all, DOT. Contemporary Art Gallery, Bratislava (SK)

2020
Velký světlý svět, Aquarium Rhizome Karpuchina Gallery, Praha (CZ)

2019
Julius Reichel, Okoširoko, České Budějovice, (CZ)
KŮROVČÍ HNÍZDO: REQUIEM ZA STROM, Galerie NoD, Praha, (CZ)
5G Painting Manifesto, Dolmen, Praha (CZ)

2018
Evolution = Evoluce / New = Nový, Galerie Dole, Ostrava (CZ)
CREW/ ní obraz, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě (CZ)
Julius Reichel / Fedex/ / Cash / Crypto / Sex /, Gallery GAVU, Cheb (CZ)
DEATH ROW, NOD Gallery, Praha (CZ)
U.F.O . Efekt, Luxfer Gallery, Česká Skalice (CZ)
Dark energy / Egodeath /'Deathplanet /Trap void % Save the future !!, Holešovická šachta, Praha (CZ)

2017
White trash / Trash pop / FCK. YR. CSH, Nová Galerie (CZ)
Namby / Panby Nation, Galerie 101, Praha (CZ)


2016
WWW / KKK / 1492 / Area 51 / 9, 8, 1945 / Bitcoin / 7,295 miliard / Ph. D. / 6371 km / Cash., Měsíc ve dne , České Budějovice (CZ)
NEVER STOP 2, City surfer, Praha (CZ)
Top Pop / Pop Up / First Runer Up / Boost / Clip of the Week / Part Text Mising , Ukradená gallerie, Český Krumlov (CZ)

2014
FIGHT WITH THE BEAR = BEAR FIGHT, Plateau Space, Berlín (DE)

2013
Fuck cunts, Forbidden exhibition, Altán Klamovka, Praha (CZ)

2012
BIG HEAD, École supérieure d’art & de design Marseille, Marseille (FR)
APPROPRIATION POSTPRODUCTION DEMENTIA, Galerie NoD Mini, Praha (CZ)

2010
Because Nobody Knows Me, Nobody Will Come, Galerie 207, Praha (CZ)

2006
Land Neverland, SUD, České Budějovice (CZ)
Eraserhead, Divadelní kavárna, Pardubice (CZ)
Show Must Go On, Solnice, České Budějovice (CZ)
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2021
Ready to Kill (This Time is This Time), Berlínskej Model, Praha (CZ)

2020
Dark Matter Matters! Daň ze ztracené hodnoty, Galerie NoD, Praha, (CZ)
Burial of the White Man, EXILE, (DE)
BRRRAIN FREEZE !!! (nový impresionismus), Galerie VILLA PELLÉ, Praha, (CZ)
Pohled do okna, Galerie Fasáda, Praha, (CZ)
Farewell to Melancholy, Holešovická Šachta, Praha, (CZ)
C 1 1 1 R K U S ( 追魂者潛行於街區, 充滿希望地做生意 … ), Galerie 90°, Černošice, (CZ)


2019
Make a Wish Lil Fish, Label 201, Řím (IT)
VDIFF, Dům pánů z Kunštátu, Brno (CZ)
999 % OFF, Kvalitář, Praha (CZ)
DARK Matter Does Not MATTER, White Pearl Gallery, Praha (CZ)
R. (OO) N. Y. (RV) LE C0NCEPT ST0RE (Global) (Namor Ynrobyv & Julius Reichel) White Pearl Gallery, Praha (CZ)

2018
10 000 Racing Shivas (FuFU Poly - Zeit ) / MM - NY-JR, Hošek Contemporary, Berlín (DE)
Orient, Kim? Contemporary art center Riga / Bozar - Centre for fine art Brussel, Galeria Bunkier Sztuki, Krakow (PL)
Pocta suknu, 8smička, Humpolec (CZ)
Mladí a svěží!, Galerie 101, Praha (CZ)

2017
B.H.G: Kings are back, Dot project (UK)
B.H.G: KRYSÍ DÍRA (CZ)
Dočasný depozitář, PLATO, Ostrava (CZ)

2016
H.G : PURE HATE, Nevan Contempo, Praha (CZ)
BLACK HOLE GENERATION / NUANCE FRESHOVOSTI., LETO, Varšava (PL)
Jazyk, Hraničář, Ústí nad Labem (CZ)
Výstava, která nebude focena, White Pearl Gallery, Praha (CZ)
AABBABBAACBC, Nová Galerie, Praha (CZ)


2015
PARALLEL VIENNA 2015, ALTE POST Dominikanerbastei, Vídeň (AU)
Česká malba 2015, Fontána galerie, Piestany (SK)
Představ si, že na stoličce mezi námi sedí nahá dívka, Fotograf Gallery, Praha (CZ)
Duckrabbit Industry – Newer Stop 1, Berlínskej Model, Praha (CZ)
New History Will Not Come, Gallery Ve Středu, Plzeň (CZ)
Views, Chemistry Gallery, Praha (CZ)
Generation Smart, NTK, Praha (CZ)
Black Horses, Wannieck Gallery, Brno (CZ)
Black Hole Generation, Galerie UM, Praha (CZ)
Roxy Visuals Vol. IV, Roxy, Praha (CZ)
Výroční výstava UMPRUM, NG, Praha (CZ)

2014
TOWER EVA, ve spolupráci s H3T Architects, Sadská u Poděbrad (CZ)
I Will Guide You Through Anxiety, Galerie Kytka, Praha (CZ)
Cuckoo, ve spolupráci s H3T Architects, Ostrava (CZ)
Výstava Ateliéru malby UMPRUM, Wannieck Gallery, Brno (CZ)
White Darkness, etc. gallery, Praha (CZ)

2013
Crisis Without Meaning, Galerie Luxfer, Brno (CZ)
Lord Of The Flies, Wannieck Gallery, Brno (CZ)
Uncertain Border, Kvalitář, Praha (CZ)
Echo Flux, Trafačka, Praha (CZ)
Light And Shadow, NoD a České centrum, Praha (CZ)
Zastoupení ve sbírkách
Havrlant Art Collection
Další realizace

2014
Audiovizuální a pohybová intervence na pomezí instalace, akce a performance, Dům Umění, České Budějovice (CZ)

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2020
Julius Reichel:
Budoucnost je děsivý místo, monografie, Galerie Dolmen, 2020
Galerie Dole 2018–2020
, kolektivní katalog, Občanské sdružení Fiducia, 2020

2018
Julius Reichel:Fedex / Cash / Crypto / Sex, monografie, GAVU Cheb, 2018
Pocta suknu (Textil v kontextu umění), kolektivní katalog, 8smička, 2018
Post-War & Contemporary Art, aukční katalog, Etcetera Auctions, s.r.o., 2018
Julius Reichel: Evolution = evoluce / New = nový..., autorský katalogový list, Galerie Dole, 2018

2017
CREW/ní obraz, kolektivní katalog, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, 2017

2014
Vysoký čas spojování odlišeného a vrstvení materiálu v roce 2014 / High time for combining the disparate and layering materials in 2014, kolektivní katalog, UMPRUM, 2014

Články, média, internet

Startuje globální kryptogalerie. Mezi stovkou umělců je i český výtvarník, Forbes, 2021, https://forbes.cz/startuje-globalni-kryptogalerie-mezi-stovkou-umelcu-je-i-cesky-vytvarnik/

Julius Reichel v Karpuchina Gallery, CzechMag, 2021, https://czechmag.cz/julius-reichel-v-karpuchina-gallery/

Úspech českého umelca: Julius predal svoje obrazy za bitcoiny, dostal sa tak medzi stovku výnimočných ľudí, Hashtag, 2021, https://hashtag.zoznam.sk/cesky-umelec-kryptogaleria/

Binance představilo prvních 100 tvůrců pro NFT tržiště, Česko reprezentuje Julius Reichel, kurzycz, 2021, https://www.kurzy.cz/zpravy/597380-binance-predstavilo-prvnich-100-tvurcu-pro-nft-trziste-cesko-reprezentuje-julius-reichel/

Kryptoměny vtrhly i do umění. Pražská galerie prodala obraz za bitcoin, iDnes, 2021, https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/bitcoin-prodej-obraz-julius-reichl-michal-zatrepalek.A210603_094520_ekonomika_kou

Než začne tvořit, musí se toulat. Julius Reichel namaloval první obraz v 28 letech, iRozhlas, 2018, https://www.irozhlas.cz/kultura/vytvarne-umeni/julius-reichel-ateliery-ceskych-umelcu-kamera-360-stupnu_1805141730_hm

Kontinuity Juliuse Reichela, Artyčok, 2018, https://artycok.tv/40145/kontinuity-juliuse-reichela

THE KINGS ARE BACK IS AN EXHIBITION OF NEW WORK FROM BLACK HOLE GENERATION, Fad Magazine, 2017, https://fadmagazine.com/2017/02/01/226873/

Obrazové houštiny Julia Reichela „zkrátka fungují“, Český rozhlas Vltava, 2017, https://vltava.rozhlas.cz/obrazove-houstiny-julia-reichela-zkratka-funguji-5058339

„Namby Pamby“ je pro Julia Reichela národ i umění, ČT24, 2017, https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/2030560-namby-pamby-je-pro-julia-reichela-narod-i-umeni

Radek Wohlmuth: Julius Reichel portfolio, Art+Antiques, 2016, https://www.artantiques.cz/julius-reichel

Jiří Ptáček: Přímočarosti se Češi děsí, Milk & Honey 8/2016, s. 18–19

Julius Reichel, ČT ART,  https://art.ceskatelevize.cz/profil/julius-reichel-CX2wK

Julius Reichel, Havrlant Art Collection, https://havrlant.art/cs/julius-reichel

Julius Reichel, Karpuchina Gallery, https://karpuchina.gallery/cs/artists/julius-reichel

Julius Reichel, Artikl, http://artikl.org/pro-art-projekt/julius-reichel

Jiné kritické texty

Michal Novotný: Orient / Family Business: Power Failure, hand out, Kim? Contemporary Art Center, 2018

 

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu