V dosavadní tvůrčí činnosti Karímy Al-Mukhtarové dominuje především projev v oblastech instalace a performance. Tematicky se její tvorba často zabývá ohledáváním různorodých mýtů z oblasti tzv. urban legends a fyzikálních jevů. I když řada jejích prací má v tomto smyslu blízko buď k nějaké formě kouzelnického triku či naopak laboratorního nebo i sociálního průzkumu, výsledkem nebývá pointa či informace, ale spíše výtvarná situace. Autorčino artikulování předmětných, procesuálních či sociálních situací ústí do forem, které za mnohé ze svého senzitivního podání jistě vděčí i vlivu Jiřího Kovandy, u nějž studovala. Současně však autorka právě založením svých aktivit na kulturních kódech pověr či vědeckého výzkumu a v poslední době rovněž ohledávání vztahu k arabské kultuře, posouvá smysl této výtvarné řeči do nově formulovaného kontextu.
Způsob jak autorka dochází od záměru k výsledné formě dobře vynikne u jejích performancí. V performanci Feel the Jump (2011) rekonstruovala situaci pádu, odvozenou ze slavné akce Yvese Kleina, jakožto statický okamžik. S fyzickým úsilím se po dobu trvání akce držela na hraně volného pádu ze soklu umístěného v galerii. Její práce se stala ztělesněním do dlouhého časového úseku protaženého okamžiku odevzdání se gravitačním silám. V jiné práci, nazvané Between (2013) provedla jemnou fyzickou intervenci, když jehlou a nití sešila kůži na prstech rukou dvou svých proti sobě sedících známých. Vytvořila tím nejen tělesnou situaci, ale také podobenství sociálního vztahu.
Již zmíněného světa pověr a mýtů se dotkla ve své sérii 26 prací nazvané 28X1509/2011/12 (2011-12), v nichž různorodé „urban legends“ v rámci svého výzkumu ověřovala. Součástí tohoto cyklu jsou především instalace, které vznikly na základě vyzkoušení funkčnosti daného principu a jenž jsou ve svém důsledku i autonomními výtvarnými řešeními. Mezi tyto práce se řadí např. knihovna držící i s knihami zavěšená ve vzduchu pouze díky tření mezi listy dvou proložených knih (projekt č. 11, 2012), či drobnější objekty, na nichž uplatnila nečekané efekty průniku dvou předmětů a materiálů. Například u práce č. 21 (2012) využila kontrastu čerstvého rajčete protkaného uvařenými špagetami. Jak je vidět na příkladu poslední zmíněné práce, realizace z tohoto cyklu byly často efemérním výsledkem, vedoucímu ne k empirickému ale estetickému závěru.
V řadě svých novějších prací autorka výsledky tohoto výzkumu využila k realizacím, kde se její dosavadní pozice „kouzelnice“ posouvá směrem k působení pomocí kontrastu materiálů a na ně nezvykle uplatněných technik. Místo diváka přímo fascinujícího „kouzla“, zde nastupuje hodnota konfrontace v estetickém i významovém smyslu. V sérii Exception (2013-14) hraje hlavní roli technika výšivky, aplikovaná nezvykle do dřeva. Vznikla tak řada dřevěných kůlů, prošitých liniemi bavlnek. V další části série si autorka vyzkoušela i výšivku do lidské kůže, což je dokumentováno prostřednictvím fotografie.
V rámci výstavního projektu Dear Valued Customers (2014) se zájem umělkyně o výšivku projevil i ve vztahu k fenoménu arabského ornamentu, na výstavě aplikovanému na figurínu oděnou v burce. Tuto vazbu můžeme v práci autorky chápat jak jako práci se specifickou rukodělnou technologií, tak také jako nedogmatický komentář současné mezikulturní problematiky. Místo vyslovených tezí k nám zde promlouvá jen čistě výtvarná situace, nesoucí si zprávu o jiné kultuře prostřednictvím aplikace jejích forem.
Práce Karímy Al-Mukhtarové se pohybují na hranici mezi estetikou předmětných vztahů, procesuálních experimentů a pohrávání si s kulturními kódy. Právě ona hraniční pozice, kde výtvarnost nedosahuje své petrifikované formy, performativita se neztrácí v expresivním gestu a hra s významy nepřekrývá předmětnost, je nejspíše silným tvůrčím východiskem této umělkyně.
Studium:
2016–2018
Ateliér intermediální tvorby I./ Mileny Dopitové, AVU
2015–2016
Ateliér intermediální tvorby II. / Škola Dušana Záhoranského a Pavly Scerankové, AVU
2014
Ateliér Jiřího Příhody, AVU, Praha
2012–2014
Ateliér Jiřího Davida, VŠUP, Praha
2010–2012
Ateliér Jiřího Kovandy, Fakulta umění a designu UJEP, Ústí nad Labem
2009–2010
Ateliér Pavla Kopřivy, Fakulta umění a designu UJEP, Ústí nad Labem
Stáže, tvůrčí pobyty
2014 Jiří Švestka Gallery, Berlin, Německo
2011 Graphic design a TV illustration, KyAMK Univ. of Applied Sciences, Kouvola, Finsko
Ocenění
2013 Winner of Essl Art Award CEE 2013 pro Českou republiku
2011 Ateliérová cena v ateliéru Jiřího Kovandy
kurátorská činnost:
2015
Manifestation of Medium - Petr Krátký, Viktor Takáč, Bonobo First Floor, Berlin
2014
Quando sorge la luna - Anežka Hošková, Lucie Mičíková, Bonobo First Floor, Berlin
2012
DRÖMMAR/Markéta Vlčková, Galerie Prokopka, Praha
Posun o 90°, Galerie NoD, Praha (s Viktorem Čechem)
2012–13
Spolukurátorka Galerie Altán Klamovka
2011–2012
Spolukurátorka galerie I.D.A., Praha
2015
Čech, Viktor: Odpařující se konceptuálno, aneb o současné situaci výtvarnosti nad třemi příklady, Artalk.cz, publikováno 10.2.2015
2013
Čech, Viktor: Essl Art Award CEE 2013, Časopis Ateliér č.13/2013, s.16
2011
Ledvina, Josef: Výtvarnost / konceptualita, Časopis Ateliér č.12/2011, s.4