Z Košic pocházející ale s Ostravou už víc než dvě desítky let úzce spojená malířka Katarína Szanyi řeší ve svých obrazech a kresbách především vztah mezi povrchem a hloubkou, fragmentem a celkem, konkrétním a abstraktním. Naznačené polarity ale nahlíží jinak, než by se dalo očekávat. Nepracuje s nimi jako s atributy oddělujícího dualismu. Naopak - jsou pro ni důležité především z pohledu celku, jež je těmito krajnostmi rámován. Skutečnost v její úplnosti pak často „personifikuje“ skrze celky nebo fragmenty ženského těla v kombinaci s útržky či (makro) detaily jiných realit. Uskutečnit posun od polarity k totalitě vidění jí pomáhá mléčně sfumatická atmosféra obklopující a absorbující do sebe živé i neživé jednotliviny často tak důsledně, až se zdá jako by autorka chtěla záměrně parafrázovat Maurice Merleau – Pontyho, pro něhož „je člověk zcela ve věcech a věci v člověku“. Výsledkem této soustředěné malířské práce je organický celek tvořený amorfně-poetickým kadlubem hmoty a barevně-světelné atmosféry.
Specifická práce se světlem jako jednotícím principem hraje v autorčině díle důležitou roli určitě již od konce 90. let, přičemž za jednoznačný přelomový mezník lze v tomto smyslu považovat cyklus obrazů z roku 2003. V plátnech jako byla např. „Tajná agentka“,“ Pod“ a nebo „Něžný stisk“ (vše právě 2003) se K. Szanyi poprvé podařilo dosáhnout oné výše uvedené vnitřně kompaktní obrazové jednoty, v níž předchozí kmitající oscilace mezi detailem a celkem a povrchem a hloubkou dosáhla nových vizuálních kvalit a komplexnosti.
Katarze prvního tvůrčího vrcholu se projevila i v následujícím období, v němž byl svůj výrazový jazyk pod dojmem probíhajícího mateřství znovu transformovala a posunula ho k vyjádření konkrétnějších pocitů. Nepřenositelně ženský prožitek této životní periody využila například v obrazech s tematikou odsávaček či elektronických dětských chůviček, přičemž i zde se prvotní motiv změnou pozorovacího ohniska a světelným „změkčením“ velmi často proměňoval a zamlžoval. Napětí mezi plastovou utilitárností „podpůrných zařízení“ a intimním „dotýkavým“ vztahem mezi matkou a dítětem v plátnech z let 2004 a 2005 jen zdůraznilo již dříve charakteristikou „ženskost“ jejího výtvarného jazyka, v němž se právě dominantní vztah mezi vnějším (zde personifikovaným právě zástupci „věcí“ – Odsavačka, 2005) a hluboce intenzivním vztahem (Malá, velká, 2004) tj. opět mezi povrchem a hloubku odehrává na poli vymezeným senzuálně odha-zahalujícím prožitkem. Zdá se rovněž, že toto pojetí vnějšku se odráží také v opakující se a ambivalentně podané tematizaci závojů, závěsů, látkových draperií – toho, co zahaluje, aby paradoxně mohlo ještě více odhalit. „Levitující“ pláště, šaty či obleky na plátnech z let 2008-2010, v nichž vedle rozdílné artikulace sahající od expresivnějšího rukopisu ( Blue Death, 2010) až k šímovskému mlhavě luministickému podání (Šimamoto“, 2010) zaznívá i surreálně podprahový pocit nejistoty a ohrožení akcentovaný zde v rozporu mezi zformovanými vznášejícími se „svrchníky“ a nepřítomností toho, co je uvnitř - těl, jež dávaly těmto „obalům“ tvar a význam.
V Obrazech z let 2010-2013 pak autorka opsala jakýsi pomyslný kruh a odklonem od předchozího více narativního malířského pojetí se znovu vrátila k práci s fragmentací motivu a k jeho složitěji vrstveným repeticím. Tímto „rozdrobením“ dřívějších větších celků začala prozkoumávat možnosti rozostření hranic mezi (ne)kontkrétností náznaku a abstraktností vyznění (Početí, 2013). Patrně právě v důsledku těchto průzkumů si dokázala sama pro sebe definovat hranici únosnosti pro repetující fragmentaci, přičemž za nejzazší hranici tohoto „drobení“ motivů lze považovat akryl „Celá moje“ (2010), v němž se obrazová kompozice téměř rozpadla do zdrobnělého sledu dílčích opakujících se přes šablonu stříkaných „kreseb“ rukou a dlaní. V dalších plátnech se pak tato atomizace vrátila do roviny podpůrné, podtrhující či gradující ústřední motiv. Hojným využíváním stříkání barev přes šablonu a prací s amorfním barevným pozadím se autorce podařilo opět a z jiné strany vyjádřit opět své hlavní téma – jednotící vztah mezi hloubkou a povrchem, jež jedinečným způsobem artikulovala již na velkoformátovém smaltu nazvaném „Šli spolu“ (2010), ovlivněném tehdejším náhlým úmrtím spisovatele Jana Balabána . Zde poprvé „vytlačila“ choulící se ženské postavy na okraje obrazu a většinu plochy pak otevřela lyricky mlhavému prázdnu vpíjejících se a mísících se šedavých skvrn. Podobně vyznívají i vystavené obrazy „Zrcadlení“ a „Splývání“ (obojí 2013), v nichž jemnými, vzájemně se překrývajícími barevnými závoji dospěla k obrazovému vyjádření jednoho ze základních paradoxů malířství - rozporu mezi fakticitou pojednaného povrchu a schopností nemimeticky navodit dojem barevné hloubky.
Co se dříve jevilo jako spíše vedlejší motivická linie (Buddha, lotos atp.), to se mi pod dojmem častější práce s vyprázdněností středů téměř abstraktních obrazových ploch (Čínské ráno, 2010, Opřená o mraky, 2012) jeví do budoucna jako stále důležitější inspirační zdroj její obrazové řeči, v níž Katarína Szanyii zhodnocuje předešlé impulsy a přesouvá pozornost k obecnější a zároveň strukturovanější či lépe řečeno vrstevnatější výpovědi, v níž vedle samotné čistě ženské senzuality hraje stále důležitější roli to, jak skrze tuto svou senzualitu dokáže poodhrnout závoj bytí směrem k výpovědi – snad přeci jen navýsost intimní – o hloubce završenosti a prázdnu úplnosti.
studium:
1992–1997
Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity, ateliér malby Daniela Balabána
1989–1992
Střední uměleckoprůmyslová škola v Košicích
jiné:
2010
Smaltart Ostrava - sympózium
2009
Sympózium Hradec nad Moravicí
2008
Sympozium Egon Schiele Art centrum, Český Krumlov
2006
Sympózium Felixe Jeneweina, Kutná Hora
2003
Sympózium Velký formát, Valtice
1998
Sympózium v Čimelicích
HRUŠKA.Pavel. Katarína Szanyi – Na hladině kůže. 9.ledna-14.února 2014 Výstavní síň Sokolská 26 Ostrava. Vyd: Ostrava CKV. 2014. 1 list
KLIMEŠ.Martin; PIVODA.Petr: Attention fragile. Katarína Szanyi.Galerie Beseda Ostrava 30.září-19.listopadu 2010. Vyd: Ostrava Galerie Beseda.2010. nestránkováno
Krajiny malby: patnáct pohledů na současnou malbu : Galerie Dole, [Ostrava 2008-2009. Ostrava: Občanské sdružení Fiducia, 2009, [54] s. ISBN 978-80-254-8051-9.
KLIMEŠ.Martin. Katarína Szanyi a Denisa Fialová.14.- 28.prosince 2008 Galerie Albertovec.Vyd: Opava Bludný kámen. 2008. Nestránkováno
MIKOLÁŠEK.Martin: Katarína Szanyi Hudečková – Žádné bílé skvrny. Galerie Dole Ostrava 8.září-20.října 2008. Vyd. Ostrava Občanské sdružení Fiducia. 2008, 1 list
REZLER.Aleš. Jenewein Kutná Hora. VI. Sympozium současného výtvarného umění. David Pešat, Roman Šafránek, Katarína Szyniová-Hudečková, Ivana štenclová. Vyd.Kutná Hora Galerie Felixe Jeneweina. 2006
VY3land, Dům umění v Opavě, 27. října – 5. prosince 2004. 1. vyd. Opava: Dům umění, 2004, nestránkováno
KNÍŽÁK, Milan. Nejmladší / The youngest: přehlídka výtvarného umění nejmladší generace z let 1995-2003, Národní galerie v Praze, sbírka moderního a současného umění, Veletržní palác 27. červen - 21. září 2003. 1. vyd. Praha: Národní galerie, 2003, 156 s. ISBN 80-703-5199-3.
MALÁ, Olga. Perfect tense: malba dnes / painting today;19.12.2003 - 14.3.2004, Jízdárna Pražského hradu/Prague Castle Riding Hall. Vyd. 1. Praha: Správa Pražského hradu, 2003, 127 s. ISBN 8086161749.
WEBER, Milan. Ostravská úderka. Daniel Balabán, Aleš Hudeček, Petr Lysáček, Hana Puchová, skupina
Record, Jiří Surůvka, Katarína Szanyiová, Jiří Šigut. Galerie města Plzně 20. února – 30. března 2003. Vyd: Plzeň Galerie města Plzně. 2003, nestránkováno
Szanyiová Katarína. Tajná agentka. Galerie Na bidýlku Brno květen 2003.vyd: neuveden, nestránkováno
WEBER, Milan. 8 z Ostravy. Galerie Caesar 6. listopadu – 30. listopadu 2001. Vyd: Olomouc Galerie Caesar. 2001, nestránkováno
SZANYIOVÁ, Katarína; HUDEČEK, Aleš. 6,4 kg umění. Březen – duben 2001. Galerie Na bidýlku. Brno. Vyd: neuveden, nestránkováno
VÍTKOVÁ, Martina. Magie barev. Galerie moderního umění v Hradci Králové 21. června – 26. srpna 2001. Vyd: Hradec Králové GMU, 2001, nestránkováno
Klasika 2000: výběr ze současné malířské a sochařské tvorby nejmladší české generace : =young Czech contemporary painters and sculptors : [katalog výstav. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2000, 58 s. ISBN 80-85227-38-x.
Skupina Vy3. Aleš Hudeček, Katarína Szanyiová, Jaroslav Koléšek. Březen 1999 Galerie Na bidýlku, Brno. Vyd: neuveden. Nestránkováno
Vy3. Galerie Půda Český Těšín 25.9.-23.10. 1998.vyd. Český Těšín Kulturní a společenské centrum Střelnice. 1998, nestránkováno
Kolmo k ose,Klub otevřené kultury v Ostravě, Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity, GVU Ostrava27.listopadu 1997-8.ledna 1998. Vyd: ProMedia 1998, nestránkováno
Vy3-3tí výstava. Aleš Hudeček, Jaroslav Koléšek, Kararína Szanyi. 9.ledna-13.února 1998. Galerie MK Rožnov pod Radhoštěm. Vyd: Rožnov pod Radhoštěm Městská kulutruní agentura. 1998, nestránkováno
BESKID. Vladimír. Os a tráva. Daniel Balabán, Aleš Hudeček, Jaroslav Koléšek, Petr Lysáček, Jiří Surůvka, Katarína Szanyiová. Múzeum V. Löfflera Košice 26,února . 29.března 1998. Vyd: Košice ŠVU. 1998, nestránkováno
Martin Klimeš: S Katarínou Szanyi. Protimluv: Revue pro kulturu. Ostrava: občanské sdružení Protimluv, 2014, s. 48-53