Dílo výtvarnice Květy Pacovské se zapsalo do širokého povědomí svou neobvyklou estetikou a především celou řadou autorčiných výjimečných ilustrací, které jsou blízké volnému umění. Svébytné obrazy, jež pro mnohé diváky a čtenáře zůstanou spjaty s dětstvím, se vyznačují humorem, nadsázkou, ale i pečlivou kompozicí, prací s barvami a s tvary. Právě na nich jsou zobrazení jednotlivých charakterů – dysmorfních postav lidských i zvířecích, které obvykle mají krom velkého nosu především velký úsměv – postavená. Úsměv je charakteristický i pro portrétní fotografie samotné autorky, ve světě stále nejznámější české ilustrátorky, ale také umělkyně a pedagožky, která za své dílo obdržela řadu významných ocenění.
Pacovská se narodila v Praze do rodiny operního pěvce a učitelky jazyků, k umění a písmu tedy měla vždy blízko. Přesto obvykle vzpomínala především svoji babičku, se kterou se i běžné věci, jako třeba pečení cukroví, stávalo kreativní záležitostí. Rodinu ale přímo poznamenala druhá světová válka, ve které otec Pacovské zemřel. Květa Pacovská byla nucena opustit střední školu a na Státní grafickou školu opět nastoupila až v roce 1945. Po dvou letech již ovšem byla přijata na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, a to do ateliéru malířství Emila Filly. Komponování geometrických tvarů, které je pro dílo Pacovské charakteristické, se zdá být pro absolventku ateliéru předního českého kubisty a člena Osmy přirozené. Pacovská i později odpovídala, že se nejvíce cítí být malířkou, protože to je obor, jenž vystudovala. Přesto nakonec mezi obory, kterým se věnovala, tedy ilustraci, soše, malbě, ale i grafice, příliš nerozlišovala – ilustrace vnímala jako malby v knihách, kde se jim jen dostalo specifického prostoru.
Na vysoké škole Pacovská potkala svého manžela, výtvarníka Milana Grygara, se kterým měla dva syny. Ti se rovněž věnují umění: starší syn Ondřej je grafik, mladší Štěpán je fotograf. Právě pro ně prý začaly vznikat první ilustrace do dětských knížek. Její obrazová vypodobnění příběhu se brzy stala velice populární a krom knih byla pravidelně součástí dětských magazínů Mateřídouška a Sluníčko. Za hranicemi se pak Pacovské dostalo velké pozornosti s knihou Eins, fünf, viele (1992), ve které kombinovala výtvarné zpracování s typografií. Výsledná originální a hravá zpodobení číslic získala rychle na oblibě i v dalších zemích světa. Výrazný přínos grafickému designu, s jehož prvky ilustrace Květy Pacovské často pracují, byl v roce 2000 také oceněn Cenou kritiků na Mezinárodním bienále Brno.
Umělkyně se ale krom ilustrací celý život věnovala i vlastní volné tvorbě, a to jak malbě, tak plastikám. V obou případech pracovala s obdobnou barevnou škálou, které dominovala červená, černá a bílá. Monumentální plochu pláten pokrývala rytmicky členěnými plochami, geometrickými obrazci i nezvyklými abstraktními kompozicemi. Také její plastiky pracovaly s principem vyvážené skladby a výrazné, často kontrastní barevnosti. V letech 1995 až 1997 vytvořila projekt pro zahradu muzea Chihiro Art Museum Azumino v Japonsku, kde na přilehlou louku umístila monumentální balvany, z jedné strany zahlazené a pokryté malbami s číslicemi. Ty ční nad jezírkem, jež kopíruje obrys kamene, a působí tak jako jejich vodou naplněný obtisk. Balvany zároveň – s geometricky pojatou malbou s čísly a v pečlivě zvolené barevné kombinaci – korespondují s okolní krajinou i s celým konceptem muzea.
Pacovská rovněž vydala několik autorských knih – za publikaci Papier Paradise, vydanou jako poctu Kurtu Schwittersovi, získala v roce 1993 ocenění Goldene Letter za nejkrásnější knihu. Kniha L’infini, vycházející naopak z abstrakce, je výsledkem autorčina celoživotního zkoumání hranic motivu kruhu, který bez konce a začátku značí trvání. Pozorování tvarů, jejich symboliky i možností je jedním z výrazných rysů její tvorby. To se promítlo i do velké výstavy pořádané Galerií hlavního města Prahy roce 2015 v Městské knihovně, která svou dobou trvání navazovala na výstavu maleb a soch umělkyně v Tchaj-peji.
Volná tvorba, ale především ilustrace Květy Pacovské oslovily a stále oslovují široké publikum po celém světě. Mají specifickou poetiku, která je pro mnohé reprezentantem určité imaginativní linie charakteristické pro české umění. Komponované, stylizované postavy s nejasnými tvary a mnohavrstvým poselstvím, které v dílech jiných autorů mohou působit zneklidňujícím dojmem, mají v jejím případě naopak hravý charakter. Sama umělkyně ostatně vzpomínala, že v dobách jejího dětství se v českých domácnostech objevovaly ilustrované knihy pro děti především (ne-li pouze) od Jiřího Trnky a Josefa Lady – autorů, kteří jsou v zahraničí rovněž oceňováni pro originální poetické, byť formálně zcela odlišné provedení. A jako svou oblíbenou publikaci, kterou si z dětství vybavuje, uváděla knihu amerického spisovatele Carla Sandburga Pohádky z bramborových řádků. Tu pak v roce 1965 dokonce sama ilustrovala. Pacovská zcela přirozeně naplňovala své prohlášení, že ilustrace dětských knih mají být především krásné. To, jak její dílo dodnes rezonuje, jen dokládá, že se jí to také dařilo beze zbytku naplnit.
Studium:
1947–1952
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha (ateliér Emila Filly)
1945–1947
Státní grafická škola/ Střední průmyslová škola grafická, Praha
Stáže, hostující profesor:
1998
Kingston University, London, hostující profesor
1992–1994
Hochschule der Künste, Berlin, hostující profesor
Ocenění:
2019
Czech Grand Design - Síň Slávy, Praha
2001
Cena Vladimíra Boudníka, Praha
2000
Grand Prix, Möbius International des Multimedias, Paříž
Cena pro nová média za CD-ROM, Bologna
Multimedia Grand Prix, Tokio
Cena kritiků, Mezinárodní bienále, Brno
První cena, CINEKID 2000, Amsterdam
1999
Cena Milia d'Or, Cannes
Grand Prix, Ósaka Multimedia Awards
Čestné uznání, Salon du livre et de la presse jeunesse, Montreuil
Čestný diplom, Rakouská cena za dětskou knihu, Vídeň
Cena pro nová média, Bologna
Čestný doktorát od Kingston University, Velká Británie
Premio ANDERSEN 1999, Liberia dei ragazzi di Milano
Cena 145 Luchs, Die Zeit & Radio Bremen
1998
První cena v kategorii CD-ROM, Asahi šimbun, Japonsko
Cena Sony Electronic Book MEBIC
Zvláštní cena Bologna Ragazzi
1997
Grand Prix, Möbius International des Multimedias, Paříž
Cena Johanna Gutenberga, Lipsko
1996
Die schönsten deutschen Bücher, Frankfurt nad Mohanem
1995
Die schönsten deutscher Bücher, Frankfurt nad Mohanem
1993
Stříbrný štětec, Amsterdam
Zlatá litera, Frankfurt nad Mohanem/Lipsko
Cena za grafiku, Bologna
Critici in Erba, Bologna
1992
Cena Hanse Christiana Andersena, IBBY
1991
Deutscher Jugendliteraturpreis, Mnichov
Die Schönsten Bücher Österreichs, Vídeň
1988
Grand Prix, Premi Catalonia d'illustració, Barcelona
1983
Zlaté jablko, Bienále ilustrácií Bratislava
1965
Grand Prix, Bienále ilustrácií Bratislava
1997
projekt zahrady v Chihiro Art Museu Azumino, Japonsko
Vlastní knihy:
1998
La fleur sans couleur (1998)
1996
Jamais deux sans trois (1996)
Alphabet (1996)
1995
Tour à tour (1995)
1994
Rund und eckig: ein Formenspielbuch (1994)
1993
Papier Paradise (1993)
Couleur, couleurs: le livre-jeu des couleurs (1993)
1992
Mitternachtsspiel (1992)
Grün-rot-alle: Ein Farbenspielbuch (1992)
Eins, fünf, viele (1992)
1991
Der kleine Blumenkönig (1991)
1990
Das Tier mit den Funkelaugen (1990)
1984
Svět pohádek bratří Grimmů (1984)
Ilustrace (výběr):
2019
ANDERSEN, Hans Christian. Das Mädchen mit den Schwefelhölzchen. Zürich: Minedition, 2019. 15 s. ISBN 978-3865663641. (německy)
1998
Ilja Hurník: Písničky s flétnou (1998)
1990
Bohumil Říha: Tajemná píšťala (1990)
1989
Pavel Šrut: Kočičí král (1989)
Ilja Hurník: Jak se hraje na dvoře a jiné muzikantské pohádky (1989)
Josef Hanzlík: Princ a malá princezna (1989)
Jiří Kahoun: Ze zahrádky do zahrádky (1989)
1988
Josef Hanzlík: Pimpilim pampam (1988)
Alena Martínková: Muzikanti, co děláte (1988)
1986
Daniel Hevier: Nevyplazuj jazyk na lva (1986)
1984
Katalin Nagyová: Jednička z provázku (1984)
Jaroslav Hovorka: Oranžová noc (1984)
1979
Michael Ende: Děvčátko Momo a ukradený čas (1979)
1978
Karel Konrád: Rozchod (1978)
1977
Ludwik Jerzy Kern: O bílém slonu (1977)
1974
Marie Nováková: Ostrůvek Zelená bota (1974)
1971
Květuše Hyršlová: Alan v Anglii (1971)
Bílé vrány aneb pojďte si vymýšlet (1971)
1969
Ota Hofman: Hodina modrých slonů (1969)
1968
William Golding: Pán much (1968)
Branka Jurcová: Karlička a bílý koník (1968)
1966
Jurij Brězan: Velká dobrodružství malého kocourka (1966)
Josef Hanzlík: Sněhová hvězdička (1966)
1965
Carl Sandburg: Pohádky z bramborových řádků (1965)
1962
Vladimír Stuchl: Pojďte s námi na výlet (1962)