Ladislav Jezbera patří mezi etablované autory střední generace a také mezi jedny z nejvýraznějších českých umělců na poli nefigurativního sochařství a umění instalace. Na jeho směřování a výběr média, skrze které se vyjadřuje, mělo vliv jistě také to, že pochází z Podkrkonoší a Novopacka, tedy z oblasti se silnou kamenickou a sochařskou tradicí. Jeho autentický způsob tvorby a uvažování se projevil již za studií na brněnské FaVU VUT, kde studoval v ateliéru sochařství Vladimíra Preclíka a především pak v ateliéru Jana Ambrůze, jehož sochařskou tvorbou je ovlivněn a v mnoha ohledech na ni navazuje. Rozvíjí tak Ambrůzovo vyrovnávání se s minimalismem a redukcí, která již došla do nultého bodu a je třeba ji uchopit novými způsoby tvorby.
V souvislosti s prací Jana Ambrůze, ale i Ladislava Jezbery se také často zmiňuje návaznost na italské hnutí 60. let Arte Povera se svým konceptuálním vztahem k přírodním a všedním materiálům, k chemickým procesům nebo k matematice a mýtu. Na rozdíl od Ambrůze je však Jezberovo vyjadřování méně poetické a jeho vztah k architektuře či ke krajině je spíše kritický a v některých případech až vědecko-analytický. Tím, čím se Jezbera také liší, je především původ a druh používaných materiálů, mezi něž patří například drcené mýdlo, motorový olej, polystyren, mikroten, igelit nebo čistící a jiné chemické a průmyslové látky a tekutiny. Využívá jich ve svých instalacích spolu s jejich vlastnostmi, vzájemnými reakcemi, chemickými procesy a jejich měnící se konzistencí. Při setkání s jeho díly je důležité působení nejen na zrak, ale také na ostatní smysly jako je čich a hmat. Využívá však také klasických sochařských a přírodních materiálů, ale vždy způsobem charakteristickým pro jeho tvorbu. Pro představu můžeme zmínit jeho výstavu v brněnské Galerii u Dobrého pastýře, kde v jedné z místností vytvořil kompozici z minimalistických dřevotřískových trojrozměrných objektů vyfrézovaných podle vzoru skutečných čárových kódů od zeleniny a ovoce. Jak udala v textu k výstavě Jitka Francová: „Zástupnost plodů čárovými kódy v tradičním žánru zátiší ironicky komentuje jejich ‚ocejchování‘ tímto znakem jako evidovaného zboží.“ Dále zde mohl divák narazit na instalaci složené z visící síťky s citrony, ze které odkapává šťáva dopadající na mramorovou plochu, jehož chladný šedý povrch je poznamenáván postupným dopadáním kapek a působením lehké kyseliny. Toto dílo odkrývá další typický rys Jezberovy práce a to kombinaci čisté geometrie a minimalistického slovníku spolu s organickými proměnlivými elementy a jejich vzájemné působení.
Další oblastí, kterou Jezbera využívá a aplikuje ji na svou tvorbu, je matematika a geometrie. Již delší dobu se zabývá tzv. Fibonacciho posloupností, tedy nekonečnou řadou čísel, ve které je prvním číslem 0, druhým 1 a každé následující číslo je definováno jako součet dvou předchozích. Ve formě této křivky se v přírodě vyskytuje také zlatý řez, v evropském umění pokládaný za ideální proporční kánon. Tuto posloupnost pak používá například při vytváření objektů, jejichž konstituce vychází z konkrétních poměrů ve výstavním prostoru. To jsme mohli vidět také na výstavě Černočerně v Ústavu makromolekulární chemie v Praze, kde se objekty z polystyrenu svou konstrukcí vztahovaly k šířce pásů podlahové krytiny. Jezbera tak aktualizuje dané řády a vnáší je do nových kontextů, přičemž mu pomáhá již výše zmíněné používání neobvyklých materiálů a jistě také precizní dialog s konkrétním prostorem a jeho architekturou. K tomuto způsobu práce se v jednom ze svých textů vyjádřil také umělec, kurátor a kritik Jiří Valoch, který udává, že tento umělec výjimečně propojuje předešlou estetiku nového řádu se svými vlastními úvahami a stává se tím jedním z našich klíčových umělců „perfektně spojující řád geometrie a jeho možné konotace a odkazy.“
Ladislav Jezbera svou tvorbou rozvíjí a inovuje postminimalistické tendence a vnáší do nich svůj specifický způsob práce a uvažování. Patří mezi experimentátory, kteří se nebojí zaplout také do jiných oblastí a využívat svých vědeckých poznatků ve své umělecké tvorbě. Mísení oblastí a oborů je pro současné umění příznačné, ale málokterý umělec dokáže pracovat mezi uměním a vědou tak, aby výsledek nevyzníval poněkud povrchně. Díky poctivosti, se kterou přistupuje k jakékoliv oblasti zájmu a také díky hloubce zaujetí, patří Ladislav Jezbera mezi ty, kteří to umí.
1998 – 2001
Fakulta výtvarných umění, VUT Brno, Ateliér socha – prostor – instalace, Doc. Jan Ambrůz
1995 – 1998
Fakulta výtvarných umění, VUT Brno, Ateliér sochařství, Prof. Vladimír Preclík
1991 – 1995
Střední průmyslová škola kamenická a sochařská Hořice v Podkrkonoší
Jiří Valoch, text k výstavě In Situ, Brno 2013.
Zbyňek Sedláček, text k výstavě Černočerně, Praha 2013 (http://www.imc.cas.cz/cz/umch/vyst_1302.htm.
Ludmila Fidlerová (ed.), Mimochodem: projekty, myšlenky a koncepty studentů a absolventů doktorského studijního programu na katedře výtvarné výchovy PdF MU a odborných hostů, Brno 2009.
Jitka Francová, text k výstavě Rustic, Brno 2007.
Ladislav Jezbera, text Jiří Valoch, katalog k výstavě v galerii Ars, Brno 2004.
Pavel Netopil, Ladislav Jezbera- Odeurs, text k výstavě, Brno 2001
NÁBĚLEK, Kamil. Ladislav Jezbera. Flash Art Czech and Slovak Edition, 2011, roč. 5, č. 21, s. 58.
ZÁLEŠÁK, Jan. Ladislav Jezbera. Flash Art Czech and Slovak Edition, 2007, roč. 2, č. 6, s. 61-61.