Ladislava Gažiová, původem Slovenka žijící dlouhodobě v Praze, je originální umělkyně, která ve svém díle spojuje kulturu několika prostředí – postkonceptuálního umění, streetartové scény a romského etnika. Gažiová kombinuje techniku šablon přestříkávaných na obraz s podkladovou malbou. Zdobnost využívaná v ranějších dílech vychází z tvarosloví graffiti. Tato tendence je v českém prostředí zřetelná také v rukopisu Jakuba Hoška a Anežky Hoškové, ale u každého z nich slouží tato forma jiným záměrům.
Pro Gažiovou je důležité navodit ve svých obrazech atmosféru pocitu, jež se často pojí s nějakým reálným motivem, např. předmětem, figurou nebo prostředím. Emoce vystupující z obrazu jsou lehce přenositelné na diváka, jelikož témata, kterých se tato mladá umělkyně dotýká, jsou transformací obecně lidských postojů a zkušeností. Své postavy umísťuje do naznačeného prostředí místnosti nebo přírody, aniž by tuto prostorovou ukotvenost zcela dovyslovila. Naznačené předměty symbolizující komunikaci - stůl, krabice, antény nebo dráty - se vyskytují téměř ve všech malbách. Velkou pozornost vždy věnuje vizuálnímu přetvoření pocitu plynoucího ze zobrazených motivů, tedy barevnosti a tvarů. Její pracovní technika blízce komunikuje se zvoleným obsahem.
Ladislava Gažiová ráda expanduje z plátna obrazu na stěnu, čímž dosahuje většího „zabydlení se“ své výstavy v daném místě, a návštěvníkovi expozice tak přímo evokuje svou bezprostřední přítomnost. Její malby na zeď nejsou samoúčelným gestem revolty či kritiky galerie uvnitř galerie, nýbrž způsob navození určité emoce. Jinak působí zavěšený obraz, jinak nasprejovaná velká plocha zdi nebo malba na papíru. Poslední ze zmiňovaných použila umělkyně při autorské výstavě v Galerii kritiků uspořádané v souvislosti s její výhrou v soutěži Mladá malba v roce 2008. Diváci zde obdrželi baterky, s nimiž si monumentální instalaci osvětlovali. Skutečnost, že malbu nemohli spatřit celou, jen podtrhovala ponurou atmosféru, jež na řadě maleb Gažiové panuje. Tato umělkyně stále aktivně pokračuje ve své tvorbě a posunuje svůj hřejivý, a přesto posmutnělý, výtvarný výraz do neprozkoumaných směrů.
Vzdělání:
2003-2008 VŠUP, ateliér konceptuální a intermediální (Jiří David)
2002-2003 AVU, ateliér Malba II (Vladimír Skrepl)
2000-2002 Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, ateliér Malba (Adam Szantpetéry), Košice
1996-2000 Škola úžitkového výtvarnictva, obor keramika-porcelán, Košice
Ceny:
2007 The Sovereign European Art Prize, Londýn
2008 Cena Kritiky, Praha
P. Vaňous, Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP - Městská knihovna, 21. 12. 2007 - 23. 3. 2008, nestr., Praha 2008
Ladislava Gažiová katalog Prague Biennale 3 str.189
Ladislava Gažiová profil časopis Art&antique 10/2006- Lenka Lindaurová
profil časopis UNI 1/2007 str.32-33, nazov - Příběhy z černé skřínky._Ondřej Váša
rozhovor časopis RESPEKT 35/2007 str.14-15_ Nikdo nevědel, co jsem zač-Karolína Ryvolová