O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Lukáš Hofmann

Jméno
Lukáš
Příjmení
Hofmann
Jiná jména - pseudonymy
Saliva
Narozen/a
1993
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
http://www.lukashofmann.net
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Lukáše Hofmanna může divák znát v několika různých rolích, které se v jeho tvorbě organicky mísí: umělec, kurátor, stylista, model. Tyto „profese“ neúplným způsobem rámují jeho tvůrčí činnost rozbíhající se do mnoha aktivit. Jejich charakteristickým znakem je tekutost a vzájemná prostupnost. Současný svět je pro Hofmanna územím nové komplexní mytologie zahrnujícím pole komerční i alternativní kultury, technologií i politiky. Nic z toho však nelze chápat jako stabilní území, nýbrž spíš jako neustále se proměňující mapy. Jeho sebevědomé dílo proto nerozlišuje mezi výtvarným uměním, módou, každodenní životní zkušeností a reflexí těchto aktivit na sítích.

 

Hofmann je nomádem mezi kontinenty, uměleckými prostředky a lidmi. Jeho vlastní moniker Saliva odkazuje na cirkulaci tělesnosti, ať už v podobě pohybu těl a vyměšování tělesných tekutin jako pot a sliny, či ve formě sdílení myšlenek, emocí a zážitků. Tělesnost však má v jeho tvorbě zásadně kolektivní ráz. V choreografiích jeho performancí se aktéři pohybují a gestikulují v intencích vzájemné podpory a ve zvýšené citlivosti vůči druhým se kolektivní tělo stává neustále se měnící vnitřní protézou – nejenom vůči sobě samému, ale i věcem okolo. Témata odcizení a zranění, která se v dějinách umění s různou mírou intenzity vyskytují takřka neustále, zde nacházejí odpověď či rozhřešení v podobě performativní vzájemnosti coby hojivém procesu.

 

Chápat společenství jako metaforu organismu sice není nové, ale v současnosti to je v podstatě nezbytně nutné: na způsoby, jakými nás technokratická společnost vykořeňuje sobě samým, přičemž nám navíc vnucuje převzít za to osobní zodpovědnost, nelze reagovat než snahou o vytváření nových přístupů ke vzájemnosti a mezilidských vztahů založených na péči. Saliva v této snaze mísí revizionismus spolu s možnostmi, které nabízí současnost, a nakonec i spekulaci budoucího. Právě proto klade takový důraz na dokumentaci svých performancí a na zabydlení sociálních sítí. Prostřednictvím performativity, objektů a materiálů zároveň odkazuje na vnitřní prožívání a kulturní epochy s tím spojené (například v práci Sospiri z roku 2018 je to odkaz na středověk). Hofmann tak pracuje s celou řadou tvořivých anachronismů. Kromě samotné prostorové a časové roviny lze jeho dílo chápat také jako myšlenkovou mapu odkazů na různé vlivy a inspirace. Ve svém životním postoji, který se po vzoru emancipačních snah avantgardy či Fluxu stal uměleckým dílem sám o sobě, tak Hofmann vynalézá citlivou syntézu technologií se spiritualitou a rituální praxí.

 

Z osobní zkušenosti Hofmannových performancí si odnášíme dojem zhuštěného času a intenzivní pomalosti, kdy každé performativní gesto není jen notou, nýbrž melodií, a kdy lze tyto kolektivní akce vnímat jako polyfonii tělesností a emocionalit. Gesta jako dýchání z úst do úst, vzájemné nošení, vytváření řetězů z prstů, zpěv, aurální projevy a další se vrství, opakují a trpělivě trvají na svém ztělesňování. Jednotlivé úkony jsou sice předem plánovány, v rámci samotné performance se však odehrávají víceméně improvizovaně.

 

Důraz na vlastní stylizaci projevu a zjevu performerů je důležitý – jelikož žijeme v době, kdy stylizaci a autenticitu už od sebe nelze oddělit, Hofmann právě zmíněná jednoduchá gesta, jako je dýchání z úst do úst či vzájemné nošení, používá v módním a stylizovaném prostředí, a klade tím důraz na jejich význam i nedostatek. Jistá bezprostřednost, které toto konání dosahuje, je způsobena i tím, že do performance jsou přirozeným a nenásilným způsobem přijímáni i příchozí.  Hranice mezi autorem a divákem je sice jasně gestikulována, samotnou performancí je ovšem také neustále znovu vytvářena.

 

Z Hofmannovy internetové aktivity, cestování a globálního networkingu přirozeně vyplývá zájem o současného člověka jako holistického souboru tělesných, technologických a emocionálních vrstev, jež se v důsledku rychlého přijímání vjemů neustále přeskupují a přetvářejí. I móda a styling, které jsou stěžejním vyjadřovacím prostředkem autorovy tvorby, fungují jako další vrstva tělesnosti, jako odraz nálady a názoru. Oblečení je ostatně technologická protéza jako každá jiná, je to rozhraní výsledků reflexe každodenní zkušenosti se světem osoby, která jej nosí. I proto je velice důležitý způsob, jakým Hofmann s oděvy pracuje. Někdy se jedná o přešité kousky oblečení ze second-handu, jindy naopak spolupracuje s návrháři, jejichž uvažování o oděvním designu přesahuje konvenční pojetí.

 

V každém případě ale oděvy často charakterizuje manufakturní chyba, záměrné chybění jednotlivých částí, roztrhání nebo rukodělné přešívání, oversized a unisex estetika. Tato práce s materiálem totiž nakonec odráží to, co se odehrává v samotném lidském vědomí. Pocit, že je člověk v diskurzu postindustriální výroby a konzumerismu globálního kapitalismu jakoby sešit podle návodu popsaném jinde, a zároveň touha v koloběhu tohoto procesu dostát vlastní autentické subjektivitě, vedou v autorově díle k nacházení nových způsobů, jak se proti hyperrealitě současnosti vymezit.

Autor/ka anotace
František Fekete

Publikováno
2019

Profesní životopis

studium:

2019 
Korean National University of Arts, Seoul

2016
UMPRUM Praha, Ateliér Sochařství Dominika Langa a Edith Jeřábkové

2014–2019
AVU Praha, Ateliér Intermédia III Tomáše Vaňka

2012–2014
ČVUT Praha, Fakulta architektury

stáže:

2019
zahraniční stáž, Residency Unlimited, New York

2018
zahraniční stáž, Jupiter Wood Gallery, London

2017
Land art project, Sterna collaboration with Are, Nisyros Island

2016
zahraniční stáž, M.I Gallery, Berlín

ocenění:

2019
Laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého 2018

zaměstnání / praxe:

od 2020 
Centrum pro současné umění FUTURA - kurátor

Členství ve skupinách nezařazených do databáze
Houba Studios

Výstavy

Samostatné výstavy
2017
Enzyme, Galerie Frangulyan, Paříž
Frenzied Chirping 1 and 2, Daily Lazy and Pane Per Poveri festival, Atény
Dry me a river , PLATO Ostrava

2016
L'eau des Algues, Cabaret Voltaire, Curych
Big Bag, Moderna Museet, Stockholm
Houba Studios first exhibition, Creepy Teepee festival, Kutná Hora
Sew into Me, Kassandras, Atény
Classic Arrangement of Five Pure White Roses, Schinkel Pavillon, Berlín
There's no Place like Homes, M.I Gallery, Berlín
lkea Made Fashion, GAVU, Praha

2015
Unlimited Sportsforest Chicas, M.I Gallery, Berlín
We will suffocate, Studio Letná, Praha
Guerilla Photographic Darkroom (s Kateřinou Konvalinovou), AVU, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2018
Výstava finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého 2018, Národní galerie v Praze
Guiding Dog for a Blind Dog kurátorský projekt, galerie Futura, Praha

2017
Phantom Limb, SMK Danish National Gallery, Kodaň

2016
Against Nature, Národní galerie v Praze
What's that dirt under your nails made of?, kurátorský projekt, Karlín Studios, Praha
Ying Colloseum 9, Korner Park, Berlín
Production of too many useful things leads to production of too many useless people​,Studio Galéria, Budapešť
Miera abstrakcie v konkrétnom živote klesá, Stredoslovenska galeria, Bánska Bystrica
Kase kaseova, byt na Tachovském náměstí, Praha
Dům módy, galerie Hraničář, Ústí nad Labem.
Bob the Builder, Berlínskej model, Praha

2015
Pokoje, Containall, Praha
Proč mluvit se zvířaty?, DEPO2015, Plzeň

2014
Litanie prekariátu, Berlínskej model, Praha

2013
​So, who's the artist, Plevel, Praha
Další realizace

2018
casting direction for prague fashion week

2017
anaerobic respiration workshop, autonomní sociální centrum Klinika, Praha
holly herndon vocal ensemble styling, Wiener festwoche, Vídeň

2016
ecocore narcissus publication contribution, Ecocore magazine 
scene afterform publication contribution, Migros museum
laformela fashion show styling, Prague fashion week, Praha

Monografie, katalogy, publikace

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu