Marek Meduna (1974) je výrazným autorem ve středoevropském kontextu, působí jako samostatný umělec, je ale i členem skupiny Rafani. Tvorba Marka Meduny se často dotýká podstaty uměleckých médií a stejně tak ukazuje spletitosti lidského porozumění a pravidel. Danosti Medunu vybízejí k tázání se na jejich porušování. Tyto odchylky následně vyjevuje v díle jako propojení zobrazení, tvarů a jejich umístění. Jeho práce je často sochařská, instalační a místně-specifická, nalézáme zde i texty a obrazy. Výsledek, s nímž se setkává divák na výstavě tohoto umělce, bývá jen částečně významově směrovaný. Pojmové uchopení se kromě návodu z popisek děl a názvů expozice rodí především z divákovy interpretace metaforického jádra souvislostí (prostorových, předmětných, jazykových…), které Meduna vytváří. Někdy i přísnou logickou cestou ustanovuje autor pro věci nový řád (viz např. výstava Program, galerie Jelení, 2007), podstata jeho tvorby je ale senzuální a intuitivní. Zážitky a pocity Meduny otisknuté v dílech jakoby odrážely střet subjektu s určitou dysfunkcí, s nečekaným pocitem nerozhodnosti nebo determinovanosti. Autor vytváří paralely zkušeností, kompiluje obraz a jazyk; syntetický útvar jako konečné dílo je proto leckdy složené z mnoha vzájemně zasunutých, zpětně nedešifrovatelných vrstev.
Některé výstavy přímo směřoval k tematizaci instituce umění a jeho médií (Sobota, galerie ETC, 2005; Indikace, 2006; Slepí muži přeměřují slona, galerie C2C, 2006; Řeka, Galerie města Blanska, 2008; Hlava, Karlin Studios, 2009 nebo Rovnostranný trojúhelník, Meetfactory, 2009), jiné se více vztahovaly k jazyku a řeči, (Obsah, galerie AM180, 2005; Na názvu jsme se neshodli, galerie NoD, 2007; Varianta, galerie Louvre, 2007). Zvláštním podtématem je jeho posun popisků děl do vnitřní struktury uměleckého sdělení, jako např. na výstavě Jana Šerých (Ano, staroměstská radnice GHMP, 2009) nebo na kolektivní přehlídce Věcné stavy (Karlin Studios, 2006). Meduna kromě jiného také pracuje s celou galerií jako s významuplným objektem (Vylepšený model, kulhavý efekt, galerie NoD, 2007; Bezdradný otec a století ženy, Atrium, Moravská galerie, 2008; Po sametu, dům U Zlatého Prstenu, GHMP, 2009).
Studia:
1999-2005 AVU Praha,
(Jiří David, Veronika Bromová, Michael Rittstein, Vladimír Skrepl)
Kurátorské projekty:
2014
UMPRUM 2013 (s Davidem Kořínkem a Robertem V. Novákem), Národní galerie, Praha
2010
Acts of timeless. New czech vidoart. (with Davidem Kořínkem), Dominik arts projects, Varšava, Lodž, Poland
2009
Ano (jako host/kurátor Jana Šerých), GHMP, Praha
2008
Intro 518 Teď 69 Teď* Teď 180 bonus q track! (+ David Böhm, Jiří Franta), Karlín Studios, Praha
2006
Slepí muži přeměřují slona (+ Luděk Rathouský), Galerie C2C, Praha