Markéta Baňková se řadí k první generaci českých internetových umělců. V oblasti net artu již sice není aktivní a momentálně se věnuje popularizaci vědy především prostřednictvím literární tvorby, její práce však zůstává pro mapování počátků net artu na českém území klíčová. V autorčině tvorbě lze pozorovat všeobecný zájem o síťové struktury – ať už se jedná o tzv. web-based díla, jako jsou Město.html (1998–1999) a New York City Map (1999–2002), či o zkoumání vztahů skrze genetické určení jednotlivců v románu Maličkost (2015).
Počátky net artu sahají do poloviny 90. let, kdy došlo k rozšíření jednotného rozhraní WWW, tedy World Wide Webu. Net art, neboli internetové umění, charakterizuje jeho přímá závislost na prostředí internetu, bez něhož by dílo nemohlo fungovat. Jak popisuje Marie Meixnerová, umělkyně a teoretička zabývající se mimo jiné právě net artem, první projekty z 90. let zkoumaly hlavně možnosti nového média v kyberprostoru a měly především sociokulturní charakter zakládající se na komunikačních možnostech internetu. Net art prostřednictvím participace divákovi umožňoval nabourávat čas i prostor, kdy mu zprostředkoval komunikaci napříč kontinenty a zcela měnil podstatu vnímání geografických hranic. Zásadním a častým komunikačním nástrojem byl také „jazyk počítačů“. Projekty, které využívaly přímo estetiky počítačového jazyka, mohl pochopit jen ten, kdo uměl číst zdrojový kód, a dokázal tudíž odhalit skrytý význam díla (Meixnerová: Net art před WWW: Planetary Fellowship, Umělci generace net art 1.0 jako specifická subkultura, in: #mm net art – internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace, 2014).
Narušování času a prostoru je charakteristické i pro „web-based“ díla Markéty Baňkové, například pro výše zmíněné a pro autorčinu net artovou tvorbu asi nejzásadnější a nejrozsáhlejší dílo z roku 1999 New York City Map (https://www.nycmap.com/). Newyorská stáž financovaná International Studio Programem a Sorosovým centrem pro současné umění v Praze Baňkové umožnila vytvořit hypertextovou, interaktivní mapu daného místa, která spojovala autentické nahrávky městského ruchu, fotografie, animace a další. „Před očima jsem měla vizi hypertextového labyrintu, kterému se totiž půdorys New Yorku tak podobá – časem se ukázalo, že systém pravoúhlých ulic je pro web ke zpracování velmi vhodný, a forma hypertextového webu je pro poetiku New Yorku dobrým způsobem vyjádření.“(Baňková: NEW YORK CITY MAP [on-line], http://www.bankova.cz/marketa/prace/Marketa.html, cit. 13. 11. 2020). Dohromady tak vytvořila jakousi „městskou džungli“ a „projekt, kterýse v té době sama pokoušela na internetu najít“ (rozhovor s Markétou Baňkovou O NYXmap pro Berlínskej model [on-line], https://www.youtube.com/watch?v=ty56wDYJHzs&ab_channel=MarketaBankova, cit. 13. 11. 2020). Význam projektu je zajímavý i v kontextu tehdy neexistujících platforem jako třeba Google Maps – jednalo se o vytvoření zcela nového, virtuálního prostředí přenášejícího reálný prostor do internetového rozhraní, které bylo přístupné komukoliv a z jakékoliv části světa. V roce 2001, po útoku na světové obchodní centrum, se návštěvnost tohoto webu-díla rapidně zvedla, a Baňková proto New York City Mapna nějakou dobu proměnila v informační portál.
Na podobné bázi funguje i autorčin starší projekt s názvem Město.html (1998–1999) (https://www.bankova.cz/mesto/). Internetový román tvořený 42 webovými stránkami textu představuje město jako živý organismus, síťovou strukturu založenou na proplétání jednotlivých lidí a jejich příběhů. Jako internetové dílo charakteristicky ignoruje časovou a jednoduše narativní linku a vytváří síť textů, obrazů, animací a zvuků. Návštěvník svou participací interaguje s příběhem a sám postupně vytváří komplexní obraz takového systému, jakým je právě město.
Kolážovitý charakter má i další autorčino netartové dílo Scribble neboli Čáranice, CNN více v obraze(ch) (2005). Jedná se o vizuální blog, který „hackuje“ stránky světového zpravodajství CNN a na základě obsahu hlavního článku generuje automatické kresbičky – čáranice, jež tvoří jakýsi subjektivní komentář. Autorka se v anotaci k dílu odvolává k bezmyšlenkovitému pokreslování, které mají lidé ve zvyku dělat, když před ně někdo položí například noviny. Stejně tak jako u předchozích projektů, i zde Baňková návštěvníka vybízí k interakci s dílem, konkrétně pak tím, že má buď přispět vlastními čáranicemi anebo na e-mail autorky zaslat vlastní názor.
V současné době se Markéta Baňková věnuje hlavně psaní knih s vlastními ilustracemi, k čemuž její tvorba inklinovala již od začátku. Dá se říci, že její romány se z hypertextové podoby přesunuly do reálného prostoru, konkrétně do oblasti vědy, o kterou se autorka nyní aktivně zajímá. Za svou debutovou knihu pro děti i dospělé nazvanou Straka v říši entropie (2010) obdržela v roce 2011 Cenu Magnesia Litera. Pro její tvorbu zůstává i nadále důležitý kontakt s cílovým uživatelem, kterého vybízí k participaci a dalšímu rozvedení díla.
Markéta Baňková je jednou z mála českých umělkyň, které se intenzivně věnují novým médiím. Ještě specifičtější je její práce v tom, že její jádro tvoří internetové projekty. „Net art“ je poměrně mladým uměleckým oborem. Jeho zvláštnost spočívá v tom, že v sobě spojuje na jednu stranu jistou „prchavost“ a na druhou stranu globální dosah. Net art se uskutečňuje v novém typu reality, nezávislém na klasických kategoriích prostoru a času. Jeho prostorem je „síť“ a nikoli trojrozměrná lakuna, do níž jsou umisťované objekty. Hlavními složkami síťového prostoru jsou trajektorie, vektory, komunikační kanály. Prostor je zde v neustálém pohybu mezi „přihlášenými“ návštěvníky. Přiléhavou metaforou tohoto prostředí je mapa jakožto síť cest a symbolů. Není proto náhodou, že jeden z hlavních projektů Markéty Baňkové představuje virtuální mapa (New York City Map, 1999-2002). Do této mapy lze kdykoli vstoupit na internetu (www.nycmap.com) a pohybovat se jejími různými znakovými vrstvami (fotografie, symboly, text). Pozoruhodné je zde právě napětí mezi realitou a virtualitou, jenž odkazuje ke kvalitám moderního urbánního prostředí. Město stojí ve středu autorčina zájmu pro svůj metaforický poměr k novým technologiím. I video - instalace Šum města (2002) si všímá urbanisticko - technologických paralel a vytváří obrazovou koláž či montáž, ve které jsou narušovány klasické prostorové a časové dimenze. Autorka prošla multimediálním výtvarným školením (grafika, nová média). V různých výtvarných oborech sleduje problematiku struktury, komunikace a virtuální povahy obrazu. I její objekty se vyznačují prchavostí a diskursivností, nikoli povahou stálého a neměnného předmětu.
Studium:
1989–1997
AVU Praha, ateliéry grafiky a nových médií
Stáže, tvůrčí pobyty:
1999
stipendium International Studio program, New York ve spolupráci s Centrem pro současné umění Praha
1993
studijní stáž, Maryland Institut of Art, Baltimore, USA
1992
studijní stáž, Middlesex Polytechnic, Londýn, VB
Ocenění:
2016
Cena Česká kniha za knihu Maličkost
2011
Cena Magnesia Litera za knihu bajek Straka v říši entropie
2002
nominace na Cenu Jindřicha Chalupeckého
2000
nominace na International Media Art Award, Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe
2000
JPG Obrazy planety Země, online výstava fotografií
2014
Meixnerová Marie (ed.): : #mm net art – internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace, edice PAF, 2014
2009
Tetiva Vlastimil, Kokolia Vladimír (ed.): Mémy Grafiky 2: ateliér Grafika 2 profesora Vladimíra Kokolii na Akademii výtvarných umění v Praze, výstavní katalog, vydala Alšova jihočeská galerie, 2009
2016
Mandys, Pavel: Recenze: Držitelka Litery Markéta Baňková se ve své romanci z času genetiky zasnila, Hospodářské noviny [online], 2016, Dostupné z: archiv.ihned.cz/c1-65154310-marketa-bankova-malickost-recenze
2014
Blažíček, Martin: Umění, nebo síť?, Časopis Vital č.4/2014
2010
Zídek, Petr: Chtěla jsem být hackerkou, Lidovky.cz [on-line], 2010, Dostupné z: www.lidovky.cz/noviny/chtela-jsem-byt-hackerkou.A101002_000091_ln_noviny_sko
2000
Fišer, Marcel: New York podle Markéty Baňkové, Časopis Ateliér č.6/2000
1999
Multimediální umělkyně Markéta Baňková vás vezme na výlet do New Yorku, iDnes.cz [on-line], 1999, Dostupné z: https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/multimedialni-umelkyne-marketa-bankova-vas-vezme-na-vylet-do-new-yorku.A_990930_212917_vytvarneum_and
Brouzdejte se virtuálním Městem s umělkyní Markétou Baňkovou, iDnes.cz [on-line], 1999, Dostupné z: https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/brouzdejte-se-virtualnim-mestem-s-umelkyni-marketou-bankovou.A_990708_121930_vytvarneum_and
Lustigová, Petra, Umění nových médií v České republice do roku 2000. Diplomová práce. Vedoucí práce: prof. ak. soch, Tomáš Ruller, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně – Ústav hudební vědy, Teorie interaktivních médií. Brno, 2014. Dostupné z: is.muni.cz/th/dsrju/Umeni_novych_medii_v_CR_do_roku_2000.pdf
Baňková Markéta, Povídka: Nový vesmír, magazín Reportér [on-line], 2016, Dostupné z: https://reportermagazin.cz/a/i7akw/povidka-novy-vesmir
Baňková Markéta, Maličkost, Argo, Praha, 2015
Baňková Markéta, Straka v říši entropie, Praha, 2010