Markéta Korečková patří mezi výrazné sochařky generace nastupující na českou uměleckou scénu v druhé polovině 90. let. Nosné téma pro vytváření soch a sochařských instalací nachází autorka v archetypálně vnímané polaritě dané ženským a mužským principem. S určitou dávkou ironie sleduje aktuální proměny a nová „hranění“ obou polarit v měnící se společnosti. Pro Korečkovou je charakteristické používání atypických materiálů při budování sochařského tvaru stejně jako využívání a transformace již existujících jazykových forem do vznikajícího prostorového díla (inspirací jsou jí např. pohádky, historická naučná literatura, folklór, komiks, scifi žánr apod.). Leitmotivem je heterogenní dvojice postav-figur, které nabývají symbolického významu. Jsou to hybatelé veškerého dění, vznikání, trvání, zanikání a obnovování životních koloběhů. „Princ“ a „princezna“ jsou ideálními atribučními prototypy spojujícími v sobě ideál tělesný s duchovním. V nepopisné geometrické formě je to potom centrála (většinou kruh) a vertikála (sloup, dřík), jako znakový přepis ženské a mužské sexuality. Dosavadní penzum realizací Markéty Korečkové naznačuje dynamický pohyb, ke kterému dochází uvnitř sochařského konceptu oscilujícího mezi ženským a mužským principem, případně pracující s jejich vzájemným vyhraňováním či naopak fúzováním. To se odráží v příležitostně hybridních organických formách, které v sobě sdružují heterogenní materiálové prvky a technologie. Prvotní atakující humor a ironie, které pociťuje divák při bezprostředním kontaktu s autorčinými díly, se posléze zpomalují a mění se v jakousi zraňující závažnost dotýkající se základních otázek po skutečné podobě a smyslu samotného bytí (v buberovském vztahu TY a JÁ i mimo něj). Jako bychom se skrze povrch sochy analogicky dostávali dovnitř nějakého problému, do pasti tvořené spletí spirál a protipohybů, živoucích tkání, pohlcujících orgánů a proudící mízy, do konkretizované podoby něčeho, na co se rozpomínáme, ale nikdy si již nebudeme patrně schopni zcela rozvzpomenout. Korečková mistrně využívá strategie kontrastu. Něco na způsob okamžitého zchlazení, rychlé smrti, restartu apod. Za první mnohde odlehčenou ironickou rovinou čekají další netušené významy a asociační hlubiny.
Vzdělání:
1993 Sommerakademie Salcburg, prof.L. Ewing
1992-1999 AVU Praha -ateliér intermédií Milana Knížáka, at. sochařství Karla Nepraše a at. sochařství Jindřich Zeithammla
1989-1992 SPŠKS Hořice
Ceny:
2007 Finalistka soutěže Cena 333 NG a ČEZ
1999 Ateliérová cena
1997 Mezinárodní sochařské symposium Kikinda (YU)
1997 Mezinárodní sochařské symposium Kikinda (YU)
1996 Ateliérová cena
INtroCITY/ Nukleární rodina (katalog), P. Vaňous, 2008
Revue art 4/2007,Ironický výkřik a úzkostné echo, P. Vaňous
ČT2,Artmix 6 a7.10. Talent měsíce 2007
A2,rubrika Galerie,P.Vaňous,2007
Dívčí sen,(katalog).B.Lungová,2006
Krvavé romance (recenze),Atelier, 2006
Kvalitní řešení,(recenze), M.Vítková, Atelier,2006
Krvavé romance (recenze),R. Janás, Art Antiques, 2006
Kvalitní řešení,(katalog), M.Vítková, 2006
Růžovka,(recenze),P.Fimfrlová, Ateliér 2005
Sedmioké veverky a romantický horor,(recenze),J.Duhajský, Ateliér,2005
Lesbická škola Karla Nepraše,(recenze),J. Vomáčka, Ateliér,2005
Dole Bez,(recenze),M.Seranová,Ateliér 2004
Klasika 2000,(katalog),Š.Bieleszová,2000
Diplomanti AVU,(katalog),1999,J. David, T. Kotalík, 1999