O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Martins Kohout

Jméno
Martins
Příjmení
Kohout
Jiná jména - pseudonymy
pash*
Narozen/a
1984
Místo narození
Praha
Působiště
Berlin, Frankfurt
Web
www.martinkohout.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Dříve pracoval pod pseudonymem *pash a od poměrně nízkého věku se začal pohybovat v umění. Patří do generace, od které se čekalo, že nebude zatížená totalitou, alespoň ne přímo. Na rozdíl od některých svých vrstevníků je na jeho přístupu k věcem tato skutečnost viditelná. Ve 22 letech (2006) založil výběrový kulturní diář jlbjlt.net [čti jelibojelito] na zcela nekomerční bázi. Dodnes jlbjlt.net funguje bez reklam a slouží převážně neziskovým galeriím, divadelním souborům nebo hudebním skupinám jako otevřený informační server. Jeho podtitul je výmluvný: Pomáháme propagovat kulturu okrajového zájmu, ale nezanedbatelného významu. Souběžně se studiem na FAMU navštěvoval v letech 2008–2010 ateliér Gregora Schneidera na UdK v Berlíně a od letošního roku studuje na Städelschule ve Frankfurtu ateliér Simona Starlinga. Přes své zahraniční působení se z české výtvarné scény nevyčlenil a stále vystavuje i v ČR.

Ve své práci v poměrných dávkách kombinuje intuici s racionalitou. Na všedních instalacích demonstruje základní principy, které se v dnešním přeinformovaném světě často ztrácí pod nánosy zbytečností. V projevu uplatňuje převážně minimalistický přístup a často využívá nová média. Jedním z příkladů jeho práce, kde se tento zobecňující popis objevuje v konkrétní podobě, je Ombea z roku 2006. Připravil místnost, v níž měl návštěvník strávit osm minut. Prostředí místnosti odpovídalo chování návštěvníka: pohyb = hluk a tma, klid = ticho a světlo. Reakce byly převedeny do kódu ve stupních šedi a jako protokol chování byl na požádání výsledek zaslán majiteli. Technická spolupráce Mash64 a Viktor Soukal. Jiným příkladem analogie elementárních situací je The Skipping-rope / Švihadlo (2007) vytvořené z elektrokabelů. U vstupu do galerie se otáčí mezi dvěma zásuvkami kabel směrem dovnitř, čili je snadné vstoupit, ale dostat se ven už je obtížné.

Zvednutý prst / Threatening (2008) patří mezi site specific projekty uskutečněné při workshopu Cargo v Sofii. Tato performance ve veřejném prostoru, kdy Martin Kohout stojí za cihlovou zdí a jediné, co je z něj vidět, je hrozící prst, obsahuje první gestickou ukázku rukou. Aniž by to předem mohl tušit, propisují se ruce, jako základní komunikát, i do jeho dalších prací. Vzdáleně se ruce objevují při prezentaci Script Pad (2010). Série skicáků, obsahující vždy kresbu z titulní strany, je předváděna prostřednictvím instruktora v rukavicích. Instruktor se později objevuje u Sticks (2011) nebo lépe v publikaci Linear Manual (2012) a samotné rukavice u Skinsmooth (2012). Vedle konceptu High and Low funguje Script Pad jako výuková relativizace vztahu mezi prezentací a samotnou hodnotou umění. Obdobnou otázkou se opět zlehka zabývá v objektu Heroes (2008). Do třímetrového reproduktoru, se stříbrnou výšivkou HEROES vytvořené podle původní grafické předlohy LP desky Davida Bowieho, umístil Martin Kohout sedm malých reproduktorů, ze kterých zní sedm různých coververzí právě písně Heroes.

Odlišným příkladem jeho práce, přestože také vychází z hudební interpretace, je Solo Show (2010). Martin Kohout vyzval Tomáše Kopáčka, aby složil skladby inspirované jeho dílem. Ve dnech 25. - 27. června, ho pozval do Future gallery v Berlíně, aby od pátku do neděle podle časového rozvrhu (od 18 do 22h, s desetiminutovými pauzami po padesáti minutách) vytvářel přímou hudební produkci. Tomáš Kopáček a časový rozvrh, připomínající tabulku o provedení úklidu na veřejných toaletách, byli jedinými předměty expozice. Grafickou úpravu rozvrhu provedl Rasmus Svensson. Podobné téma, které obsahuje přehodnocování časové kontinuity a autenticity, se objevuje také v Opening Hours / Otevírací době z roku 2008, která omezuje dostupnost Kohoutových stránek. Naprogramovaná zelená kruhová cedule s nápisem OPEN se v klouzavém rytmu podle své svislé osy otáčí jako samostatná záložka na jeho stránkách od pondělí do pátku od sedmi do jedenácti hodin večer a od soboty do neděle od osmi do půlnoci. Jakmile je po otevírací době, stránky jsou nedostupné a ve stejném rytmu se na nich otáčí červená cedule CLOSED. Nastavil umělý limit a formálně omezil neomezené možnosti internetu. Naprogramoval Martin Baar.

Křížení limitů nebo předdefinovaného řádu a přirozeného plynutí použil i u projektu The Script Involving a Language Teacher (2010). Učitel cizího jazyka byl vyzván, aby zapsal první slovo, které mu přijde na mysl ráno po probuzení. Takto by měl pokračovat pět pracovních dní bez bližšího vysvětlení umělcova záměru. Po uplynutí doby je vyzván, zda by jednotlivá slova zapojil do vět ve svých hodinách ve stejném pořádku, jako je zapsal. Je na učiteli, jestli projekt studentům vysvětlí a jak slova začlení do svých hodin. Nejzřetelnější význam komunikačního prvku zmíněných rukou je Six Days in Life of Sandra Lolax (2010). Požádal přítelkyni o vyprávění běžných událostí dne pomocí prstů. Výpověď rukou zaznamenal na video. Poslední dvě popisovaná díla jsou svým charakterem procesuální a týkají se jazyka. Watching Matin Kohout je rozsáhlý netartový projekt, kde procesuálnost a možnosti jazyka (v tomto případě jemná mimická gesta) minimalisticky umocnil. Od dubna 2010 do března 2011 se při každém sledování videa na YouTube natočil webkamerou a vypublikoval na kanálu Watching Martin Kohout, který nyní obsahuje 821 videí. Podrobný rozbor díla provedla Marie Meixnerová.

Mnoho z jeho prací vykazuje znaky kolaborativního umění, ale spolupráce je v jeho tvorbě pouze přirozeným důsledkem potřeb formy. V roce 2009 založil malonákladové vydavatelství TLTRPress.

Autor/ka anotace
Denisa Bytelová

Publikováno
2013

Profesní životopis

Vzdělání:

2013 Städelschule, Frankfurt, Class of Simon Starling

2010 BcA, Film Academy FAMU, Prague

2008–2010 UdK Berlin, Class of Gregor Schneider

 

Ceny, stipendia:

2017 laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého

2014 finalista Cena Jindřicha Chalupeckého

2012 Alfred-Toepfer-Stipendium

2010 Scholarship at KHM Köln and finalist for 14. Marler Video-Kunst-Preis, Marl, Germany

2008 Other Visions award for Moonwalk video at PAF 2008, Olomouc, Czech Republic

2006 Lab.Award for Ombea project at Lab30 festival in Augsburg, Germany

 

Výstavy

Samostatné výstavy
2016
Jokes Machines Make About Humans: 2nd infusion, Kunstraum Riehen, Ch
Lebensrhythmen Und Geschwindigkeit, Goethe Institut China, Beijing, Cn

2015
Jokes Machines Make About Humans: 1st infusion, Polansky Gallery, Prague, Cz
DungeonTT (duo with Lars TCF Holdhus), Tromso Kunstforening, No
DungeonTT (duo with Lars TCF Holdhus), Meet Factory, Prague, Cz

2014
Sjezd, etc. galerie, Prague, Cz
Skip the door, save 4s @ Forum-1822, Frankfurt am Main, De
5006 years of daylight and silent adaptation. @ Exile, Berlin, De

2013
Solo Exhibition (fall/winter)
Wrong Step (solo), Percival Space, Oslo 

2012
Glare Inland, Quiet Attachment 2, Futura, Prague 
Skinsmooth Sur+, Headquarters, Zurich

2011
Glare Inland, Quiet Attachment, Exile, Berlin

2010
Solo Show, The Future Gallery, Berlin
FAQ, PMgalerie, Berlin 
Watching Martin Kohout launched as an online solo show atJstChillin.org

2009
Bezesměrný pohyb (Non-directional Movement), Entrance Gallery, Prague
Musíme víceméně (We Have To More or Less), together with Tomáš Bárta, Galerie Mladých, Brno (Cz)

2008
Jakmile mě okupuješ, pronikám do tebe (As Soon As You Occupy Me, I Penetrate You), A.M. 180, Prague
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2016
Lock Up International, Ks Wave, Nakano Broadway, Tokyo, Jp
States of Flux, Swimming Pool, Sofia, Bg
Survival Guides for Ballroom Dancers, Renovators,... Vleeshal, Middelburg, Nl
Пикник на обочине, Exo Exo, Paris, Fr
F-Holes, HHDM, New York, US
Latent Fiction, Sperling, Munich, De
Apocalypse Me, Galerie Emila Filly, Usti nad Labem, Cz
Grand New, Future Gallery, Berlin, De

2015
Aufloesung / Neuordnung, D21, Leipzig, De
HPSCHD 1969>2015, MAMbo, Bologna, It
Generation Smart, National Technical Library, Prague, Cz
Telepathy or Esperanto, Futura, Prague, Cz
Deep Skin (online, www.deepsk.in)
Typografie, Tsjechisch Centrum, Rotterdam, Nl

2014
Jindrich Chalupecky Award, Veletrzni Palac, National Gallery, Prague, Cz
Redrawing Sol LeWitt, Exile, New York, US
The Meditative Relaxation Cycle, Arcadia Missa, London, UK
ABBA: Art Books by Artists, Vondelbunker, Amsterdam, Nl

2013
Atlas 2013 (group)
Bundeskunsthalle, Bonn
Brand Innovations for Ubiquitous Authorship (group)
A group exhibition stolen by Eva and Franco Mattes at Carroll / Fletcher, London

2012
Superpositions, New Wight Biennial 2012, New Wight Gallery, Los Angeles
Brand Innovations for Ubiquitous Authorship, Higher Pictures, New York
Stream of Consciousness, Galleri Krets, Malmö, Sweden 
6th Zlín Youth Salon 2012, Regional Gallery of Fine Arts in Zlín, Czech Republic 
Skinsmooth Sur+ (solo), Headquaters, Zurich
In the shadow of the sun, Bel Etage, Berlin 
Post studio tales, District Berlin
dotcom, BSNP at Centre d'Art Bastille, Grenoble
Gravity, Money, Concrete, Fabric, Galerie Suvi Lehtinen
Nobody Knows You're a Dog, Kalmar Konstmuseum, Kalmar, Sweden
Astral Projection Abduction Fantasy, Monster Truck Gallery, Dublin

2011
Material Conversion, Grimmuseum, Berlin
Looking for Mr. McLuhan,Pratt Manhattan Gallery, New York 
Virgins Lives (with Michal Pechoucek), Jiri Svestka Gallery, Berlin 
Rat Piss Virus give it to me, Yautepec Gallery, Mexico City
Life on the Screen, Joyce Yahouda Gallery, Montréal 
READ/WRITE, 319 Scholes, New York
Als der Nachbar zum telefonieren kam, Galerie Petra Vankova, Berlin
Post Internet Survival Guide,Gentili Apri, Berlin

2010 
Solo Show, The Future Gallery, Berlin, Germany
FAQ, PMgalerie, Berlin, Germany
Watching Martin Kohout; launched as an online solo show at JstChillin.org
Liminal Work, Galerie Suvi Lehtinen, Berlin, Germany
Play Biennial, Guggenheim Museum, New York, United States of America
Transgression, Videotage, Hong Kong 
Bosch Young Talent Show, Den Bosch, Netherlands 
Whole Earth Catalogue, Neoncampobase, Bologna
SummerCamp, Exile, Berlin

2009
Musíme víceméně (We Have To More or Less), together with Tomáš Bárta, curated by Jan Zálešák, Galerie Mladých, Brno, Czech Republic
Herring under a fur coat, Program, Berlin (group)
Projectables, 7a Bienal do Mercosul, Porto Alegre (group)
mybiennialisbetterthanyours.com, curated by Tolga Taluy; Biennale de Lyon, Lyon, France (group)
Objekt animace. Třetí smysl (Object Animation. Third Sense), curated by F. Cenek, J. Havlíček, M. Mazanec, V. Mílek; Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín Czech Republic (group)
GEIST #II, Berlin, Germany (group)
Screengrab, James Cook University, Townsville, Austria (group)

2008
Jakmile mě okupuješ, pronikám do tebe (As Soon As You Occupy Me, I Penetrate You), A.M. 180, Prague, Czech Republic
Pixxelpoint 2008, curated by Domenico Quaranta, Nova Gorcica, Slowenia (group)
INTRO 518 TEDˇ 69 TEDˇ* TEDˇ 180 BONUS Q TRACK!, curated by D. Böhm, J. Franta, M. Meduna; Karlin Studios, Prague, Czech Republic (group)
Therapy, curated by Pavel Sedlák; CIANT Gallery, Prague Czech Republic (group)

2007
We Make Boxes 280407, Benzínka, Slaný, Czech Republic 
Enter3: Web 2.0 Generation, curated by Denisa Kera, Prague, Czech Republic (group)

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

(výběr)

 

2013 

Wandering Magazine #2

 

2012 

User-Friendly, Essay by Jakob Schillinger featuring Watching Martin Kohout. Artforum, November issue 

Martin Kohout, Essay by Marie Meixnerova, Fotograf magazine

What a summertime causes, Denisa Bytelová, PIŽMO 11

Die U-30-Party, Der Tagesspiegel, 11.8. 2012

Martin Kohout, Arts & Antique magazine (Cz)

 

2011

The Prosumer Version, essay by Jakob Shillinger, FlashArt international, October issue

 

2010

Vernacular Video, essay by Domenico Quaranta for Flash Art Italy n. 285

Watching Martin Kohout, essay by Gene McHugh

Poučeni uměním spolupracují, an article by Lenka Lindaurova for Lidove Noviny

7a bienal do mercosul, exhibition catalog

14. Marler Video-Kunst-Preis, exhibition catalog

Berlin Athina, exhibition catalogue

 

2009

Objekt animace. Třetí smysl (Object Animation. Third Sense), exhibition catalogue, ed. Cenek, Filip and Martin Mazanec

 

2008

A2 #40 (01/10/2008), Kazalky in an article „Nové umění z kráteru“ by Pavel Sedlák

Lidové Noviny (09/08/2008), column Galerie curated by Katherine Kastner

Nový Prostor #306, p. 21, text by Jiří Ptáček

 

2007

Umelec Inernational, text by Jiří Ptáček

IdN Magazine #5

Sticker City book (Thames & Hudson)

Hype magazine #23

 

2006

Lidové Noviny, Za barevnější svět (Jan Kovalík)

Wooster Comix #1

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu