Info
Michal Singer je výrazný solitér, který se na pozici respektovaného autora vypracoval díky soustředěné práci a enormní energii. Nedostal se na AVU, vystudoval na FFUK obor filozofie a politické ekonomie a hlavně prošel „univerzitou života“, kterou považuje za důležitější než akademické vzdělání. Malování se podle jeho názoru „nedá nacvičit, protože člověku hrozí, že pod nánosem technické rutiny ztratí dotek s vlastní duší“. Od roku 1993 působí na volné noze. K osobitému stylu se propracovával tvrdě a postupně. Vytvořil stovky maleb, kreseb, grafik a koláží. Těžiště jeho tvorby spočívá v malbě, která se pořád vyvíjí a vyznačuje velkým tematickým i stylovým rozsahem. V 90. letech 20. století rozvíjel specifickou variantu fauvismu. Výrazné barvy a ostré kontury využil při zobrazení série motivů z městské periferie, zátiší, ženských aktů nebo autoportrétů, které působí provokativně, obsahují kritický i sebeironický pohled a mají často také symbolický aspekt, jako např. Milesova kára, Muž a hvězdy, Psanec, Na brodu, Podzemí. Po roce 2000 se Singerova malba stále víc uvolňovala, ustoupily pevné obrysové kontury a objevila se živelná pastózní exprese. Tímto způsobem vytvořil řadu obrazů, např. Daimonion I. a II., Euroskeptik, Svlečený Descartes, Jungle Man, Štvanec, Muž s ohnivou koulí aj., v nichž dominuje energická spontánnost a přitom zůstává syrová autentičnost. Drsný expresionismus občas střídají křehčí akvarely, pointilistické kvaše nebo asociativní kresby japonským fixem. Metodou „šamanského pointilismu“ vytvořil v roce 2006 dva monumentální obrazy Odysseus a sirény a Odysseus na Kykladách, v nichž spojil antický mýtus, vlastní příběh i oblíbené téma - filozofii předsokratiků. Obraz je trochu zastřen, tvary jsou rozloženy na nejmenší částice, obrysy se rozplývají a vyvolávají dojem plynutí v čase. Michal Singer má schopnost propojit zdánlivě neslučitelné prvky, čímž diváka udržuje v permanentním napětí. Kolem roku 2010 začal uplatňovat syntézu razantní plošné malby s křehkou gestickou kresbou, např. Slunce Mexika, Kleopatra v Persii, Jatka v tyrkysu, Opona Světelného města, Šiva, Karneval smrti. Insect aj. Nezajímá ho smyslově vnímaná realita, ale vstup do krajních míst lidské psychiky. Tyto obrazy jsou živelné, poetické a temné zároveň. Uvádějí do světa neznámých bytostí, fantomů, démonů, bohů a kosmických těles. Univerzum se prolíná s fragmenty běžné pozemské reality, známý svět a každodenní činnost s pocity a jevy těžko uchopitelnými. Ze stejného ideového zázemí vycházejí také Singerovy literární texty. Je autorem mnoha esejí, básnické sbírky Shell, série textů Kyselá neděle a nekonečné divadelní hry Dva lidé žijící ve Světelném městě.
2009 Mezinárodní V 4 Sympozium, Egon Schiele Art Centrum
2008 První českoněmecké sympozium umělců na Šumavě
2003 Stipendijní pobyt Vídeň, KulturKontakt Austria
1990 Spoluzakládá kulturně politický týdeník Respekt, který byl roku 1992 vyznamenán cenou World Press Review
od 1993 svobodné povolání
1990-1993 Podílí se na grafické podobě tohoto týdeníku, spolupracuje s redakcí výtvarné a literární revue Revolver Revue, do níž přispívá články a ilustracemi
1989 Aktivity v Občanském fóru, Mánes
1984-1989 Dělnické profese
1980-1984 Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, obor filosofie a politická ekonomie
Ocenění:
2009 Grafika roku - čestné uznání
2008 nominován na cenu pro nejlepšího umělce Evropy ( Sovereign European Art Prize)
2003 oceněn výtvarně – teoretickou porotou časopisu Pars jako nejlepší výtvarník České republiky za tento rok
2003 cena galerie Klenová za nejlepší účast na skupinové výstavě