Otto Placht je příslušníkem výrazné generace, která na sebe upozornila ještě za studií na AVU v 80. letech 20. století. Zúčastnil se prvních čtyř výstav ze série neoficiálních přehlídek nazvaných Konfrontace. Tehdy patřil mezi stoupence neoexpresivních tendencí. Živelná exprese představovala pro mladé autory jednu z možností nezávislého tvůrčího vyjádření protestu vůči etablovanému umění. Otto Placht preferoval figurální expresi, od které se brzo odklonil a začal hledat nový výraz.
Po roce 1989 na čas přestal malovat, protože možnosti malby v daný moment považoval za vyčerpané. Stále ho ale zajímal motiv figury, který zpracovával jinými prostředky a jiným způsobem. Lákala ho idea stvoření umělého člověka – Golema. Realizoval kinetický objekt vytvořený ze zbytků použitých věcí, ve kterém se snažil skloubit fyzický pohyb lidského těla s kosmologickými principy. Opíral se o znalosti starých anatomických atlasů i nejnovější vědecké poznatky, inspiroval se teorií chaosu, kterou vnímal jako propojení racionální vědy a umělecké imaginace, matematiky a výtvarného umění. Promítlo se to do pojetí figury, která se postupnou abstrakcí měnila v geometrické schéma připomínající uměle vytvořenou konstrukci lidského těla. Na téma chaos vytvořil rozsáhlý cyklus prací, které s úspěchem představil v roce 1992 na stejnojmenné výstavě v Galerii U Řečických.
Přelom nastal po výstavě v Miami v roce 1993, kde se seznámil s osobností a dílem peruánského šamana a malíře Pabla Amaringa. Zapůsobily na něj Amaringovy malované vize, složené z množství fantaskních výjevů, ve kterých viděl spojení mytologie, astrální sféry i detailních znalostí ekosystému pralesa. Na základě tohoto setkání se Otto Placht rozhodl odjet do Peru. Pobyt v tomto prostředí zásadně změnil jeho pohled na svět a dal nový směr i jeho tvorbě. Velkou inspirací se pro něj stala původní peruánská kultura konkrétně umění kmene Shipibů, jihoamerická džungle a ayahuasca. Samotná džungle na něj působila magicky, což bylo ještě umocněno požitím halucinogenu tradičně používaného místními šamany. Přímá osobní zkušenost s ayahuascou zprostředkovala podněty neporovnatelné s dosavadními zkušenostmi. Poskytla intenzivní vizuální a spirituální zážitek a vyvolala změnu ve způsobu vnímání a zobrazování. Malba získala silný emotivní náboj, uvolnila se imaginace, rozšířila barevnost, barva se stala důležitým nosičem emocí. Do popředí se dostává narativní složka díla, děj je rozvíjený asociativně a spontánně. Kompozice se skládá z množství fragmentů, které se vrství a prolínají. V jednom obraze se spojuje několik rovin vnímání, což umožňuje komplexní uchopení námětu. Tento svébytný způsob zobrazení odráží vnější podobu reality, zprostředkovává vstup pod povrch viditelné části a umožňuje dostat se až k její spirituální podstatě. Klíčový námět představuje džungle, kterou malíř chápe jako symbol „permanentní transformace - impermanence, cyklu života, zrození i zániku, mutace jako přizpůsobení se přežití“. Podobným způsobem vnímá i vlastní obrazy, které jsou „ pořád překrývané, proměňující se v čase, reflektující zkušenost prožívání a bytí“.
Po roce 1993 realizoval řadu originálních projektů, zahrnujících malířské cykly, nástěnné i prostorové instalace, kresby, skici a studie svědčící o velké invenci a širokém výrazovém rozpětí. Střídají se pestrobarevné magické vize (např. Ayahuasca Vision, Azurové vize, Očistec, Ritual Elise, Zrcadlení, Brány vnímání, Psychotropy, Tunel, Alternatura), barevně střídmé obrazy (kůrové obrazy - Prales, Sféry, Kůry, instalace - Cosmodivision, Zásvětí), soustředěné ornamentální práce (např. Tinajas, Universo Shipibo), spontánní dynamické kaligrafie (např. Kaligrafie džungle), přízračné pohledy na městské dění (např. Cruzados, Motokaristas, Pucallpa), mystické obrazy krajiny (např. cyklus Mystická krajina), ale i reálné záznamy krajinných a každodenních motivů (skici, studie, cestovní deníky, skicáře). Tvorba z tohoto období tvoří zásadní část Plachtova díla, je autentickou osobitou reflexí zážitků peruánské reality, ke které se vrací i při svých pobytech v Praze.
Vzdělání:
1982–1988
AVU Praha
Pedagogická činnost:
1990–1993
odborný asistent AVU Praha, ateliér monumentální tvorby
1993 (jaro)
Escuela de pintura amazonica USKO-AYAR, Pucallpa, Peru
1994, 1995
Miami Dade Comunity College, Miami, Florida, USA
2006–2009
hostující profesor, UNIA (Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía), Yarinacocha, Peru
Otto Placht. Text Otto Placht, Ostrava 2015.
Otto Placht: El Libro Mágico. Texty Otto Placht, Václav Dejčmar, Gato, Mnislav Zelený – Atapa, Vanda Skálová, Apríl Dolkar, Otto Flores Sáenz, Jan Pravda, Praha 2014.
Metaformy pralesa. Text Otto Placht, Praha 2014.
Otto Placht: Tkvění. Text Otto Placht, Praha 2007.
Otto Placht. Texty Jan Placht, Otto Placht, Simona Vladíková, Klatovy 2001.
Otto Placht: Praga – Pucallpa. Text Russell Georgie, Pucallpa 1999.
Otto Placht: Ino Joni. Text Otto Placht, Praha 1997.
Otto Placht. Texty Lenka Lindaurová, Otto Placht, Praha 1997.
Otto Placht: Obrazy. Text Ivo Janoušek, Praha 1986.