Po studiích pracuje jako volný fotograf. Pedagogické činnosti se začal věnovat v roce 1992, kdy společně se svou ženou Helenou pořádal fotografické dílny v Praze a Dobešicích.
V letech 1995-96 externě učil na katedře fotografie na FAMU v Praze. V současnosti je odborným asistentem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Od roku 1990 je členem Asociace fotografů a Pražského domu fotografie. Od roku1999 je členem redakční rady Filmu a doby a od roku 2001 je členem Spolku výtvarných umělců Mánes v Praze.
Ve své volné tvorbě se věnuje především moderním zátiším, aktům a portrétům, které ovšem bývají vzdálené od tradičního pojetí mj. i častými experimenty s různými technologickými postupy (např. serigrafie, fotografie na plátně, fotoplastiky, reliéfy v zinku a skle aj.). Márův styl se začíná utvářet v 2. pol 70. let, kde zobrazuje technicistní geometrické formy v rozsáhlém barevném cyklu Mechanická zátiš, kde je zřetelný až matematicky pojatý koncept ideálních čistých forem (kovově chladných), odkazujících k minimalismu. V autorově figurální tvorbě (od 2. poloviny 80. let) je příznačný soubor portrétů „Roušky“ z roku 1989 a Triptychy z roku 1993. Na dynamizující fresky těl velkoformátového souboru Korpusy z roku 1988 navazuje koncem 90. let cyklem Mechanické korpusy. V těchto „mechanických“ červených korpusech, nepravidelných prostorových útvarech, dosahuje „smytím“ všech znaků subjektivity portrétovaných jakéhosi iracionálního ideálního typu objektu – figury, jakoby vytvořené pouze v mentální sféře. V cyklu aktů Madony z r.1999, vytvořené originální technikou tónovaného negativu, dominuje ambivalentní gesto modelu. Dalším z figurálně orientovaných souborů jsou pigmentové tisky na plátně s názvem Prostor z r.2002. Cyklus tvoří dvanáct velkoformátových počítačových printů, tištěných ze snímacího digitálního fotoaparátu s malým rozlišením, takže místy dochází k piktoriálnímu efektu zdůrazněním pixelových rastrů. V roce 2006 prezentuje zatím poslední cykly velkoformátových tisků na plátno s názvy Hlavy, Triptychy a Tunel, kde zpracovává podněty ze sféry tělesného i duchovního – obdobně jako v souborech Roušky, Korpusy, či Madony, které výrazově čerpají z vizuálního repertoáru křesťanství, ale jejich vnitřní obsah překračuje rámec jedné tradice a posouvá se směrem k širšímu vnímání duchovnosti, mnohokrát právě ve specifické formě zobrazení „zduchovnělého těla“.
V užité fotografii se věnuje zejména výtvarně orientovaným snímkům pro plakáty a kalendáře, v současnosti vytváří například monumentální stylizované portréty pro Shakespearovské létní slavnosti. Autorsky i režijně vytvořil řadu audiovizuálních programů využívajících principů polyekránu (Kov a Sen o počítači, Interkamera 1983, Magické auto, Muzeum Škoda auto, Mladá Boleslav, 1996).
Od roku 1983 samostatně vystavuje a zúčastňuje se i více než 70 skupinových expozic. Sporadicky se věnuje fotografické publicistice, hlavně v časopisu Film a doba a Ateliér. Jeho cyklus Madony byl součástí pavilonu České republiky na EXPO 2000 v Hannoveru.
Studia:
1976-1981 FAMU Praha, obor fotografie
1971-1975 FAMU Praha, obor kamera
1967-1971 Střední průmyslová škola grafická v Praze - užitá fotografie
Daniela Mrázková – Václav Remeš: Cesty československé fotografie, Mladá fronta, Praha 1989.
Co je fotografie, 150 let fotografie, Praha 1989.
Encyklopedie českých a slovenských fotografů, ASCO, Praha 1993.
Contemporary Photographers, 3rd Edition, St.James Press, Detroit a Londýn 1995.
Nová encyklopedie českého výtvarného umění, Academia, Praha 1995.
Vladimír Birgus – Jan Mlčoch: Akt v české fotografii. Kant, Praha 2000.
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců, 8. díl, Výtvarné centrum Chagal, Ostrava 2002.
Lucia Lendelová – Tomáš Pospěch – Helena Rišlinková: Česká a slovenská fotografie
osmdesátých a devadesátých let 20. století, Muzeum umění Olomouc 2002.
Kdo je kdo v České republice, Modrý jezdec, Praha, řada 1991-2006.
Birgus, Vladimír - Mlčoch Jan: Česká fotografie 20. století, Kant, Praha 2005.
Katalogy výstav (autorské):
Ján Šmok, Dobříš 1983.
Ján Šmok, Praha 1986.
StanislavUlver, Brno 1985.
Stanislav Ulver, Praha, Cheb 1989.
Jiří Kříž - Cheb 1989.
Anna Fárová, Praha 1989.
Anna Fárová, Praha 1993.
Vladimír Birgus, Galerie Opera, Divadlo Jiřího Myrona, Ostrava 1999.
Antonín Dufek, Brno 2000.
Lucie Lendelová, galerie Fiducia, Ostrava 2003.
Katalogy výstav (kolektivní):
Antonín Dufek: Fotografie absolventů FAMU, Dům pánů z Kunštátu, Brno.
Daniela Mrázková – Václav Remeš: Česká a slovenská krajina očima fotografů
v proměnách století, Mladá fronta, Praha 1988.
Anna Fárová: 37 fotografů Na Chmelnici, Praha 1989.
Vladimír Birgus, R. Misselbeck, Miroslav Vojtěchovský: Tschechoslowakische Fotografie der Gegenwart, Museum Ludwig, Braus Heidelberg, Köln 1990.
Josef Moucha: Příběh Galerie 4, G4 Cheb 1995.
Česká fotografie 1989 - 1994, Kuklik 1994.
Vladimír Birgus - Miroslav Vojtěchovský: Jistoty a hledání v české fotografii 90.let, KANT, Praha 1996.
Malá galerie spořitelny v Kladně, Kuklík 1997.
Tělo a fotografie, Pražský dům fotografie, Praha 1998.
Pedagogové ITF Slezské univerzity v Opavě, KANT, Praha 2001.
Vladimír Kozlík: Reklama, Asociace fotografů, Praha 2000.
Stanislav Ulver: Pavel Mára, Měsíc fotografie Bratislava, Fotofo, Bratislava 2001.
Photobienále 2002, Čtvrtý mezinárodní měsíc fotografie, Moskva.
Shakespeare ve fotografii, Leica Gallery Prague, Praha 2003.
Vladimír Birgus: Akt v české fotografii 1960-2000, Mesiac fotografie, Bratislava 2004.
Hudba ve výtvarném umění, (katalog s textem Jiřího Urbana, Zdeňka Bednáře a Pavla Ondračky), Polabská kulturní společnost, Kolín 2005.
Články
Antonín Dufek: Fotografie absolventů FAMU, Revue Fotografie 1986, č. 2.
Daniela Mrázková: 150 let fotografie, Čs. fotografie 1988, č. 11.
Antonín Dufek: Tělo v československé fotografii 1900 - 1986, Kroměříž 1986.
Martin Klivar: Nové vidění v české fotografii, Ateliér 1989, č. 10.
Ch.Caujolle :Cent cinquante ans de photographie á Prague, Photographies.
Magazine, Paris 1989, č. 19.
Vladimír Birgus: Fotografie an der FAMU Prag, Fotografie 1990, č. 2, Leipzig.
Ján Šmok – Stanislav Ulver: Mára Photography Workshops Exhibition, Galerie R, Praha 1992.
Vladimír Birgus: Současná fotografie v Československu, Fotografie, Moskva 1992, č. 11 - 12.
Josef Pecák: Torza, roušky, madony …, Fotografie Magazín, 1994, č. 1.
Stanislav Ulver: Mechanické korpusy, Ateliér, 1997, č. 24.
Pavel Scheufler: Pavel Mára, Fotograf na rozhraní, Advanced 1998, č. 4.
R. Fryšarová: Pavel Mára, Zajímá mě otisk tváře, Foto video, 2000, č. 9.
Stanislav Ulver: Pavel Mára, Nový IN, 2000, č. 11.
Současná česká a slovenská fotografie, Aperture 1999, č. 152.
EXPO 2000 Hannover, Nový IN, 2000, č. 11.
Vladimír Birgus: Bratislavský Měsíc fotografie tentokrát bez hvězd, Ateliér 2001, č. 1.
Vladimír Birgus: Akt v české fotografii 1960-2000, Ateliér 2004, č. 10.
Lucia Lendelová: Jak fotí akt Pavel Mára, Foto Video, březen 2004.
Ján Šmok: Mechanické zátiší, Revue Fotografie 1984, č. 1.
Martin Hruška: Márovy barevné detaily, Čs. fotografie 1984, č. 5.
Ludvík Baran: Márovy serigrafie, Čs. fotografie 1985, č. 11.
Petr Klimpl: Mnohostranný autor Pavel Mára, Čs. fotografie 1985, č. 11.
Vladimír Birgus: Fotografie absolventů FAMU, Čs. fotografie 1986, č. 2.
Josef Pecák: Fotografika Pavla Máry, Revue Fotografie 1987, č. 1.
Jaroslav Vančát: Portréty a figury, Tvorba 1988, č. 1.
Václav Remeš: Pavel Mára úplně jinak, Čs. fotografie 1988, č. 11.
Tomáš Pospěch: Márovy svlečené madony, Ateliér, 1999, č. 24.
Antonín Dufek: Pavel Mára, Madony a Roušky, Ateliér 2000, č. 5.
Aleš Kuneš: Shakespeare ve fotografii, Ateliér, 2003, č. 19.
Martin Smékal: Pedagogové ITF, Ateliér 2002, č. 4.
Václav Podestát: Pavel Mára, Imago 2004, č. 17.
P. Mára, Okouzlující přeludy Cecila Beatona, Film a doba 3/ 99
P. Mára, Diagnóza, anatomie, korida a jiné groteskní podoby lásky. Film a doba 3/2001
P. Mára: Hvězdy na nebi i na plátně (T.Stano), Film a doba 3/2003
P. Mára, Pampeliška, Film a doba, 3/2000
P. Mára: Fotografie na kolejích (Fotografie Sebastiaoa Salgada Workers na 40. FMM), Film a doba 3/2005, Praha 20