Pavel Opočenský je svou původní profesí šperkař, ale do povědomí výtvarné scény se výrazně zapsal jako sochař – autor kamenných objektů. V první polovině 70. let. Vystudoval střední uměleckoprůmyslovou školu v Jablonci nad Nisou a v Turnově. V roce 1979 emigroval do Německa, o dva roky později do USA.
V roce 1990 se z emigrace vrátil do Čech a kromě šperků začal vytvářet i kamenné sochy. Orientuje se především na tvrdé kameny (syenit, žula, čedič). Ve své práci využívá moderní technologie zpracování kamene – např. broušení diamantovými kotouči. V době po návratu z emigrace vytvořil sérii stél převážně ze syenitu. Kamenné stély, připomínající dávné menhiry, Opočenský vždy záměrně ponechával bez názvu. Poprvé zde uplatnil svou techniku inspirovanou šperkařskými postupy a vstoupil do dějin českého sochařství jako osobitý sochař, jehož rukopis rozeznáme na první pohled.
Opočenský své kamenné stély prořezává ve dvou protilehlých rovinách – v jedné příčně a v druhé svisle. Vzniká tak jakási síť, která je z určitého úhlu pohledu průhledná. V dalších objektech využívá jinou metodu, kterou též používá při tvorbě šperků: kámen probrušuje konvexně ze dvou stran do tenké, průsvitné vrstvy tak, aby se v určitém momentu objevila jemná, nepravidelná trhlina se skořápkovitě křehkými okraji. Jiným kamenům ponechává jejich kompaktní podobu a prořezává je rýhami v podobě kruhů nebo rourovitých děr.
V roce 1993 Opočenský vytváří sochy – ležící žulové bloky, které už onu filigránskou techniku postrádají a působí monumentalitou vlastní kameni. Sochař zde pracuje s kontrastem leštěné a přírodní plochy, kterou ponechává v její přirozené textuře. Totéž by se dalo říci i o sérii vertikálních soch z čediče, jež vznikají od roku 1995. Opět se jedná o menhiry, tentokrát s prořezanými vertikálními otvory, připomínajícími jakési pohádkové hradní věže se střílnami. Autor v nich opouští techniku vrtání a zajímá se více o vertikální a horizontální řez.
V Opočenského sochách se mísí filigránské „šperkařské“ zacházení s kamenem s razancí, hodnou velkých kamenosochařů. Poslední sérii soch s názvem Ursakrál vytvořil sochař v roce 2011. Od umělcova předchozího pojednání kamene se značně liší: Opočenský zde opouští geometrickou formu a vytváří „měkké“ sochy, v nichž se ve velmi specifické podobě začíná objevovat figura. Sochař vydlabává kusy žuly tak, aby vytvořil jakýsi negativní otisk figury v kameni. Otisky mají rozměr životní velikosti lidského těla a přímo vybízejí k tomu, aby si člověk do otisku lehl anebo sedl.
Opočenský se zde nechal unést nalezenou formou kamenů: jedná se o obří žulové valouny, z nichž čiší stáří několika milionů a které jsou ohlazené ledovcem během mnoha tisíciletého přírodního procesu. „O měkkost formy si ty balvany vyloženě říkaly“, prohlašuje Opočenský a dodává: „pocit ursakrálního je přímo v těch kamenech a jejich použití touto formou není náhodný. Tento pocit mi naznačil, co s tím mám dělat. Výsledek je jakási forma obětních kamenů – kamenů na spočinutí neboli forma, kde dochází ke splynutí s kamenem.“
Poslední série soch Pavla Opočenského dokazuje, že autor za použití tradičního materiálu jako je kámen dokáže najít nové inovativní cesty. I tyto poslední sochy jsou neopakovatelné a jako u předešlých geometrických soch i zde lze nalézt sochařův osobitý rukopis, který z kamene vytváří díla s nezaměnitelným působením.
Studia:
1974 Střední uměleckoprůmyslová škola , Turnov (zpracování kovů a kamenů)
1972 Střední uměleckoprůmyslová škola, Jablonec nad Nisou (bižuterie)
Ceny:
2004 Kašna, Kuřim u Brna
2003 34th German Award for Jewellery and Precious Stones Idar-Oberstain
1993 Nadace bratří Čapků, Praha
1990 Pollock-Krasner Foundation, New York
Empire State Craft Alliance, New York
1986 New York Foundation of the Arts, New York
1985 Art Quest 85, University Art Museum, California
Realizace v architektuře a veřejných prostorách:
2004 Kašna, Kuřim u Brna
2002 Pocta Stanislavu Libenskému, Karlovy Vary
2000 Bez názvu, Slovácké muzeum, Uherské Hradiště
2000 Šest objektů, Long House Foundation, East Hampton, USA
1998/99 Čtyři krystaly (z roku 1995), Hvězdárna Ondřejov
1998/99 Dva naslouchající, Hvězdárna Ondřejov
1994 Pomník bratří Čapků, Praha
Sympozia:
1998/99 Kameny a hvězdy, Hvězdárna Ondřejov
1993 Žulové sympozium Milevsko
1992 Mezinárodní sochařské sympozium Hořice v Podkrkonoší
Pavel Opočenský, Mobilizatoidy. Text pavel Opočenský. Praha 2006
Pavel Opočenský, Mříže brože. Text Daniela Krechlová. Praha 2005
Pavel Opočenský, Fragillitas Gradatim. Text Daniela Krechlová. Praha 2003
Pavel Opočenský, Průnik hmot. Text Magdalena Juříková. Mánes, Praha 1995
Pavel Opočenský, No title. Text Magdalena Juříková. Galerie Rudolfinum, Praha 1994