Obrazy Pavla Šmída jsou především demonstrací určitých principů a stereotypů navázaných na lidské tužby a sny. Ty jsou důmyslně zasuty v lidském vědomí navyklém mechanicky vnímat předpřipravená a v konečnosti nikdy zcela zpracovaná vizuální data a mísit se s nimi do skutečně prožívaných emocí. Konzumace obrazu i samotné „malby“ se stává ironickým leitmotivem Šmídova formálně vytříbeného a vnitřně sjednoceného malířského díla. Jedná se tu o „ukazování“ či „obnažování“ jiných významů a jiných kontextů, těch „za věcmi“, polotovarů a surovin, které plodí účelově nastavená mediální realita. Umělý prostor, nepřirozený postoj figury, stylizované pohledové úhly, výraz tváře, volná barevnost, hyperrealistický popis věcného detailu, důraz na módní prvky jako účes, líčení, šperky ad., to je spektrum postupů, které se podílejí na tvorbě dokonalého konfigurativního prostředí, nebo-li aktu prezentace. Filtrování věcnosti sleduje konkrétní ideologické cíle, v tomto případě pokoušení v rovině konzumu.
Objevuje se tu ale také opačný postup, který nabourává zmíněné dokonalé „retuše“ a obnažuje nepřesnosti, kazy, chyby – např. otevřené přiznání východiska či předlohy v malířské stylizaci (fotografie, časopisecký snímek, ilustrace), očividné zavirování platných informací, mix retromotivů nevztahujících se společně k žádné konkrétní době, záměny očekávaných signálů – barevnost, násilná gesta, ambivalence ve čtení významu (tanec - boj; pistole zbraň – pistole hračka, modelka – vampýr, spacák jako funkční předmět – malířská podobizna spacáku) apod. Zde je pro změnu filtrována autorova imaginace, která nikde otevřeně neustřelí do extrému, nevyhřezne do prázdna, ale vždy se jedovatě vmísí do zažitých, všeobecně známých forem a kulis všední banality a únavného matrixu.
1992 studijní pobyt na Polytechnic School, Nottingham, Velká Británie
1990-1997 Akademie výtvarných umění v Praze (prof. Jiří Sopko)
1979-1982 SUPŠ Praha
Vaňous Petr: katalog výstavy "6. května", Galerie NoD - Roxy, Praha 2003
Vaňous Petr: katalog výstavy ARTNOW.CZ, Výstavní síň Mánes, Praha 2003
Malá Olga - Srp Karel - Vaňous Petr: katalog výstavy Perfect Tense/ Malba dnes, Jízdárna Pražského hradu, Praha 2003-04
Ševčíková Jana: katalog výstavy Pavel Šmíd/ Čínská lázeň, Výstavní síň VŠUP, Praha 2003
Good Morning/ Dobré ráno (text: Petr Vaňous), Galerie Caesar, Olomouc 2007, nestr.
GA2LERIE (Vaňous Petr ed. ), vydal Kulturní týdeník A2, s.r.o. jako přílohu v roce 2007
P. Vaňous, Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP - Městská knihovna, 21. 12. 2007 - 23. 3. 2008, nestr., Praha 2008
P. Vaňous, Daň z přidané hodnoty, in: S. Baborovská - K. Srp (ed.), Po sametu, katalog expozice, GHMP a Arbor Vitae, Praha 2009
Rezler Aleš: Zajíčci a jezdci malíře Pavla Šmída, Denní telegraf, roč. 5, č. 67, 1996, s. 13
Lahoda Vojtěch: Jak se propírá malba, Tvar 17/2004, s. 13
Pesch Miroslav: Lux, Ateliér 2/2006, s. 5
Vaňous Petr: Malířská škola Jiřího Sopka, A2 kulturní týdeník 17/ 2006, s. 8
Vaňous Petr: Sebeobrana, A2 kulturní týdeník 17/2007, s. 26-27
Vaňous Petr: Cynický "realismus" a jeho reklamace, Revolver revue 76/ 2009, s. 77 - 90