Pavla Malinová patří mezi nejvýraznější tváře současné české mladé malby. Do hlubšího povědomí vstoupila v roce 2019 jako finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého, kdy byla porotou oceněna za malby prezentující „komplexní estetiku, která s lehkostí prochází širokým spektrem historických referencí, aniž by se narcisticky utápěla v sebe-referenčním vztahu ke klasickému médiu.“ (https://www.sjch.cz/pavla-malinova/, cit. 31. 1. 2020)
Malinová pochází ze Vsetína a po studiu střední uměleckoprůmyslové sklářské školy a několika neúspěšných pokusech o přijetí na pražskou AVU nastoupila do tehdy začínajícího Ateliéru malby II Františka Kowolovského na Fakultě umění v Ostravě. Forma Kowolovského výuky autorčinu tvorbu zásadně formovala a dodala její rané podobě charakteristickou nejednotvárnost. Autorka experimentovala s fotografií i s videem a ve druhém ročníku začala také působit jako frontmanka elektropunkové hudební skupiny Like She, kde mimo jiné figuroval i její ostravský spolužák, umělec Jan Vytiska.
Ostravské prostředí hraje pro tvorbu Pavly Malinové důležitou roli dodnes. Generace ostravských malířů přicházejících z Valašského Meziříčí – kromě Malinové například již zmíněný Jan Vytiska – se tehdy soustředila kolem hudební skupiny Ilove69popgejů založené Jakubem Adamcem a Pavlem Pernickým. Projekt měl přesah i do výtvarného umění a podle slov Blanky Švédové jej „lze označit za vibrující vizualizovanou skupinovou identitu budovanou s bytostnou přímostí“ (https://www.artlist.cz/jakub-adamec-5459/, cit. 29. 12. 2020). Pro většinu tehdejších začínajících umělců, kteří se zároveň pohybovali kolem tohoto projektu, bylo charakteristické, že si i po příchodu do Prahy zachovali specifickou tvář ostravské scény.
Právě svobodná atmosféra na ostravské fakultě Malinové umožnila vidět i za rám obrazu a vstupovat do dialogu také s jinými médii než jen s tím malířským, třebaže malba u ní dodnes zůstává dominantním vyjadřovacím prostředkem. Různá témata, se kterými autorka pracuje většinou v cyklech, se tak objevují nejen v malbách, ale lze je nalézt i v její tvorbě z oblasti pohyblivého obrazu. Například ve videu Zenová předzahrádka (2016) Malinová předvádí „rehabilitační imitaci“ (což pravděpodobně odkazuje ke stejnojmennému obrazu z roku 2015) a rukama zpracovává až „laská“ ošatku plnou ořechů. Drcení ořechů a následné uhlazování z nich vzniklé drti je doprovázeno šeptajícím hlasem ve stylu ASMR navozujícím blažený stav uvolněnosti.
Téma duchovna, spirituality a fyzického a psychického klidu stále představuje jeden z klíčových motivů Malinové tvorby, přestože ve své nejkoncentrovanější podobě byl přítomen především v roce 2015 a v navazujících letech. Symptomatickou byla v tomto smyslu například výstava Esoterická dutosvětskost (2015) v galerii Nevan Contempo, kde kurátor Jiří Havlíček tvorbu Malinové zařadil do stylu „New New Age“. Hraničně abstraktní malby tehdy doprovázela prostorová instalace vzniklá ve spolupráci s hostem Filipem Krausem, který pro výstavu vytvořil typografii prezentovanou na objektech z karimatek navozujících atmosféru tělocvičny či pocit samotného cvičení. Autorka své malby dále doplnila kresbou na stěny galerie zachycující charakteristicky robustní postavy a spirituální symboly. Malby tematiku duchovního cvičení zrcadlily v pastózních, geometrických tvarech, ve kterých se proplétaly další cvičící figury podobně jako například v dílech Odstupňovaná srdečnost (2015) nebo v již zmíněné Rehabilitační imitaci (2015).
Práce s prostorem by se dala označit za další charakteristický rys autorčiny tvorby. Příkladem mohou být výstavy Intermarium (2016) v Centru pro současné umění FUTURA, Keyhole, Labyrinth of the Soul (2017) v Galerii Szara v polských Katovicích nebo výstava Ceny Jindřicha Chalupeckého 2019 v Moravské galerii. Pro Intermarium (2016) umělkyně opět vytvořila nástěnnou malbu, v rámci níž obecně užívá méně barev a umožňuje jí to jasnější sdělení. To pragmaticky využila vzhledem k politickému konceptu výstavy, který řešil pozici střední Evropy vůči Západu. V rozhovoru s Annou Remešovou a Alžbětou Cibulkovou pro Artalk prohlásila, že „(...) realita a současná politická situace se asi nejvíce odráží v mých nástěnných malbách, kde dokážu být konkrétnější a přesnější. Což je především dané barvami. Na obraze je jich moc, vrství se a trochu se mi tam ztrácí samotné sdělení.“ (https://artalk.cz/2019/02/27/pavla-malinova-my-jsme-se-hlavne-nebali/, cit. 1. 1. 2021)
Výstava Keyhole, Labyrinth of the Soul (2017) byla pro Pavlu Malinovou charakteristická jak formálně, totiž prostorovou instalací, tak i samotným motivem, kterým autorka v roce 2017 volně navázala na předchozí téma duchovna, a to motivem klíčových dírek. K takovým malbám patří například Klíčový strom (2017), Štěstí (2017) nebo Klíčová krajina (2017). Klíčové dírky Malinové posloužily i jako výchozí tvar pro budoucí figury, postupně se objevující v malbách jako Klíčová žena (2017) nebo Klíčová dírka (2017). Od roku 2018 se potom začínají výrazněji objevovat figury – hlavy a ruce, které svou zavalitou robustností připomínají sochy.
Dosud poslední větší samostatnou prezentací aktuální práce Pavly Malinové byla výstava Prázdné objetí (2020) v galerii lítost. Vystaveny zde byly figurální malby a kresby, v nichž hrála důležitou roli jejich struktura a soustředily se na vyobrazení vztahů postav na obraze – což je v Malinové tvorbě obecně opakující se téma. Například malba Objetí II (2020) vybízela k úvahám o propojenosti člověka a přírody, kdy vyobrazenou figuru, držící na hřbetu své ruky zelenou kobylku, zároveň omotávala jakási liána, jejíž textura byla umístěna ve středové kompozici obrazu. Kresba tužkou a uhlem s názvem Hlava #5 (2020) pak byla umístěna ve vedlejší místnosti galerie na žlutém kontrastním podkladu a zobrazovala totožnou figuru, ovšem v černobílé verzi – kresba proto evokovala propracovanější skicu. Z hlediska obsahového sdělení lze spatřit paralelu k videu Zenová předzahrádka (2016), které podobně jako zmíněná malba tematizovala vztah mezi člověkem a přírodou. Práce Malinové má bezesporu transformativní ráz, u něhož je však možné při zpětném hodnocení nalézt určité plynulé a logické přechody.
Studium:
2005–2010
Fakulta výtvarného umění v Ostravě, Malba II u Františka Kowolowského
2001–2005
Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská
Ocenění:
2019
Finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého
2013
Laureátka ceny Rudolfa Schlattauera
Petr Vaňous (ed.): SPECTRUM: Kniha o současnosti mladé malby v ČR, BIGGBOSS, 2020
Anything Goes, katalog k výstavě, White & Weiss Gallery, 2019
Cena Jindřicha Chalupeckého 2019, katalog k výstavě, Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2019
Pavla Malinová – O mně se povídá, moje mlčení tomu odpovídá, monografie, 2018
Esoterická dutosvětskost, katalog k výstavě, Nevan Contempo, 2015
Anketa, Publikace k výstavám v Galerii U dobrého pastýře v roce 2014, Turistické informační centrum města Brno, 2014
· Tomáš Svoboda: Prázdné objetí . Na návštěvě u malířky Pavly Malinové, Seznam Zprávy, 14. 6. 2020, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/prazdne-objeti-na-navsteve-u-malirky-pavly-malinove-108757
· Prázdné objetí, galerie lítost, 2020, https://litost.gallery/cs/program/pmh/
· Ivan Bergmann ml.: Pavla Malinová – Vztahotvary, Prostor Zlín 1/2020, ročník XXVII., s. 22–25
· Pavla Malinová, Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2019, https://www.sjch.cz/pavla-malinova/
· Silvie Šeborová: Cena Jindřicha Chalupeckého: Jeden za všechny a všichni za jednoho – proti Babišovi, 7. 12. 2019, https://denikn.cz/248509/jeden-za-vsechny-a-vsichni-za-jednoho-a-proti-babisovi/
· Magdalena Čechlovská: Finalisty Chalupeckého ceny pálí klima. Jejich výstavu pohání solární energie, Magazín Aktuálně, 9. 10. 2019, https://magazin.aktualne.cz/kultura/umeni/cena-jindricha-chalupeckeho-brno-recenze/r~c4b32fd8ea9a11e9b259ac1f6b220ee8/
· Josef Chuchma: Pavla Malinová, ČTArt, 22. 7. 2019, https://art.ceskatelevize.cz/profil/pavla-malinova-FFMc6
· Veronika Ruppert: Nepanikařím a maluju. Pavla Malinová je ve finále Ceny Jindřicha Chalupeckého, Radio Wave, 12. 3. 2019, https://wave.rozhlas.cz/nepanikarim-a-maluju-pavla-malinova-je-ve-finale-ceny-jindricha-chalupeckeho-7783593
· Anna Remešová a Alžběta Cibulková: Pavla Malinová: My jsme se hlavně nebáli, Artalk, 27. 2. 2019, https://artalk.cz/2019/02/27/pavla-malinova-my-jsme-se-hlavne-nebali/
· Jiří Ptáček: Pavla Malinová, ArtAntiques, prosinec 2018, https://www.artantiques.cz/pavla-malinova
· Výtvarnice Pavla Malinová není pinďousmrsk, ČT24, 17. 1. 2018, https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/2363110-vytvarnice-pavla-malinova-neni-pindousmrsk
· Pavla Malinová at Szara Gallery, Art Viewer, 29. 12. 2017, https://artviewer.org/pavla-malinova-at-szara-gallery/
· Pavla Malinová – Letní výtvarný salon 2017, 10. 6. 2017, https://www.youtube.com/watch?v=ys_U6ffl-nY&feature=youtu.be&ab_channel=KodlContemporary
· Pavla Malinová – Interview, Galerie NoD, 2017, https://vimeo.com/226882513
· Jiří Ptáček: Pavla Malinová. Duchovní obraz viskózní přítomnosti, Revue Art 1/17, s. 40–43
· Pavla Malinová: Ploty jsou odrazem současnosti, rozhovor Jiřího Ptáčka, 31. 8. 2016, http://jiriptacek.blogspot.com/2016/08/pavla-malinova-ploty-jsou-odrazem.html
· Pavla Malinová – profil, Artyčok, 13. 6. 2016, http://artycok.tv/29374/pavla-malinova
· Renata Votrubová: Malířka a rodačka ze Vsetína Pavla Malinová vystavuje v Galerii Sýpka ve Valšském Meziřící, 1. 12. 2015, https://www.valasskemezirici.cz/malirka-a-rodacka-ze-vsetina-pavla-malinova-vystavuje-v-galerii-sypka-ve-valasskem-mezirici/d-20406
· Esoterická dutosvětskost, Artyčok, 30. 11. 2015, http://artycok.tv/28725/esotericka-dutosvetskostesoteric-holloworldliness
· Jan H. Vitvar: Zavzpomínejme u nástěnky Miloše Zemana, 18. 9. 2015, https://www.respekt.cz/kultura/zavzpominejme-na-milose-zemana
· Pavla Malinová, Galerie TIC, 15. 4. 2014. https://galerie-tic.cz/autor/pavla-malinova/
· Panáček počmáraný, Artyčok, 22. 8. 2013, http://artycok.tv/20177/panacek-pocmaranyscribbled-figure
· Karel Oujezdský: Počmáraný panáček v Galerii Entrance, Český rozhlas Vltava, 7. 5. 2013, https://vltava.rozhlas.cz/panacek-pocmarany-v-galerii-entrance-5085318
· Je to ve mně jako v koze, Artyčok, 6. 4. 2012, https://artycok.tv/12887/je-to-ve-mne-jako-v-koze
· Pavla Malinová, Tomáš Roubal, MeetFactory, 2011, http://www.meetfactory.cz/cs/program/detail/pavla-malinova-tomas-roubal
(bez datace)
· Martin Mikolášek: Pavla Malinová, Origoo, https://origoo.cz/cs/authors/pavla-malinova
· Pavla Malinová, Nová Galerie, https://www.novagalerie.cz/artists/pavla-malinova/
· Pavla Malinová, ArtMap, https://www.artmap.cz/artist/pavla-malinova/
· Pavla Malinová, KODL Contemporary, http://www.kodlcontemporary.cz/letni-vytvarny-salon-2017/umelci/pavla-malinova/