O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Peter Rónai

Jméno
Peter
Příjmení
Rónai
Narozen/a
1953
Místo narození
Budapešť
Působiště
Bratislava
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Peter Rónai je multimediální umělec, průkopník videoartu a pedagog. Jeho aktivity se vyznačují silným sklonem k intermediálním přesahům již od sedmdesátých let, kdy se jako student a čerstvý absolvent ateliéru malířství na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě zajímal také o tvorbu koláží, autorských textů a vizuální poezie. V přibližně stejném období se důležitými oblastmi jeho tvorby stala i experimentální grafika a fotografie, kterými se začal intenzivněji zabývat v rámci postgraduálního studia na Akademii výtvarných umění v Budapešti. Kulturně liberálnější prostředí hlavního města Maďarska mu navíc poskytlo snazší přístup k dobově aktuálním publikacím a výstavám zahraničního umění, což přispělo k posílení konceptuální či post-konceptuální linie jeho tvorby.

 

Frekventované užívání reprodukčních technik a práce s fotografickými fragmenty, odkazující k tradici konstruktivistických montáží, dovedly Rónaie k definitivnímu odklonu od tradičně založeného média malby směrem k objektu a akčnímu umění. I když v osmdesátých letech nadále pokračoval ve vytváření vícevrstvých asambláží, většina jeho prací již získávala výrazově strohý charakter oproštěný od složitějších tvůrčích prostředků. Jejich dominantním prvkem se stalo rušení ustálených estetických kategorií a částečně i analýza užívaných médií. Za těchto okolností začal Rónai uskutečňovat i první experimenty s videem, jež ve své rané fázi sahaly od promítání formálně jednodušších fotomontáží k tvorbě složitějších, s komplexnějšími společensko-politickými tématy souvisejících děl. Typickým příkladem jsou jeho manipulované zásahy do vysílání Československé televize (Soukromé promítaní, 1985) založené na negaci televizního obrazu pomocí jeho přelepování upravovanými fotografickými fóliemi.

 

Od konce 80. let Rónai inklinoval k tvorbě komponovaných objektů a videoinstalací. Typickým pro něj bylo zejména umisťování proporčně menších monitorů v nestandardním prostorovém rozvržení, které bylo často podpořeno hravými názvy poskytujícími klíč k dešifrování mnohoznačnosti děl. První výraznější prezentaci tohoto formátu připravil v roce 1989 pro Galerii Cypriána Majerníka v Bratislavě (Objekt/Subjekt), kde vystavil konstruovaný mustr černých čtverců (Předvečer suprematismu, 1988). Zřejmý odkaz k ústřednímu dílu Kazimira Maleviče zde opakoval i televizor umístěný proti bílé zdi výstavního prostoru, který však jednoznačné čtení hlavní významové roviny instalace svým nezávislým vysíláním podvracel a současně též analyticky tematizoval vlastní povahu obrazu.

K plnému rozvinutí osobitého přístupu k videoumění došlo v případě Petera Rónaie až v průběhu devadesátých let, kdy nastala celková proměna politické a kulturně-společenské situace. Jedním z jeho nejčastěji reflektovaných témat se stala otázka konkrétní pozice umělce a umění jako takového, na níž reagoval aplikováním strategie sebemystifikace a sebemodifikace. Kromě práce s vlastním zobrazením (Camera obscurna, 1992) se Rónai v souvisejících videoinstalacích zabýval také komunikací s divákem, který se v mnoha ohledech sám stával aktivním elementem konstruované hybridní situace (Konec světa, 1992). K obdobným principům se Rónai vracel i po roce 2000, kdy je nově propojoval s reprezentacemi osobního archivu a lidské paměti (výstava Mixed Memory, Galéria Jána Koniarka, Trnava 2007).

 

V kontextu akčního umění byla pro Rónaie důležitá zejména spolupráce s Júliem Kollerem, s nímž vystupoval ve skupině Nová vážnosť (1990–1993). Jejich společná tvorba polemizující ve věci postavení kultury již postkomunistického Československa byla zpravidla kódována znakem vlnovky, jež se stávala nositelkou různých interpretací. Kromě sdílené symboliky dvojice vytvářela také individuální signatury a šifry – zatímco Koller používal zkratku U.F.O. (Univerzální Futurologický Obraz; od 1970) v kombinaci s otazníkem, Rónaie určovala zkratka O.F.U. (Opačně Fungující Umění; od 1988) s diagonálním přeškrtnutím.

 

V téže době zaznamenala vývoj rovněž autorova tvorba v oblasti experimentální grafiky a fotografie, a to zejména díky jeho pokročilejšímu ovládání postupů počítačové a reprografické montáže či digitální postprodukce. V tomto rámci vznikaly nejenom manipulované reprodukce kanonických děl (série Hommage á hommage – MUTT R, 1990–1991), ale i série autoportrétů (Selfmutation – Auto(R)proměny, 1991) často integrovaných do komplexněji založených videoinstalací (Cogito ergo kunst, 1994).

 

Problematizace postavení umění a jeho smyslu tvoří významnou osu také v recentní tvorbě Petera Rónaie. Formálně rozsáhlejší instalace analyzující jeho vlastní autorství a povahu konkrétně užitého média se v posledních letech sloučily se strategiemi rekonstrukce a dekonstrukce, čímž vytvořily rámec pro autorovy reprezentativní retrospektivy (Retro naj…, Synagóga Trnava 2014; Post Ping Pong, Východoslovenská galéria, Košice 2015) a ironizující výstavní projekty (Opačne fungujúce umenie, Galéria G19, Bratislava 2019).

Autor/ka anotace
Lujza Kotočová

Publikováno
2021

Profesní životopis

Studium:

1976–1977
Akademie výtvarných umění, Budapešť - postgraduální studium teorie fotografie (profesorem Lajos Végvári)

1974–1976
Akademie výtvarných umění, Budapešť - studium malby a grafiky (profesorem Imre Koscis)

1970–1974
Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava - studium malby (profesorem Ján Želibský)

Zaměstnání:

od 2011
Fakulta umění TUKE, Košice - profesor a vedoucí ateliéru grafiky a experimentální tvorby

1992
Fakulta výtvarných umění VUT, Brno - docent a vedoucí ateliéru konceptuálních tendencí

1977–1989
Nezávislý umělec

Členství ve skupinách nezařazených do databáze
Nová vážnosť

Výstavy

Samostatné výstavy
2020
INSTANT X, Turčianska galéria, Martin

2019
Náletová dřevina, Baťův Institut, Zlín

2018
Anti koncepcia, Galéria Umelka, Bratislava
No art today, Open gallery, Bratislava
Mal i Art, Mestská galéria, Rimavská Sobota
Opačne Fungujúce Umenie, Galéria 19, Bratislava

2017
Elastická realita, Galéria Petra Michala Bohúňa, Liptovský Mikuláš
Tekutá realita, Galéria Z, Bratislava

2016
Post postping pong, Galéria Umelka, Bratislava

2015
Post Ping Pong, Východoslovenská galéria, Košice

2014
Len pre plavcov…, Kunsthalle, Košice
KUNSTvHALE, Roman Fecik Gallery, Bratislava
Retro naj…, Galéria Jána Koniarka, Synagóga - Centrum súčasného umenia, Trnava

2013
Pertu X. (s Hoppem Halász Károlyem), Galéria Ernesta Zmetáka, Nové Zámky

2012
Sociálna sonda 3 (s Juliánem Filou, Petrem Rónaiem ml. a Veronikou Rónaiovou), Dom umenia, Bratislava

2011
Multiplace, Slovenský kulturní institut, Budapesť

2010
Master and disciple (s Rolandem Farkasem), Magma, Saint George

2009
Real time, Galerie U Dobrého pastýře, Brno

2008
Infoman, Galerie města, Blansko

2007
Mixed Memory, Galéria Jána Koniarka, Trnava

2005
Post post photo (s Milotou Havránkovou), Gallery 10 Ltd., Washington

2004
Képtelenség / Nonsense, Limes Gallery, Komárno
autoReverse, Galéria Slovenskej sporiteľne, Bratislava

2003
Watch and go!, Galéria meta Bratislavy, Bratislava
Silhouette (s Václavem Stratilem), Galerie Art Factory, Praha
Hlavolam, Galéria Nova, Bratislava
Gallery by night (s Rolandem Farkasem), Studió galéria, Budapešť

2000
In medias res, Nitrianska galéria, Nitra
Post Photo, Galéria Priestor pre súčasné umenie, Bratislava

1998
Post Kassák Post, Mestská galéria, Nové Zámky
My Document -A-, Cik Cak Centrum, Bratislava
1+1=3, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
1+1=3 (s Janem Mikulčíkem), Letohrádek Mitrovských, Brno
1+1=3 (s Ilonou Németh), Ludwig Múzeum, Budapešť
Neither head nor heel (s Jiřím Davidem a Václavem Stratilem), Národní technické muzeum, Praha

1997
Brněnský koncept, Dům umění, Brno
Videoantológia, Považská galéria umenia, Žilina
Esperanto, Werkgalerie, Kassel
Possibility of Three (s Borisem Ondreičkem a Denisou Lehockou), Galerie Václava Špály, Praha
AFTER EGO, Synagóga - Centrum pre súčasné umenie, Trnava

1996
Camera slovaka (s Mirem Niczem a Romanem Galovským), Múzeum moderného umenia, Medzilaborce
ReSeT (s Rudolfem Sikorou a Deziderem Tóthem), Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy

1995
Aurea perdeo est via media, Galerie U Štreitů, Sovinec
Visual Poetry 1975—1995, Galéria Baroko, Nové Zámky

1994
Empty TV, Galerie Fiducia, Ostrava
Nová realita, Múzeum moderného umenia, Medzilaborce
Slovak virtual reality, Maďarské kulturní centrum, Bratislava

1993
Postinštalácia, Galéria Palisády, Bratislava
Alter Ego (s Andrzejem Dudek-Dürerem), Umelecká beseda slovenská, Bratislava
Predtým a potom, Štátna galéria, Banská Bystrica
Before and After, Nitrianska galéria, Nitra
Notstand (s Juliem Kollerem), Forum Stadtpark, Graz

1992
T.R.A.N.Z.I.T., Galéria Kleibl, Bratislava
Príliv / Odliv (s Juliem Kollerem), Slovenský rozhlas, Bratislava

1990
Nová vážnosť I. (s Juliem Kollerem), Klaristický kostel, Bratislava
Nová vážnosť II. (s Juliem Kollerem), Galéria SFVU, Bratislava

1989
OBJEKT/SUBJEKT, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava

1988
IN - FORMÁCIE, Československý rozhlas, Bratislava

1987
UNTITLED (II. otvorený ateliér), Podunajské Biskupice

1980
Objekt, E Klub, Bratislava

1979
Cesta (O), V-Klub, Bratislava
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2020
Nová paradigma, Dom umenia, Bratislava

2019
Signál: Slovenské (post)konceptuálne umenie, Ludwig Múzeum, Budapešť

2018
Meandre slovenskej asambláže, Galéria Z, Bratislava
GCM do GMB, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava
Něco něčím, Dům pánů z Kunštátu, Brno
Transart 30, Galéria umenia Ernesta Zmetáka, Nové Zámky
OBJEKTívne, Kunsthalle Bratislava, Bratislava
Pořád spolu, Důl Michal, Ostrava
Sonda 1: Slovenské (post)konceptuálne umenie, Galerie hlavního města Prahy, Praha

2017
Passages of Neo-Avant-Garde, Platán Galéria, Budapešť
MAPS, Ludwig Múzeum, Budapešť
Medzi informáciou a pamäťou, Považská galéria umenia, Žilina
Štafetová grafika, Štátna vedecká knižnica, Banská Bystrica
Post-Contemporary Art, Telep-Art Galéria, Budapešť
No Go No Reply, K13, Kunsthalle, Košice
Hry a sny, Muzeum v Bruntále, Bruntál
Po moderne, Východoslovenská galéria, Košice

2016
Modern Art Slovakia, Landesgalerie Burgenland, Eisenstadt
Výstava absolventov FU TUKE: “Zbyňo Košice”, Východoslovenská galéria, Košice
XII. Trienále akvarelu, Novohradské múzeum a galéria, Lučenec
40 rokov GJK, Galéria Jána Koniarka, Trnava

2015
Here and Now, Mücsarnok, Budapešť
New Port, DIG gallery, Košice
P. F. pre Kolomana Sokola 2015, Galéria Petra Michala Bohúňa, Liptovský Mikuláš
Post Contemporary Art, Chimera-Project Gallery, Budapešť
Papier Kole, Galéria umelcov Spiša, Spišská Nová Ves
Rekonštrukcie, Slovenská národná galéria, Bratislava
EASTERnerst, Magma, Saint George
Zo zbierok fotografie, Roman Fecik Gallery, Bratislava

2014
P. F. pre Kolomana Sokola 2014, Galéria Petra Michala Bohúňa, Liptovský Mikuláš
Kontextuálne umenie, umenie v kontexte 1991—2011, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava
Zostane to v rodine, Turčianska galéria, Martin
Paradox 90., Kunsthalle Bratislava, Bratislava
Mesiac fotografie: Idea, akcia, fotografia, Roman Fecik Gallery, Bratislava
Zo zbierky GCM, Galéria Cypriána Majerníka, Centrum vizuálneho umenia, Bratislava

2013
International Artists' Book Exhibition, The King St. Stephen Museum, Székesfehérvár
Le nuit de l’Instant, Photo Art Centrum, Marseille
Ping Pong, Dom umenia, Bratislava
Hranice tela, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava
Zostane to v rodine, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava
Triko - Trienále súčasného obrazu, Kunstahlle, Košice
Trienále umenia knihy, Turčianska galéria, Martin

2012
Zero years / Zéro évek, MODEM Galéria, Debrecín
Talking at you, Tartranská galéria, Poprad
P. F. pre Kolomana Sokola 2012, Galéria Petra Michala Bohúňa, Liptovský Mikuláš
Ventilátor - Slovak Summer in Gdansk, Galeria Miejska, Gdansk
Delete: Umenie a vymazávanie, Slovenská národná galéria, Bratislava
Crazycurators Biennale III, Galéria Space, Bratislava
FILM. Directed by Artists, Nitrianska galéria, Nitra
Oltáre súčasnosti - súčasné oltáre, Turčianska galéria, Martin

2011
Diorama: Videoarte Eslovaca, OI FUTURO, Rio de Janeiro
Kind of Change, Ludwig Múzeum, Budapešť
Sedmokrásky a klony, Slovenská národná galéria, Bratislava
Súčasná slovenská grafika, Štátna galéria, Banská Bystrica
Slovenská alternatívna grafika, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava
Nulté roky, Dom umenia, Bratislava
Zlá spoločnosť, Plusmínusnula, Žilina

2010
P. F. pre Kolomana Sokola 2010, Galéria Petra Michala Bohúňa, Liptovský Mikuláš
Blaze, Galerie Starý pivovar, Brno
Nepokojné médium, Dom umenia, Bratislava
Očami ne-viditeľné, Dom umenia, Bratislava

2009
Osemdesiate: Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení, Slovenská národná galéria, Bratislava
Tolerance in Art, Danubiana, Bratislava
Pozrite si čo máme nové, Nitrianska galéria, Nitra
15 let FaVU, Galerie Brno, Brno

2008
Mezinárodní trienále současného umění, Národní galerie, Praha
Slovenský obraz a antiobraz, Jízdárna Pražského hradu, Praha
Současné slovenské umění, Galerie hlavního města Prahy, Praha
Video Exchange, Slovenský institut, Řím
Petites histoires: Regards projetés, Apollonia, Štrasburk
The Collection in Focus, Ludwig Múzeum, Budapešť
Slovak Art for free, XLVIII. Biennale di Venezia, Benátky

2007
Nové akvizície, Slovenská národná galéria, Bratislava
All that Cinema: Selected Works from The Ludwig Museum, Ludwig Múzeum, Budapešť
Slovenská grafika XX. storočia, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava

2006
Autopoesis, Slovenská národná galéria, Bratislava

2005
Súčasná slovenská grafika, Štátna galéria, Banská Bystrica
Kortárs Szlovák Müvészet, Ernst Múzeum, Budapešť
Sampler, Synagóga - Centrum súčasného umenia, Trnava
4th International Artists' Book Exhibition, The King St. Stephen Museum, Székesfehérvár

2004
Silueta, Art Factory, Praha
Perfect Tense, Velvyslanectví Slovenské republiky, Washington
Prerušený obraz, Galéria Jána Koniarka, Trnava
The Personalities, the Art and the World, Artpool, Budapešť

2003
Majstrovské diela, Slovenská národná galéria, Bratislava
PAL Fiction, Art Factory, Praha
Freedom and Beauty, Velvyslanectví Slovenské republiky, Washington
Mam a Klam, Sorosovo centrum súčasného umenia, Bratislava

2002
Slovenská fotografia 1925—2000, Slovenská národná galéria, Bratislava
Česká a slovenská fotografie 80. s 90. let, Muzeum umění, Olomouc

2001
Contemporary Creative bBooks, Atelier vis-a-vis, Marseille
Slovak Contemporary Art, Art Factory, Praha
Neue Slowakische Kunst, Kunsthalle Exnergasse, Vídeň

2000
Aspekte / Positionen: 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa, Ludwig Museum, Vídeň
After the Wall, Moderna Museet, Stockholm
Konec světa?, Národní galerie, Praha
Changes of Order, Národní galerie, Praha
Po Malevičovi, Galéria umenia - CK Nábrežie, Nové Zámky
Prague Steamroller 2000, Galerie Václava Špály, Praha

1999
Installation Project, Artpool, Budapešť

1998
Admission of Identity, City Museum, Sheffield
Slovak Imaginative Photo, Lux Centre, Londýn
Avantgarde Film and Video, European Academy, Londýn

1997
Viszontlátásra! Duchamp, Budapest Galéria, Budapešť
United Enemies, Galerie Jiří Švestka, Praha
Malamut, Kulturní dům, Ostrava
Transart Communication, Mücsarnok, Budapešť
A.K.T, Dům umění, Brno
Rezonancie, Galerie mesta Bratislavy, Bratislava
Vertigo 2, Dom kultúry, Komárno
Medzi ženou a mužom, Považská galéria umenia, Žilina
Hommage á Kassák, Zichyho palác, Bratislava
Slovenská alternatívna grafika, Štátna galéria, Banská Bystrica

1996
HI-TECH umění, Dům umění, Brno
Denkpause, Photo Gallery, Bern
Hommage á Ray Johnson, Múzeum moderného umenia, Medzilaborce
Interakce, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
Vertigo, Dom kultúry, Komárno
Serpens, Synagoga na Palmovce, Praha
Hommage á Marcel Duchamp, Budapest Galéria, Budapest
Epikurova záhrada, Slovenská národná galéria, Bratislava
Exteriér vs. Interiér, Cosmos továreň, Bratislava
Zpřítomnění, Klášter Rosa coeli, Dolní Kounice

1995
Sen o múzeu?, Dom umenia, Bratislava
Interakcie / Interazioni, UXA Studio, Novara
Pars pro toto, Slovenská národná galéria, Bratislava
Rysa w przestrzeni, Zachęta, Varšava
Video, vidím, ich sehe, Kunstmuseum, Thun
Video, vidím, ich sehe, Dům umění, Brno
Malamut, Kulturní dům, Ostrava
Fyzický/Mentálny, Považská galéria umenia, Žilina
Contrapunto, Bassanese studio d’arte, Terst

1994
Video Art ’94, Výstavní síň Mánes, Praha
Der Riss im Raum, Martin Gropius Bau, Berlin
Video, vidím, ich sehe, Považská galéria umenia, Žilina
Malamut, Galerie Fiducia, Ostrava
Pet umetinika iz slovače, Happy Gallery, Zagreb
Hommage á John Cage, Slovenský rozhlas, Bratislava
Fluxfest, Spoločnosť nekonvenčnej hudby, Bratislava

1993
Zeitzeichen, Badischer Kunstverein, Karlsruhe
Second Exit, Ludwig Forum, Aachen
I. poschodie, Umelecká beseda slovenská, Bratislava
Elektráreň T, Tartranská galéria, Poprad
Tajomstvo, Považská galéria umenia, Žilina
Slovenská kresba 1975—1992, Národní galerie, Praha
LETAK, Grazer Kunstverein, Graz
Close Encounter, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava
Súčasná slovenská grafika, Štátna galéria, Banská Bystrica
Hommage á Cavellini, Múzeum moderného umenia, Medzilaborce

1992
Prešparty, Galerie hlavního města Prahy, Praha
Sirup, Pasinger Fabrik, Mnichov
Zwischen Objekt und Installation, Museum am Ostwall, Dortmund
Artistamp, Artpool, Budapešť
Bazén, Kúpalisko Žižkova ulica, Bratislava
Az idgen szép lesz, Bartók Galéria, Budapešť
Súčasná slovenská kresba a galéria, Kunsthalle, Norimberk
Barbakan, Štátna galéria, Banská Bystrica
Transart Communication, Kino Mier, Nové Zámky
Písmo v obraze, Galerie města Brno, Brno
Písmo v obraze, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava
Laboratórium, Šarišská galéria, Prešov
Flux Flags, Artpool, Budapešť
Šedá cihla 35/1992, Zámek Klenová, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy

1991
ART 91, Kunsthalle, Norimberk
Sen o múzeu, Považská galéria umenia, Žilina
Oszcilláció, Mücsarnok, Budapešť
Umění akce, Výstavní síň Mánes, Praha
Festival nekonvenčnej hudby, Kultúrny dom, Bratislava
Andy Warhol v kraji svojich rodičov, Múzeum moderného umenia, Medzilaborce
Prešparty, Umelecká beseda slovenská, Bratislava

1990
Slowakische Kunst heute, Galerie der Stadt, Esslingen
Umenie proti totalite, Bratislavský hrad, Bratislava
Socha piešťanských parkov, Kúpeľný ostrov, Piešťany
Interpretace, Galerie Václava Špály, Praha
Sen o múzeu, Považská galéria umenia, Žilina
Slovenské výtvarné umenie a hudba, Slovenská národná galéria, Bratislava
Festival intermediálnej tvorby, Klaristický kostel, Bratislava
Medzinárodni grafični bienale, Tivoli Park, Ljubljana

1989
Suterén, Konventní ulice, Bratislava
Nový slovenský obraz, Československý rozhlas, Bratislava
Slovenská fotografia 80. rokov, Československý rozhlas, Bratislava

1988
Rajz!, Pécsi Galéria, Pécs
Prešparty, Múzeum v Prešove, Prešov
Festival alternatívneho umenia, Štúdio RT, Nové Zámky
Malý a veľký tresk, Kultúrne stredisko II., Bratislava
ART 19, Basel Kunstmesse, Basel

1987
K.V.E.T., Ateliér Otise Lauberta, Bratislava
Festival alternatívneho umenia, Csemadok, Nové Zámky

1983
Farebná grafika, Slovenská národná galéria, Bratislava
Rajz!, Kid Galéria, Pécs
Dotyky a spojenia, Sportovní hala Pasienky, Bratislava
Zastoupení ve sbírkách
Artpool, International Art Research Center, Budapešť
Documenta Archiv, Kassel
Galéria mesta Bratislavy, Bratislava
Ludwig Múzeum, Budapešť
Magyar Nemzeti Galéria, Budapešť
Národní galerie, Praha
Považská galéria umenia, Žilina
Slovenská národná galéria, Bratislava
The Museum od Modern Art, New York
Sbírka Jiřího Valocha, Brno

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Vladimír Beskid, Katarína Trnovská, Nina Vrbanová (eds.), OBJEKTívne, Bratislava 2019.

Katarína Bajcurová, Slovenské sochárstvo 1945—2015: Socha a objekt, Bratislava 2017.

Nina Vrbanová, Kontextuálne umenie, Bratislava 2014.

Peter Rónai (ed.), Peter Rónai: Retro naj… (kat. výst.), Trnava: Galéria Jána Koniarka 2014.

Richard Gregor, KUNSTvHALE (kat. výst.), Bratislava: Roman Fecik Gallery 2014.

Akiko Kasuya, Toschino Iguchi, Atsushi Miyazaki, Zora Rusinová, Central European Contemporary Art, Tokyo 2014.

Peter Tajkov, Fakulta umení: 15 rokov, Košice 2013.

Daniela Čarná (ed.), Zostane to v rodine (kat. výst.), Bratislava: Galéria mesta Bratislavy 2013.

Peter Rónai (ed.), Peter Rónai, Peter Rónai, Bratislava 2012.

Petra Hanáková (ed.), Delete: Umenie a vymazávanie (kat. výst.), Bratislava: Slovenská národná galéria 2012.

Katarína Bajcurová (ed.), Slovenský obraz (anti-obraz): 20. storočie v slovenskom výtvarnom umení (kat. Výst.), Praha: Pražský hrad 2009.

Vladimír Beskid, Mixed Memory (kat. výst.), Trnava: Galéria Jána Koniarka 2007.

Alena Vrbanová, Slovenská grafika 20. storočia (kat. výst.), Banská Bystrica: Štátna galéria 2006.

Václav Stratil, Peter Rónai: Rudé právo factory - silhouette (kat. výst.), Praha: Gallery Art Factory 2005.

Katarína Rusnáková, Peter Rónai: Videoantológia (kat. výst.), Žilina: Považská galéria umenia 1997.

Aurel Hrabušický (ed.), Peter Rónai: IN MEDIAS RES, Bratislava 2000.

Katarína Rusnáková, Fyzický/Mentálny (kat. výst.), Žilina: Považská galéria umenia 1995.

Esther Maria Jungo, Katarína Rusnáková, Maria Smolenicka (eds.), Video, vidím, ich sehe (kat. výst.), Žilina: Považská galéria umenia 1995.

Zora Rusinová (ed.), Pars pro toto (kat. výst.), Bratislava: Slovenská národná galéria 1995.

Vlasta Čiháková-Noshiro, Keiko Sei (eds.), Video art ’94: Příroda v pohybu (kat. výst.), Praha: Výstavní síň Mánes 1994.

Radislav Matuštík, Suterén (kat. výst.), Bratislava 1989.

Články, média, internet

Richard Gregor, Třetí cesta Petra Rónaie, Prostor Zlín XVI, 2019, č. 2, s. 3—7.

Peter Rónai v rozhovoru s Alenou Vrbanovou (artdispečing.sk):
https://www.artdispecing.sk/tv-channel/dialogy-s-vytvarnikmi/peter-ronai-i-ani-ma-nevyhodili-ani-ma-nepodrzali/

https://www.artdispecing.sk/tv-channel/dialogy-s-vytvarnikmi/peter-ronai-ii-anti-malevic/

https://www.artdispecing.sk/tv-channel/dialogy-s-vytvarnikmi/peter-ronai-iii-nova-vaznost/

https://www.artdispecing.sk/tv-channel/dialogy-s-vytvarnikmi/peter-ronai-iv-termin-v-moma/

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu