Malíř Petr Kvíčala se od poloviny osmdesátých let až do současnosti zabývá ornamentem. Základním prvkem jeho výtvarného jazyka jsou ornamentální linie, nejčastěji vlnovky, lomené linie nebo smyčky, které různým způsobem kombinuje, zmnožuje, překrývá a vrství.
Inspirací k tomuto abstraktnímu a radikálně redukovanému jazyku byla původně krajina, skrze niž si Kvíčala okolo roku 1985 uvědomil autonomní výrazové možnosti geometrických lineárních prvků rytmicky opakovaných v ploše obrazu.
Je charakteristické pro nástup české postmoderní senzitivity, že od přelomu 80. a 90. let dávali teoretici Kvíčalovu malbu do souvislosti s projevy mimo okruh avantgardního moderního umění. Bylo upozorněno na podobnost jeho maleb s ornamentálními malbami na lidové architektuře (Cyklus Vlny, 1991)) nebo na vztah s pravěkou abstraktní malbou. Svou inspiraci „nízkou“ kulturou dává Kvíčala znát i využíváním prvků z uměleckého řemesla nebo průmyslových výrobků, které se odrážejí i v názvech jeho obrazů (Tapety, 1987-88, Sváteční ubrusy pro všední den, 1992-94, Vyšívání, 1993). Kvíčalovi ale v první řadě nejde o postmoderní hru s prolínáním různých jazyků, ale spíše o rehabilitaci ornamentu jako takového. Oceňuje jeho vizuální účinnost, racionální řád a v neposlední řadě možnost neustálého variování. V rámci úmyslně redukovaného výrazového slovníku Kvíčala projevil velkou invenci a chuť experimentovat. V jeho díle najdeme procesuální malbu (60 dní červené, modré a žluté, 1996), monochromy i malířské instalace (Okraje, 1994). Od první čtvrtiny devadesátých let vytváří i pomalované objekty, náměty svých obrazů přenáší i na užitkové předměty, vytváří návrhy oděvů, realizoval několik autorských koberců. Od druhé poloviny devadesátých let začal spolupracovat s architekty. Je autorem několika výmaleb interiérů, podílí se i na koncepci daných prostorů (Nástěnná malba na Sportovní hale v Litomyšli, 2001, Dekor potahu sedacího nábytku pro Dům U závoje v Praze, 2003, Nástropní malba pro Deutsche Bundesbank Chemnitz, 2004, Slavnostní sál Reduty v Brně, 2005). Paralelně rozvíjená Kvíčalova malba v letech 2003-5 prošla obdobím zájmu o optické efekty paralelně vedených linií a v posledních měsících směřuje ke klasičtější poloze současné abstrakce.
Zaměstnání, práce:
2012 jmenován profesorem na VŠVU v Bratislavě
od 1994 pedagogem na FAVU, VUT Brno, Brno
2001 docentem na AVU Praha
Ceny:
2006 Grand Prix, rekonstrukce divadla Reduta v Brně
1991 Čestná cena Jindřicha Chalupeckého
Art in architecture:
Makarony, reliéfní kresba prsty v hliněné omítce, Korytná, arch. Gustav Křivinka, 2008
Memory, nástěnné a stropní malby pro budovu centrály Rischart, Mnichov, arch. Markus Link, 2007-2008
Nástěnné malby v Redutním sale a kavárně, teracová podlaha v atriu, divadlo Reduta, Brno, arch. Petr Valenta a arch. Antonín Novák, 2005
Barevné teraco, vývtarné řešení podlah a barevnost fasády, nový pavilon nemocnice Milosrdných bratří, Brno, arch. Gustav Křivinka a arch. Aleš Burian, 2005
malba na nerezové desce, recepce MAP studia, Barcelona, arch. J.L. Mateo, 2005
malba na stropě nové budovy Deutsche Bundes Bank, Chemnitz, arch. Josep Lluís Mateo, 2004
barevné řešení fasády a interiérů a návrh potahů sedacího nábytku pro dům "U Závoje" v Praze, rekonstrukce Casua - arch. Oleg Haman, interiéry arch. Gustav Křivinka, 2003
nástěnná malba, rodinný dům ve Lhotě u Prahy, arch.Josef Pleskot, 2003
brána švýcarské ambasády v Praze, rekonstrukce arch. Ivan Koleček, 2002
nástěnné malby v Masarykově onkologickém ústavu v Brně, arch.Gustav Křivinka, 2001
nástěnná malba v exteriéru bowlingové haly v Litomyšli, arch. Petr Pelčák, 2001
rohový obraz pro kavárnu Indigo v Praze, 2001
mozaika - krytý bazén soukromé vily v Brně, arch. Gustav Křivinka, 2000
nástěnná malba ve sportovní hale, Litomyšl, arch. Petr Pelčák a arch. Petr Hrůša, 1999
malba na skle, polytechnika EPFL, Laussane, arch. Ivan Koleček, 1997
nástěnné a stropní malby v restauraci „Zapomenuté podniky" v Kuřimi, 1997
nástěnná malba, Komerční banka, Boskovice, 1996
nástěnná malba, soukromý byt v Laussane, 1995
Petr Kvíčala, March 2006 to August 10th, 2014; březen 2006 až 10.8. 2014, Didot, Brno, 2014, ISBN 978-80-905368-3-8, monografie 245 – 488 str.
Petr Kvíčala, červenec 1984 až 28. 2. 2006, Arbor Vitae, Praha, 2006; ISBN 80-86300-74-9, monografie 1 - 244 str.
Rozhovor s Petrem Kvíčalou: brnensky.denik.cz/rozhovor/kvicala_rozhovor_20071112.html